Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,

Thanks.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

nck schreef:Cp komt hier ongetwijfeld op terug.
Bij deze dus!

Allereerst de verklaring van het motorschild, voorzover ik het thuis kan brengen:

-bouwjaar 1986
-3 fasen bij 50 Hz
-Cos phi 0,87 (dat is uitstekend)
-isolatieklasse IP 54 (spatwaterbestendigheid)
-toerental 2880 (waarschijnlijk, iig 2 polig, komt goed overeen met de Cos phi)
-Bouwvorm motorhuis B3 (motor met montagevoet)
-?? 32 (mogelijk de rotor blokkeerstroom in A)
-vermogen 4 kW
-380 V in driehoek met een opgenomen stroom van 8,45 A, of op 660V in ster bij een opgenomen vermogen van 4,9? A.

Voorts voldoet ie nog aan een DIN – VDE norm uit 1984.

Maar ik had evenals Kockie ook a het idee om toch eens anders te meten. Die 120 Watt van de inverter is niet zoveel. Kan goed zijn dat ie in het wisselstroomdeel veel meer opbrengt.

Daar idd gister ook nog even met ome Jan Nck over aan de babbel, en die kwam uit het verre oosten vandaag hier over de vloer. Met een stevige regelbare weerstand. Dus we hebben met mijn ampèretang nu de gelegenheid om is goed met een ohmse belasting te meten, almede de frequentie.

Als je daar nog krachtstroom hebt kunnen we met mn toerenteller vaststellen hoe veel omwentelingen die als motor maakt. En uiteraard wat ie als gen aan toeren draait.

Voor de expansie moeten we idd nog even de boeken in, dat kan ook niet straffeloos. Hoe meer aandrijfenergie je aftapt, hoe groter het condensatie spook.

Ik denk dat we gewoon snel eens samen een proefstook moeten doen. Ik heb niet het idee dat de voedingstank bij een juiste bedrijfsvoering te klein is. Direct de CV omloop inschakelen is duidelijk geen goede bedrijfsvoering! Alle lucht moet er voor maximaal rendement echt eerst uit.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 27 dec 2011, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Tim

Bericht door Tim »

Heren,

Ik kom niet verder dan Cp z'n analyse.

Kan iemand uitleggen waarom de e-motor niet verder zou gaan dan het ontwerp toerental? Hij is nl. niet netgekoppeld in deze situatie, maar via de gelijkrichter aan de inverter. Stel, de motor van Michel is wel 2-polig, waarom komt het vermogen er dan niet uit?

Dat zou namelijk, mijns inziens, de enige reden kunnen zijn dat de vaanmotor het niet kan trekken.

Ennu, ben thuis gekomen. Nog even ergens liggen maffen, verder goed. Bedankt!

Tim
Chicken Power

Hey Tim,

Dat kan ie wel! Het ontwerp toerental wordt bepaald door het aantal poolparen en de frequentie van het net.

Hang je een dergelijke motor achter een frequentieregelaar, dan kun je variëren met het toerental. Meestal aangewent om traploos een lager toerental te krijgen, maar bij bijvoorbeeld koelcompressoren wordt de frequentie in sommige gevallen opgevoerd tot 80 a 100 Hertz (dat is wel het matje).

Zo zou het, zoals ik al eerder schreef, voor deze motor ook geen probleem zijn om 4000 toeren te draaien, die gelijkrichter maakt korte metten met die frequentie.

Waarom het vermogen er niet uitkomt is me ook nog niet duidelijk, ik weet niet hoe het aangesloten is, en hoe de condensatorcapaciteit zich verhoud tot de motor/gen. Vandaar al die metingen ter plekke op wisselstroom- niveau.

Groet, Cp
Verwijderd.
x21r

Bericht door x21r »

Chicken Power schreef: die gelijkrichter maakt korte metten met die frequentie.
Een pulserende gelijk spanning is wat anders dan een spanning uit een zonnepaneel(een mooie DC).En zover ik weet gebruikt hij een omvormer voor zonnepanelen.
Dus moet je een condensator achter de gelijkrichter zetten(toch wel 470uF a 4700 uF bij 500V).
Probeer het wissel spanning component te meten als je voltmeter op AC zet.
Hoeveel Watt is leuk ..maar de spanning ?? waarbij dit gebeurt ?

