Zelfbouw hout-cv kachel (project)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertocello

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door bertocello »

Nee Robert, toch is het niet zo, ik weet uit ervaring dat je teveel warmte kan afnemen (lees een te groot contactoppervlak van de WW) en je kan elke stookbeurt gaan poetsen.

greetz Bertocello
Johndc

Bericht door Johndc »

Robert, een simpele vlakke wisselaar (recht opstaande schotten ) is veel makkelijker te reinigen met bvb een ronde stalen borstel die net tussen de opening past.
Je gaat het je na een tijdje beklagen dat je iedere keer weer dat ding moet slopen om er deugdelijk bij te kunnen.
Enheuu...een wisselaar die proper is neemt vele malen beter warmte op dan een vuile. Dat ga je snel zien als je afgastemp. de hoogte in schiet.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

bertocello schreef:Nee Robert, toch is het niet zo, ik weet uit ervaring dat je teveel warmte kan afnemen (lees een te groot contactoppervlak van de WW) en je kan elke stookbeurt gaan poetsen.
Beste Bertocello,

Robert heeft wel gelijk. Voorwaarde is wel dat je een goede retourwatertemperatuur regeling toepast, dan kan je wisselaar immers niet te koud worden!

Evenzeer een noodzaak als de beveiliging deftig op punt te hebben staan, daar mankeerde het bij jou ook nogal aan.

Deze kachels hebben geen nood- koelspiraal, en kunnen derhalve alleen veilig via een open systeem aangesloten worden.

Groet, Cp
Verwijderd.
Erikvr

Bericht door Erikvr »

hoi,
Ik heb het nog niet in de foto's gezien, maar wordt de vuurkamer niet bekleed met vuurvaste stenen of vermiculiet platen?
Hierdoor wordt verbrandingskamer 'geisoleerd' en zal de verbrandingstemperatuur hoger worden. Het omringende ijzer koelt nu het vuur alleen maar af. Een keerplaat onder de warmtewisselaar zal het rendement ook verhogen. Belangrijk is dat de vlammen geen contact hebben met de warmtewisselaar.

groeten
Erik
groet,
Erik
robert5812

Bericht door robert5812 »

heb je goed gezien
ik heb er geen steen in want er komt om de kachel heen een laag van 4 cm perliet korrel en dan weer een stalen omhulsel achtig iets :lol:
wil in me volgende kachel wel met steen gaan werken maar dat duurt nog wel een tijdje eerst deze maar eens af maken
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
robert5812

update van vandaag
bovenkant deels afgelast
en een bodem er in gelast (bijna vergeten :? )
ik zit nu op 112,4 kilo :D

ik zou hem eventueel nog open kunnen slijpen mocht ik er ooit nog een stenen wand bij in willen zetten maar ik denk
dat hij dat wel erg klein wordt van binnen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Robert,

Ik zit even naar de rookgasafvoer koppeling tussen de kachel en de bell te kijken.
Is het zo dat e.v.t. condenswater bij opstart t.pl.v. de warmtewisselaar in de bell nu buiten de kachel terecht kan komen door de manier van buisverbinden?
Verwijderd
robert5812

Klopt :?
wouter a

Bericht door wouter a »

@robert5812

Is eenvoudig op te lossen, zie afbeelding.
flens-ideetje.JPG
voor de duidelijkheid heb ik er een hap uitgehaald.
mvg
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
robert5812

@ wouter a
is een goed plan zal er binnenkort even mee bezig ik heb thuis een tig machine en daarmee kan ik die er wel op lassen

de kachel brand :D

wegens de vakantie kan ik niet op mijn werk verder met de kachel en ik heb dus nu de kachel in me schuur staan achter het huis
ik heb de pijp er op gezet (4 mtr rond 127x3 mm)
ik heb het idee dat de luchttoevoer niet zo super werkt als ik had verwacht ik denk
dat het de kachel te veel moeite kost om de lucht aan te zuigen
hier even wat foto`s
robert5812

ik heb 2 temperatuur meters en ik wil deze op een plek plaatsen zodat ik kan zien op welk moment ik de kachel wat harder of wat langzamer moet laten branden.

ik heb nu 1 meter met het staafje op de bovenkant van de kachel liggen
en die staat nu op 200 graden.
en ik heb 1 meter door het gat steken waar ik straks een camera wil plaatsen en die geeft nu 260 graden aan
de meters lopen tot 400 graden.

