Primaire en secundaire verbrandingslucht; stooksystemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard

Re: Primaire en secundaire verbrandingslucht; stooksystemen

Bericht door gerard »

Wouter Gillis schreef:kan je betreffend artikel even linken......
Hoi Wouter,

Er bestaat geen artikel, dus ook geen link. Heikki mailde het me. We hebben geregeld contact, zo houdt hij me o.a. op de hoogte van de vorderingen in zijn onderzoek naar het optimaliseren van de finoven.

groet,
Gerard
deleted

Bericht door deleted »

Gerard,

Zou je hem dan naar het schema/foto van die finoven kunnen vragen dat deze temperaturen haalde ?
Misschien zit er in dat finovenontwerp ook een rocket-principe verwerkt ? De R-B van Peter had dat toch ook al ?

G
gerard

Bericht door gerard »

@ Gandalf,
In dit finovenontwerp zit beslist niets van een rocket. Het is puur een finoven, wel eentje met aanpassingen in vergelijk met de “oude generatie”. Foto’s of tekeningen plaatsen doe ik niet. Deze zijn Heikki’s intellectueel eigendom. Hij zal bepalen wanneer en hoe zijn bevindingen gepubliceerd gaan worden.
Groet,
Gerard
deleted

Bericht door deleted »

gerard schreef:Onlangs haalde een finoven met secundaire luchttoevoer nog een temp. van 1258°C (meting Heikki). Wat jij stelt met de bewering "Die haal je alleen in een tunnel zoals een rocket achtige kachel" klopt dus absoluut niet.
Dat kan dan , buiten jij, niemand verifiëren ?
Dat is natuurlijk niet bevordelijk voor een discussie zo'n 'deus ex machina' argument.

Misschien wil Heikki zelf wel een tip van de sluier lichten ? Vragen staat toch vrij ?

G
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Gerard,
In dit finovenontwerp zit beslist niets van een rocket. Het is puur een finoven, wel eentje met aanpassingen in vergelijk met de “oude generatie”. Foto’s of tekeningen plaatsen doe ik niet. Deze zijn Heikki’s intellectueel eigendom. Hij zal bepalen wanneer en hoe zijn bevindingen gepubliceerd gaan worden.
Groet, Gerard
Hoe kom jij zo betrokken met Heiki? En waarom zou hij die informatie met jouw delen? Leg dat is uit?
Het lijkt wel de findoos van Pandora.

Ik geloof wel dat het kan bij een bovenbrander, maar niet zoals de finoven van orgine, maar dan is de finoven op een simpele manier aangepast.
Er is een oxiderend horinzontaal vlamschot aangebracht. Het werkt nu net als spleetafzuiging, met de secundiare naverbranding vlak voor de spleet. Deze zit normaal hoger, volgens mij. Bij een te hoge secundaire lucht toevoer zou je backfire kunnen krijgen.

Zonder bewijs is er geen statement maar een suggestie.
Je kunt niet zeggen dat je de beste kachel hebt, als je het bewijs niet kunt tonen, niet dat het mij wat uitmaakt.

Als je kijkt naar de stooksystemen, dan is dit best een spannend topic.
Peter vd Berg weet al lang wat de na en voordelen van een Finoven zijn, ik hou me met deze massa kachels niet zo bezig, al is de basiswerking heel
erg belangrijk voor me, vandaar dat ik al verschillende keren in de keuken van Peter vd Berg heb mogen kijken. Een bergkachel heeft een sifon en een plafond, die haalt 1000+ graden op zijn gemakkie. Daarbij komt wel dat de lucht toevoer van een berg kachel in weze goed is, maar kan simpeler, haha dit is een
punt waar ik nog niemand over gehoord heb. Er zit me namelijk een klein detail dwars bij de bergkachel, gegrond of ongegronde rede, daar is discussie over te voeren en daar is dit het juiste topic voor, maar ik weet niet of ik het wel wil doen, het is namelijk intelectueel eigendom van Peter.
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:Daarbij komt wel dat de lucht toevoer van een berg kachel in weze goed is, maar kan simpeler, haha dit is een punt waar ik nog niemand over gehoord heb. Er zit me namelijk een klein detail dwars bij de bergkachel, gegrond of ongegronde rede, daar is discussie over te voeren en daar is dit het juiste topic voor, maar ik weet niet of ik het wel wil doen, het is namelijk intelectueel eigendom van Peter.
@michel,
Hee! Nu haal je precies dezelfde truc uit als Gerard. :mrgreen:
Je schrijft dat je een goed verhaal hebt, in welke richting het gezocht moet worden maar dat je het helaas niet kan vertellen omdat het I.E. van iemand anders is. Wat je in wezen zegt: "Ik weet een mooi verhaal, het is echt waar maar wat het is en hoe het in elkaar zit kan ik niet vertellen, dat moet de bedenker van het verhaal maar doen."

