Radiator op massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*

Radiator op massakachel

Bericht door Mees* »

Misschien een domme vraag, maar............

Ik loop al even rond met de vraag 'zou ik een radiator bovenop de rocketbell kunnen liggen om de warmte van de kachel ook elders in huis te kunnen benutten?'

Stel dat het mogelijk is: dan moet de circulatiepomp volgens mij continu draaien, kan dit bij een Remeha Calenta 28c?

De temperatuur op de kachel schommelt rond de 50-70 graden.

Mees
Chicken Power

Re: Radiator op massakachel

Bericht door Chicken Power »

Ha Mees*,

Allereerst nog de complimenten met het eindresultaat!

Naar je vraag: Als Professor Peter daar zijn zegen over geeft, dan kom ik wel met een installatiebeschouwing hoe dat te maken.

Hoe die pomp constant aan de gang te krijgen, vindt je ergens in de handleiding van de ketel, wss een onbegrijpelijk verhaal over parameters. Dus zoek dat eerst even op en vooral uit.

Groet, Cp
Verwijderd.
Mees*

Bericht door Mees* »

Dat laatste...............daar kom ik dus niet uit; de handen staan 'redelijk rechts', maar techniek.........

M'n gevoel zegt dat Peter er mee kan leven, ik kom immers niet ín de kachel en aan de buitenzijde mag ik vast iets wegsnoepen. :wink:
Chicken Power

Oké,

Wachten we de bevestiging van de Prof even af, en ondertussen laat ik het meedraaien in de co- processor.

Kan (zeer) afhankelijk van de rest van je installatie misschien zelfs wel interessanter zijn om een apart pompje te gebruiken, maar dat is op afstand ook lastig in te schatten.

Ga volgende maand een paar keer op toer met Michel. Keer afspraak maken om de meest handige inpassing te bekijken?

Heb je die documentatie trouwens wel?

Groet, Cp
Verwijderd.
Mees*

Bericht door Mees* »

documentatie; ik heb de gebruikershandleiding en de installatie en servicehandleiding, waar ik alleen iets tegenkom over het instellen van het toerental.(mocht je nieuwsgierig zijn; staan als download ook op de remehapagina).
Je bent verder natuurlijk altijd welkom (michel zit volgens mij 10 minuten noordelijker)
Tim

Bericht door Tim »

Mees, Cp,

Op de site van die ketelbouwer zit een knopje "professioneel". Als je daarop drukt wordt je plotseling professioneel en mag je alle documentatie downloaden.

Gebruik je een iSense bij de Calenta? Ik heb hetzelfde setje. Misschien is de openhaardfunctie wat, echter houd ie dan niet alleen de pomp aan, maar ook de uitgaande temperatuur van het cv water, op het moment van inschakelen.

Een apart pompje kun je schakelen op de temperatuur van je RB. Dan ben je ook vrij van instellen.

Tim
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Mees* schreef:Ik loop al even rond met de vraag 'zou ik een radiator bovenop de rocketbell kunnen liggen om de warmte van de kachel ook elders in huis te kunnen benutten?' Stel dat het mogelijk is: dan moet de circulatiepomp volgens mij continu draaien, kan dit bij een Remeha Calenta 28c? De temperatuur op de kachel schommelt rond de 50-70 graden.
Aha! Je wilt het gemiddelde rendement wat opkrikken! Tja, die 96,5% is ook wel wat aan de magere kant...

Scherts daargelaten, de bovenkant is tamelijk warm omdat-ie enkel is uitgevoerd. Je zou kunnen besluiten om die ook dubbel te maken met steenwol ertussen, dan komt de extra warmte van de bovenkant ten goede aan de wanden die naar de keuken gekeerd zijn. Dat kun je vrolijk proberen door 10 cm steenwol er los op te leggen en dat zo een poosje aan te kijken.

Een wisselaar er bovenop betekent niet alleen dat die plaat gekoeld wordt, maar ook de binnenkant van de bell zelf plus de hele rest van de kachel. Alle warmte wordt in een rustig tempo getransporteerd naar de koelste plek. Dan is waar de wisselaar zit natuurlijk de koudste kant van het hele ding omdat de wanden dubbel zijn uitgevoerd. Met andere woorden, je melkt het ding leeg. Dat kun je compenseren door meer hout te verstoken, natuurlijk, voor niets gaat de zon op.

Over een eventuele wisselaar in de vorm van een radiator: dat kan wel, maar dan ben je min of meer verplicht om de bovenkant van dat ding te isoleren anders wordt er nauwelijks wat getransporteerd. Conclusie: het kan wel, maar het is een beetje vergezocht en of het echt wat oplevert is op zijn minst twijfelachtig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Chicken Power

Hallo Peter,
peterberg schreef:Aha! Je wilt het gemiddelde rendement wat opkrikken! Tja, die 96,5% is ook wel wat aan de magere kant...
Buiten de scherts had ik dat niet zo begrepen, ik begrijp het dat Mees een deel van die zeer efficiënt opgewekte warmte naar elders in huis wil brengen:
Mees* schreef:Ik loop al even rond met de vraag 'zou ik een radiator bovenop de rocketbell kunnen liggen om de warmte van de kachel ook elders in huis te kunnen benutten?'
Ben in elk geval blij met je antwoord, effecten en randvoorwaardes naar de kachel zijn me nu duidelijk.

