Zelfbouw zaagsel- en schavelingenbrander
Moderator: Moderators
- Chicken Power
Re: zelfbouw zaagsel en schavelingenbrander
Ha Johnneke!
Vergeet dat systeem van voorverwarmen van je brander, die moet van koud af op eigen kracht zo snel mogelijk kunnen werken. Is bij een beetje vergasser ook zo. Heb je nu met die bolkranen al een dergelijke omloop regeling?
Ik maak me meer zorgen om je schoorsteen (schouw)trek. Wat heb je daarin?
Nog even over die goedkopere thermovarklep. Let wel even goed op dat je de variant krijgt die je in de retour moet plaatsen. Er zijn meerdere varianten in omloop. Zie daarvoor ook even de draad van Arjan:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1899
Groet, Cp
Vergeet dat systeem van voorverwarmen van je brander, die moet van koud af op eigen kracht zo snel mogelijk kunnen werken. Is bij een beetje vergasser ook zo. Heb je nu met die bolkranen al een dergelijke omloop regeling?
Ik maak me meer zorgen om je schoorsteen (schouw)trek. Wat heb je daarin?
Nog even over die goedkopere thermovarklep. Let wel even goed op dat je de variant krijgt die je in de retour moet plaatsen. Er zijn meerdere varianten in omloop. Zie daarvoor ook even de draad van Arjan:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1899
Groet, Cp
Verwijderd.
-
Johndc
Cp, wat de schouw betreft. Recht omhoog met een RVS pijp van 160. Nu nog met een 90° bocht maar het T-stuk ligt al klaar. Is wat handiger om te reinigen.
Want vandaag de pijp eens bekeken en er wel wat zwarte troep uit gehaald. Niet kleverig want viel er bij aanraking zo uit. k'was precies een negerke uit de Kongo
Want vandaag de pijp eens bekeken en er wel wat zwarte troep uit gehaald. Niet kleverig want viel er bij aanraking zo uit. k'was precies een negerke uit de Kongo
-
Johndc
En met die bolkranen werkt dat wel, als je er maar constant bij staat. En dat is niet echt mijn bedoeling.
Maar om nog eens terug te komen op die electr. vierwegkraan. Die wordt inderdaad bediend vanuit de ketel. Maar snap van de Pools geen sikkepit.
Als ik daar ergens wat meer info over vind op het net post ik het. Ben er achter aan't zoeken.
Maar om nog eens terug te komen op die electr. vierwegkraan. Die wordt inderdaad bediend vanuit de ketel. Maar snap van de Pools geen sikkepit.
Als ik daar ergens wat meer info over vind op het net post ik het. Ben er achter aan't zoeken.
-
Johndc
Het is dus een ESBE vierwegventiel. Dit heb ik al gevonden...http://www.radiantpanelassociation.org/ ... e40211.pdf
- Chicken Power
Amaai, wij zullen met zondagschool weer zilveren melkcapsules gaan sparen voor de zending!
Maarre, waar het om gaat, hoe hoog is die schouw? En hoever tot boven de nok uit, flankerende bebouwing?
En voor de 3e keer; heb je nu alleen een regeling van de flow door de ketel, of ook nog een echt omloopcircuit met die balkranen?
Groet, Cp
Maarre, waar het om gaat, hoe hoog is die schouw? En hoever tot boven de nok uit, flankerende bebouwing?
En voor de 3e keer; heb je nu alleen een regeling van de flow door de ketel, of ook nog een echt omloopcircuit met die balkranen?
Groet, Cp
Verwijderd.
-
Johndc
-
Johndc
Die schouw staat niet tegen de nok aan. Komt gelijk met de bovenkant van het dak. De dakhelling is noord gericht.
Lengte ong. 8 meter
Wat die regeling betreft. Ik kan de flow regelen door die kranen te knijpen of door de pompsnelheid (3 standen)
De doorstroming naar de buffer of de SWWboiler kan ik zo ook regelen. Maar heb niet genoeg temp. metertjes.
Doe dit nu voor een deel op gevoel. Ik weet het, niet goed. Zodra ik die thermische klep heb en weet hoe die vierwegkraan er tussen moet sloop ik alles en begin volgens jullie aanwijzingen. En voor het nog wat rommeliger te maken...
Mijn vloerverwarming zit ook niet goed in mekaar. Die krijgt nu warmte van het radiatorcircuit en dat is dus ook niet goed. Juist?
Lengte ong. 8 meter
Wat die regeling betreft. Ik kan de flow regelen door die kranen te knijpen of door de pompsnelheid (3 standen)
De doorstroming naar de buffer of de SWWboiler kan ik zo ook regelen. Maar heb niet genoeg temp. metertjes.
Doe dit nu voor een deel op gevoel. Ik weet het, niet goed. Zodra ik die thermische klep heb en weet hoe die vierwegkraan er tussen moet sloop ik alles en begin volgens jullie aanwijzingen. En voor het nog wat rommeliger te maken...
- Chicken Power
Uitmonding moet zonder flankerende bebouwing minimaal een halve meter boven de nok uitkomen!Johndc schreef:Die schouw staat niet tegen de nok aan. Komt gelijk met de bovenkant van het dak. De dakhelling is noord gericht. Lengte ong. 8 meter?
