Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap
Moderator: Moderators
- hotglass
Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch
Onlangs een dergelijk speeltje aangeschaft.........
Werkt goed met niet te dik(lang) hout 20-25 cm dat van zichzelf al lekker wil splijten.
Bij langer hout of 'moeilijk' hout gaat een blok niet in één maal door en moet je twee tot drie maal slaan.
Dan is een kloofbijl veel sneller en gemakkelijker werken.
Natuurlijk wel een uitkomst voor mensen met bijlangst!
groet uit Frankrijk
Werkt goed met niet te dik(lang) hout 20-25 cm dat van zichzelf al lekker wil splijten.
Bij langer hout of 'moeilijk' hout gaat een blok niet in één maal door en moet je twee tot drie maal slaan.
Natuurlijk wel een uitkomst voor mensen met bijlangst!
groet uit Frankrijk
- frans
Niet echt een aanbeveling dus voor een schijf eik van plus 50 cm.hotglass schreef: Bij langer hout of 'moeilijk' hout gaat een blok niet in één maal door en moet je twee tot drie maal slaan.
Bedankt voor de ervarings info.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
JantjeV8
Kijk zo leren we nog wat.
Wat weerhoudt je er van om een bijl te nemen? Eiken splijt over het algemeen gewoon erg goed, het moet alleen wel vers gekloofd worden. Als het al een jaar ligt wordt het zwaarder.
Wat weerhoudt je er van om een bijl te nemen? Eiken splijt over het algemeen gewoon erg goed, het moet alleen wel vers gekloofd worden. Als het al een jaar ligt wordt het zwaarder.
- frans
Tja het ligt er dus al een poosje...was het zwaarste en is blijven liggen, ik was alleen..JantjeV8 schreef:Kijk zo leren we nog wat.
En het idee sprak me wel aan dat het ding dus niet vast kan komen te zitten, iets dat me met de bijl nog wel eens is overkomen.
En dan krijg je het echt warm.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
-
JantjeV8
Bijl goed aanscherpen, dan goed kijken hoe de droogte scheuren lopen en proberen daar de stam te raken...
Je kunt ook met splijtbeitels werken, en dan met de voorhamer op de beitel slaan. Dan hoef je niet de bijl los te trekken uit het hout.
Je kunt ook met splijtbeitels werken, en dan met de voorhamer op de beitel slaan. Dan hoef je niet de bijl los te trekken uit het hout.
-
revis
Voorlopig is het een elektrische geworden, Bosch ake 40s.revis schreef:@Albert van WdJ, dank voor je reactie.
Voor de 211 had ik ook een lichte voorkeur.
Ik ga eens navragen wat die opties (ergostart en het ketting snelspansysteem) aan meerprijs zijn.
Redenen;
Ik weet nog niet hoeveel ik in de toekomst zal gaan zagen, dus momenteel prijstechnisch een goede oplossing.
En eventueel kan ik een Stihl motorzaag lenen als ik deze nodig zou hebben (onverwachte vriendendienst
Meteen enkel kettingen gekocht, regelmatig gewisseld en gevijld.
Momenteel 4 berken en een flinke beuk (doorsnede 60 cm) omgezet in haardhout.
Het zaagje doet het vooralsnog goed.
-
gerard
Mooi "werkbankje/slijptafel" om de ketting van je zaag te slijpen...
http://www.youtube.com/watch?v=CoNDVKdQ ... ure=fvwrel
groet,
Gerard
http://www.youtube.com/watch?v=CoNDVKdQ ... ure=fvwrel
groet,
Gerard
-
tnt
Dit is 1 van de mooiste oplossing die ik ooit gezien heb en gewoon in nederland 
http://www.youtube.com/watch?v=V1M8URhF63I
TnT
http://www.youtube.com/watch?v=V1M8URhF63I
TnT
-
revis
Een heel mooie oplossing, idd.
Ik snap alleen niet, dat hij dat kleine ventje daar zo rond laat lopen.
Ik snap alleen niet, dat hij dat kleine ventje daar zo rond laat lopen.
-
Taita
Middenklasse kettingzaag
Ik ben op zoek naar een nieuwe middenklasse kettingzaag. Hij is bedoeld voor het verwerken van haardhout en zo nu en dan het vellen van een boom. Ik had tot dusverre een oude Husqvarna 50cc, maar die is nu door compressieproblemen toch wel aan zijn einde gekomen.
De eisen die ik stel zijn: geen instapmachine, voldoende robuust om wat zwaardere boomstammen aan te kunnen en een zaagblad van zo'n 40 cm.
Op dit moment zie ik de volgende mogelijkheden:
Stihl MS271: de eerste Stihl met een 40cm zaagblad, 3,5 pk prijs € 599 (aktie tot 12/1/12)
Dolmar PS460-38 3,0 pk en 38 cm zaagblad prijs € 429 (aktie)
Husqvarna 445 3,5 pk en 38 cm zaagblad prijs € 559
Stihl beschouw ik als een topmerk, maar deze machine is relatief zwaar en duur. De dolmar zou ook kunnen voldoen. De husqvarna spreekt me minder aan. Graag advies.
De eisen die ik stel zijn: geen instapmachine, voldoende robuust om wat zwaardere boomstammen aan te kunnen en een zaagblad van zo'n 40 cm.
Op dit moment zie ik de volgende mogelijkheden:
Stihl MS271: de eerste Stihl met een 40cm zaagblad, 3,5 pk prijs € 599 (aktie tot 12/1/12)
Dolmar PS460-38 3,0 pk en 38 cm zaagblad prijs € 429 (aktie)
Husqvarna 445 3,5 pk en 38 cm zaagblad prijs € 559
