Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

wck, dezelfde vraag heb ik ook al een keer gesteld, maar hier is geen duidelijk antwoord op gekomen. Ik probeer het nog een keer:

Netgekoppelde motor gaat stroom opwekken boven nominaal toerental doordat het net spanning op de spoelen zet. In motorbedrijf zal slip zijn en hierdoor de motor langzamer draaien. Bij opvoeren toerental zal stroom naar 0 gaan bij nominaal. Bij verder toeren verhogen gaat kooi stroom opwekken om het anker af te remmen naar nominaal. De 3% waar jij over praat. Ik meen dat Tim ook zoiets gevonden had.

Zonder net (met inverter) en condensatoren levert het restmagnetisme in het anker al een veld zodra de motor gaat draaien. Dit heeft een stroom tot gevolg. Met condensatoren wordt er dus veel eerder stroom opgewekt veel minder afhankelijk van het toerental. Vandaar dat voor windmolens condensatoren gebruikt worden denk ik (artikel x21r). Het beste rendement dat hier verkregen zal worden zal rond het nominaal toerental liggen, maar ook beinvloed worden door condensatoren? De strakke regellus (al of niet PID) die je voorstelt, zal bij Michel niet nodig zijn. Vermogen wordt toch geleverd. Het kan rustig naar een optimum gestuurd worden.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Heren, ik denk dat er even sprake is van een misverstand.
Gezien deze vraag die Michel stelt, duidt dat nog steeds op eilandbedrijf, met bekrachtiging door condensatoren. Het lijkt me namelijk ondoenbaar om zo nauwkeurig te kunnen stoken dat directe netkoppeling een optie wordt.
michel schreef:Hoeveel toerenwisseling heeft een asynchrone motor, 1.5 kw 1500t/min 220/380 bij een opbrengt van 0.5 Kw en bij een opbrengst van 1.5kw?
Kan iemand dat mij eevoudig uitleggen?
Ik denk dat hij bedoeld wat ie met een dergelijke motorconfiguratie als gen aan minimaal toerental moet hebben om aan die waardes te komen.

Wat er in wezen nu gebouwd wordt, heeft inderdaad het meeste weg van een inverter- aggregaat. De belasting kan bij gelijke frequentie (onderhouden door de inverter) variëren door het toerental van de gen te veranderen.

Ik weet maar de helft van het antwoord; dat is bij het maximumvermogen (cfr. Nck 75% van het nominaal vermogen als motor) 1,5 kW x 75% = 1175 Watt, op een toerental iets hoger dan sychroon (1500 + hooguit de positieve slip). Moet de volle 1,5 kW gehaald worden, dan zal het toerental moeten stijgen richting 2000 tpm.

Het is natuurlijk ook zo dat het optimum in te winnen vermogen ook in eilandbedrijf nabij die 1500 toeren ligt, daar is de hele machine op ontworpen (o.a. de draaddikte van de wikkelingen). Zoals al gesteld is, is het toerental veel minder kritisch dan in een direct netgekoppelde situatie.

In het geval van 0,5 kW wordt het gewoon uitproberen, simpelweg door 3 delen zal wss niet gaan kloppen.

Groet, Cp
Verwijderd.
x21r

Bericht door x21r »

Afvlak elco’s zijn onder weg naar micheal ..470uf bij 450V 3 stuks. ( 3 hele .. niet stuk …)
Gewoon parallel aansluiten op de + en de – van de brugcell) let opt de + en de - van de elco .
wck

Bericht door wck »

hoi palletpower

De bovenste 3 regels in mijn vorige reactie was de vraagstelling van Michel.

Ik ben het met je eens dat als je er een netinverter achter schakelt de spanning er niet zo veel toe doet, en dus ook het toerental niet, de spanningskarakteristiek t.o.v. het toerental weet ik ook niet.

Als je met een laag toerental=lage spanning aan de netinverter een bepaald vermogen vraagt zal de netinverter die spanning netjes opbouwen uit de aangeboden spanning met de formule vermogen = spanning x stroom.

Bij kleine belastingen heb je geen probleem, bij grotere belastingen tot nominaal zal als de spanning/toerental te laag is de stroom boven nominaal komen om het gevraagde vermogen te leveren en de statorwikkeling opwarmen of als er een thermische beveiliging is voorzien zal die aanspreken, voor je het nominale vermogen hebt bereikt.

Je ontkomt er denk ik niet aan meer stoom te moeten toevoeren als je meer vermogen vraagt, en als je het licht aan doet of een machine start kun je niet nog gauw even opstoken lijkt me, er zal toch zoiets als een stoomregeling in moeten, hoewel die met netinverter wel veel minder strikt hoeft te zijn.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Xr,

Super bedankt alvast. Ik ben heel benieuwd.

