Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Leuk,

Er zijn dus meerdere alternatieven om stroom uit warmte te halen

Echter,electrisch rendement rond 10-12%. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld Mike Brown en Greenturbine om 2 voorbeelden te noemen. Talbott claimt 30% en ziet eruit als knutselproject. Waarschijnlijk te mooi om waar te zijn dus.
Waarschijnlijk is 12% het maximaal haalbare uit warmte, tenzij je met meerdere trappen gaat werken.

Financieel plaatje:
1kg houtpellets 4kW warmte
kosten circa 0,25 euro
electrisch rendement 25% dan 1 kWe kost 0,25 euro.

Dan ben je concurrerend en heb je warmte gratis. Anders kun je beter een kachel kopen en gewoon je hout verbranden voor de warmte.
holtere

Bericht door holtere »

Thanks, er ligt een belangrijke test aan te komen
Als je er op voorhand maar niet wakker van gaat liggen....achteraf is voldoende :mrgreen:

Laat je meteen ook je andere kachel meten? Zijn we ook nieuwsgierig naar!

Groet,
Holtere
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Stuka,

Die firma kon ik al, ik noemde het de lion ketel, wel was ik de link kwijt naar deze firma.
Op zich een mooi product.

@Pelletpower,
Echter,electrisch rendement rond 10-12%. Dit is hetzelfde als bijvoorbeeld Mike Brown en Greenturbine om 2 voorbeelden te noemen.
Ik heb de motor van Mike nog is bekeken. Het nadeel van deze motor is dat de stoom toevoer en de afgewerkte stoom via
dezelfde zijde stromen van de cilinderkop. Hierdoor koelt als het ware de afgewerkte stoom de cilinderkop af waardoor de verse stoom moet toetreden.
Beter zou zijn een uniflow stoom motor, deze stuurt de afgwerkte stoom via het midden uit de cilinder zodat er minder afkoeling van verse stoom kan optreden wat
uiteindelijk resulteert in een beter rendement. Ook de timing van de motor is na mijn inziens wat eenvoudig. Een rond exentriek heeft
niet de karakterestiek wat je eigenlijk zou willen. Ik ga het Zeuner diagram, dit gaat over motor timing nog is goed bekijken.
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

holtere schreef:Als je er op voorhand maar niet wakker van gaat liggen....achteraf is voldoende :mrgreen:
Als je gaat nadenken is het eigenlijk ook al te laat.

Men zou moeten voordenken.

Tim
Laatst gewijzigd door Tim op 14 jan 2012, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
account verwijderd

@Tim,

Laten we is van tevoren goed nadenken. :mrgreen:

Zie je de kleptiming van deze stoom motor.
Hier is iets aan de hand. Het lijkt niet op een 2 takt, nog op een 4 takt.

Een uniflow heeft altijd maar halve arbeids slag aan expansie.
Doordat ik er een kleppen uitvoering van maak, kan ik 1/2 slag aan expansie winnen, dat wordt het één volledige expansie arbeids slag.
Met aan de andere zijde de vacuum energie i.pl.v. dood volume verplaatsing of een buitenlucht druk die engizins meewerkt.
Het uitlaat vacuum kan ik gedurende 2x 1/4 slag toepassen. :mrgreen:
Lijkt dit op een common rail stoom motor?
Al zou ik een regenerator ergens in de cilinderwand kunnen verzinnen dan zou ik 2 uitlaatkleppen kunnen maken ter hoogte van de cilinderkoppen.

De lagering zijn linaire kogel lagerbussen van Hiwin afgedicht met dubbele keringen, een chrome as van 20mm in het midden.
Een zuiger met dubbele zuigerveer, zuigerveersluitingen 180 graden verlegt.
Directe stoominvoer, Directe stoom afvoer. Vliegwiel t.b.v. erergie moet je behouden en niet afremmen of zuigervrij willen maken.
Lijkt te mooi om waar te zijn, of toch niet goed nagedacht..... hihi.
Wanneer spreekt men van een 0 takt motor?

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Heb toch iets besloten vanavond.

Er wordt een los staande bakschuif module gemaakt van de week die je op elke dubbelwerkende stoomcilinder kan aansluiten.
De bakschuif is normaal onderdeel van de cilinder. Ik laat hem via 2 korte hoogtemp. hydrauliekslangen koppelen met de dubbelwerkende cilinder.
De bakschuif is voor cilinders met een vermogen dat erg uiteen kan lopen, de stoomdoorsnede is 22mm rond.

