houtstook boiler o.a. Kaldewei
Moderator: Moderators
-
deleted
Atlas,
Leuk een Kaldewei -ervaringsdeskundige !
Hoeveel bedraagt de rookgasdiameter eigenlijk doorheen de Kaldewei-boiler (Ik vrees 100).
Zijn er misschien verschillende groottes in die badeofens (met ook een grotere rookgasdiameter ?)
G
Leuk een Kaldewei -ervaringsdeskundige !
Hoeveel bedraagt de rookgasdiameter eigenlijk doorheen de Kaldewei-boiler (Ik vrees 100).
Zijn er misschien verschillende groottes in die badeofens (met ook een grotere rookgasdiameter ?)
G
- Atlas
Re: Warmwater voorziening d.m.v. houtkachel
@Mod.
Dit en de vorigen graag toevoegen aan nieuwe draad " houtstook boiler o.a. Kaldewie"
Atlas
Dit en de vorigen graag toevoegen aan nieuwe draad " houtstook boiler o.a. Kaldewie"
Atlas
- Atlas
Ja. kandalf leuke boilertjes zijn dat die Kaldewie en in mijn geval het merk "WIKORA"
Bijgaand voor diegene die het interessant vind; De bovenzijde kan van het stookgedeelte afgetild worden. (van beiden een foto) heb nog even voor je nagemeten en ja de schoorsteen diameter is ook in dit geval 100mm. Ik veronderstel dat ze gemaakt werden voor de consument en dus allemaal een dergelijke doorsnede hadden. Waarschijnlijk ook groteren voor het MKB en waar grotere behoefte was aan heet water? vast wel.
atlas
Bijgaand voor diegene die het interessant vind; De bovenzijde kan van het stookgedeelte afgetild worden. (van beiden een foto) heb nog even voor je nagemeten en ja de schoorsteen diameter is ook in dit geval 100mm. Ik veronderstel dat ze gemaakt werden voor de consument en dus allemaal een dergelijke doorsnede hadden. Waarschijnlijk ook groteren voor het MKB en waar grotere behoefte was aan heet water? vast wel.
atlas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kockie op 17 nov 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titelfix
Reden: titelfix
-
deleted
Re: houtstook boiler o.a. Kaldewie
Merci Atlas,
Zoals dat daar staat, schreeuwt dat toch om een rocket-experiment ?
Vraag me af een heatriser van 80 erin kan.
De ruimte voor de downdraft is dan enger dan de heatriser. Verhouding 5-3.
Misschien weet Peter of dat nog zou kunnen.
G
Zoals dat daar staat, schreeuwt dat toch om een rocket-experiment ?
G
- Atlas
Gandalf,
Wel de rocket items enigszins gevolgd echter nooit aan praktische toepassing bij deze boiler gedacht. Mooi meegedacht en blijft in mijn gedachten. echter nu nog steeds iets anders te doen, dus......
Atlas
Wel de rocket items enigszins gevolgd echter nooit aan praktische toepassing bij deze boiler gedacht. Mooi meegedacht en blijft in mijn gedachten. echter nu nog steeds iets anders te doen, dus......
Atlas
- peterberg
- Moderator
Een heat riser van 80 mm inclusief de isolatie die een absolute voorwaarde is? Dan hou je een pijpje van 40 mm over of zo iets. En de ruimte voor de downdraft moet minimaal even groot zijn als de doorsnede van de riser, liever 50 % groter. Ergo, je hebt dan een systeem met een doorsnede van 40 mm, waar je alleen sateh-stokjes in kunt stoken. Kan een tijdje gaan duren voordat je in bad kunt.Gandalf schreef:Zoals dat daar staat, schreeuwt dat toch om een rocket-experiment ?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
-
deleted
Aha de grootmeester !