Het is technisch dus geen beletsel. Afweging is nu aan Mees.

Tim, bedankt voor die tip.

Mees, als jij nu de link naar de beschrijving van beide documenten van het exacte toestel wat jij hebt wil plaatsen? En onder vermelding van welk vermogen.

Heb je ook nog iets van vloerverwarming?

Groet, Cp
Verwijderd.
Mees*

Bericht door Mees* »

Nou.............moeilijk dilemma; maar als het niet teveel inspanning is misschien toch het proberen waard?
De gedachte speelt inderdaad om de warmte deels naar elders te verplaatsen. We hebben schoolgaande kinderen en die vinden de kachel geweldig, maar vinden het minder geweldig als het boven koud blijft, ha. Is natuurlijk een kwestie van de thermostaat op de stand 'openhaard' zetten, maar ik dacht ...........wie weet.

De info van de CV:

http://www.remeha.nl/fileadmin/user_upl ... eiding.pdf

Het betreft de 28C, CW4 met i-sense thermostaat.

Op ongeveer 1 m boven de rocketbell (boven houten vloer) hangt een radiator (15 mm leidingwerk).
Beneden hebben we op twee plaatsen vloerverwarming, beide met een eigen pomp.
rinchen

Bericht door rinchen »

Mees* schreef:We hebben schoolgaande kinderen en die vinden de kachel geweldig, maar vinden het minder geweldig als het boven koud blijft, ha.
Bij ons net zo :)
Ik heb dit weekend een tweede thermostaat aangelegd op de boven verdieping en beneden de radiatoren dicht gedraaid.
1 van de radiatoren in de woonkamer word meegenomen in de massabank. Of ik daar nuttig gebruik van kan gaan maken valt nog te bezien aangezien ik geen vloer of wand verwarming in huis heb denk ik dat de temperatuur te laag blijft om de radiatoren goed te laten werken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:1 van de radiatoren in de woonkamer word meegenomen in de massabank. Of ik daar nuttig gebruik van kan gaan maken valt nog te bezien aangezien ik geen vloer of wand verwarming in huis heb denk ik dat de temperatuur te laag blijft om de radiatoren goed te laten werken.
Ha rinchen!

Jouw draad ligt al een tijd stil, maar zou je ons willen verrassen met foto's en een beschrijving van de resultaten? Zo te lezen is je rocket mass heater in vol bedrijf.
groeten, Peter
Mees*

Bericht door Mees* »

peterberg schreef:
Mees* schreef: Scherts daargelaten, de bovenkant is tamelijk warm omdat-ie enkel is uitgevoerd. Je zou kunnen besluiten om die ook dubbel te maken met steenwol ertussen, dan komt de extra warmte van de bovenkant ten goede aan de wanden die naar de keuken gekeerd zijn. Dat kun je vrolijk proberen door 10 cm steenwol er los op te leggen en dat zo een poosje aan te kijken.
Het heeft natuurlijk geen effect op de bovenverdieping maar.............:

Intussen hebben we de 10 cm isolatie aangebracht. Het is natuurlijk vrij absurd weer buiten, maar we meten in de keuken zomaar ineens een temperatuursteiging van ongeveer 1-1,5 graden. De mantel had tot heden meestal een temperatuur zo rond de 26-28 graden; nu 30-32 graden.

:D :D
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Mees* schreef:Het heeft natuurlijk geen effect op de bovenverdieping maar.............:
Intussen hebben we de 10 cm isolatie aangebracht. Het is natuurlijk vrij absurd weer buiten, maar we meten in de keuken zomaar ineens een temperatuursteiging van ongeveer 1-1,5 graden. De mantel had tot heden meestal een temperatuur zo rond de 26-28 graden; nu 30-32 graden.
Tsja, de warmte die nu blijkbaar extra in de keuken terecht komt moest voor die tijd ook ergens blijven, dus werd de vloer van de verdieping erboven opgewarmd. Verder loopt de kachelpijp dwars over die bovenplaat, dus ging er ook nog wat warmte via die pijp naar buiten, dat was dus echt verlies.

Allebei die wegen zijn nu afgesloten dus wordt de temperatuur van de bell intern hoger en neemt ook die van de wanden toe. Grappig dat het 4 graden scheelt, en dat het zich ook vertaalt naar de lucht temperatuur van de keuken. Ik kende het effect al van vroeger, maar het is toch meer dan ik op grond van de diverse oppervlakken geschat zou hebben.
groeten, Peter
Plaats reactie