Het geheel lijkt sterk op de Brilsmurf die precies weet wat de Grote smurf gezegd, gedaan, geschreven en zelfs gedacht heeft. En laat dat duidelijk horen aan iedereen binnen stembereik ook al willen ze het helemaal niet weten.

Conclusie: aan een brilsmurf hebben we al genoeg, stop met die toespelingen en kom er mee voor de draad.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted

Bericht door deleted »

Ik had ook nog wat bedenkingen bij het in elkaar zetten van de kachel ...
Maar kan ik dat hier zo plaatsen ?
Peter hoe zit het met die intellectuele eigendom ? Had je die trouwens niet verkocht ?
En ben je dan wel gemachtigd om Michel en mij spreekrecht te verlenen ? :fff :mrgreen:

We zouden ons namelijk niet graag op juridisch drijfzand begeven ...

G
gerard

Bericht door gerard »

Hoi Michel,
Via workshops heb ik Heikki leren kennen en daarna nog veel informatie met hem uitgewisseld. Daar is een goed contact uit ontstaan wat o.a. resulteerde in het opbouwen van testkachels.
Hij is in mijn ogen één van de autoriteiten op gebied van de Finoven. Nog steeds dagelijks met zijn passie bezig. Uitentreuren bezig met testen en meten, en dat dan weer herhalen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel dat zijn metingen kloppen.
Volgens mij is het overgrote deel van de Finovens die tegenwoordig gebouwd worden nog allemaal gebaseerd zijn tekeningen/publicaties. Men is er meestal als de kippen bij als hij met ideeën aankomt. Hij was trouwens ook degene die het omgekeerd stoken binnen de finovens introduceerde.
Dat onderzoek en testen veel tijd en geld kost lijkt me duidelijk. Dat hij tegenwoordig zijn bevindingen beter beschermd vind ik dan ook beslist niet vreemd.
Ik beweer overigens nergens dat iemand de beste kachel heeft. Wel dat er in een Finoven hogere temperaturen te behalen zijn dan de temperaturen die jij noemt. Mits men gebruik maakt van secundaire lucht natuurlijk, en daar ging het volgens mij over.

Groet,
Gerard
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Ik had ook nog wat bedenkingen bij het in elkaar zetten van de kachel ...
Maar kan ik dat hier zo plaatsen ?
Peter hoe zit het met die intellectuele eigendom ? Had je die trouwens niet verkocht?
Als je vragen gaat stellen over de opbouw van de kachel die jij hebt gekocht en ik geef daar antwoord op, dan kan dat door sommige mensen weer als reclame opgevat worden en dan begint het gelazer van een jaar geleden opnieuw. Daar heb ik helemaal geen zin in, dus wees zo goed om dat per PB te doen.

Over het intellectueel eigendom van dat bewuste model kan ik kort zijn. Het I.E. heb ik niet verkocht, het recht om het ding te maken wel. Daarom publiceer ik ook nooit tekeningen van het ding, ook niet van het metaalwerk wat er in zit, dat hoort bij het ontwerp.
groeten, Peter
deleted

Bericht door deleted »

Was maar een grapje Peter. :mrgreen:
De opbouw was helder en klaar meegeleverd op een schema.

Het enige puntje: mensen moeten het vuurvilt best diect in stroken van 2 cm knippen en voorzichtig wegleggen.
Hoe vaker je die lap stof in handen neemt hoe brosser het wordt en je eindigt met vele kleine stukjes voor je er erg in hebt ...

