Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Nee, ik denk dat Cp doelt op een stoomfiets waar ik ooit geweest ben.
Die fiets heb ik een tijdje terug op een stoombeurs zien staan, die man heb ik ook nog gesproken toen. Deze fiets werkt op vloeibare brandstof.
Of het was een andere fiets. Waarom zeggen ze dat je iets op een oude fiets beter kan leren? Is dat omdat de ketel vaak gebruikt is?
Of is het omdat de fiets zijdelinks meer speling heeft?
Maar dat bedoelde ik niet, dit is wat groters. Komt later wel.
Okee, ik wacht geduldig af. Je maakt me helemaal niet nieuwschierig. Wat dat betreft voel ik mij nu net Jack Sparrow.
Hou je ook van rockmuziek en bleus?
Ik wel en soms moet CP ook nog wel eens iets leren :mrgreen:.
Cp kan heel goed rock and rollen denk ik. Een gelaarsde kat is heel snel en wendbaar en ligt tevens goed in de smaak bij de vrouwen.

Af en toe speel ik bleus muziek op de piano, cp dan op de gitaar en knallen maar.
God is vergeten het notenschrift in talen te verwarren, dus kunnen we alle nummers ook in het Pools spelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Vanavond de rook kasten afgemaakt. De rook kast met de langere buis erop is de uitgang naar de schoorsteen. De andere rook kast heeft
een onderingang op de tunneloven.

Het gegalvaniseerde rooster lijkt wel makkelijk om het aandrijfgedeelte op te bevestigen.

Nog een keer het schema bijgevoegd om te zien hoe zondag e.v.t. het leidingwerk aangesloten kan worden.
Ik denk zondag de wisselaar cv zijdig te testen op het woonhuis. Ik ben heel erg benieuwd hoe
het stookgedrag is in combinatie met de tunneloven.

Denk dat de opstart van de vlampijp wisselaar 15 minuten duurt tot 65 graden.
Via het mengventiel moet de wisselaar in eerste instantie heel veel vermogen cv zijdig gaan afgeven boven de 65 graden, de schoorsteentrek blijft hierdoor goed.

Ik verwacht een vermogen te scoren tussen de 15 en 40 Kwh, dit vermogen kan ik in een 2e test vast stellen met behulp van een ibc tank met 1000 liter water.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 25 nov 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Michel,......ik mis de oversized wielen nog. :mrgreen:
Af en toe speel ik bleus muziek op de piano, cp dan op de gitaar en knallen maar.
God is vergeten het notenschrift in talen te verwarren, dus kunnen we alle nummers ook in het Pools spelen.
Euuuh....ik heb hier ook nog een paar gitaren liggen. :fff
account verwijderd

John,
Michel,......ik mis de oversized wielen nog. :mrgreen:
Met de tunneloven eronder en deze wisselaar erop en alle andere componenten, dan kom ik op een paar honderd kilo uit.
Ik heb nog oude sportvelgen liggen, zal even een foto maken van hoe dat er dan uit gaat zien....., deze foto is dan alleen nog maar met tunneloven,
de wisselaar komt daar nog is op, en dan nog een stoel voor de bestuurder ergens plaatsen. Dit is one way to hell als je erop gaat rondrijden, hihi.
Euuuh....ik heb hier ook nog een paar gitaren liggen. :fff
Oww, dan wordt het echt laat ja, dan gaan we allemaal nummers spelen, zingen en improviseren etc, leuk...
Verwijderd
account verwijderd

Dit is met wielen.
Het lijkt op een droevig verhaal als je het zo ziet.
Je zou zeggen dat het bijna in elkaar stort van ellende, haha.
Maar ja, da's net als met een oude fiets, die kunnen wel tegen een stootje.
En trouwens hoe zag de eerste versie van een austin martin eruit?
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

:lol: :lol:
account verwijderd

De ruim zeven meter lange auto met de naam Inspiration bereikte dinsdag een gemiddelde snelheid van 225,06 kilometer per uur tijdens twee ‘runs’ over Edwards Air Base in de Mojavewoestijn in Californië.

De topsnelheid van het voertuig kwam uit op 243 kilometer per uur.

Het oude record voor stoomvoertuigen stamde uit 1906. De Amerikaan Fred Mariott reed toen gemiddeld 204 kilometer per uur met een stoomauto op een racebaan in Daytona.
Hoe ga je deze snelheid overtreffen? Iets magisch onder de motorkap aanbrengen?