Vandaag een test gedaan om de hoeveelheid stoomproductie van de wkk te bepalen.
Al het hout is gewogen van de voren op een weegschaal.
De stookwijze is omgekeerd stoken.
Ik heb de kachel zo gestookt dat je de probeert zoveel mogelijk energie uit het aantal kg hout te halen.
Vol gas stoken heeft dan ook geen zin en heb ook rustig gestook, denk op 30% van het stookvermogen.

Bijgaande lijsten zijn de uitkomsten van vandaag.
Ik heb maar kunnen testen op 2 keteldruk niveau's vanwege de tijd, anders had ik ook nog meer niveau's kunnen testen.
Heb verder nog niet aan het rendement gerekend.

Het bepalen van de productie kg stoom per uur is als volgt gedaan :
Je stel de gewichtbelaste overdruk in op de gewenste druk, bijvoorbeeld 0.8 bar.
Tijdens de stook blaast er stoom de ketel uit via het overdruk ventiel op 0.8 bar.
Het water in de ketel verdampt en de ketel niveau sensor zegt dan ik wil water hebben zo gaat de voedingspomp aan.
Ik heb dus elke keer als de pomp aanging precies een maatbeker water toegevoegd van 1 liter.
Over de tijd gezien kun je dan bepalen hoeveel kg water je verdampt in de ketel bij een bepaalde stoomdruk.
Dit resulteert in Kg stoom per uur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
le_pilaf

Bericht door le_pilaf »

Hallo michel
Ik volg jouw project met veel belangstelling en nu ben je bezig om het vermogen van je turbine D.M.V een a-synchrone motor te testen.
Zoals je al schrijft is dit niet eenvoudig om de a-synchrone goed aan de praat te krijgen.
hierdoor is de kans op meetfouten door blindspanning enz heel groot en krijg je foute resultaten.
Het lijkt mij daarom het beste om tijdens de testfase gebruik te maken van een serie motor deze heeft een mooi lineair spec waardoor jouw meetafwijking miniaal is

suc6 frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd

@Frank,

Het is idd. zo dat we een asynchrone motor gebruiken als gen, die wordt op zijn beurt aangedreven door een stoom-vaanmotor.
Dit gaat heel goed, ik heb meetfouten gemaakt idd, maar nu gaan we een andere meet methode gebruiken en is alles opgelost. :D

Een berekening gemaakt van het ketelrendement.
(dit voorbeeld stond in één van de boeken die ik van Cp mocht lenen)

berekening bij een druk van 0.8 bar en een druk van 1.6 bar

DIt rendement laat zien wat je er aan kilogrammen hout instopt en wat je er als kg stoom uit krijgt.
Input energie in de vorm van hout wordt vergeleken met ouput energie in de vorm van stoom.

100% - rendement ketel = verlies en gaat o.a. de schoorsteen uit. :fff
Verwijderd
account verwijderd

Er staat nu een nieuwe vaanmotor configuratie klaar voor de test morgenochtend. :mrgreen:
1 vaanmotor, 1 gen.
Ik verwacht een temperatuurval van minimaal 25 graden. (zie ook eerder excel sheet voor temperatuurval met 3 traps condensor). :D

Na deze test wordt de inlaat timing morgenmiddag/avond van deze vaanmotor aangepast en volgt er een nieuwe test.
De temperatuursval wordt dan een realistisch maal vergroot bij de zelfde motor, tensminste dat is de natuurkundige uitwerking normaal gesproken.
Zeuner is/was een ontwikkelaar op het gebied van in en uitlaat timing bij stoom motoren. :mrgreen:
Ook bij tinitech in india hebben ze het erover. Die india mensen verkopen zelfs kleine stoom zuiger motoren naar Frankrijk.

Ik heb ondertussen een aardig beeld gekregen wat er moet gebeuren om een goed wkk rendement te halen. Niet uit India en niet uit alle andere landen.
We kijken puur naar onze installatie en hebben geen verglijkingsmateriaal nodig. :mrgreen: Dit is aan cp te danken. :mrgreen:
Als je de tabellen inkijkt in relatie tot de gemeten stoomtemperatuur en tot de gemeten schoorsteentemperatuur, dan is het veelbelovend.
Een delta T van 20-30 graden, Fenominaal.