G
account verwijderd

@Peter,
Peterberg schreef:Hee! Nu haal je precies dezelfde truc uit als Gerard. :mrgreen:
Doe ik express, om te laten zien dat als je een verhaal hebt, je ook moet uitleggen hoe het dan zit, anders moet je niks zeggen.
Achteraf misschien niet zo handig van Gerard.
Peterberg schreef:Je schrijft dat je een goed verhaal hebt, in welke richting het gezocht moet worden maar dat je het helaas niet kan vertellen omdat het I.E. van iemand anders is. Wat je in wezen zegt: "Ik weet een mooi verhaal, het is echt waar maar wat het is en hoe het in elkaar zit kan ik niet vertellen, dat moet de bedenker van het verhaal maar doen."
Kun je nagaan hoe vervelend het is als iemand iets verteld, maar niet uitlegt hoe het dan werkt. Daar zijn er al meer van geweest op dit forum.
Ik kan me nog een warmtewisselaar van een zwembad herrinneren, dat verhaal zat ook zo in elkaar.
Peterberg schreef:Conclusie: aan een brilsmurf hebben we al genoeg, stop met die toespelingen en kom er mee voor de draad.
Je bent nu wel erg nieuwschierig geworden, dus ik zal het maar zeggen, hoe zit het met verrbeteringen aan een kachel en het IE? :fff
Neem mij alsjeblieft met een korrel zout, en windt je niet op, het is ook meer het onbekende waarom ik dit vraag, het is ook meer een vraagstelling.
Daar krijg ik vast en zeker een goed antwoordt op, en domme vragen bestaan niet.

Hierbij 2 plaatjes van de bergkachel. 1 plaatje heb ik aangepast.
Ik denk dat het aangepaste plaatje beter is. We komen in een volgende post terug op wat de functionaliteit en de beweegreden ervan is.

@Gerard,

Code: Selecteer alles

Dat onderzoek en testen veel tijd en geld kost lijkt me duidelijk. Dat hij tegenwoordig zijn bevindingen beter beschermd vind ik dan ook beslist niet vreemd.
Daar zit ik zelf ook wel is aan te denken, maar ja, als je een product door en door kunt en mag bekijken zoals met een bergkachel, dan
kies ik daarvoor. Ik kies altijd voor openheid van zaken, voor mij moet iets helder en transparant zijn, als er een nieuw model uit komt van
een finoven, dan is dat een rede om deze kacheldoorsnee te bekijken.
Via workshops heb ik Heikki leren kennen en daarna nog veel informatie met hem uitgewisseld. Daar is een goed contact uit ontstaan wat o.a. resulteerde in het opbouwen van testkachels.
Hij is in mijn ogen één van de autoriteiten op gebied van de Finoven. Nog steeds dagelijks met zijn passie bezig. Uitentreuren bezig met testen en meten, en dat dan weer herhalen. Ik heb dan ook geen enkele twijfel dat zijn metingen kloppen.
Respect !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 14 dec 2011, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:
Peterberg schreef:Hee! Nu haal je precies dezelfde truc uit als Gerard. :mrgreen:
Doe ik express, om te laten zien dat als je een verhaal hebt, je ook moet uitleggen hoe het dan zit, anders moet je niks zeggen. Achteraf misschien niet zo handig van Gerard.
Dat je het expres deed had ik wel begrepen, ik kon het dan ook niet laten om de voorzet in te koppen.
michel schreef:Je bent nu wel erg nieuwschierig geworden, dus ik zal het maar zeggen, hoe zit het met verbeteringen aan een kachel en het IE? :fff
Dat hangt ervan af of het open source is, de rocket/bell is dat wel, de bergkachel niet.
Bij het eerste kan je verbeteringen aanbrengen naar believen, maar over het algemeen worden die verbeteringen daarmee ook open source. En die zouden dus ook gepubliceerd moeten worden, zoals met de kachel van Mees* is gedaan. Niet dat ik verwacht dat iedereen die er eentje voor zichzelf heeft gebouwd nu ineens gaat publiceren, en dan moet eerst bekeken worden of die aanpassing ook een verbetering is. In het geval van Mees* is het nog niet duidelijk, daar moet eerst nog wat meer aan gemeten worden.
michel schreef:Hierbij 2 plaatjes van de bergkachel. 1 plaatje heb ik aangepast.
Ik denk dat het aangepaste plaatje beter is. We komen in een volgende post terug op wat de functionaliteit en de beweegreden ervan is.
Het plaatje wat je toont is niet van de bergkachel maar van de rocket/bell. Een enorm verschil, het enige wat die twee gemeen hebben is dezelfde bedenker.
Nu ben ik weer nieuwsgierig waarom je denkt dat het tweede plaatje beter is, ik zie dat je daar een dichte vloer in de vuurkamer hebt bedacht. Dat maakt de zaak wel wat anders, de start-up is trager en de gloeifase langer. Het voordeel is een eenvoudiger constructie en de as is echt alleen maar as, er zit echt geen houtskool meer in behalve in de bovenste laag. Bij een rooster, van welke constructie dan ook, vallen er altijd kleine stukjes in de aslade.
Bij de kachel van Mees* is voor een dichte bodem gekozen om wat meer vrijheid in het front te krijgen. Het is dus al gedaan, maar vertel eens, waarom denk je dat het beter is en op welk vlak?
groeten, Peter
account verwijderd