En die tweede ingang op je omvormer... is niet gescheiden.. heeft dit type omvormer 2 MPP trackers dan heb je een aparte ingang die je anders mag voeden.
Anders is het gewoon een 2de parallelle ingang (gebruikelijk in de zonneomvormer wereld).

En zeer grote kans dat de 230V uitgang van de omvormer DIRECT is door gekoppeld aan de ingang..wees gewaarschuwd. ;-)
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

Het is nog altijd zo dat de piekspanning na de diode-brug grofweg 1.4 keer de effectieve spanning is. Dit is met een huis-, tuin- en keuken meterje niet te meten.
Een afvlak-condensator is idd een must.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Chicken Power

Ha x21r,
x21r schreef:Een pulserende gelijk spanning is wat anders dan een spanning uit een zonnepaneel(een mooie DC).En zover ik weet gebruikt hij een omvormer voor zonnepanelen.
Klopt, maar dit is ook weer geen gelijkgerichte enkele fase, maar gelijkgerichte 3- fase. Dat lijkt me al weer minder ‘zaagtand’, zeker bij een hoger toerental.
x21r schreef:Dus moet je een condensator achter de gelijkrichter zetten(toch wel 470uF a 4700 uF bij 500V).
Oké, blijft die waarde dan ook gelden, en de condensator als afvlak elco?
x21r schreef:Probeer het wissel spanning component te meten als je voltmeter op AC zet.
De gelijkgerichte spanning meten op de wisselstroomstand? En met belasting eraan?
x21r schreef:Hoeveel Watt is leuk ..maar de spanning ?? waarbij dit gebeurt ?
Dat is hetgeen waar ik ook juist erg nieuwsgierig naar ben.
x21r schreef:En die tweede ingang op je omvormer... is niet gescheiden.. heeft dit type omvormer 2 MPP trackers dan heb je een aparte ingang die je anders mag voeden.
Ik heb geen idee, dit is duidelijk mijn ding nog niet…
x21r schreef:Anders is het gewoon een 2de parallelle ingang (gebruikelijk in de zonneomvormer wereld).
Gewoon een tweede aansluitpunt op dezelfde ingang dus? Alleen extra fysieke poort?
x21r schreef:En zeer grote kans dat de 230V uitgang van de omvormer DIRECT is door gekoppeld aan de ingang..wees gewaarschuwd. ;-)
Kun je dat iets nader toelichten? Komt me op de een of andere manier niet helemaal logisch over.

Groet, Cp
Verwijderd.
x21r

Bericht door x21r »

-Ingang direct gekoppeld aan uitgang.
Heel logich grote kans dat er GEEN transformator in zit .. dus is er een directe elektrische verbinding met het licht net.
(omvormer schakelt meestal zelf uit als hij een lekstroom ziet aan de ingang)(maar blijft wel zeer doen ;-) )

-Gewoon een tweede aansluitpunt op dezelfde ingang dus? Alleen extra fysieke poort?
Yep is normaal je mag zelfs meer dan twee zonnepanelen (strings) parallel zetten ( bij zonnepanelen kan dit ongestraft..je moet je wel aan de spanning houden(moet het zelfde zijn)en de max stroom.

-De gelijkgerichte spanning meten op de wisselstroomstand? En met belasting eraan?
Het wisselspanning component meten als het geheel draait en is aan gesloten op de omvormer.

-Oké, blijft die waarde dan ook gelden, en de condensator als afvlak elco?
Het is inderdaad een afvlak elco …waarde is afhankelijk van het vermogen ( spanning afhankelijk van de hoogste spanning *1,5 minimaal.. let op top spanning..niet effectief )

-Klopt, maar dit is ook weer geen gelijkgerichte enkele fase, maar gelijkgerichte 3- fase. Dat lijkt me al weer minder ‘zaagtand’, zeker bij een hoger toerental.
Omvormer probeert met 100.000 keer per sonde de spanning te verwerken(verhogen).. nu is een aardige 50Hz rimpel een goede storings bron..en er zit namelijk nog een regeling achter in de software die iedere 0,5 seconde probeert het max vermogen er uit te halen ..en dan een aardige rimpel spanning er op zetten is geen goed idee.

Als de ingangs spanning te laag is voor de omvormer dan bak hij er ook niets van < U minimal MPP.
Chicken Power

Bedankt voor de info, ben redelijk spanningsbestendig, maar ik had niet verwacht dat er geen galvanische scheiding in zit. Lekstroom in de gen of condensatoren kan dus ook de aardlek doen trippen.