Even erg goed opletten nu!Johndc schreef:Wat die regeling betreft. Ik kan de flow regelen door die kranen te knijpen of door de pompsnelheid (3 standen)?
Dat impliceert dus alleen van onder de ketel in, en van boven eruit. Daartussen geen shunt die uitgaand water direct weer aan de retour brengt?
Tja, en dat regelen, daar zullen we het nog wel is over hebben.
Niet juist, en je verklapt daarmee dat je zeker nog niet goed ingelezen bent! Met een dergelijke constructie, mits juist uitgevoerd, ben je zo in staat om het maximum uit je buffer te halen.Johndc schreef:En voor het nog wat rommeliger te maken...Mijn vloerverwarming zit ook niet goed in mekaar. Die krijgt nu warmte van het radiatorcircuit en dat is dus ook niet goed. Juist?
Ga eerst deze draad is doorwerken:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1815
Groet, Cp
Verwijderd.
-
Johndc
Cp, daarmee bedoel ik dat de vloerverwarming mee is afgetakt van de radiator leidingen. Niet in serie maar parallel met een thermoventiel dat opend tussen 25 en 45°.Niet juist, en je verklapt daarmee dat je zeker nog niet goed ingelezen bent! Met een dergelijke constructie, mits juist uitgevoerd, ben je zo in staat om het maximum uit je buffer te halen.
Deze heeft in de keuken een eigen thermostaat die een apparte pomp bediend. Maar als er geen warmtevraag is van de radiatoren krijgt de vloerverwarming ook geen warm water.
Dat bedoel ik dus met niet goed. Als ik verder doordenk is ook die thermostaat niet goed geplaatst wil ik later nog twee kamers van vloerverwarming voorzien. De keuken staat nml. zuid georienteerd wat de thermostaat overdag vroegtijdig laat afvallen en die andere kamers ook geen vloerwarmte meer geeft. Kan daar ook nog gewone radiators plaatsen om ze toch te verwarmen of de (draadloze) thermostaat later naar één van die kamers verplaatsen. Of nog maar eens een pomp die die kamers dan voll. appart van warmte voorziet. Maar dat is van het goede te veel denk ik dan weer.
Kortom, er zitten veel fouten in mijn geknutsel. Dat weten we ondertussen al! Het meeste materiaal dat ik gebruikt heb is recupmateriaal. Maar zal denk ik toch al zeker de meeste van mijn (gekregen) radiators mogen vervangen. Dit zijn convectors die enkel degelijk werken op hoge temp. En daar ga ik denkelijk weinig geniet van hebben met mijn SZ systeem met buffer, gekoppeld met vloerverwarming. Met de weinige radiators die nu geplaatst zijn, en dat is 1 in badkamer, 2 leefruimte (1 convector en 1 zelfbouw) en nog een heel kleintje in de slaapruimte plus dan de keukenruimte met vloerverwarming krijg ik momenteel retourwater dat nog geen 10° kouder terug komt.
Eén pluspunt aan dit avontuur...met jullie hulp gaat dat met der tijd goedkomen
Dus eerst een degelijk schema van wat ik wil bereiken, dan de uitvoering.
-
valtra
Hallo CP, en allemaal,
Ik heb een kachel gekocht in polen, nl. een Kostrzewa pellets fuzzy logic 2, 40 kw.
Deze heb ik via een honeywell 4 weg mengklep aan gesloten op een buffervat van 1000 ltr, en op de bestaande cv instalatie.
Buffervat gaat ook dienen voor warm water.
Buffervat was een demo, dus open gewerkt, dit heb ik dicht gelast en geisoleerd met glaswol dekens.

Ik heb een kachel gekocht in polen, nl. een Kostrzewa pellets fuzzy logic 2, 40 kw.
Deze heb ik via een honeywell 4 weg mengklep aan gesloten op een buffervat van 1000 ltr, en op de bestaande cv instalatie.
Buffervat gaat ook dienen voor warm water.
Buffervat was een demo, dus open gewerkt, dit heb ik dicht gelast en geisoleerd met glaswol dekens.
-
valtra
John alias Jan,
Ik heb een duitse handleiding gekregen van de leverancier in pdf.
Kan ik sturen als je wil.
Ik heb een duitse handleiding gekregen van de leverancier in pdf.
Kan ik sturen als je wil.
-
Johndc
Met die handleiding zou je me een groot plezier doen ja! 
Laatst gewijzigd door Johndc op 15 nov 2011, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Johndc
@Valtra, ik zie op je foto's en ook op je schema dat je systeem denkelijk onder druk staat. Ik zie nergens een overstort.
Of heb je dit buiten beeld opgelost?
Of heb je dit buiten beeld opgelost?
-
Johndc
Volgens de handleiding (dank aan Valtra) is er een mogelijkheid (optie) om "Motor für die automatische Reinigung des Tauschers" aan te sluiten.
Als die sturing inderdaad al in dat ding zit hoef ik enkel het systeem te maken. Top!
Als die sturing inderdaad al in dat ding zit hoef ik enkel het systeem te maken. Top!
-
valtra
het systeem staat onder druk