Zelfbouw zaagsel- en schavelingenbrander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: zelfbouw zaagsel en schavelingenbrander

Bericht door kockie »

Johndc schreef:(krijg alleen die tekening niet meer open :twisted: )
Gebruik inkscape.... die doet het bij mij wel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc

Bericht door Johndc »

Cp, dat verloopstuk is 2" naar 3/4".
Onder is de aansluiting 3/4". Om een tweede er boven te plaatsen kan, maar had daar graag mijn opslag van SZ gezien in een redelijk grote silo oid.
Ik had gedacht om die buffers ong. een 80 cm van de grond te plaatsen. Twee achter mekaar.
Een extra aansluiting lassen is geen probleem.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha, John,

Nu komen we ergens.

Ketel is afhankelijk van de schoorsteen, daar is weinig aan te veranderen. Ketel is afhankelijk van de brandstofbunker, om een makkelijke logistiek qua stoken te bedrijven. Dus die moet ook blijven waar je hem in gedachten had.

Aangezien 2 van dergelijke buffers boven elkaar nu eenmaal veel beter gaat werken qua gelaagdheid en isolatie van het geheel, stel ik voor om de buffers wat op te schuiven, het eindresultaat wordt dan veel beter in werking en verbruik.

Een meter of wat meer pijp is in deze dan zeer verantwoord.

Laat je creativiteit is gaan, en vertel ons of dit erg veel moeite gaat kosten om het zo te verwezenlijken.

Groet, Cp
Verwijderd.
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik heb vandaag nog wat stukhout door de schouw gejaagd en mijn overstort deed zijn naam weer alle eer aan! Het warme water gutste er uit!
Buffertemp. nu 80°, onderin 65°. Doordat zowel de ketel als de buffer zonder isolatie staan heb ik het in de werkplaats wel degelijk warm :lol:
24° op gezichthoogte. Ruimte van 9 bij 13,5 meter en 3,70 hoog. ong. 450 m³. Betonplaat verdiep meet ik (boven de buffer, daar bevind zich de badkamer en daar zit een temp. voeler in de vloer) 24,5°.
Temp. nu in de leefruimte; 26,7° in de keuken nog een graadje warmer. :fff
Waarschijnlijk is dat overstort bakje te klein en zal er achter iets groter moeten uitgekeken worden. Dacht aan een open olievat van 200 liter.
Goed idee of is dat dan weer overkill? Ik denk als er twee van die mazout-tanks als buffer (2400 liter) ik dat wel ga nodig hebben.
Of bestaat er een regeltje voor qwa inhoud?
Wat die opstelling betreft, het zou kunnen lukken om die twee buffers op elkaar te plaatsen. Moet enkel nog uitvogelen hoe groot mijn SZ silo dan nog kan zijn.
Omdat dat spul de vervelende eigenschap heeft van een prop te vormen. Ik dacht als schraper een ronddraaiende stang of buis. Verticaal in de silo en pal boven de wormfeeder. Die stang voorzien van enkele strippen veerstaal die naargelang de SZ mindert toch steeds contact blijven houden met het SZ. Dus als de silo vol is draaien of winden ze zich als het ware op rond de stang/buis. En naarmate er meer ruimte vrijkomt ze meer en meer de buitenlaag afschrapen. Wat neerkomt op een zo goed als ronde silo die ik ga nodig hebben. Nu getest met een olievat en dat werkt.
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

Johndc schreef:Of bestaat er een regeltje voor qwa inhoud?
6% van de totale waterinhoud van het systeem is wel het minimum. 10% is veiliger.
Een oliedrum is wel mooi, maar je krijgt ook roestvorming er in. En daarmee slibvorming.
Nou is mijn ervaring dat het slib niet de leiding intrekt (wanneer je je expansie-leiding niet helemaal onderin het vat plaatst), en dat het water onderin het expansievat toch redelijk zuurstofloos blijft.
Want na een jaar gebruik, zag ik aan de binnenkant van mijn leiding richting open expansievat eigenlijk praktisch geen roest. Nou hoeft mijn situatie natuurlijk niet voor andere installaties te gelden.

Wel zie je dat de oliedrum zelf lustig roest op plaatsen waar het waterniveau langer staat. Daarom moet je zorgen dat je de oliedrum zo aansluit, dat vervanging eenvoudig is. Gebruik je hiervoor bijv. een kogelkraan, verwijder dan na installatie en openzetten de hendel van de kraan. Zodat nooit per ongeluk de kraan dicht gezet kan worden.

Kun je echter aan een rvs-vat komen, zou dat mijn voorkeur hebben. (oud melktank of zo). Of kijk naar een beetje grote afgedankte boiler. Heb je gelijk ook een geïsoleerd vat.

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Als je een oliedrum binnenkant eerst in de lak zet, dan roest hij toch nooit meer?
Misschien een idee. Dan zou ik zelf een koelvloeistof drum pakken, oude oliedrum is drama.

