diameter rookkanaal finoven
Moderator: Moderators
-
aquaddict
diameter rookkanaal finoven
In mijn HSB wordt volgend jaar een finoven gebouwd van ongeveer 4 ton.
Ik wil echter nu al een rookkanaal voorzien.
Zo kan ik tijdens deze winter een gewone kleine houtkachel aansluiten en hoef ik niet in de kou te werken.
Met een dubbelwandig rookkanaal van 150mm inwendig kan ik perfect door m'n 2 verdiepingen lopen en door het dak omdat dit 'maar' 22cm breed is.
Een dubbelwandig kanaal van 200mm is 27cm breed in totaal en hiermee moet ik in elke verdiepingsvloer aanpassingen uitvoeren om door te kunnen.
Het rookkanaal zal 7.5meter lang worden met maar 1 bocht na de kachel
Ga ik ineens voor het 200mm kanaal met de aanpassingen of volstaat een 150mm kanaal?
De meningen bij kachelbouwers zijn nogal verdeeld...
Ik wil echter nu al een rookkanaal voorzien.
Zo kan ik tijdens deze winter een gewone kleine houtkachel aansluiten en hoef ik niet in de kou te werken.
Met een dubbelwandig rookkanaal van 150mm inwendig kan ik perfect door m'n 2 verdiepingen lopen en door het dak omdat dit 'maar' 22cm breed is.
Een dubbelwandig kanaal van 200mm is 27cm breed in totaal en hiermee moet ik in elke verdiepingsvloer aanpassingen uitvoeren om door te kunnen.
Het rookkanaal zal 7.5meter lang worden met maar 1 bocht na de kachel
Ga ik ineens voor het 200mm kanaal met de aanpassingen of volstaat een 150mm kanaal?
De meningen bij kachelbouwers zijn nogal verdeeld...
- peterberg
- Moderator
Re: diameter rookkanaal finoven
Hallo aquaddict, welkom op dit forum.
Om een schatting van de benodigde doorsnede van het rookkanaal te kunnen maken moet je weten hoe groot de vuurkamer van de finoven-to-be is. Het maakt nogal wat uit of je 10 kg hout in een keer kunt verbranden of 30 kg, bijvoorbeeld.
Om een schatting van de benodigde doorsnede van het rookkanaal te kunnen maken moet je weten hoe groot de vuurkamer van de finoven-to-be is. Het maakt nogal wat uit of je 10 kg hout in een keer kunt verbranden of 30 kg, bijvoorbeeld.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
aquaddict
Dank u, ik lees al een lange tijd mee maar heb nog nooit iets gepost
Idd, dat klinkt logisch alleen had ik graag geweten of een 200mm kanaal ook nadelen kan hebben?
Kan te groot ook nadelen hebben zoals een te klein kanaal?
Zal bv een kleiner model finoven of een kleinere vuurkamer slechter branden op een breed kanaal?
Als een 200mm kanaal geen nadelen kan hebben zou ik ineens dit plaatsen met de aanpassingen, dan kan ik volgend jaar alle kanten uit met m'n finoven...
Met een 150mm kanaal zou ik me zeer beperken volgens de meeste kachelbouwers?
Idd, dat klinkt logisch alleen had ik graag geweten of een 200mm kanaal ook nadelen kan hebben?
Kan te groot ook nadelen hebben zoals een te klein kanaal?
Zal bv een kleiner model finoven of een kleinere vuurkamer slechter branden op een breed kanaal?
Als een 200mm kanaal geen nadelen kan hebben zou ik ineens dit plaatsen met de aanpassingen, dan kan ik volgend jaar alle kanten uit met m'n finoven...
- peterberg
- Moderator
Een 150 mm kanaal is perfect voor een finoven die 10 of 12 kg hout als lading tegelijk verbrandt. Met een 130 mm kanaal ben je dan te klein, dat gaat problemen opleveren. Een 200 mm kanaal kan ook heel goed met dezelfde finoven, mits het kanaal recht en glad is en voorzien van isolatie. Dat lijkt me bij jou het geval te zijn, het enige nadeel is de prijs en de aanpassingen aan de constructie.aquaddict schreef:Kan te groot ook nadelen hebben zoals een te klein kanaal?