Eigenlijk wil ik de generator "direct drive" uitvoeren. Dit scheelt een krukas.
Je kunt direct drive met of zonder drijfstang slee / leibaan uitvoeren.
Morgen ga ik Festo vragen voor een lucht cilinder, misschien lopen deze niet zo snel vast, het is het proberen waard.
Als hier niets uitkomt, dan gaan we zelf een dubbelwerkende stoom cilinder maken.

Het geeft me een goed gevoel als ik de schuur inloop en ik zie een prototype wkk staan.
Iets wat werkt en wat je zelf gebouwd hebt.
Gisteren was er een man op televisie die zelf een vliegtuig heeft gebouwd en over
Afrika heeft gevlogen, eerder of later heeft hij een reis gemaakt met een auto op houtgas, geweldig om te zien.

Het is een "kunstenaar" die door het reizen toch weer dingen leert en dat niks absoluut is, en dat je constant wordt verbaast.

De aflevering is te zien : http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1233642
tijd 1.05
Verwijderd
account verwijderd

Festo gaat een cilinder uitzoeken, heb een kennis uit het robot tijdperk die werkt bij Festo ervan overgehouden, en die is vertegenwoordiger.
Hij gaat het voor me uitzoeken. Het is het proberen waard.

Ik heb de cilinder berekend op de 850 toeren generator en een keteldruk van 0.8 bar.
Dit is zo ongeveer de ondergrens van de capaciteit van de vlampijpketel tijdens de zo efficiënt mogelijk stoken test.

De bakschuif is een dure module in verhouding met een stoomcilinder, zie foto.
Maar met deze bakschuif kan ik de eerst komende paar jaar alle cilinders testen die het revue passeren met een stoomtoevoer tot rond 22mm. :mrgreen:

De bakschuif op de foto daar zie je op het eerste oog niets verkeerd aan.
Doordat de stoomtoevoer hoger zit dan de bakschuif, loopt het condens niet terug de ketel in, maar in de bakschuif ruimte, vandaar de extra aangebrachte condensafvoer. Dat zijn dingen waar je van te voren goed over na moet denken, de plaatsing der componenten. Ook bij stoom machines is
natuurlijk verloop heel erg belangrijk net zoals een thermosifon werking bij hout cv kachels. Als je dit soort problemen van te voren kan inzien, dan scheelt
dat een hoop problemen of nare situaties. Daarom ben ik blij dat als de cv pomp bij de Holtere 001 uitvalt, er niets aan de hand is.
Dit komt door de plaatsing der componenten en de keuze van laddomat. :D
Verwijderd
holtere

Bericht door holtere »

Daarom ben ik blij dat als de cv pomp bij de Holtere 001 uitvalt, er niets aan de hand is
Ja, bij mij werkt dat prima maar houd er rekening mee dat de boel bij jou 6 x zoveel vermogen heeft 8)

Vind trouwens dat je nog steeds wel goed bezig bent :D !

Groet,
Holtere
account verwijderd

@Holtere,
Ja, bij mij werkt dat prima maar houd er rekening mee dat de boel bij jou 6 x zoveel vermogen heeft
Ik denk dat je met jouw formaat verbrandingskamer toch aardig in de buurt komt, scheelt iets van 40% inhoud verschil. :D
Als je een vlampijp wisselaar maakt als staande bell naast de kachel, dan kom je zelf misschien wel op de 15 Kw uit.
Vind trouwens dat je nog steeds wel goed bezig bent
Thanks, het is soms vrij lastig om keuzes te maken.

@Peter,

Vanavond begonnen aan de secundaire lucht toevoer buizen set, Eén links en één rechts in spiegelbeeld.
Ik heb Peter eerder vanavond toch even gebeld om te vragen wat het beste was.

Heb buizen van 60x2mm gebruikt, die had ik nog liggen.
De helft van de oppervlakte zoals Peter voorschijft is ongeveer een opening van 1mm met een lengte van 1000mm.

De buizen hebben een L-vorm. Het korte stuk komt verticaal en dient heel warm te worden.
Dit is vlakbij de uitgang van de tunneloven. De inlaat werkt als het goed is als een stofzuiger op de vloer van de schuur.

Als ik nou dit van tevoren in de kachel had gemaakt, dan had ik geen volle dag werk aan het plaatsen nu achteraf.
Echt super dom, dat ik dit nog niet gedaan heb.

Ik vraag me af of de 1mm spleet niet te klein is. 3mm is meer normaal.

