Zelfbouw hout-cv kachel (project)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikvr

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door Erikvr »

het is inderdaad een mooie steampunk kachel
let je wel op de veiligheid? minimaal 50 cm afstand van brandbare materialen (houten wand) en met een geisoleerde pijp door het dak. Anders heb je dadelijk alleen een kachel over.. :D

En om het vuur zo heet mogelijk te krijgen is isolatie IN de kachel beter dan om de kachel.

En dan nog iets: gezien de afmetingen van je kachel heeft deze een flink vermogen (ik schat zo'n 10 KW). Als je de kachel goed wilt laten branden moet er dus ook voldoende hout in. Probeer het eens met 1/4 tot 1/3 van de verbrandingskamer te vullen..
groet,
Erik
robert5812

Bericht door robert5812 »

@michel
kan je gewone bakstenen gebruiken in de kachel , mij is wel eens verteld dat die kunnen exploderen iets wat ik me niet kan voorstellen maar ja je gokt er nie op :D
zal komen de week eens gaan kijken voor isolatie van de kachel
langskomen lijkt me erg leuk en bijzonder leerzaam maar lijkt me leuker eens af te spreken wanneer ik alles
hier in huis heb zoals bovenste bell en pompen en dat soort dingen.

@holtere de website : http://www.gaswinkel.com/gasfitting_onderdelen.htm
(http://www.gaswinkel.com)
ik ook effe naar vermuliet platen kijken

@erikvr
er zit rondom nu niet heel erg meer bescherming en de houten wanden worden opzich best warm maar niet dat je je handen brand
wil hier nog wel iets op schroeven en als de kachel buitenom ook geisoleerd is zal dit vast wel iets verminderen
maar wel goed dat je het aangeeft
isolatie in de kachel leek mij eerst wat te klein maar ik moet toch toegeven dat hij best groot is en dat ik er aardig wat hout ik kwijt kan
maar als ik hem stampensvol gooi dan begint hij meer te roken

ik heb ook snel dat als ik de as la open zet op een klein kiertje dat hij super goed brand alleen dat er dan veel vonken uit de pijp komen en daar is mijn buurman niet heel erg blij mee aangezien zijn huis al een keertje is af gebrand

gr
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
robert5812

nog een klein dingetje
ik had na een 30min last van roet op het ruitje dat voor de de webcam zat
zegt dat iets over de manier van branden of de kachel of heeft die met de isolatie in de kachel te maken kwa temperatuur
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik heb geen idee wat voor "ruitje" je hebt aan je kachel. Maar als het niet meer is dan een rond glaasje slijp dan een klein gleufje (1mm) onderaan zodat er lucht tussen kan blazen. Dan ga je geen probleem meer hebben. :wink:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

robert5812 schreef: ik gebruik nu een webcam ik wil daar straks een gewone camera gebruiken die ik aansluit op me tv
Vind je dat niet een beetje gedoe om een vuurtje(sidee) in huis te krijgen :?: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
robert5812

nou lijkt me erg leuk en kan dan als ik in de woonkamer ben en even naar het video kanaal skip direct zien of er wat bij in moet.
moet er wel bij zeggen dat ik toch het liefst in me schuurtje ben hoor :lol: :lol:
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha Robert,

Allereerst de complimenten met dit fraaie stukje vakwerk! Erg leuk om te zien dat er nog steeds jonge mensen zijn die nog met hun handen iets moois en praktisch kunnen maken.

In aanvulling op het bakstenenverhaal: Zorg dan dat je een zachte baksteensoort neemt zoals bijvoorbeeld een porisosteen. Hoe harder de steen, hoe makkelijker hij spanningen opbouwt en knapt.

Over de schoorsteen en de trek, zie idd de bijdrage van Michel en Holtere.

Wat het roken en het roet betreft: Stook je gewoon op de klassieke manier door van onderen een vuurtje maken en dan blokken hout er op?

Groet, Cp
Verwijderd.
robert5812

iedereen een gelukkig 2012 gewenst

bedankt voor je compliment ik zelf denk dat sommige dingen iets mooier hadden gekund maargoed het is natuurlijk allemaal
van afval plaat en stroken gemaakt dus niet alles is super haaks en recht :lol:

mijn manier van stoken is mischien niet de beste manier maar het werkt wel :?

een flinke stapel houtjes in de kachel gooien liefst kleine stukjes vervolgens een scheut bio-ethanol er over
en een vlammetje er bij houden :D :D :D
franky

Bericht door franky »

werkt deze kachel nu eigenlijk al met bell en warmtewisselaar ?

om het bouwen van zo'n ketel/kachel te vereenvoudigen, zou de warmtewisselaar van een oude stookolieketel
niet bruikbaar zijn ?
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

robert5812 schreef:mijn manier van stoken is mischien niet de beste manier maar het werkt wel :?
Nou ik dacht toch echt van niet. Je schrijft immers:
robert5812 schreef:ik had na een 30min last van roet op het ruitje dat voor de de webcam zat
en:
robert5812 schreef:maar als ik hem stampensvol gooi dan begint hij meer te roken
Die vonken regen dan even buiten beschouwing gelaten, maar het heeft dezelfde oorzaak.
robert5812 schreef:een flinke stapel houtjes in de kachel gooien liefst kleine stukjes vervolgens een scheut bio-ethanol er over en een vlammetje er bij houden :D :D :D
Dit is meer dan redelijk lomp.

Ik denk dat ook jij de boodschap over “omgekeerd stoken” nog niet begrepen hebt.