Zal bv een kleiner model finoven of een kleinere vuurkamer slechter branden op een breed kanaal? Als een 200mm kanaal geen nadelen kan hebben zou ik ineens dit plaatsen met de aanpassingen, dan kan ik volgend jaar alle kanten uit met m'n finoven...
Het wordt een heel ander verhaal als het moderne, 150 mm ronde kanaal verruild wordt voor een gemetseld kanaal van 200 mm vierkant zonder isolatie en met een paar bochten erin. Maar dat is hier niet aan de orde dus ga ik uit van modern materiaal.
Kortom, voor jouw situatie heeft een te klein kanaal meer nadelen dan een die groter is dan strikt noodzakelijk.
groeten, Peter
-
Johndc
Als ik jou was plaatste ik ipv die bocht een T-stuk. Dan kan je veel makkelijker je schouwkanaal reinigen. 
Enheu...zijn er echt geen tussenmaten ik die pijpen? Ik heb 160 dia (enkel)
Enheu...zijn er echt geen tussenmaten ik die pijpen? Ik heb 160 dia (enkel)
-
aquaddict
Ik mag waarschijnlijk geen merken noemen?
Het gaat over een zeer goed geïsoleerd rookkanaal die geen verdere omkokering nodig heeft, ideaal dus om in mijn hsb door mijn verdiepen en dak te gaan.
Het bestaat echter enkel in 150mm en 200mm
Het merk geeft wel aan dat door de goede isolatie een zeer goede trek onstaat vergelijkbaar met bredere kanalen met minder isolatie...
het 150mm kanaal kan ik in 1 rechte lijn plaatsen tot boven de nok.
het 200mm zou ik met 2x 45° moeten verspringen juist onder het dak om in het midden van 2 spanten door m'n dak te gaan, ik denk dat hiermee al een voordeel van het brede kanaal wegvalt.
ik dacht van het veegluik pas na de bocht aan de kachel te plaatsen, de bocht ging ik maken met 2x 45°.
Een T stuk is wel interessant maar die maakt 90° op een korte afstand
Het gaat over een zeer goed geïsoleerd rookkanaal die geen verdere omkokering nodig heeft, ideaal dus om in mijn hsb door mijn verdiepen en dak te gaan.
Het bestaat echter enkel in 150mm en 200mm
Het merk geeft wel aan dat door de goede isolatie een zeer goede trek onstaat vergelijkbaar met bredere kanalen met minder isolatie...
het 150mm kanaal kan ik in 1 rechte lijn plaatsen tot boven de nok.
het 200mm zou ik met 2x 45° moeten verspringen juist onder het dak om in het midden van 2 spanten door m'n dak te gaan, ik denk dat hiermee al een voordeel van het brede kanaal wegvalt.
ik dacht van het veegluik pas na de bocht aan de kachel te plaatsen, de bocht ging ik maken met 2x 45°.
Een T stuk is wel interessant maar die maakt 90° op een korte afstand
- peterberg
- Moderator
Sorry, je hebt gelijk, vergeten te noemen.Johndc schreef:Enheu...zijn er echt geen tussenmaten ik die pijpen? Ik heb 160 dia (enkel)
Dan bij deze: 180 mm is ook een standaardmaat, sommige leveranciers (Holetherm b.v.) maken er 175 mm van. Groter dan 200 kan ook, dan wordt het 250 mm.
@aquaddict,
Dan heb jij Isoduct, dat is de enige die geen omkokering nodig heeft. Als je dat verspringen met 30 graden doet wordt dat kanaal er zeker niet minder van. Het is trouwens gebruikelijk om een 90 graden bocht vlak achter de kachel in een keer te doen.
groeten, Peter
-
aquaddict
Het zou idd isoduct worden.
