Finoven en schema opzet CV (aanvullend)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder

Finoven en schema opzet CV (aanvullend)

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag!
Ik ben al een tijdje lid van het forum en ik probeer alles aandachtig te lezen. Destijds zocht ik hulp voor het bouwen van een finoven. De tip was destijds om een workshop te gaan volgen. Dat heb ik ondertussen gedaan en het was een hele leuke en leerzame week (vuurmeesters). Kan ik iedereen aanraden .

Ondertussen ben ik de finoven aan het afronden. Tegelijkertijd ben ik aan het broeden op een goede regeling voor de verwarming. Ik heb alle schema’s op dit forum zo goed als ik kan bestudeert en gebruikt.

Het lezen heeft mij ook wel geleerd dat het starten met een goed schema – met de juiste componenten – het beste werkt.

Uitgangspunten voor mijn installatie zijn:
· Eenvoudig
· Afstemming tussen de finoven en de cv installatie. Ze moeten elkaar aanvullen. Met de CV moeten ook de ruimtes die niet door de finoven worden verwarmd op temperatuur kunnen worden gehouden
· Goede spreiding en regelbaarheid van de verwarming

Met afstemming ik bedoel ik dat in de verschillende seizoenen de CV de finoven aanvult om zo altijd een warme woning te krijgen (zie bijlage 3).

Mijn vragen zijn;
· Klopt mijn schema?
· Kan ik de vloerverwarmingen in zone 1 en 2 achter de vloerverwarming zetten en dat goed inregelen. Of moet ik op zoek naar een andere regeling zoals een zoneregeling van heatnet, zoals ik heb getekend. Gaat deze regeling werken?
· De traagheid van de installatie (alle componeneten hebben een redelijk traag reagerend karakter, de finoven is per stookbeurt (een of tweemaal per 24 uur te beinvloeden). Wordt het niet te traag?

Bijlagen
Bijlage 1 beschrijving componenten verwarming
Bijlage 2 schema verwarming
Bijlage 3 plattegrond en situaties
Bijlage 4 situaties en schakelopties

Graag hoor ik van jullie!
Ritsaert Snijder

Bijlage 1 componenten.

Warmteverliesberekening
De boerderij is klein (375 m3) en wordt goed geisoleerd. Ik schat dat er een warmtebehoefte is van maximaal 15 a 20 kw.

Een finoven
De finoven heeft een 24 uurs bijdrage van ongeveer 3 a 4 kw. Twee kleine warmtewisselaars onder en op de Finoven om water op te warmen met de restwarmte (warmte wat anders naar het plafond en naar de vloer gaat). Gaat om een kleine hoeveelheid warmte. Aan de hand van Jeroen Leising wil ik deze twee warmtewisselaars opnemen in een register van de vloerverwarming.

CV installatie
Ik denk aan een Ithoketel (kli-max 24 cv, terugmodulerend tot 18 %, prima voor lage temperatuur). Zit ook een mogelijkheid voor een aansluiting op voor een zonneboiler en een douche warmtewisselaar.

Aansluiting van een zonneboiler
Ik heb een aqua sol boiler en zonneboiler gekregen (is gebruikt voor testen bij Ecofys). Ik ga de boiler in de winter aftappen.

Douche warmtewisselaar
Een zelfgebouwde warmtewisselaar in de douchevloer. Vraag is of deze in het schema goed is ingebouwd. Want als de zonneboiler actief is ga je er nu het doucherioolwater mee opwarmen. Is dat beter op te lossen?

Muurverwarming en vloerverwarming
Worden beide aangelegd met een tussenafstand van 7,5 tot 10 centimeter.

Zoneregeling
Globaal 3 situaties
1. voor en najaar, we stoken alleen de finoven
2. hartje winter delen van het huis worden toch echt te koud en dan willen we kunnen bijverwarmen
3. uitzonderingsituatie, we gaan over naar de CV.

Ik wil hiervoor de muur en wandverwarming in de woning splitsen in twee zones.

Zone 1 Rond de finoven
Wordt alleen gebruikt als de finoven niet wordt gestookt (mag eigenlijk niet gebeuren..maar als we een keer zonder hout zitten)

Zone 2 de cirkel er om heen (werkkamer/ kastenkamer/ vloer bij de ramen)

Probleem is dat ik in zone 1 en in zone 2 vloer en muurverwarming heb en die wel goed waterzijdig wil inregelen.

Toelichting opzet
Zo eenvoudig mogelijk, zonder grote boilers en ingewikkelde regelingen.
Een cv installatie met daarop aangesloten de muur en vloerverwarming met verdelers. De warmtewisselaars van de finoven meenemen in het circuit als lus in de verdeler van de muurverwarming (kan ook een eventuele piekwarmte bij het stoken beter opvangen). De douche ww aansluiten aop de tapwateraanvoer van de cv, die komt via de zonneboiler.
Gebruikmaken van een twee zoneregeling (heatnet) voor de zones in huis die ieder worden bedient met een aparte thermostaat. De zonethermostaten sturen de cv en de kleppen aan. In het circuit een by-pass.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
recumby

Re: Finoven en schema opzet CV (aanvullend)

Bericht door recumby »

Dag Ritsaert,
ik geef alvast de aftrap:
1. je DoucheWW zit zoals je zelf vermoedde inderdaad verkeerd. Hij moet zitten:
ofwel op de koude toevoerleiding van de douche (direct op de koude kraan van de douche dus)
ofwel op de tap-leiding warmwater, maar dan VOORDAT deze opgewarmd wordt door je voorraadvat en ketel.
ofwel op de twee voorgaande tesamen.

