Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door kockie »

Johndc schreef:(weet alleen niet hoe ik ze direct op het scherm krijg :oops: ) Dus modje...HELP!! :wink:
Het inline weergeven van video lukt (zover ik weet) alleen met youtube. Voor Vimeo zou ik het moeten uitzoeken. Dus als je weet hoe het moet, hou ik me aanbevolen (aanpassing bb-code)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ook a weer gelukt. 3 minuten werk. Donatie is welkom ;)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Johndc

Bericht door Johndc »

:lol: :lol: :lol: Zwanzer!! Maar toch bedankt zelle!
PS; volgende maand zijn er twee forumleden die afzakken naar deze streek. Mag ik op "drie" rekenen? :wink:
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Johndc schreef:PS; volgende maand zijn er twee forumleden die afzakken naar deze streek. Mag ik op "drie" rekenen? :wink:
Vertel......
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

@Michel,

Misschien heb ik het gemist, maar heb je de motor-condensator combinatie al eens getest met aandrijving door een motor zodat je weet wat eruit kan komen. Volgens mij zijn die motor-condensator combinaties voornamelijk voor ohmse belastingen. Ik denk (niet onderbouwd) dat zo'n inverter een inductieve belasting is. Zou het relatief lage vermogen daar niet door veroorzaakt worden?
Johndc

Bericht door Johndc »

Johndc schreef:
PS; volgende maand zijn er twee forumleden die afzakken naar deze streek. Mag ik op "drie" rekenen?

Vertel......
Johndc schreef:
michel schreef:
Lijkt me geweldig!!! Cp ook mee?

Tuurlijk, volgend jaar gaan wij op tournee, na de Alblasserwaard en de Vijfherenlanden, gaan we aan de overkant van de meet bij Nispen kijken en ons Pools zien bij te laten schaven, en via het Monferland richting Tim.

Eerste waar ik aan denk is het op de Unescolijst van Wereld erfgoederen staande Ir. Wouda gemaal te Tacozijl, welk het grootste in zijn soort qua stoom ter wereld is. Maar uit een vorig verleden weet ik dat er ook nog een kleinschaliger verhaal is, waar een liter of 5 hexaan zeer welkom zou zijn. Das technologie waar zelfs Cp niet eerder van kennis genomen heeft. Wat het ook wordt, erg leuk en leerzaam.
Heuu jongens...ik heb wel geen slapen hé! Of het moest in een oude caravan zijn. :mrgreen:

Hier dus! :wink:
Energie

Bericht door Energie »

Goed bezig Michel,

Ik ben net terug van werk en het forum weer aan het lezen, onder het genot van een kop koffie en AC/DC op de achtergrond. Super toepasselijk natuurlijk! Achtergrondmuziek voor in de movie!? :fff.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Kockie,
Misschien heb ik het gemist, maar heb je de motor-condensator combinatie al eens getest met aandrijving door een motor zodat je weet wat eruit kan komen. Volgens mij zijn die motor-condensator combinaties voornamelijk voor ohmse belastingen. Ik denk (niet onderbouwd) dat zo'n inverter een inductieve belasting is. Zou het relatief lage vermogen daar niet door veroorzaakt worden?
Vorig jaar heb ik een soortgelijke opstelling getest op een verbrandingsmotor, toen kwam er al snel 300 watt en meer uit.
Het is de vaanmotor die meer toeren moet gaan draaien, ik denk dat het probleem ook de siemens motor is, ik kan nergens zien
wat het nominaal toerental is, Er moet denk ik zowieze een asynchrone motor van 2800 - 3000 toeren op komen.
Ohmse belastingen, ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Hoi Michel,

Al bijgekomen van de sprongen van Tim?

Lees dit even, kijk dan of het duidelijk wordt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselstroom#Belasting
account verwijderd

@Kockie,
Al bijgekomen van de sprongen van Tim?
Ja, die is met een kar vol isolatieplaten en een dakraam richting Groningen vertrokken.

Tim kwam al snel tot de conclusie dat je beter een 2 polige 3000 toeren asynchrone motor zou kunnen gebruiken.

Het volgende issue is dat het vermogen van de vaanmotor omhoog gaat, en ook het stoomverbruik wordt hoger.
Eén vaanmotor an sich heeft onvoldoende stoom expansie capaciteit (temperatuursval) met het gevolg dat ik
te veel restwarmte heb. Dan moeten er al snel 2 vaanmotoren achter elkaar gezet worden. Een hoge druk en een lage druk.
Als dat erop zit, ik denk dat het vermogen dan al best een stuk hoger wordt.

Bijgaand plaatje kun je de specificaties zien van de vaanmotor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Kan iemand aan dit type plaatje zien of dat het een 2 polige asynchrone motor is en
wat het toerental is?

Alvast bedankt.
Verwijderd
nck
Wiki Koning
Contacteer:

Bericht door nck »

michel schreef:Eén vaanmotor an sich heeft onvoldoende stoom expansie capaciteit (temperatuursval) met het gevolg dat ik
te veel restwarmte heb. Dan moeten er al snel 2 vaanmotoren achter elkaar gezet worden. Een hoge druk en een lage druk.
Als dat erop zit, ik denk dat het vermogen dan al best een stuk hoger wordt.
Hoi Michel,

Hierover hebben Cp gister en vandaag nog over gesproken. Een en ander heeft al wel wat inzichten opgeleverd. Cp komt hier ongetwijfeld op terug.
Denk in de vorm van een compound opstelling met een goed uitgekiende timing en oververhitter.
Ik ben nog nader in de stoomboeken van m'n opa aan het neuzen om de nodige kennis weer op een aanvaardbaar niveau te brengen.
(Wouter was dit ook al van plan vanmiddag)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd

@Nck,
Denk in de vorm van een compound opstelling met een goed uitgekiende timing en oververhitter.
Daar denk ik ook aan.
Verwijderd
pelletpower

Bericht door pelletpower »

@Michel, 2 polig is ongeveer 3000 -/min. Ik zie een 2 op het plaatje staan dus waarschijnlijk 3000 -/min motor met vermogen 4 kW. Maar ik zie ook 1986, dus kan ook 4 pk (3kW) zijn.
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Ja dus, 2800 -/min 8A betekent 4kW 2-polig. Dus wat je zocht denk ik
Plaats reactie