Stihl beschouw ik als een topmerk, maar deze machine is relatief zwaar en duur. De dolmar zou ook kunnen voldoen. De husqvarna spreekt me minder aan. Graag advies.
-
account verwijderd
@Taita,
Ik zou de gene nemen die het minste weegt en die lekker in de hand ligt.
[youtube]ueVPdKAlyW4&feature=fvst[/youtube]
Ik zou de gene nemen die het minste weegt en die lekker in de hand ligt.
[youtube]ueVPdKAlyW4&feature=fvst[/youtube]
Verwijderd
-
bertocello
Ik zaag nu een jaar met de Echo cs420 es, ligt fijn in de hand, start vlot, verbruikt weinig, zaagblad 38 cm, 439€.
greetz bertocello
greetz bertocello
-
Brit
Ik kijk persoonlijk nooit verder dan Stihl! Degelijk, sterk en ergonomisch en voor die prijs is dat een erg goede deal.
Voor die prijs is de Dolmar en de Husc waarschijnlijk geen professionele machine. Bij Huscvarna staat er dan altijd xp bij het serienummer en vaak een 2x zo hoog getal na het euroteken
Echo is semi professioneel. Je hebt al snel je tweede machiene versleten als de Stihl een paar nieuwe onderdelen nodig heeft......
Groetjes Brit
Voor die prijs is de Dolmar en de Husc waarschijnlijk geen professionele machine. Bij Huscvarna staat er dan altijd xp bij het serienummer en vaak een 2x zo hoog getal na het euroteken
Echo is semi professioneel. Je hebt al snel je tweede machiene versleten als de Stihl een paar nieuwe onderdelen nodig heeft......
Groetjes Brit
Groeten, Brit.
Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
-
JantjeV8
Ik geef ook de voorkeur in Stihl.
Ik gebruik er ook een kleine ms180 bij, gewoon een ding van de Boerenbond, maar ook dat ding loeit al een paar jaar vrolijk mee.
Stihl maakt onderscheid in prijsklasses. De verschillen zitten in kunststof/metalen onderdelen, een kunststofkap gewoon met parkers vastschroeven of wat degelijker met boutjes e.d., luchtfilters gebruiken ze verschillende, ophanging van de motor in het frame verschilt, etc etc.
Maar zelfs die basis machientjes kunnen best wel wat aan.
Ik gebruik er ook een kleine ms180 bij, gewoon een ding van de Boerenbond, maar ook dat ding loeit al een paar jaar vrolijk mee.
Stihl maakt onderscheid in prijsklasses. De verschillen zitten in kunststof/metalen onderdelen, een kunststofkap gewoon met parkers vastschroeven of wat degelijker met boutjes e.d., luchtfilters gebruiken ze verschillende, ophanging van de motor in het frame verschilt, etc etc.
Maar zelfs die basis machientjes kunnen best wel wat aan.
-
bonkelaar
Brit schreef:Ik kijk persoonlijk nooit verder dan Stihl! Degelijk, sterk en ergonomisch en voor die prijs is dat een erg goede deal.
Voor die prijs is de Dolmar en de Husc waarschijnlijk geen professionele machine. Bij Huscvarna staat er dan altijd xp bij het serienummer en vaak een 2x zo hoog getal na het euroteken![]()
Echo is semi professioneel. Je hebt al snel je tweede machiene versleten als de Stihl een paar nieuwe onderdelen nodig heeft......![]()
Groetjes Brit
Ook bij Stihl, evenals overigens Dolmar en Husqvarna heb je naast de prof machines de z.g. farmer saws, de semi professionele machines.
De semi prof zijn meestal eenvoudiger opgebouwd, aluminium i.p.v. magnesium gietdelen, losse motortjes in plastic omhuizingen, geen instelbare oliepomp, omslachtiger kettingspanning, hoger totaalgewicht.
Maar bij de doorsnee brandhoutzager gaat bij goed onderhoud ook een farmer zaag erg lang mee.
De kettingzagen van Echo kunnen zich wat duurzaamheid betreft prima meten met de grote 3. Echo heeft een slechte marktdekking in Nederland en eigenlijk in heel Europa en krijgt niet de waardering die het vroeger wel had. Zo zijn echter meer kwaliteitszagen zoals bijv. Oleo Mac, Shindaiwa, Tanaka, Zenoah onder het publiek niet bekend en krijgen dan het stempel rommel opgespeld.
Voor mij prima, kan ik mooi mijn Echo's verzamelen en voor een prikkie aan duurzame zagen komen zoals de enige kettingzaag met een tweecylinder boxermotor de Echo CST 610 EVL of mijn dagelijkse werkpaarden de CS 4500, 45 cc en de CS 330 EVL, 33 cc.
Mijn CS 750 EVL, 75cc. in legergroene uitvoering heeft middels draaiknop instelbare kettingsmering, decompressie-handle, en met handwiel instelbaar stationair toerental. Die Jappen behelpen zich niet graag, kom daar maar om bij een europese machine.
Spijt me dat ik een lans breek voor Echo maar ik ben verzamelaar van deze zagen en moet er ook het bos mee in want ik heb niets anders.

Trio Echo's in het bos, toegegeven had met 1 gekund maar ze moeten er allemaal eens uit.

Let op alle knoppen, vergat er nog één, nl extra manuele oliepomp. Hobbyding, moet wel, komt uit het Belgische leger.

90 cc. 75 cm zwaard.

Favoriet, 33 cc, licht zaagje voor een oude kerel die aan zijn rug moet denken.

Twin

Twin compleet.
Waar mee ik iedereen gerust wil stellen die een Echo overweegt. Gewoon doen,
groet Jos.