Zijn er eventueel nog betere alternatieven?
Na de kachel zou ik eerst door een binnenmuur naar de garage moeten, daarna 7,5meter in 1 rechte lijn omhoog.
De eerste halve meter zou dus horizontaal komen tenzij ik schuin door de muur ga en dus aansluit met 2x 45°
Zijn er eventueel nog betere alternatieven?
Na de kachel zou ik eerst door een binnenmuur naar de garage moeten, daarna 7,5meter in 1 rechte lijn omhoog.
De eerste halve meter zou dus horizontaal komen tenzij ik schuin door de muur ga en dus aansluit met 2x 45°
-
gdelea
dat zeer goed isolerende kanaal moet ook volgens bouwbesluit omkokerd worden.
- peterberg
- Moderator
Niet volgens Isoduct zelf, zie deze pagina van hun website. Dat het wel zou moeten is nieuw voor mij, kun je dat onderbouwen?gdelea schreef:dat zeer goed isolerende kanaal moet ook volgens bouwbesluit omkokerd worden.
Alle andere leveranciers geven voor zover ik weet inderdaad aan dat omkasting nodig is.
Edit: voor aquaddict
Een pagina waar ingegaan wordt op bochten en aansluiting achter de kachel.
groeten, Peter
-
gerard
Ik ben het met Peter eens, ik weet niet anders dan dat isoduct niet omkokerd hoeft te worden. Wel dien je bij montage van Isod*** een afstand van minimaal 2cm. tot brandbare materialen te houden.
groet,
Gerard
groet,
Gerard
-
aquaddict
idd gewoon een paar cm afstand houden, verder hoeft er niet omkokerd te worden.
Dit is de reden waarom ik dan ook voor isoduct kies.
Bijkomend voordeel is dan nog eens dat de rookgassen bij een finoven minder warm zijn dan bij een gewone houtkachel.
Omkokering lijkt mij dan zeker overbodig?
@peter,
Ik zal dus voor een T met veegluik gaan.
Mag ik na de kachel 50cm horizontaal gaan tot aan het T-stuk?
Dit is de reden waarom ik dan ook voor isoduct kies.
Bijkomend voordeel is dan nog eens dat de rookgassen bij een finoven minder warm zijn dan bij een gewone houtkachel.
Omkokering lijkt mij dan zeker overbodig?
@peter,
Ik zal dus voor een T met veegluik gaan.
Mag ik na de kachel 50cm horizontaal gaan tot aan het T-stuk?
-
aquaddict
Heb m'n antwoord gevonden op de isoduct site zelf.
Max 1m horizontaal na de kachel dus geen probleem.
Nu enkel nog een keuze maken tussen 150 of 200mm...
Max 1m horizontaal na de kachel dus geen probleem.
Nu enkel nog een keuze maken tussen 150 of 200mm...
-
gdelea
ik meende in de europeese nen 1856 norm dat de fabriekant moet garanderen dat er geen brandbare materialen tegen de buis aankomen dit kan allen gegarandeerd worden als het kanaal omkokerd wordt,en ook verzekeringen zijn op de hoogte.
- peterberg
- Moderator
Dat eerste deel klopt, en deze fabrikant stelt dat aan die norm voldaan wordt zonder omkokering.gdelea schreef:ik meende in de europeese nen 1856 norm dat de fabriekant moet garanderen dat er geen brandbare materialen tegen de buis aankomen dit kan allen gegarandeerd worden als het kanaal omkokerd wordt,en ook verzekeringen zijn op de hoogte.
Via de link naar de web pagina die ik al eerder aanhaalde, op de onderste helft daarvan, staat aangegeven dat dit product zelfstandig aan de EN 1856-1 voldoet. Het is dan ook een prijzig schoorsteentje.
En met wat spitten heb ik ook de CE-conformiteit verklaring kunnen vinden.
Lijkt mij duidelijk genoeg.
groeten, Peter