Ik ga het gewoon nog een keer proberen, waarschijnlijk is mijn situatie iets ongewoner dan gebruikelijk. Het is inderdaad een eiland situatie (nml een woonschip niet aangesloten op het elektriciteit net) hopelijk is de tekening redelijk duidelijk.
Uiteraard probeer ik zoveel mogelijk rendement te krijgen van mijn zonne-wind installatie (ik sta open voor adviezen) maar de reden waarom ik aan de vorige draad mee probeerde te doen was de oorspronkelijke vraag van Gandalf:
De vraag is dus hoe kun je een redelijk rendement (prestatie) cijfer bepalen van een zonne panelen installatie, volgens mij is het ook interessant om een rendement te kennen van een installatie die aan het net gekoppeld is (vergelijking). De de jaarlijkse opbrengst factor lijkt mij geen goede indicatie omdat ik de indruk heb dat deze op de specificatie van de fabrikant is gebaseerd en zoals jij ook al beschreef zegt deze niets over het rendement.Gezocht:
Het rendement van een zonnepaneel. En wel in deze vorm:
a) fotovoltaïsch paneel (beste 18% ?)
b) thermisch paneel (collector) (80% ?)
de excel sheet:
kolom C: uur van de dag
kolom D: aantal metingen (data logger meet iedere minuut)
kolom E: spanning x stroom x tijd (gemeten door hal opnemer bij het zonne paneel en vermenigvuldigd met de accu spanning)
kolom F: de waarde van de zonne instraling opgegeven door het KNMI locatie Deelen
kolom G: spanning x stroom x tijd (gemeten door de hal opnemer bij de windmolen en vermenigvuldigd met de accu spanning)
kolom H: kolom E / kolom F (het rendement tov de instraling)
Als verwarming element gebruik ik keramische elementen van Conrad (sorry had niet door dat de link niet werkte). Deze schakel ik in verschillende trappen met een PLC nml bij 28 volt komt de 12 volt accu lader (apart systeem voor verlichting) bij 28,8 verwarming en bij 29 volt de tweede trap verwarming.
Nu de metingen, het verbaasde mij in eerste instantie waarom het berekende rendement zo'n afwijking had. Hier heb je volgens mij een aantal verklaringen voor gegeven:
-KNMI gegevens zijn gemeten op een locatie die te ver weg is gelegen, dit kan een grote afwijking geven (5%)
-opbrengst windmolen heeft een verstorende factor voor het berekende rendement van de panelen
-het inschalen van verwarming elementen (als de accu vol is) geeft een vertekend beeld bij bepalen rendement
Ik hoop dat ik hiermee een goede schets en verslag heb gegeven van mijn situatie en de conclusies tot nu toe