Misschien toch een waterstof fles met luchtfles stoom laten maken en een klein beetje hexaan, kun je zo halen bij air liquide, ook leuk vuurwerk bommetje trouwens,
Het beginsel van het periodiek stelsel en toch nog geen wereldrecord, hoe simpel kan het zijn? Ik weet wel waar vermogens liggen, maar
op welk niveau is het bruikbaar voor consumenten? Tot een paar jaar terug kon je U235 rond laten slingeren in een centrifuge (sada hoest), die tijd is voorbij. De wereld staat momenteel op scherp, alle koppen zijn gericht. (behalve de kop van sarcozie, die staat nog steeds naar onze duitse bondskanselierares der kontje gericht).

Verder niet te vergeten side skirts met een super condensor op de bodemplaat, (geen lovehendels) dit onderdruk bodemplaat systeem tussen de side skirts is verboden in de formule 1, maar dat geld niet voor snelheids records.
Dan kom je ver boven de 243 km/uur met een eigen massa van 200kg. En ik schat ongeveer 1 pk per kg.
Vindt het trouwens een bijzonder slecht wereldrecord voor de technologie die gebruikt is. Wij proberen met stukjes hout iets te bereiken.
Underbody tunnels, rear diffusers and venturis are common terms used to describe the contouring of a racing car's underbody. While largely hidden from view, these devices are the secret weapons in an arsenal of aerodynamic features for generating downforce on racing cars.
Het lijkt op een omgekeerde vliegtuigvleugel, maar dan in het kwadraat. Dit is nog nooit eerder gedaan.
De combinatie omgekeerde vliegtuigvleugel, downdraft gaat ook gepaard met meer motorvermogen. Het zijn 2 vliegen in 1 klap.
En zo zijn er nog veel meer oude schoenen uit de kast te toveren. Zo heb ik laatst een oude schoen gevonden onder een vloer die gesloopt werd,
waarschijnlijk van een onderduiker geweest in 1945. Deze schoen was echt versleten, maar we hebben hem bewaard. We noemen het de jodenschoen.
Geen discriminatie, maar gewoon een aandenken. De andere schoen is nooit gevonden. Jammer dan Koefnoen is afgelopen,
Ik had de aflevering wel willen zien met Cruif en je zit hier alleen maar omdat je ... bent.

Het is wel wat voor ecologieforum.eu om dat stoom snelheids record in de toekomst te verbreken, alle hulp is welkom.
Maar eerst de kachel maar is testen, een auto heb ik al is gebouwd in het verleden, maar een snelheidsrecord heb ik nooit gevestigd.
Dat betekend wel wereldwijde bekendheid voor het ecologieforum, en natuurlijk is ecologieforum.eu dan hoofdsponsor.
Dan bereikt het forum alsnog een hoge intrensieke waarde. Hoeveel de waarde is, da's aan Kockie.

Cp is hoofd mechanical en tecnical solutions. (het brein achter alles)
John dc regelt de pits poezen, (de gitarist)
Kockie is pers voorlichter (die gaat vertellen hoe het wereldrecord is gevestigd aan de pers)
Michel is the one way show to heaven (ik overleef het avontuur uiteindelijk niet) over mij wordt uiteindelijk een darwin artikel geschreven en
een stoom snelheids record voor de duur van 211 jaar in stand gehouden. (Jaartal tweenentwintighorderdtweentwintig 2222) Het blijft een mistery hoe groot de energie toen was op dat moment.
It was just like one way magic. (ik had niemand verteld over de enveloppe uit iran)
Maar goed, dromen kun je met muziek maken, de realiteit heb je zelf in de hand, de slingers kun je zelf ophangen, de kwaliteiten kun je zelf waarborgen.
Laat zien waar je voor staat, geen gezeur, gaan met die banaan!!!!

Waar de drive vandaan komt, Joost mag het weten?
Cp schreef : Extensieve rechtsdraaiende scharreltechnologie op ecologisch-/organische grondslag.
Wordt ik hier vergeleken met een extreme rechtse scharrelkip met veel voer?
Of is het een scharrelkip zoals anton heiboer bedoelde, de kunst, en het goede leven?
De slingers, die zijn belangrijk en ook de interpretatie van de slingers is een statement. De rest zien we wel op tournee!!!

http://www.prinsautogas.com/articles/nl/steamcar.html
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:Als het zonder voedingspomp kan dan is dat een voordeel.
Ja, maar zoals ik al schreef, weinig praktisch om de motor/gen en condensor op 40 meter hoogte te hebben staan.

