Vince schreef: De tip van Gandalf om een warmte element in de kachel in te bouwen spreekt mij daarom nog steeds het meeste aan.
Die tip kwam van Atlas.
Vince schreef:In de reactie van Gandalf wordt gesproken over leidingdiameters die in het pdf bestand zouden worden uitgelegd. Ik heb hierover echter niets kunnen vinden in de pdf. Kan iemand hier misschien wat zinnigs over zeggen?
Leidingen ? Ik heb hier alleen een tekening gepost met een (kaldewei) boiler waar rechtstreeks een rocketbrander ingebouwd zit. Daar zijn geen leidigen mee gemoeid. Ik denk dat je beter eerst de linkjes naar peterberg zijn Rocket-topic doorneemt en de link naar de Kachel van Holtere. Je hebt de basics van een goede kachel nog niet onder de knie.
Vince schreef:Ook is in de tekening die Gandalf bij zijn reactie heeft gevoegd het element met meerdere bochten doorkruist.
Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn omdat dit anders de verbrandingsruimte te veel zou afkoelen. Zal er in mijn geval wel een element met meerdere bochten geplaatst kunnen worden denken jullie? Het element is mijn geval min of meer gescheiden met de verbrandingsruimte.
Iedereen (alvast) bedankt voor het meedenken!
Dat is nou juist het grote probleem bij jouw voorstel.
De verbrandingsruimte moet je juist zo goed mogelijk isoleren, in plaats van er warmte af te tappen.
In de verbrandingsfase wil je een zo hoog mogelijke temperatuur, dat geeft de schoonste stook (ecologie) en daarmee haal je de maximum potentiële energie uit het hout(economie). Pas later(niet in of aan de stookruimte !) ga je die maximum energie proberen om te zetten in ruimte- en waterverwarming. Op dat vlak is de de waterbell van Holtere een aardig experiment. Het is afwachten op de resultaten.
Maar jouw vuurhaard wordt dus drie maal afgekoeld :
1)met lucht door de kwart-spiralen die erdoor gaan.
2)Door de bak water die je er aan de zijkant gaat ophangen
Vince schreef:Er komt trouwens ook al een watertankje met een capaciteit van ruim 10 liter langszij de kachel te hangen.
3)En dan eens door die spiraal die je nu tekent in het plafond van de verbrandingsruimte ?
Geen goed idee.
G