Pellet of woodchips

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Elbert

Pellet of woodchips

Bericht door Elbert »

Goedemiddag,

Mijn naam is Elbert en sta aan het begin van een grote verbouwing, wil/moet gebruik gaan maken van een houtkachel.
Gewenste kachel met een capaciteit van rond de 50 Kw.
Kan makkelijk en goedkoop aan hout komen - hoofdzakelijk berken met max diameter van 8 cm en kleiner-
De vraag is welke optie is het beste in kosten/opbrengst??

Kappen en door hakselaar in lengte van 5-8 cm - allemaal "stompjes" - en dit stoken.
Kappen en door hakselaar met resultaat "woodchips" - en dit stoken.
Kappen en doorhaselaar en vervolgens pelleteren- en dit stoken.

Opslag is geen probleem, maar zit niet te wachten op veel werk met een geringe meerwaarde ( Kw opbrengst)

Bvd.
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Re: Pellet of woodchips

Bericht door nck »

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden zul je eerst moeten weten wat je ketel verwerken kan aan materiaalgrootte.
Er zijn verschillende brander-systemen in de handel welke elk hun specifieke maximale afmetingen qua brandstof hebben.
Dus zou ik mij eerst oriënteren op de ketel en daarna gaan nadenken hoe je de brandstof produceert.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Elbert

Bericht door Elbert »

Jan,

Wat ik al aangaf ik moet beginnen dus ook de keuze van de kachel is nog niet bepaalt, als ik al een kachel had was mijn keuze in "stook"materiaal al gedaan dacht ik zo.
Ik zal de vraag anders stellen: welke van de 3 genoemde brandstofvormen heeft de beste €/Kw rating?

Elbert
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Volgens mij praten we langs elkaar heen.
Elbert schreef:Ik zal de vraag anders stellen: welke van de 3 genoemde brandstofvormen heeft de beste €/Kw rating?
Om mee te beginnen, die vorm welke de minste bewerking behoeft. Het aantal Kw's per Kg hout is bij de zelfde houtsoort gelijk dus is de bewerking doorslaggevend. Temeer omdat je stelt dat je ruim voldoende opslagcapaciteit hebt. Enige punt van aandacht is het voorkomen van broei in een gehakselde bult brandstof. De energie die hierbij vrijkomt ben je kwijt.
Dus grover hakselen heeft in wezen de voorkeur. Is luchtiger en sneller.

Nog een punt van aandacht is de manier van hakselen, zorg dat je geen lange vezelige delen in de brandstof krijgt, dit geeft brugvorming en verstoppingen in de eventuele aanvoeren (vijzels - bunkers)

En misschien heb je al een hakselaar en kun je die aanpassen aan het maken van brandstof, i.p.v. composteerbaar materiaal. Naverkleiner op een schijvenhakselaar bijvoorbeeld.
Elbert schreef:Wat ik al aangaf ik moet beginnen dus ook de keuze van de kachel is nog niet bepaalt, als ik al een kachel had was mijn keuze in "stook"materiaal al gedaan dacht ik zo.
Dat was van het begin wel duidelijk, lezen is niet het probleem, ik zou dus bij de ketel beginnen en niet bij de brandstof. Kijk eerst eens wat qua budget past aan ketel met aanvoer en pas de brandstof hierop aan. Dit is een veel logischer manier van werken.
Die brandstof krijg je wel in de gewenste vorm, dat is in wezen de laatste stap.
Ik zou mij oriënteren op een ketel die een zo grof mogelijk product kan verwerken en daar mijn hakselcapaciteit op aan passen.
Juist omdat je begint met het samenstellen van een systeem en niet al met een voorraad bestaande brandstof, in een bepaalde vorm, zit.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Elbert,

Welkom.
Een hakselaar die afkort op 5-8 cm. Dat zijn er niet veel die dat kunnen. Heb je een link naar de machine die je voor ogen hebt? Laimet?

Ik sluit mij aan bij Jan. Grof hakselen vraagt de minste energie en laat zich het eenvoudigste drogen. Fijne snippers vragen om kunstgrepen zoals het inblazen van warme lucht. Pelleteren is uiteindelijjk de duurste vorm vanwege kunstmatig drogen en extra handelingen. Grof hakselen vraagt wel om een aanvoervijzel die een te groot stukje kan doorknippen. Dat beperkt de keuze in ketels. Maar ze zijn er wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Elbert

Bericht door Elbert »

Ik had een Bobr 75T gevonden, simpele en storingsvrij apparaat lijkt mij, kan zo achter m'n trekkertje.
Hakt dan ook de lengtes van 50-70 mm met een max diameter van 75 mm en dat is wat ik zoek, heb nl een stuk grond met berkenboom(pjes) waarvan de diameter tot 70-80 mm is. Alles wat dikker is gaat op de "ouderwetse manier" de openhaard in voor de sfeer.

Elbert
holtere

Bericht door holtere »

Realiseer je dat berkenhout een fantastische brandstof is maar zeer snel na de kap gekloofd / gedroogd moet worden.
Laat je het even te lang liggen dan wordt het "blauw" (zo noemen de bosbouwers hier dat). Schimmels tasten het hout binnen zeer korte tijd aan. Het weegt dan niets meer en weg is je hout!

Grz,
Holtere
Plaats reactie