Peter ik had eigenlijk volgende opstelling in gedachten (al wordt 130/100 dan 100/80 voor de diameters) en al geformuleerd in een ander topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2081
Peter ik had eigenlijk volgende opstelling in gedachten (al wordt 130/100 dan 100/80 voor de diameters) en al geformuleerd in een ander topic: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2081
Gandalf schreef:Zelf had ik volgend experiment eens willen opzetten met zo'n badeofen-boiler en Peter's Rocket: Het enige wat je nodig hebt: een oude kaldewei boiler, Peter's Rocket, een isolerende stop bovenin de boiler, een speciaal kniestuk zoals rechtsonder in detail op volgende tekening: Dit dus in de veronderstelling dat de schouwbuisdiameter doorheen de Kaledeweiboiler 130 is. Als het 100 is zal de heatriser van de rocket teruggebracht moeten worden naar 80.
En experimenteren maar ...
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
En zo dan:
Hmm, zie dat ik een fout heb gemaakt met een kleurtje, maar de bedoeling zal duidelijk zijn....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
- Atlas
Re: houtstook boiler o.a. Kaldewei
of zo: of heb ik iets gemist?
Atlas
Atlas
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ehh ja, zo koel je de riser af en dat is nu juist tegen de principes van de rocket in.Atlas schreef: of heb ik iets gemist?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
deleted
Kockie,
Dat voorstel van jou herinner ik me nog van een oud topic. Ook ivm zo'n badeofen.
Moet kunnen natuurlijk.
Maar is wat minder compact.(toch ook een issue in zo'n Yurt). En het heetste punt (horizontale buis) zit buiten de boiler.
Maar gezien de diameters is het misschien de enige mogelijkheid.
@Peter: Een riser van 80 geeft maar 20 speling voor de downdraft (of hoe heet die stroming bij een rocket ?)
Dus 1 cm rondom. MAAR wel watergekoeld wat toch aardig bijdraagt aan de neerwaartse beweging en volume-afname van de hete lucht ?
G
Dat voorstel van jou herinner ik me nog van een oud topic. Ook ivm zo'n badeofen.
Moet kunnen natuurlijk.
Maar is wat minder compact.(toch ook een issue in zo'n Yurt). En het heetste punt (horizontale buis) zit buiten de boiler.
Maar gezien de diameters is het misschien de enige mogelijkheid.
@Peter: Een riser van 80 geeft maar 20 speling voor de downdraft (of hoe heet die stroming bij een rocket ?)
Dus 1 cm rondom. MAAR wel watergekoeld wat toch aardig bijdraagt aan de neerwaartse beweging en volume-afname van de hete lucht ?
G
-
Dutch John
Diameter 80 mm geeft een oppervlakte van 5.026 mm2. De ring van 10 mm heeft een oppervlakte van 2.827 mm2. Dat is te weinig. Zeker omdat de hete gassen na het keren uit de riser nog niet afgekoeld zijn. Onderaan zou het misschien kunnen.
Maar er is nog een probleem. De riser is niet geïsoleerd, zoals Peter al opmerkt. Dus al zou je de binnendiameter van de Kaldewei juist bemeten hebben, dan koelen de gassen die buitenom gaan, de riser.
Zoals Kockie het tekent, kan het wel werken. De 180 graden bocht liefst als ronde bocht.
Groet,
DJ
Maar er is nog een probleem. De riser is niet geïsoleerd, zoals Peter al opmerkt. Dus al zou je de binnendiameter van de Kaldewei juist bemeten hebben, dan koelen de gassen die buitenom gaan, de riser.
Zoals Kockie het tekent, kan het wel werken. De 180 graden bocht liefst als ronde bocht.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Die ronde bochten had ik niet in mijn 'sneltekenpakket' zitten. Het ging me alleen om een principeschema. Zo'n zelfde schema had ik inderdaad al eens gemaakt, maar wist niet meer waar ik deze moest zoeken...
- Atlas
En ik kijk toe vanuit mijn luie stoel; ga rustig door jongens!