@Peter,
Het plaatje wat je toont is niet van de bergkachel maar van de rocket/bell. Een enorm verschil, het enige wat die twee gemeen hebben is dezelfde bedenker.
Ok, foutje :roll:
Nu ben ik weer nieuwsgierig waarom je denkt dat het tweede plaatje beter is, ik zie dat je daar een dichte vloer in de vuurkamer hebt bedacht. Dat maakt de zaak wel wat anders, de start-up is trager en de gloeifase langer.
Het voordeel is een eenvoudiger constructie en de as is echt alleen maar as, er zit echt geen houtskool meer in behalve in de bovenste laag. Bij een rooster, van welke constructie dan ook, vallen er altijd kleine stukjes in de aslade.
Bij de kachel van Mees* is voor een dichte bodem gekozen om wat meer vrijheid in het front te krijgen. Het is dus al gedaan, maar vertel eens, waarom denk je dat het beter is en op welk vlak?
1.Het is inderdaad dat je de as keer op keer naverbrandt zonder dat je met houtskool afval blijft zitten in de asla, dat wil je niet.
Je hebt minder as afval.
2.Bij een gat in het gloeibed krijg je onderbeluchting in je gloeibed en deze geeft een vuilere stook dan als de lucht toevoer over het gloeibed heen kan scheren van punt a naar punt b.
3.Een gat in de bodem halverwege geeft onderkoeling van het gloeibed, waar het eigenlijk al op zijn heetst hoort te zijn. dat kan resulteren in lagere verbrandings temperaturen.
4.De start up van een kachel met bodembeluchting ofwel roosterstoken is doorgaans vrij eenvoudig, dit zal inherent zijn aan het rendementsverlies in de vorm van te veel luchtovermaat.
5.De rede voor mij is niet om meer vrijheid in het front te krijgen, maar ik denk vooral dat je met de tiesto metingen gaat doen, je dan nog betere resultaten boekt met deze upgrade. :D
Verwijderd
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:1.Het is inderdaad dat je de as keer op keer naverbrandt zonder dat je met houtskool afval blijft zitten in de asla, dat wil je niet. Je hebt minder as afval.
Klopt, en de as gaat aan elkaar sinteren en kluiten vormen. Niet erg hard, maar wel irritant.
michel schreef:2.Bij een gat in het gloeibed krijg je onderbeluchting in je gloeibed en deze geeft een vuilere stook dan als de lucht toevoer over het gloeibed heen kan scheren van punt a naar punt b.
Klopt ook, als je die lucht ongeremd door dat gat in je gloeibed laat stromen. Het temperatuur verschil tussen de instromende lucht en het gloeibed direct erboven is zo gigantisch dat je daar een heel sterke luchtstroom krijgt. De stook wordt dan heel smerig omdat er veel meer hout verhit en vergast wordt dan de rest van de beluchting aan kan.
michel schreef:3.Een gat in de bodem halverwege geeft onderkoeling van het gloeibed, waar het eigenlijk al op zijn heetst hoort te zijn. dat kan resulteren in lagere verbrandings temperaturen.
Hoogstwaarschijnlijk. Wat de temperatuur is in het gloeibed wordt minder interessant als het leeuwendeel van de verbranding juist er een stuk boven plaats vindt.
michel schreef:4.De start up van een kachel met bodembeluchting ofwel roosterstoken is doorgaans vrij eenvoudig, dit zal inherent zijn aan het rendementsverlies in de vorm van te veel luchtovermaat.
Klopt, zolang die lucht ongeremd door kan stormen is dat het geval. Maar... wie beweert hier dat die lucht ongeremd door kan denderen in deze constructie?
michel schreef:5.De rede voor mij is niet om meer vrijheid in het front te krijgen, maar ik denk vooral dat je met de tiesto metingen gaat doen, je dan nog betere resultaten boekt met deze upgrade. :D
Met alle voorgaande stellingen had je het bij het rechte eind, maar bij deze niet. De constructie die ik daar toegepast heb laat maar heel weinig lucht onder de stookvloer toe. Er is geen reusachtig gloeibed dat van onder aangejaagd wordt. Het rooster kleiner maken hielp niet echt, er kwam nog steeds te veel lucht doorheen. Dus moest de inlaat zelf zo minimaal worden dat onder het rooster of de stookvloer de lucht maar betrekkelijk langzaam stroomt.