Komt nog iets bij wat je nog niet duidelijk is, ik ga uit van een “gesloten” circuit voor het stoombedrijf. In de tekening nu komt het CV water er ook in terecht, maar dat is iets wat we absoluut niet willen hebben!

Het CV water bevat te veel vervuilingen, en de kans op luchtintrekking bij het stoomgedeelte is ook veel te groot.

Het moet dus zo worden dat het CV water alleen de condensor koelt.
michel schreef:Maar om de ketel bij te vullen moet je de keteldruk kunnen overwinnen. Hoe ga je dit doen met een in zekere zin vacuum gezogen condenswater?
In dat gesloten circuit zullen we dat altijd door de voedingspomp moeten laten doen, dat blijft het scheidingspunt tussen hoge en lage druk.
michel schreef:Er is vast een magische oplossing voor die wij nog niet weten, buiten de injecteur om dan. Een injecteur is ook een mogelijkheid, maar die werkt op stoom.
Ik wil het stoomcircuit uiteindelijk vullen met alleen gedestilleerd water, en daar verdwijnt hooguit iets van bij de opstart om het circuit te ontluchten tot er alleen water of stoom aanwezig is. Injecteur zou theoretisch wel kunnen, maar laten we het eerst maar is met die pomp doen.
michel schreef:Af en toe speel ik bleus muziek op de piano, cp dan op de gitaar en knallen maar.
Blues is helemaal goed. Naar deze draad beginnen we dan toepasselijk met Barrelhouse! Flavium, Cuby en Rob Hoeke volgen vanzelf. Ik hou het wel bij meezingen op de achtergrond.
michel schreef:God is vergeten het notenschrift in talen te verwarren, dus kunnen we alle nummers ook in het Pools spelen.
Kijk, zo blijven alle mensen toch verbonden! Was nog zo’n fenomeen wat dat ook kon, maar dat ben ik even vergeten.
michel schreef:Oww, dan wordt het echt laat ja, dan gaan we allemaal nummers spelen, zingen en improviseren etc, leuk...
Lijkt me zeker een leuk element op een meeting bij het kampvuur. Zeker als iemand wat van die songbooks kan organiseren.
michel schreef:Dit is met wielen.
Man, dat is de gekloonde naakte versie van Herbie! Die wielen zijn wel van het type anabooltje.
michel schreef:Wordt ik hier vergeleken met een extreme rechtse scharrelkip met veel voer?
Of is het een scharrelkip zoals anton heiboer bedoelde, de kunst, en het goede leven?
Behalve dat extreem rechts, beiden.
michel schreef:De slingers, die zijn belangrijk en ook de interpretatie van de slingers is een statement. De rest zien we wel op tournee!!!
Uiteraard, maar vlaggetjes zijn er pas bij de finish!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

@CP,
Komt nog iets bij wat je nog niet duidelijk is, ik ga uit van een “gesloten” circuit voor het stoombedrijf. In de tekening nu komt het CV water er ook in terecht, maar dat is iets wat we absoluut niet willen hebben!
Okee, dan maken we het hydrauilisch gescheiden zoals je aangeeft.

Vandaag de eerste proefstook gedaan cv zijdig met mengventiel.

Super de super. Alles ging in 1 keer goed, goede trek, veel thermisch vermogen, stabiele warmtehuishouding.

Wel dacht ik dat de wisselaar lek was tijdens de opstart, maar er komt tijdens het opwarmen 1 liter condenswater uit lopen, hier moet ik nog een opvang bakje voor maken.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Jij hebt je best weer gedaan en mag weer even ontspannen, doe ik gezellig mee.

Zeer passende titel en prima ambiance!

Maar als thuis- uitvoering is deze ook erg leuk. Bus WD40 op een Hammondorgel:

[youtube]j1dCf46XfH8&feature=watch_response[/youtube]

En dan nog een voor ons Johneke met zijn gitaren:

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

@CP,

Die leslie speaker en dat hammond orgel is heel cool en die bus wd40, haah geweldig.
De gitaarmuziek......