Maar het ketelrendement naar 90% krijgen. Dat is op zich een eitje, maar geeft niet meer energie aan de electra zijde.
We zitten met deze configuratie al op de max van een wkk vlampijpketel. Zeker weten. :D
Met in acht genomen het fenominale oxiderende vermogen van de tunneloven. De massa van deze kachel werkt tegen het rendement maar dit
weegt niet op tegen de verbrandings efficientie van het totale plaatje. Deze is fenominaal.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 11 jan 2012, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Vriendje uit Yankee-land stuurde me de volgende links:
http://www.mikebrownsolutions.com/mbsteam.htm
http://www.tinypower.com/store.php?crn= ... =cat_click
http://www.reliablesteam.com/RSE/RSEhome.html
http://www.strathsteam.com/index.html

Helaas alleen zuigermotoren, maar misschien kun je wat ideeën opdoen, boilers en toebehoren zijn ook te vinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd

Dj,

In Februarie als het voor jou uitkomt, komen cp en ik afreizen om bij jouw auto's op houtgas en projecten te bewonderen. :mrgreen:
Heb verteld dat je naaste super lekkere broodjes kan maken..... hmmm. lekker....
Thanks voor de link's. :D
Verwijderd
account verwijderd

@Xr,

De condensatoren zijn gisteren binnen gekomen. :D
Bedankt vast, ik ben benieuwd.
Heb ze al aangesloten op de wkk.

Gisteren ging het testen van de nieuwe vaanmotoren niet zo goed.

Voor de geintereseerden heb ik een voorbeeld berekening gemaakt van een dubbelwerkende stoomcilinder.

Je kan de zuigerdiameter invullen en de slag, de stoomdruk en het gewenste toerental.
Het aantal Kw en Hp komt tevoorschijn.

Doordat er van een indicateurvermogen wordt gesproken, dit is de gemiddelde stoomzuigerdruk tijdens de expansieval / temperatuurval tijdens de zuigerslag.
kun je naar een indicateurtabel kijken van de motor, maar 60% keteldruk zal ook zeker in de richting komen.
Dus bij een keteldruk van 3 bar 60% daarvan zal ongeveer indicateurvermogen zijn. Alles hangt ook af van de timing van de motor. Bij een inlaat timing
van 100% tot einde slag heb je hier dus geen last van. :mrgreen: De berekening gaat uit van volledige stoomvulling in de cilinder.
Anders zou ik de motor inlaat timing moeten meenemen in de berekening, eerst maar is globaal kijken wat er speelt. :D

Ter aanvulling heb ik mijn vlampijpketel stoomproductie globaal vergeleken met een dubbelwerkende stoomzuiger machine.

Bij een enkele dubbel werkende stoom cilinder met een diameter van 85mm (die maat preciesiebuis heb ik liggen) en een zuigerslag van 100mm en een gen die ca 900 toeren draait,
kan de ketel het bijhouden op 0.8 bar keteldruk, mits ik goed doorstook.
Dat zijn 16 vlampijpen van 1000mm lengte.
Het is zo dat de diameter van de vlampijpen achteraf goed gekozen is voor houtstook ketels.
Achteraf had ik geen gegalvaniseerde buis moeten nemen, dit schijnt minder goed te zijn.

Als het effectieve vermogen volgens de berekening 1.2 Kw is (op de krukas) en daarbij nog
de verliezen van de gen, etc optel. :mrgreen: dan blij zijn met 1000 Watt max max max.

Ik moet ook de verdamping van de vlampijpketel nog een keer exact nameten. :mrgreen:
Verwijderd
x21r

Bericht door x21r »

Elcos binnen mooi.

Ik las….
Interesting ideas. My little company recently patented (U.S. #7824149) a robust, low cost, turbine which we are trying to adapt to small scale solar electric systems. We are building a few 4 to 16 inch test turbines for this purpose which will generate power in the 3- 10 KW range. If anyone is interested testing their steam producing system with this turbine please let me know and we can discuss. barlazysm@gmail.com

http://vwnz.ed0.biz/showpost.php?s=8481 ... stcount=28

Klik rechts op pIaatje voor uitleg http://ip.com/patent/US7824149#
stuka

Bericht door stuka »

Michel,

hier ook nog wat leuke plaatjes http://www.crabfu.com/steamtoys/

en hier een glazen stoommachine http://www.wimp.com/steamengine/

heeft niets met wkk te maken maar wel grappig.

Succes met het testen.

groet, stuka
account verwijderd

@Xr,

Bedankt voor de link. Bijzondere creatie.

@Stuka

Ook bedankt voor de link's
Die radiografische turbine tank is wereldwijd bekend.
Succes met het testen.
Thanks, er ligt een belangrijke test aan te komen, binnen nu en 2 weken komt Peter vd Berg de kachel op verbrandingsrendement meten. :mrgreen:
Voor die tijd moet ik nog een secundaire beluchting maken en plaatsen in de kachel, die hebben we vanavond doorgesproken op
de terugreis van ons bezoek aan Holtere.
Verder is het ultra droog hout verzamelen en duimpjes draaien. :roll:
Verwijderd
stuka

Bericht door stuka »

Michel,

ik was aan het surfen en vond dit http://www.otag.de/ een lineare stoom generator met verschillende brandstoffen waaronder ook pellets !
alleen is de betreffende firma sinds december 2011 failliet. Er is nog wel een zuster firma in oostenrijk.

mischien is deze linear generator ook wat voor jou ?

groet stuka
Plaats reactie