Gebruik de zoek functie eens op die term. Komt erop neer dat je de kachel gewoon laad met hout, maar het vuur van boven aansteekt. Zo brand de kachel veel schoner, economischer en vooral gelijkmatiger en zonder rook..

Groet, Cp
Verwijderd.
robert5812

sorry voor de lange afwezigheid :P
ik heb cursus gehad bij valk welding dus ben paar dagen weg geweest en het is op het moment erg druk op het werk
@michel je krijgt de groeten van mark kamp en jos franke

ik heb die manier van stoken gezien op youtube dit ziet er inderdaad beter uit
ik ga dit vanavond eens uitproberen
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Robert,

Dat zijn oude collega's van mij.
Van Mark heb ik ook mijn eerste robot cursus gehad. Heeft hij nog steeds lang krullend haar?
Cees Wieringa was mijn chef net als Remco Valk, allebij directeur.
Allebij hebben ze iets met zeilboten. Cees is echt een bmw man, terwijl Remco liever in een Audi rijdt.
En niet te vergete Hans, van het lasdraad, en de vrouw achter de telefoon, een lieve schat is dat.
Mandy was toen de secretaresse, ook een lieve meid.

Toen ik bij Kuka de basis robot cursus had gedaan, daarna kon ik aan mijn vrijheid in programmeren werken.

Ik leerde mijzelf routines schrijven. Ik kan wel een stukje posten eerdaags.
Dan doe ik er een foto bij ter verduidelijking. :D

Bij Valk is Aadriaan Broere de 3e directeur. Hij is heel slim en de brein achter vele vindingen.
Cees Wieringa noemde hem vaak geniaal.

Wat ze denk ik niet doen is naar de core gaan.
Ik heb daarna een 16 assige processor gemaakt voor een bionische hand.
Deze werkte goed tijdens testen. Dit is real time aangestuurd, zegmaar "direct microchip". Een robot is qua software omgeving niet real time te classificeren.
Dit is iets wat de fabriek niet vrijgeeft, ten dele wel, maar ze geven je niet de vrijheid real time te handelen op alle servo assen. :mrgreen:
Staubli hierintegen doet dat wel met een de programmertaal C++.
Verwijderd
robert5812

je doet dus een boel met robots en automatisering zie ik

je werkt nu met kuka robots begrijp ik

wat is jou menig van valk welding ben ik erg nieuwsgierig naar
ik heb bij valk welding de nieuwe tawers robots gezien (de g3 versie is de nieuwste meen ik)
dat spul gaat zo allemachtig snel he echt super om te zien
we zijn wel toe aan een nieuwe lasrobot denk ik bij ons op het werk
de ene is een 660 type zo`n 20 lentes oud de andere waar ik mee werk is een vr006-ale2

misschien er een dag komt dat ik me kachel er op kan aflassen

eerst maar eens tijd zien te maken om deze kachel klaar te maken
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Robert,
Wat is jou menig van Valk Welding ben ik erg nieuwsgierig naar?
Goed bedrijf, ik ben daar een tijdje werkzaam geweest als verkoper.
Ik weet bijna zeker dat de meeste lasrobot's die in Nederland werkzaam zijn van
Valk welding komen.
Ze voeren hoofdzakelijk het merk Panasonic wat zijn beperkingen heeft omdat de payload nogal beperkt is.
Sinds enkele jaren hebben ze het robot merk Fanuc aangewend voor handling toepassingen.
ik heb bij valk welding de nieuwe tawers robots gezien (de g3 versie is de nieuwste meen ik)
dat spul gaat zo allemachtig snel he echt super om te zien
Het gaat idd. zeer snel. Servo motors....
we zijn wel toe aan een nieuwe lasrobot denk ik bij ons op het werk
de ene is een 660 type zo`n 20 lentes oud de andere waar ik mee werk is een vr006-ale2
Als je een eenvoudige toepassing hebt, dan kun je met een lasrobot van Valk best veel werk verzetten.
Wordt het complexer in de zin van lassen, dan kom je al bij een Fronius lasbron uit.
Hier kun je bijvoorbeeld CMT (cold metal transfer), Twin Time, brazing, etc. mee lassen. Ook is de
kwalitieit van pulslassen "een state of art"

En als je daarvoor kiest, dan kom je bijvoorbeeld uit bij ee Kuka robot met Fronius lasbron.
Kan ook een Tawers zijn met Fronius lasbron. Ook een goed robot merk is Abb, daarna komt Motomann en onderaan de lijst zit OTC.
misschien er een dag komt dat ik me kachel er op kan aflassen
Dat schiet niet op, mits je 20 kachels per dag kan vermarkten. Een goede lasmal set kost tussen de 10.000 en 20.000 euro.
eerst maar eens tijd zien te maken om deze kachel klaar te maken
Ja, probeer de kachel af te bouwen met de kennis die je ondertussen hebt.

(ps. zeg maar tegen je baas dat ik nog wel een mooie Valk robot op H-frame, 2 werkstations met panadice manipulator, weet te staan die niet gebruikt wordt, ik kan altijd vragen of hem niet willen verkopen. :D )

En nu terug naar het kachel topic.
Verwijderd
robert5812

effe een vraagje he

de reizer pijn in de wartme bell (die tussen de buisen en spiraal doorloopt)

mag die ook gemaakt worden van gezet strip 5 mm dik
dit omdat ik de kachel pijp in volle lengte nu op me kachel gebruik en het wel jammer vindt om hier de flex
in te zetten
ik dacht als ik wat strip in een bepaalde hoek zet krijg je ook een soort pijp dit scheelt mij een hoop gedoe en kachelbuis :D toch?
Plaats reactie