Als we beginnen met er is een house near rotterdam, en dan iets met de rising sun,
Da's een goed intro op het tournee, zal kijken of hier ook een voorbeeld van is.
We doen in zekere zin aan improvisatie.
Jij hebt je best weer gedaan en mag weer even ontspannen, doe ik gezellig mee.
Morgen kwh meting doen, dit is één van de belangrijkste dingen van het proces, weten hoeveel thermisch vermogen de wisselaar heeft.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Met nummertje 27 heb ik altijd problemen. :oops:
account verwijderd

Vandaag een vermogens test gedaan.

De vlampijp wisselaar heeft een netto inhoud van 91 liter water.
Rond 400mm x 1000mm, met 19 buizen erin van 1 meter lengte met een uitwendige diameter van 49mm, roogaszijdige (binnendiameter) 41mm,

Heb de test niet af kunnen maken helaas. Toen net de wisselaar op temperatuur was, storte het ibc vat een meter naar beneden.
Ik had eerder de schoren uit het rack eronder geschroeft en leunde er tegenaan, en toen viel alles in duigen.
Het was de bedoeling om op 800 liter te gaan bepalen hoeveel het vermogen is.
Maar goed van de week weer nieuwe kansen.

Gelukkig heb ik wel cijfers van de opstart fase.

18.04, 28 graden
18.08, 38 graden
18.14, 50 graden
18.20, 60 graden

Tijdens het opstarten is het vermogen van vlampijp wisselaar met een netto 91 liter aan water 16Kwh in het gunstigste geval,

Even een berekening gemaakt :
(4.2 x 10 graden delta T x (91kg/240sec)) = 16 Kwh

Ik denk dat als de wisselaar in vol bedrijf is het vermogen wel verder op kan lopen.

@John,
Nr. 27 is clean your workspace. Als dat het enigste is.

Moet je is naar deze workspace kijken :
http://www.e-cat.co.nl
Weet jij het magische ingredient?

Het komt als een reactie op deze link :
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=3712

Je had het pas over een goed pensioen, als je in grondstoffen wilt gaan beleggen, nikkel is een goede.
Niemand geloofd erin, dat is wel aan de beurskoers te zien, totdat er een helder iemand iets uitvindt met nikkel.
Verwijderd
account verwijderd

Vooruitlopend op het opnieuw uitvoeren van de vermogentest, welke van de week opnieuw uitgevoerd wordt met het ibc vat op een stabieler onderstel,
De blauwe leiding, daar is de tank op gevallen, die is helemaal plat.

Tijdens de opstartfase gaf de vlampijpwisselaar 16Kwh, niet slecht tijdens de condensfase, weer ruim 1 liter condens afgetapt, dit keer heb
ik er een condens uitloop voor gemaakt. Ik denk dat een condensuitloop zowiezo een voordeel is, het scheelt veel vermogensverlies.

heb hier een paar foto's om te laten zien hoe ik de vaanmotor wil gaan aanpassen voor stoombedrijf.

Deze motor is van het fabricaat Gast, hij heeft in tegenstelling tot het fabricaat Globe 2 voordelen.
(de globe motor is gebruikt op kachel 2.0)

1. De gast motor heeft 8 vanen, de globe motor heeft er 4.
2. De gast motor werkt met drukveren om de vanen tegen het huis af te sluiten, globe werkt met 2 exentrische ringen.
Door het gebruik van veren loopt de motor nooit vast in de richting van de veren omdat de veren de uitzettings coefficienten compenseren, de stalen ringen bij een globe motor doen dat niet.

Het engiste probleem om een motor aan te passen aan hogere temperaturen is nu de zijdelinkse speling tussen het huis.
Morgen doet mijn digitale schuifmaat het weer, de batterij was op, en kan ik een proefje doen om de zijdelinkse uitzetting te meten.

Wat ik wil gaan doen is de vanen op kamertemperatuur op te meten, dit is bijvoorbeel 50.00 mm, daarna stop ik ze in een pan kokend water en kijk
ik hoeveel de uitzetting is, als het dan 50.10 mm is, dan is dit het probleem van vastlopen tijdens stoombedrijf.
Om de motor dan goed te laten funtioneren laat ik de vanen 0.20mm kleiner maken zo kan ik ook met stoom van bijvoorbeeld 160 of 180 graden overweg.

(ps de nikkel koersen zijn de afgelopen 4 dagen met 5% gestegen, pensioen +5%)
http://www.iex.nl/Grondstof-Koers/190015823/Nikkel.aspx
Verwijderd
account verwijderd

Vanavond eindelijk de vermogenstest gedaan.

Startup 19.00 uur
Eind tijd 20.32 uur

Gemiddeld vermogen gemeten is 25,1 Kwh op een buffer met 700 kg water. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: 34 Pk :D
Ik moet zeggen, het waait hard vanavond en het ibc vat is niet geiosoleerd, ook de warmtewisselaar is nog niet geisoleerd.
Ook heb ik normaal gestookt, heb er geen wedstrijd van gemaakt en de kachel 1x bijgevuld. En het laatste kwartier
heb ik met de luchtinlaat dicht de kachel na laten gloeien.

Een geslaagde deelmissie vanavond. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bij de vaanmotor zijn de vanen opgemeten bij kamertemperatuur en bij 100 graden.
44.35mm kamertemperatuur
44.38mm bij 100 graden
44.47mm motorhuis
44.40mm binnenrotor
Er is geen aanknopingspunt gevonden dat deze gast motor vast gaat lopen tijdens stoombedrijf, het lijkt goed.

De volgende stap :

1. De vlampijp wisselaar voorzien van isolatie en stalen buitenmantel en veegluik op de uitgaande rook kast maken.
2. De vlampijp wisselaar goed vast zetten op de tunneloven met stalen strips.
3. Een condensor in elkaar fabriceren met voldoende oppervlak, ruim voldoende oppervlak.
De eerder geteste economizer uit 2010 (platenwisselaar) is denk ik een ideale condensor met een paar kleine aanpassingen.
4. Een gesloten systeem maken met de vaanmotor (hydraulisch gescheiden systeem t.o.v. cv systeem condensor)
5. Afvullen met gedeminiraliseerd water (op aandringen van cp, kun je hier gratis aankomen of zelf maken met acculader?
6. Op laag pitje testen, of de vaanmotor gaat draaien. ( er zitten nu 3 overdruk veiligheden op het systeem tijdens het testen, geen Darwin procedure hier thuis,
totale overdruk capaciteit meer dan 200Kw.
Tijdens het testen op stoom word er een gewichtsbelaste drukveiligheid toegepast, je kunt dan terugregelen naar 1 bar door het gewicht te verplaatsen op de hefboom).

Alle tips zijn welkom.
Wat kun je trouwens met condenswater doen? Ik weet niet precies wat de bestand delen zijn van condenswater en
wat een mogelijke toepassing zou kunnen zijn, is er een functionele toepassing voor te bedenken? Als je veel stookt
dan kom je aan ongeveer 1000 liter per jaar, althans bij deze opstelling. Een kleine wisselaar heeft minder condenswater maar is niet zo stabiel
in temperatuur als een wisselaar met een grotere waterinhoud. Ik kies voor stabiel, instabiel is niks voor mij, dan denk en zie je constant aan de temperatuurmeter, nu is ie heet, o nu is ie koud. Daar wordt je stapelgek van.

In relatie tot de brandstofhoeveelheid vanavond, ik heb het niet gewogen maar schat zo'n 20 kg hout gebruikt te hebben x 4kwh = 80 Kwh aan hout verbruikt
Als er waterzijdig dan 25 Kwh uit komt zonder isolatie, dan is dit thermisch rendement waterzijdig (25/80)*100% = 31 %
Op stoombedrijf ben ik blij als er 20% rotatie rendement uit komt rollen, of je moet de rookgassen verder terugkoelen met een Luvo.
(luchtvoorverwarmer)

Stel dat die 20% echt is, dan is het vermogen op de vaanmotor 20%*25Kwh = 5Kwh.
Dit is te veel vermogen voor de motor, dan proberen op halve kracht, of de motor toch 2,5 x de omtreksnelheid geven, maar kan
de asynchrone motor generator dit aan? Kan een asynchrone motor die dient als generator d.m.v. condensatoren 4000-6000 toeren / minuut aan?

Als de electra generator dan 90% is dan 90%*5Kwh = 4,5 Kwh electrisch vermogen.

Onderstaand is de film van kachel 2.0. Hier is ook een vaanmotor te zien en te horen.
Als de vaanmotor is aangesloten op een condensor hoor je niks meer, daar is ook een film van te zien.
En de externe test condensor was hetzelfde als de warmtewisselaar in het topich hot tub probleem.

Deze kachel 2.0 had zelfs een integrale condensor die nooit is gebruikt, hij was lek gvd. Als ik toen wist wat ik nu weet, dan
had het een stuk eenvoudiger geworden. Het idee was goed bedoelt. Maar ja, van fouten kun je leren.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 29 nov 2011, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Plaats reactie