Festo in Delft heeft naar de specs van de cilinder gekeken.
Ze kunnen wel een speciale cilinder bouwen in Duitsland, maar ja dat is niet realistisch op dit moment.
Dan maken we eerst zelf een probeer cilinder.
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:Heb buizen van 60x2mm gebruikt, die had ik nog liggen.
De helft van de oppervlakte is ongeveer een opening van 1mm met een lengte van 1000mm.
Ik weet niet hoe je dat doet, maar een ronde buis van 60x2 mm heeft 2463 mm2 (binnen) doorsnede en de helft daarvan is 1231,5 mm2. Volgens mij is dat een sleuf van 1 mm en 1231,5 mm lang. Maar ik vind een kiertje van 1 mm wel erg krap, er wordt geen stoom doorgeblazen, het drukverschil is maar heel klein.
Of 2 mm breed en 615 mm lang? Als de sleuf uit stukken van ongeveer 100 mm bestaat met blinde stukken ertussen van 30 mm kom ik uit op 780 mm. We hebben het toch over een target van 800 mm gehad? Daar zit je dan al heel dicht bij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

@Peter,

Ik heb de doorstroom met een viltstift op een stuk metaal berekend in de schuur. :D

Maar idd. we doen het met 2mm sleufjes. Ik vraag het niet voor niets aan jou Peter, jij hebt er maanden overgedaan om resultaten te boeken tijdens
het onwikkelingstraject van jouw kachel. :mrgreen:
Elke keer weer andere opstellingen proberen, op een gegeven moment dan ben je toch tureluurs?
Als het mag en kan dan wil ik graag van jouw expertise gebruik maken. Dat is ook zo mooi aan dit forum!!!

Target is iets groter geworden, horizontaal 1 meter. :D
Het korte verticale stuk, daar zou ik een paar lamellen op kunnen lassen om het nog heter te krijgen, wat vindt jij van dat idee?

Verder heb ik nagedacht over de Luvo voorziening. Dit zit straks aan het secundaire luchtsysteem gekoppeld.
Ik wou het inherent maken als een Hr gasketel die zijn lucht van buiten aanzuigt. Buis om buis.
(voor de lezers) Een luvo is een warmte wisselaar om de rookgas terug te koelen naar bijvoorbeeld 50 graden. Dit is het ultieme wapen
om het carnot rendement op te schroeven. De temperatuur die je erin stopt en de temperatuur die je de lucht in laat gaan, dat verschil dient
zo klein mogelijk zijn.

Nu ik toch de achterkant van de tunnel oven openslijp om het secundaire lucht systeem te plaatsen, zal ik nog een afdichtbare opening maken waarop jij
de tussentijdse rookgas temperatuur kunt meten?
Ook moet ik niet vergeten gelijk een condens afvoer goot te lassen.
CP weet het nog niet, maar er komt een indirecte platen wisselaar bij die na de wkk toepassing het hele systeem op ltv temperatuur terugkoelt. :D
En met dat systeem in werking gaan we het verbrandingsrendement testen.

Voordat het zover is, ben ik nog even aan het sleutelen en op 80% ketelvulling moet ik een sok bijlassen op de ketel.
We gaan tot in detail.

Eerst de tunneloven testen met een lage afgastemperatuur nu.
De bakschuif wordt gemaakt en een nieuwe stoomcilinder komt er ook.

Vol vertrouwen verder.

Ben vanavond geschokeert door het heldhaftige optreden van de politiie.
Eindelijk durven ze een shetlander te vangen.
Eigenwijs zijn ze, daar komt men wel achter in dit korte filmpke.

Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:Het korte verticale stuk, daar zou ik een paar lamellen op kunnen lassen om het nog heter te krijgen, wat vindt jij van dat idee?
Lijkt mij prima. Dat verticale stuk is toch al kort t.o.v. de horizontale buis, het zou wel eens beter kunnen zijn om daar meer warmte op te nemen.
michel schreef:Nu ik toch de achterkant van de tunnel oven openslijp om het secundaire lucht systeem te plaatsen, zal ik nog een afdichtbare opening maken waarop jij de tussentijdse rookgas temperatuur kunt meten?
De Testo kan daar niet in, met meer dan 500 graden houdt-ie het voor gezien. De voeler van de digitale thermometer kan 1000 graden aan, dus die kan wel. Heb ik maar een klein gaatje voor nodig, 3 mm is al genoeg.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd

@Peter,
michel schreef:
Het korte verticale stuk, daar zou ik een paar lamellen op kunnen lassen om het nog heter te krijgen, wat vindt jij van dat idee?
Peter schreef: Lijkt mij prima. Dat verticale stuk is toch al kort t.o.v. de horizontale buis, het zou wel eens beter kunnen zijn om daar meer warmte op te nemen.
Nu ik er mee bezig ben, lijkt me handig om de verticale buis half in de achterplaat af te lassen.
De achterplaat was voorzien van stenen vuurzijdig, deze zijn nu weg.
De volledige achterplaat kan nu zijn warmteoverdracht brengen naar de horizontale stijgbuizen.
Toen ik in het begin geen stenen binnenwerk had, werdt de achterplaat bovenin roodgloeiend (6mm dik), nu met de buizen wordt hij als het ware constant
gekoeld door de instromende lucht in de stijgbuizen. Maar ja wat is koelen, de tempeatuur daar blijft heel erg hoog door de omgeven isolatie.
Verder wordt er nergens warmte ontrokken uit de vuurhaard. Het is relatief een kleine warmteoverdracht t.b.v. verbrandings lucht voorverwarming.

Tussen de secundaire lucht toevoer zit
nu precies 150mm, dit is ook de maat van de rookgasbuis. Als ik de buizen hoger zet, dan komen ze voor de kacheluitgang te zitten.
De verticale buizen zijn precies 400mm lang.

Normaal is de kachel schoner aan de binnenkant, heb laatst een paar houtjes gestookt, zonder dat de kachel echt warm is geworden.
Na een stook op bedrijfstemperatuur is de kachel de volgende dag helemaal nieuw van binnen. :mrgreen:

Mijn schoonvader kwam met het idee om een 4 takt blok om te bouwen naar stoom.
Hij is ook degene die de bakschuif gaat frezen.
Nu hadden we nog een stationair blok liggen, slag 50mm, zuiger diameter 60mm.
Gister op youtube verschillende filmpjes gezien over "four stroke steam conversion".
Het komt erop neer dat je op de nokkenas tegenover de bestaande nok een nok erbij oplast en mooi glad maakt.
Je hebt dan bij elke slag een klep beweging i.pl.v. om de slag.
We hebben de motor al open gehaald en gekeken, gelukkig is het een stalen nokkenas, worden nl. ook wel van kunstof uitgevoerd bij
de nieuwere modellen.
Gewoon is proberen, ik ga is kijken wat je met deze motor aan kw's kunt halen, het is een enkelwerkende cilinder jammergenoeg.
Volgens het excel bestand, kan de generator boven de 1kw uit komen en heeft de vlampijpketel dan nog een aardige overcapaciteit.
Valt te proberen.

Ik heb het idee dat Otag.de door de Shell om zeep is geholpen.
Mijn Opa heeft éénzelde strategie met het opkopen van betonfabrieken meegemaakt na de bezetting van de Duitsers.

Mijn opa kreeg post binnen, en als ik er was mocht dat halen als klein kind, Er stond op zijn brieven
Aan de weledelgestrenge heer Ir. A. de Groot.

Hij had altijd verhalen over de Duitsers, vooral dat het slechterikken waren. Hij had een betonfabriek, de Grotius Beton te Gorinchem.
Daar zijn toevallig nu de "dorstige types" gehuisvest. Dit is een stichting met mensen die liefhebbers zijn van militaire voertuigen uit de oorlog maar ook
oorlogsveteranen zijn lid van de stichting, including veteranen die in nieuwere oorlogen hebben gedient.
Een gedeelte van het terrein is een paar jaar geleden gekocht door Kok Lexmond van de Firma Kip Vis Konijn, het kan ook Klip Vis Konijn zijn, Ben heel slecht in namen onthouden. Een baggermaatschappij die door de resessie
moest inkrimpen.

in de oorlog had mijn opa zijn auto veilig gesteld op een heel bijzondere manier. Hij had met de haven kraan alle zakken cement in de Linge gedoopt en daar een kubus van gestapeld om zijn auto heen.
Dit werd kei en keihard. Zo heeft hij zijn auto veilig gesteld voor de Duitsers.
Verwijderd
Tim

Bericht door Tim »

Michel,

Ik denk dat je Opa het prachtig had gevonden, wat je nu aan het doen bent. De verhalen over de oorlog begon mijn opa pas op het laatst te vertellen. De haat spatte er dan letterlijk af, ongelofelijk wat zoiets zelfs dan nog met je doet.

