Zelfbouw zaagsel- en schavelingenbrander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johndc

Re: zelfbouw zaagsel en schavelingenbrander

Bericht door Johndc »

Ik sta eigenlijk versteld van de aandacht die dit topic krijgt (over de 2000?) :fff
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@John,
Ik sta eigenlijk versteld van de aandacht die dit topic krijgt (over de 2000?) :fff
Dat klopt, dat komt mede omdat je ook zaagsel verbrandt. Heel veel houtzagerijen hebben als restproduct zaagsel.
Dit wordt afgevoerd in 20ft. containers naar de energiecentrale's. Hout briketten persen, da's ook weer een tussenoplossing die energie kost.

Jij bent hiermee aan het expirimenteren. Steenkool poeder is eigenlijk hetzelfde probleem qua stoken.
In jouw topic gaat het om een compacte vuurhaard, ala pelletkachel, eigenlijk een klein heet smitsvuurtje 24h per dag aan de gang houden zonder
complicaties of systeem uitval.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Ondertussen is mijn brandertje lustig aan het SZ stoken. MAAR!... :twisted: Ik zit dus nog steeds zonder thermische retourklep. :(
De groothandel waar ik besteld had heeft dat ding nog steeds niet. Vermoedelijke levering eind Januari! Godverd.... :evil:
Met het excuus dat de fabriek zonder zat en speciaal voor mij(????) de productie hernomen had. (Nog heilig gelovend in Sinterklaas zeker??) En dan nog de eindejaarsfeesten in het verschiet waardoor de leveringen een beetje mank lopen.
Dus voorlopig staat het brandertje zeer zuinig afgesteld zodat ik juist genoeg brandstof doseer om het hier warm te houden. (overdag dan want de buffer mee vullen is andere koek. Dan mag ik naast dat spel kamperen)
Wie heeft er nog een klep liggen die ik kan overnemen? :)
Johndc

Bericht door Johndc »

Zicht vanaf de PC om het branden wat te volgen van op afstand. De kraan naar de buffer op een kiertje om niet in de problemen te geraken ivm te hoge temp.
Eigenlijk iets te laag (60°)om goed te zijn maar beter dan...
account verwijderd

@John,
Wie heeft er nog een klep liggen die ik kan overnemen? :)
Het is dat je een beetje druk op de ketel zet, anders had ik nog lui achterover geleund.

Dit mengventiel heb ik zelf gebruikt en bevalt mij goed.
Cp gaat nog even kijken of dat het een geschikte kandidaat is voor divers ketelgebruik.
Zo ja, dan ga ik er een paar bestellen. Even geduld svp.

Dit is uit een eerdere post van mij, altijd makkelijk om terug te zoeken :
Mengventiel voor hout cv kachel
l cv / houtvergasser i.pl.v. laddomat etc.

http://www.heimeier.com/nl/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0
http://www.heimeier.com/nl/index.asp?ar ... &g5=0&g6=0
Art. nr. 6662-00.500 thermostaat knop 60-90 graden met externe voeler.
Art. nr. 4160-04.000 1", DN25 mengventiel.

Gr. Michel
Aanvullend :
De brochure van de 3-weg verdeelafsluiter ;
De brochure van het thermostatisch regelelement ;
Kun je hier downloaden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Vandaag de vuurstenen anders gestapeld (inwendige schouw) en de bovenkant (uiteinde inwendige schouw) afgewerkt met wat extra vuurstenen zodat ik een vlakke stook-vloer verkreeg om stukhout te stoken. Eigenlijk te weinig stenen gekocht want de zijkanten van de stook-vloer raken de water mantel van de CV ketel.
Eens we een watertemp. van rond de 85° hadden ging het goed (stukhout stook). Gele vlam met veel blauw in, een zo goed als wit gloeibed.
Dan de SZ in gang gezet en door het gloeibed heen geen opvliegende gensters. Maar...af en toe vonden de SZ hun weg niet naar de brandhaard. Te weinig onderdruk, ook al stond de afgas-fan op vol vermogen. :twisted: En aangezien we een fail-proof systeem willen zit ik te denken aan een andere manier van laden. (zeker de schavelingen van een pennebank geven nu problemen) Dit ziet er uit als grashalmen van een cm of 5 lang.
Maar we volharden in de boosheid (ook al zeiden die Kostzrewa kerels dat het me nooit zou lukken)
account verwijderd

Haha,
Kostzrewa kerels
Ik probeer problemen / oplossingen bij hun oorsprong aan te pakken en als het kan systematisch, vandaar dat ik vraag naar het toerental van de machines.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Het vullen werkt als volgt; in de voorraad-silo staat centraal een ronddraaiende buis tot vlak boven de vijzel. Aan die buis wat plat ijzer gelast haaks op de buis dat het SZ a.h.w. doorklieft en het los maakt.
Dit moet vervangen worden door veerstaal dat zich opwind als de voorraad-silo vol zit.
Die motor wordt gestuurd door een regelbare tijdschakeling. Hierdoor kan ik de hoeveelheid SZ die aangeboden wordt naar de vijzel toe regelen. De vijzelmotor zelf blijft normaal steeds draaien.
Ik heb nog een paar toeren-regelaars liggen voor 3-fase motoren. Maar voorlopig werkt het zonder.
Johndc

Bericht door Johndc »

Het zijn feestdagen...dus NIET echt bezig met de kachel. Wel met dit
http://vimeo.com/34193746 :mrgreen:
Johndc

Bericht door Johndc »

Enheuu...om over mijn probeersel verder te gaan, ik ga alles overnieuw beginnen. (wil het dus zonder falen hebben van wat dan ook)
Dus het vullen gaat een andere richting uit. De rest van het verhaal is voor later, als we er mee klaar zijn :mrgreen: :lol:
Johndc

Bericht door Johndc »

En we zijn nog bijlange niet klaar want "het werk" vraagt al mijn energie. Ik ben werkzaam in de automotive industrie, en de laatste tijd bezig in Vorst (Brussel) Audi.
Wat neerkomt op niks geen tijd voor mijn kachel. Noodgedwongen er een mazoutbrander aangeschroefd :twisted: (werkt ook hoor!)
Johndc

Bericht door Johndc »

We zijn er nog eens! Hopelijk nog 6 nachjes slapen en mijn retourklep is binnen!
Ben ook op zoek geweest achter een goedkope vijzel en ga een grondboor of twee gebruiken die in een buis passen.
Wordt vervolgt. :wink:
pelletpower

Bericht door pelletpower »

Heb nog vijzel van 60mm, 80 mm en stukje 350 mm. Iets voor jou?
Johndc

Bericht door Johndc »

Hangt er van af wat ze moeten kosten hé!
Graag specs van die spullen via mail (lengte, prijs....)
Johndc

Bericht door Johndc »

De mazout is er door gestookt. Nu stukhout als materiaal om te stoken wegens nog steeds geen tijd. Dus s'avonds thuis komen en gelijk wat hout stoken om de boel op temp. te houden.
Maar dit is verre van ideaal aangezien het hout zo goed als tegen de watermantel brand. En aangezien we toch aardig wat stukhout ter beschikking hebben zoeken we achter een betere manier van verbranden. Want nu veel rook en creosoot.
Onderaan de kachel/CV zit een deurtje om de as te verwijderen. Hier wil ik een verbrandingsruimte tegenaan bouwen zodat de vuurhaard van de watermantel gescheiden wordt.
En zo een rocket-stove creëren die de hete afgas in mijn bestaande CV brander afgeeft.

Goed idee of is er beter?
Plaats reactie