Ik heb inderdaad in het verleden testen gedaan met de stookvloer dicht. Opstarten gaat dan heel traag, en er is een langzaam uitstervend gloeibed dat hele bergen CO produceert. Over het geheel van de stook is dat beetje lucht onder de vloer net genoeg om het proces (betrekkelijk) snel aan de gang te krijgen.

En de Testo is helemaal tevreden omdat het uitgassen van het hout niet te snel gaat en het vuur toch goed op gang komt. De luchtovermaat is vooral in de aanvang van de stook een probleem, niet tijdens een laaiend vuur. Hoe langer de aanvang, hoe slechter rendement door die enorme overmaat.

Ik meet ook altijd vanaf het aansteken en ik stop er tegenwoordig pas mee als de CO2 4% is of lager. De gemiddelde waarden worden dan belangrijker dan wat er op de top gehaald kan worden. Als iemand zegt dat zijn kachel 90% rendement produceert vraag ik altijd "hoe lang achter elkaar?"
groeten, Peter
account verwijderd

@Peter,
Ik heb inderdaad in het verleden testen gedaan met de stookvloer dicht. Opstarten gaat dan heel traag, en er is een langzaam uitstervend gloeibed dat hele bergen CO produceert. Over het geheel van de stook is dat beetje lucht onder de vloer net genoeg om het proces (betrekkelijk) snel aan de gang te krijgen.
Als het opstarten heel traag gaat bij een dichte stookvloer, dan ligt dit of aan de schoorsteen of aan het weer of aan de manier van primaire beluchting.
En de Testo is helemaal tevreden omdat het uitgassen van het hout niet te snel gaat en het vuur toch goed op gang komt. De luchtovermaat is vooral in de aanvang van de stook een probleem, niet tijdens een laaiend vuur. Hoe langer de aanvang, hoe slechter rendement door die enorme overmaat.
Het uitgassen wordt gekoeld door het rooster, vandaar dat het uitgassen niet snel gaat, maar het vuur wakkert aan door het extra zuurstof, met als gevolg
de extra luchtovermaat. Daarbij als je de badge van boven aansteekt, wat heeft een rooster dan voor zin? De afstanden tussen het rooster en
de frontbeluchting zijn bijna gelijk bij aansteken. Ergens klopt er iets niet.

Een ander voorbeeld :
Klopt ook, als je die lucht ongeremd door dat gat in je gloeibed laat stromen. Het temperatuur verschil tussen de instromende lucht en het gloeibed direct erboven is zo gigantisch dat je daar een heel sterke luchtstroom krijgt. De stook wordt dan heel smerig omdat er veel meer hout verhit en vergast wordt dan de rest van de beluchting aan kan.
Dat is wel heel tegenstrijdig. Regel je de luchttoevoer van het rooster tijdens het stookproces nog af?
Het voordeel van een Tiesto is de real time datastroom waarmee je dus je houtkachel kunt afregelen.

Onthoudt alsjeblieft dat het geen persoonlijke kritiek is of vat het absoluut niet persoonlijk op. Je bent immers ook mijn leermeester.
Maar het is wel interesant om over het topic wat Dj begonnen is wat vragen te stellen, wordt je nooit dommer van.
En samen kom je tot iets moois. (Ik doe het meeste met tunnelvisie, vandaar die tunneloven. :lol: )
Verwijderd
Plaats reactie