ik kan een meter in pijp maken op zo`n 30 cm vanaf de kachel (anders kan ik er niet meer bij met een steeksleutel)

wie heeft hier een goed antwoord voor

gr robert
robert5812

ik heb net even met een wierrook stokje gekeken waar hij de rook opzuigd
en de lucht invoer werkt dus wel :D :D
robert5812

vanavond even de camera getest op de kachel
ik gebruik nu een webcam ik wil daar straks een gewone camera gebruiken die ik aansluit op me tv
Laatst gewijzigd door kockie op 24 dec 2011, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: youtube inline gezet
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Robert,
ik heb 2 temperatuur meters en ik wil deze op een plek plaatsen zodat ik kan zien op welk moment ik de kachel wat harder of wat langzamer moet laten branden.
wie heeft hier een goed antwoord voor
Wat mij handig lijkt is is een temperatuur meter in de rookgasbuis voor en na de warmte wisselaar.
Waterzijdig kun je ook 2 temperatuurmeters plaatsen, op de aanvoer en de retour van de warmtewisselaar.

Mooie tempereratuurmeters zijn dat zeg!
ik heb het idee dat de luchttoevoer niet zo super werkt als ik had verwacht ik denk
dat het de kachel te veel moeite kost om de lucht aan te zuigen
Na een paar keer stoken kun je dat beter beoordelen. Vaak is de eerste keer stoken (instoken) niet het moment waarop de kachel het het beste doet.
Als ik zo de foto van de kachel zie in de schuur, dan oogt ie best fors en denk ik dat er genoeg plaats is voor een stenen binnenwerk, en daarna
de kachel buitenom isoleren.

Als je kosten wilt besparen en je gaat het verschil gewoon testen met een bakstenen binnenwerk dan weet je snel genoeg wat het positieve verschil is.
Bakstenen zijn niet duur en kunnen naar mijn ervaring best veel hebben, vuurvaste stenen kan ook maar om te proberen
kun je het verschil al goed aantonen met bakstenen. Deze stapel je los op elkaar en met een klein slijptolletje maak je ze op maat.
Fluitje van een cent.

Bakstenen hebben bij aanvang een vochtpercentage, dit vocht moet je er eerst uitstoken, daarna heb je pas een goed beeld.
Een paar stukken rockwool om de buitenmantel daarna, probeer het maar is.

Ik heb e.v.t. nog wat superwool voor je, deze wit kleurige 3cm dikke isolatie kan over de 1000 graden hebben voor op de bovenkant van de kachel.
Dit mag je wel hebben voor de bovenkant van de kachel bij de riser, een paar bakstenen en wat isolatie kan ik ook nog wel voor je regelen e,v,t,
Ik heb nu 3 weken vakantie, dus kan altijd een keer langskomen om je bij te staan met het project.

Succes alvast!!
Verwijderd
holtere

Bericht door holtere »

Robert,
Volgens mij hoef je je niet ongerust te maken over de zuurstoftoevoer en het maar matig aanzuigen.
Als ik me goed herinner kwam Bertocello met dezelfde opmerking en ik heb ook dezelfde ervaring.
Zo'n kachel werkt niet zonder goed geisoleerde schoorsteen en die moet ook nog voldoende lengte hebben, je krijgt eenvoudigweg geen trek!
Toen mijn kachel geisoleerd was en aan de goede pijp stond reageerde die als een gaskachel: schroefje open en je ziet het vuur oplaaien! Bij onze oude houtkachels was er nooit een schoorsteensleutel (klep) nodig, bij deze kachel heb ik er snel een ingezet om beter te kunnen regelen!
Ook de kachel moet van binnen geisoleerd worden, ik sluit me helemaal bij Michel z'n woorden aan: eerst droogstoken!
Naast bakstenen kun je ook vermiculiet-platen gebruiken, die zijn er vanaf 2 cm dikte. Dat zal al een wereld van verschil maken zonder dat je veel ruimte verliest. Niet al te grote panelen maken dan blijft het jaren goed, het laat zich op de cirkelzaag verwerken als peperkoek.

Jouw kacheltje ziet er wel enorm stoer uit moet ik zeggen. Ik heb veel bewondering voor de precisie en vakmanschap dat je laat zien!
~en natuurlijk een adresje voor die meters~~ 8) ~

Groet,
Holtere
Plaats reactie