Je hebt een pb-tje met nog een adres van iemand die goed is met stoom en kleine motoren.

Tim
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Michel,

Deze draad is toch al gekend door allerlei uitstapjes, dus nu dan “ter leering ende vermaack” een stukje historisch besef.
michel schreef:Ik heb het idee dat Otag.de door de Shell om zeep is geholpen.
Zou net zo iets kunnen zijn als met Dr. Ing. Elsbett met zijn dieselmotor op plantaardige olie. Toen hij tot faillissement aan toe klem gezet was, verdwenen de meeste patenten naar Klokner Humbolt Deutz. En vooral niet met het idee om die motor ooit te gaan maken…
michel schreef:Mijn Opa heeft éénzelde strategie met het opkopen van betonfabrieken meegemaakt na de bezetting van de Duitsers.
Ik heb ook wel is van die verhalen gehoord uit het Goudse. Toen men eenmaal de andere fabriek verworven had ging de volgende dag de snijbrander erin…
michel schreef: Mijn opa kreeg post binnen, en als ik er was mocht dat halen als klein kind, Er stond op zijn brieven Aan de weledelgestrenge heer Ir. A. de Groot.

Hij had altijd verhalen over de Duitsers, vooral dat het slechterikken waren. Hij had een betonfabriek, de Grotius Beton te Gorinchem.
Hoe bijzonder, daar vaak genoeg langsgekomen als we met de auto naar familie in Dodewaard gingen.

Pas nu wordt me de naamgeving duidelijk, jouw opa haalde dezelfde truc met naam uit als Hugo de Groot die een stukje verderop, eeuwen gelden, ongezien de pleitvaart wist te maken in een boekenkist. Die Hugo wordt in het Latijn Grotius genoemd…

Dat was altijd wel een ‘reis’, een lang weekeind weg met slapen in Dodewaard. Bij de Linge stond een hoge gemetselde schoorsteen met een ‘hoedje’. Kennelijk gebouwd voor een kolenketel, maar naderhand omgebouwd op gas. Vandaar die restrictie bovenop.

Ik heb helemaal gemist dat die fabriek niet meer werkt, het verval van de opstallen is een dankbare bron voor “urban fotografie”. Hier een filmpje, wel even het geluid uitzetten:

[youtube]BH5NygUeJUM&feature=player_embedded#[/youtube]

Hier nog 2 linken naar fotoreportages over een betonfabriek die niet onaanzienlijk heeft bijgedragen aan de wederopbouw van het Nederland van na de 2e wereldoorlog:
http://p.chiparus.net/gallery/grotius
http://www.reumerman.com/grotius/album/grotius.html

Ik kan eigenlijk nergens vinden of deze fabriek uiteindelijk ook te ‘klein’ bleek en van de markt is gestoten, of is deze onderneming in een groter geheel opgegaan? Ik vond nog wel een filmpje van een andere betonfabriek in de Betuwe, de maker ervan heeft een niet geheel onbekende achternaam:

[youtube]jpxM50qPRUc&feature=youtube_gdata[/youtube]
michel schreef:Daar zijn toevallig nu de "dorstige types" gehuisvest. Dit is een stichting met mensen die liefhebbers zijn van militaire voertuigen uit de oorlog maar ook oorlogsveteranen zijn lid van de stichting, including veteranen die in nieuwere oorlogen hebben gedient.
Nog wat meer over hen: http://www.dorstigetypes.nl/over-ons.html en de locatie met een luchtfoto: http://www.dorstigetypes.nl/dorstige-ty ... basis.html Het is me nu duidelijk dat hun naam ontleend is aan de brandstofconsumptie van hun voertuigen.
michel schreef:Een gedeelte van het terrein is een paar jaar geleden gekocht door Kok Lexmond van de Firma Kip Vis Konijn, het kan ook Klip Vis Konijn zijn, Ben heel slecht in namen onthouden.
Voor het inderdaad een beestenboel van onmogelijke hybriden wordt, ook even opgezocht: Vis, Klip en Konijn.
michel schreef:in de oorlog had mijn opa zijn auto veilig gesteld op een heel bijzondere manier. Hij had met de haven kraan alle zakken cement in de Linge gedoopt en daar een kubus van gestapeld om zijn auto heen. Dit werd kei en keihard. Zo heeft hij zijn auto veilig gesteld voor de Duitsers.
Deze kraan is waarschijnlijk de opvolger geweest? Lijkt me trouwens een Figee, maar daar is Nck beter in.

Afbeelding

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie