vloerverwarming dmv finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bèr

vloerverwarming dmv finoven

Bericht door Bèr »

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik druk bezig met de voorbereidingen om in het voorjaar te starten met een houtskeletbouw aanbouw. Deze bestaat uit een kelder, beganegrond en verdieping met zadeldak. Isolatie bestaat uit 24 cm isovlas in de muren en dak. Kelder is geïsoleerd met 10 cm polystyreen. De vloer in de keuken wordt uitgevoerd als een gevlinderde betonvloer.

Verwarming bestaat uit een nog zelf te bouwen finoven, welke weet ik nog niet, afgewerkt met leem. En daarnaast cv systeem met wandverwarming in de leemstuc. De centrale verwarming wordt incidenteel gebruikt. De finoven moet de ruimte voor 24 uur verwarmen. Probleem is dat de betonnen vloer koud aanvoelt. Oplossing denken we is vloerverwarming maar de cv is zelden aan dus blijft de vloer ook koud. Nu wil ik de vloerverwarming op de finoven aansluiten zodat de vloer warm is als de kachel warmte afstaat. Zelf denk ik aan koperen registers in de leemstuc aangesloten op een vloerverwarmingverdeler die het water rondpompt. Deze is daarbij niet aangesloten op de cv.

Is dit een goede oplossing of weten jullie een andere makkelijke manier om dit te realiseren. Liefst zo lowtech mogelijk.

Groeten Bèr
bas-hilversum
Contacteer:

Re: vloerverwarming dmv finoven

Bericht door bas-hilversum »

Wij hebben op de koude tegelvloer van de keuken een houten plankenvloer. Dat is low tech. Verwarming is daar verder niet meer nodig, want in de keuken staat toch meestal vuur of de oven aan. Bovendien sta je daar te koken, dus is je activiteitsniveau hoger.
Bèr

Bericht door Bèr »

Ik wil juist een strakke betonnen vloer in de keuken. En geen houten. Ander had ik dat wel gedaan.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Dag Bèr,

Wat je wilt is perfect te doen. Zoek maar is op Mon Jansegers, die heeft zoiets al operationeel.

En in de draad van Jeroen Leising kun je de opbouw van een dergelijk register zien: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1888

Technisch komt het erop neer dat het een gewone vloerverwarmingsunit is, waarbij het register van de kachel parallel aan de vloerkringen loopt. Zorg er wel voor dat je de slang op 7,5 cm HOH legt, en de kringen niet te groot maakt.

Ik hoop dat je aan deze info genoeg hebt.

Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen

Bericht door rinchen »

Heb je bij parallel schakelen niet het 'probleem' dat het verwarmde water van de finoven gemengd word met het koele water wat van de vloerverwarming komt?
Ik heb 'probleem' tussen aanhalings tekends gezet, want als de temperatuur uit het finoven register hoog is dan heb je deze menging juist nodig om de juiste temperatuur te krijgen, maar het lijkt me dat de gemiddelde temperatuur over de dag redelijk laag is in de mantel en dan zou je niet je gewenste temperatuur kunnen bereiken.
Tim

Bericht door Tim »

Chicken Power schreef:Zorg er wel voor dat je de slang op 7,5 cm HOH legt, en de kringen niet te groot maakt.
Idd, eerder te kort.

Men houdt voor 20mm buis 100mtr aan, ik had renovatiebuis van 11mm, dat was max 70mtr. Als ik nu weer zou leggen, zou ik hiervan de helft aanhouden. Dan kun je met veel minder pompenergie toe.

Tim
Chicken Power

Dag Rinchen,

Het probleem is er niet, bij 25 graden kachelmantel temperatuur zal dat ook de watertemperatuur in de vloer zijn, misschien iets lager.

Is dit niet zo, dan is de capaciteit van de kachel te gering, moet je vaker stoken, of dan wordt het toch tijd om serieus aan het isoleren te slaan.

De capaciteit van de VV moet wel in verhouding blijven met die van de kachel.

Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen

Bericht door rinchen »

Beste Cp,

Begrijp ik daaruit dat de verschil temperatuur tussen ingaand en uitgaand van de vloerverwarmingslus te klein is om een probleem te zijn?
Chicken Power

De spijker op zijn kop.

Als je er overnadenkt; zouden die verschillen wel groot zijn, wat denk je dan dat er met een plavuizen vloer zou gebeuren?

Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen

Bericht door rinchen »

:mrgreen: duidelijk, reden te meer dan om de finoven juist parallel te schakelen om een geleidelijke opwarming te krijgen indien de vloer koud zou zijn
Plaats reactie