John,

Vraagje,
Wat heb je voor die schavelingen brander betaalt rechtstreeks uit Polen?
1500 euro?
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 16 nov 2011, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik heb er hier gelakte staan. Kwamen van Bayer Antwerpen waar ze glasvezels maken. In die drums zat een toevoegprodukt netjes verpakt in een grote plastiek zak.
Dus nergens roest te bespeuren. :wink:
Johndc

Bericht door Johndc »

Maar om terug te komen op de inhoud ivm de overstort. Ik hou er eigenlijk niet van dat er ( zoals nu) regelmatig water verdwijnt.
Dus beter een groter volume van bak die de uitzetting kan opvangen.
Nu hoor ik regematig water stromen vanuit de overloop in die overstort. Dus een pracht van een zuurstof fabriek.
Ik dacht toch dat het de bedoeling was van zuurstof-arm water door je systeem te sturen. Die overstort denkt daar dus anders over! :twisted:
Of mag die overstortleiding ondergedompeld zitten in de bak?
account verwijderd

John,

Dat mag van mij als de overstort maar van boven naar beneden in de overstort bak komt.

De koude en de warme mogen waterzijdig geen contact maken, dan zou je nog stroming kunnen krijgen. Een flexibele slang op de overstort leiding maken die in het expansievat hangt zou ook kunnen. Bij koken heb je zo weer condens gevormt. Gebruik je ook piepschuim op je expansievat om het enigzins van lucht af te scheiden?

Het lopen van water uit de overstort kan zijn een te klein expansievat, te veel water in het expansievat, een te lage expansieleiding, schommelende systeemdrukken, of een cv pomp die het water als een tuinsproeier uit de kookleiding wil persen, dit kan mede zijn door een ongelukkig leidingverloop of een verkeerde aansluiting.

Ik denk nogmaals dat je eerst maar het schema goed moet zien te krijgen en dit zo eerst aan te sluiten, anders is het zonde van alle vragen die je stelt. Eerst het schema goed krijgen en een accoord van cp, en dan de rest. Anders blijf je vogelen met vraagtekens over hoe zit dit en hoe kan dat? Dan wordt het idd. rommelig, struktuur opbouwen is in dit geval belangrijk.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik denk nogmaals dat je eerst maar het schema goed moet zien te krijgen en dit zo eerst aan te sluiten, anders is het zonde van alle vragen die je stelt. Eerst het schema goed krijgen en een accoord van cp, en dan de rest. Anders blijf je vogelen met vraagtekens over hoe zit dit en hoe kan dat? Dan wordt het idd. rommelig, struktuur opbouwen is in dit geval belangrijk.
Inderdaad! Je slaat de nagel op de kop Michel! Maar het is allemaal zo nieuw voor mij dat ik soms met veel vragen tegelijk zit te worstelen. Een struktuur in het geheel krijgen is niet zo simpel als je er al achter bent dat ik (door mijn eigen zuinigheid met al wat ik hier nog heb liggen) eigenlijk niet al te best bezig was.
Ondertussen heb ik al dat tekenprogje een klein beetje onder de knie. (nog niet zoals het hoort maar hopelijk komt dat wel) Zodat we al in staat zijn van een schema te tekenen dat voor anderen een beetje leesbaar is.
Daar komt dan nog bij dat er ondertussen nog druk word geëxperimenteerd met die kachel die ik in de verste verte nog niet doorheb wat die allemaal aan kan. Dan mijn SZ systeem dat nog in zijn kinderschoenen staat. Kortom, het is een berg die over mij heen valt. Dus...zoals je zegt, "struktuur menneke! dat moet er zijn!" :D
We doen ons best Michel, we doen ons best :wink:
Johndc

Bericht door Johndc »

Zie nét dat je nog een vraagje had over de prijs van dat ding uit Polen. Wel dat heeft me met over en weer rijden 2.000 euro gekost.
En wat zat er in dat pakketje? De pelletbrander dus met extra brandroosters voor steenkool 2 stuks. Een 160 liter boiler die ook electr. kan aangesloten. Enkele bolkranen. Vijf pompen, waaronder eentje voor sanitair water continu rond te pompen naar je verdeelpunten. Een ESBE electr. vierwegkraan. Een debiedregelaar. 2 X thermoventielen voor vloerverwarming. Een waterfilter. RVS overstort. Een draadloze thermostaat en 250 kg pellets.
En nog een lekker ontbijt bij die mensen. :wink: :)

Was een demo model met nog 2 jaar garantie

Als ik enkel de brander hier zou aankopen koste me die 4.500 euro! :twisted:

Nu weet ik van die technieker dat er nét over de Duitse grens, in Polen dus, complete nieuwbouw wijken zijn gebouwd die voordien geen gas hadden in dus aangewezen waren op pelletbranders of kolenbranders. Nu is er gas gelegd en worden die pelletbranders massaal aangeboden. En voor een prikje!
Had ik de centen ik kocht ze allemaal op. Dan had ik bij doorverkoop hier een aardig pensioentje :mrgreen:
account verwijderd

Haha,

Je hebt unexpected qualaties, deze uitdrukking is ondertussen een begrip hier op het forum.

Heb je ook een directe link naar waar deze apparaten zo goedkoop aangeboden worden?
Ik kan er maximaal 20 tegelijk laden in Polen.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Blijft er iets hangen voor "den deze"? :mrgreen:
account verwijderd

Tuurlijk,

Maar dan wel via pb. en cp moet mee profiteren, die arme slager, stuur die
ook maar een pb dan.

Ehh, waar waren we gebleven, oh ja, schema.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

:lol: :wink:

Zal eerst eens terug contact maken met die kerel in Polen. Dan zien we wel verder. :wink:
Plaats reactie