Ik zie ook moeilijk het verschil tussen je tapwatercircuit en je dood water van je CV, maar dat kan aan mij liggen. Klopt het dat je itho ketel 2 gescheiden verwarm-circuits heeft (tap en cv)? In dat geval zie ik wel de scheiding tussen de twee.

2. Je WW in je finoven (in het "dak" en in de "vloer") zal erg weinig warmwater opleveren omdat het op die plaatsen niet erg warm wordt. Indien je nog kan, dan verwerk je best enkele leidingen in het stucwerk van je kachel.

3. Ben je zeker van je warmteafgifte van je finoven? De genoemde warmteafgifte komt ruwweg overeen met het stoken van 18 tot 25 kg hout per dag... Dat is niet mis. Bij dergelijke grote hoeveelheden hout, zal het rendement in het tweede deel van de stook (als de kachel binnenin dus al redelijk opgewarmd is) behoorlijk teruglopen.
Ter info: voor (zware) finovens wordt meestal gerekend met een 24-uurs warmteafgifte van 1 à 2 Kw (ofte 6 tot 12 kg hout per dag). Dit komt goed overeen met je geschatte warmtebehoefte van je huis van 15 à 20 Kwh per dag. Deze warmtebehoefte vind ik persoonlijk erg laag voor een boerderij. Hoe heb je die berekend?

Hier nog even op doorgaand wil ik je er graag aan herinneren dat je altijd eerst moet kijken naar je isolatie van je woning. Je schrijft dat je goed zal isoleren. Mag ik vragen naar meer details.
Goede richtwaarden zijn voor je ramen K 1.1 of nog beter 3-voudig glas, voor je dak zoveel je kan (vanaf 30cm zit je echt goed), voor muren en vloer is het natuurlijk moeilijker bij renovatie, maar probeer daar ook het maximum wat praktisch haalbaar is te isoleren.

4. Over je schema kan ik niet zoveel zeggen (omdat ik daar nog niet zoveel over weet). Met mijn beperkte kennis zie ik alvast dat je de zonnewarmte uitsluitend voor tapwater gebruikt. Ik zou proberen om ook zonnewarmte te gebruiken voor je CV. Maar dat zullen de kenners wel kunnen bevestigen of ontkennen.

Groeten,
R
ritsaert snijder

Recumby,
Alvast bedankt voor je meedenken!

De douche warmtewisselaar
Ik was inderdaad van plan om dat dubbel te doen (dat schijnt het hoogste rendement te leveren) dus zowel op de koudwateraanvoer van de douche (ik heb ergens gelezen dat je dan moet oppassen met het soort thermostaatkraan) als op de CV. Maar als ik de dww na de zonneboiler opneem dan gaat de zonneboiler de dww opwarmen. Andersom leek me geen probleem. Verderop zeg je dat je de zonneboiler ook zou gebruiken voor de verwarming, maar in het voorjaar en het najaar stook ik de finoven en in de winter verwcht ik weinig van de zonneboiler. Of mis ik iets? Ik zal het draad van Mons Zegers er nog eens op na lezen.

Ik ga in verband met je tweede opmerking nog even kijken naar de aansluitingen van de Itho (heb hem nog niet gekocht want misschien is het niet de juiste keuze).

Volgens mij wordt het dak van een finoven -vooral natuurlijk na de stook behoorlijk warm- ik denk zelfs eerder te warm maar dat kan ik temperen met isolatie. Die warmte zit bij mij dan redelijk hoog en is redelijk nutteloos. Peter Berg heeft al eerder aangegeven dat het afvoeren van de warmte op deze plek ook een afkoelend effect heeft op de temperatuur van de rest van de kachel en daarom wil ik een kleine buizenwisselaar plaatsen die dan inderdaad een beperkte hoeveelheid restwarmte afneemt.
De onderkant van een finoven (en dat is puur alleen onder de finoven en niet onder de bank) wordt normaal inderdaad niet erg warm, maar mijn model heeft onder de vuurdoos van vuurbeton een metalen onderkant. In een proefopstelling bleek die onderkant behoorlijk warm te worden (200 graden).
Omdat de finoven heel centraal staat wil ik geen warmte uit de mantel halen. Ik zie de twee warmtewisselaars echt als weghalen van restwarmte op plekken waar het weinig nut heeft)

Je opmerking over de warmteafgifte; volgens mij heb je daar helemaal gelijk in. De boerderij is heel klein; 375 m3 en wordt redelijk goed geisoleerd. Het dak heeft nu een R-waarde van 4,5 (en is klaar). Voor de muren streef ik naar een R-waarde van 4 a 5 en de vloer wordt rond de 3. Al het glas wordt HR++. Ik denk ook dat de kwaliteit van de isolatie (koudebruggen) goed is (wordt).

Ik ben nog bezig met een warmteverliesberekening, als ik snel een model invul kom ik op het genoemde verlies, maar ik ga het wat uitgebreider doen.

Probleem met een boerderijtje (en andere oude huizen) is condensatie en ventilatie. Oude huizen zijn gebouwd op veel ventilatie. Dat beperkt me bij de isolatie.

ik ga je punten meenemen en mijn huiswerk verder maken, bedankt!
Ritsaert Snijder
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder

Nog even de opzet van de aansluiting van de Itho, ik denk dat de aanvoer vanuit de zonneboiler en vanuit de douchewarmtewisselaar gewoon op koud tapwateraanvoer van de Itho moet. Ik wil het eenvoudiger aansluiten dan op het schema.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groet!

Ritsaert
Plaats reactie