Paralelle ingang nu ook duidelijk en begrijpelijk.

Mercikes, de rest wordt afwachten!
Verwijderd.
account verwijderd

Hier alvast een foto, de opstelling staat klaar om morgen op te starten.
Betere configuratie.

Meer dan 3x stoomverbruik doordat de motor 3x groter is, en meer toeren 3000 t/min asynchrone motor.
Hopen dat deze vaanmotor niet vastloopt in het begin.
Ben heel de avond bezig geweest met een andere motor preparatie, maar dat lukte niet zo.

Vorig jaar heb ik verschillende configuratie opstellingen voor asynchrone generator bedrijf van de Gewiekste.nl uitgeprobeerd met een verbrandingsmotor,
De wijze van aansluiten zal ik even opzoeken.

P.s. in de netinveter zit wel een trafo. Ik heb deze wel is open gemaakt.
Ik ben zuinig op dit apparaat, tijdens bedrijf kun je door het menu scrollen, morgen zal ik filmen wat de waarden zijn.
Dit geeft een aardig beeld van de spanning, het amperage, ohm's, etc.

De 3 condensators zitten aan 1 zijde met elkaar gekoppeld, zijde 1. (3 draden zie bij elkaar komen)
De 2e draad van de eerste condensator zit op fase L1 (u1), de tweede condensator op L2 (v1) , de derde condensator op L3 (w1).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Chicken Power

Ok, en welke waarde hebben die condensatoren?

Dus hoeveel microfarad en bij welke bedrijfsspanning?

Heb je die berekening ook uitgevoerd met de motor onbelast aan het net?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 dec 2011, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd

400 volt 124 Uf.
Mijn persoonlijke ervaring is beter te groot dan te klein.
Ze doen het perfect.

Heb e.v.t. ook nog wel condensatoren met een lagere Uf waarde als dit beter is.

Heb geen 380 volt, dus kan hier niet onbelast iets meten, anders had ik dat gedaan. :mrgreen:
Verwijderd
account verwijderd

Heb ondertussen één test gedaan vanochtend met een
Gast Am8 Motor en een 2800 T/min asynchrone generator.

De lagers trilden een beetje, heb nadien de uitlijning nog nagekeken.

1.5 bar = 170 - 200 Watt

Nu rammelt ie niet meer zo op de lagers
Verwijderd
Dutch John

Bericht door Dutch John »

Tim schreef: Dat zou namelijk, mijns inziens, de enige reden kunnen zijn dat de vaanmotor het niet kan trekken.
En er zijn nog andere redenen dat een vaanmotor het niet kan trekken, nl als het probleem bij de motor zelf ligt. De passingen daarbinnen zijn behoorlijk strak. Beetje vliegroest of ingedikte olie en ze zitten vast. Het kan zijn dat warmte ze zwaar doet lopen.

Aan de andere kant zijn de juiste passingen nodig voor genoeg vermogen. Ik heb motoren meegemaakt die je met heel weinig flow en druk minder dan 30 o/min kunt laten draaien, dus lekker los en geen lekkage. Onder vol vermogen stortte echter het toerental rap in. Niettemin blijft er meestal wel meer dan een paar honderd watt over. Tenminste, in normaal persluchtbedrijf, waarbij wij er altijd 7 bar of meer op zetten. Vermogensgrafieken van de betreffende motor: http://www.gastmfg.com/pdf/airmotor/8AM ... metric.pdf

Het is lastig diagnose stellen nu je meerdere, niet afzonderlijk geteste, componenten samengesteld hebt. De vaanmotor is echter de meest gevoelige en ik denk aan een combinatie gebruikte motor/veranderde passingen door warmte-uitzetting/te lage stoomdruk.

De elektromotor zal zijn vermogen gewoon leveren. Bij teveel vermogen loopt ie warm. Als de condensatoren niet goed bemeten zijn, stort het veld, de spanning en daarmee het vermogen in. Stoom is gewoon een kwestie van druk en flow. Kan je meten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Dolle pret voor de kabouter. Knap staaltje werk Michel. Toch blijf ik van mening dat een vaanmotor niet geschikt is voor deze toepassing. Om dezelfde redenen als DJ aangeeft. Al aan turbine of rootsprincipe gedacht? Geef nu niet op michel
Plaats reactie