Zelfbouw zaagsel- en schavelingenbrander

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc

Re: zelfbouw zaagsel en schavelingenbrander

Bericht door Johndc »

Neen, dat regel ik voorlopig met wat bolkranen. Ik heb nog een electr. vierwegkraan liggen die ook nog ergens een plaatsje moet vinden.
Eigenlijk moet heel dat systeem eens deftig aangesloten worden want nu is het eigenlijk maar een rommeltje. Er moet ook nog een tweede buffervat bij want 1200 Liter is te weinig. Jullie hebben al aardig geholpen hoor! Eerst proberen van dat SZ brander gedoe op punt te zetten. Dan kan denkelijk mijn installatie deftig onder handen genomen worden. Met jullie hulp twijfel ik daar niet aan. :wink:
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha Jan,

In aanvulling op Michel, zorg eerst dat je aan een goede retourwaterklep (Laddomat, Thermovar, Oventrop, Keunzle) komt. Ik heb ook het idee dat je temperatuur veel te onbestendig is. Dit heeft ook zijn invloed op de trek. Met die kogelkranen regel je weinig actief, dus meestal fout en te koud.

Die 4- weg klep ben ik niet wild van, dat is bij deze vermogens uitstervend, ik heb er weinig goede ervaringen mee.

Wat me ook niet duidelijk is, wat is er mis met de originele feedeer en hopper? Je hebt gelukkig geen grote krullen. Hooguit moet je wat aan de voersnelheid veranderen.

Groet, Cp
Verwijderd.
Johndc

Bericht door Johndc »

@Cp, die originele feeder werkt van onder uit. En dat werkt echt niet! Het SZ loopt vast in de bocht die deze aanvoer maakt naar het brander gedeelte. Mijn systeem werkt dan beter, alhoewel nog niet optimaal wegens wat kinderziekten (zullen we ze maar noemen) Maar vandaag toch weer wat betere resultaten behaald! :D
Eens op temperatuur maakt mijn kachel het geluid van een mazoutbrander. Een fan heb ik bij deze voormalige pelletbrander echt wel nodig om de rookgassen af te voeren. Daar ben ik ook achter. Het gaat een tijdje goed tot de schouwtemp. naar pakweg een 90° zakt, dan is het over met de pret en krijg ik rook binnen.
Zoals ik al eerder vermelde dient op het verbranden van SZ al zeker een automatische wandenreiniger geplaatst. Of ik mag elke dag zelf aan de slag.
Wat die retourwaterklep betreft, daar moet zeker iets op gevonden worden want nu sta ik constant bij de brander om het verloop in de smiezen te houden. Ik krijg wel constant info van de verschillende watertemp. en rookgas temp. Maar het zou inderdaad handig zijn als ik daar in de toekomst geen omkijken naar heb.
Een complete Laddomat of Thermovar zijn vrij duur! Is dit ook een oplossing? Afbeelding
Johndc

Bericht door Johndc »

Nog iets waar ik tegenaan liep! Zoals eerder vermeld kan er ook stukhout in die brander door een losse gietijzeren rooster te leggen boven de originele pellet of kolen-brander. Kostrzewa gaat er van uit dat je bvb eerst een lading stukhout stookt waarna de pelletbrander het over neemt. Wel, met mijn SZ brander daar onder heb ik dat rooster al krom gestookt :evil: ! De losse roosterlatten, toch vrij dik, zijn al door gaan buigen. Dus mijn rocket SZ brandertje geeft wel degelijk van katoen! :D
Als er dan later een brandpot à la holtere in komt te staan denk ik beter van die rooster af te stappen en gewoon de resterende ruimte rond de bovenzijde van mijn SZ brander op te vullen met bvb een staalplaat. Daar dan bovenop vuurvaste steen op. Zodat ik daar stukhout kan op stoken. OK, er zal dan wel wat in het gat vallen van de SZ brander, maar dat brand ook wel op.
Chicken Power

Hallo Jan,

Johndc schreef: die originele feeder werkt van onder uit. En dat werkt echt niet!
Dan is het handig om eens naar de voeding van een Defro te kijken, zoals bijvoorbeeld in de draad van light011. Die werkt de massa omhoog, waarna het ook in een schuine buis valt.
Johndc schreef: Het gaat een tijdje goed tot de schouwtemp. naar pakweg een 90° zakt, dan is het over met de pret en krijg ik rook binnen.
Eerlijk gezegd vat ik dat systeem nog niet echt. Waardoor gaat de schouwtemperatuur dan naar beneden?
Johndc schreef:Zoals ik al eerder vermelde dient op het verbranden van SZ al zeker een automatische wandenreiniger geplaatst. Of ik mag elke dag zelf aan de slag.
Wat is dan de aard van de vervuiling? Stof, kleverig spul? Duidt ook weer op te lage romptemperatuur.
Johndc schreef: Een complete Laddomat of Thermovar zijn vrij duur! Is dit ook een oplossing?
Zeker, pomp heb je al. Ik zou het patroon alleen minimaal van 72 graden nemen.
Johndc schreef: Wel, met mijn SZ brander daar onder heb ik dat rooster al krom gestookt :evil: ! De losse roosterlatten, toch vrij dik, zijn al door gaan buigen.
Liggen ze in het horizontale vlak wel vrij op een drager? Heb het ook is met een gietijzeren rooster gehad, dat kon door tussengevallen as niet meer uitzetten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Johndc

Bericht door Johndc »

Cp, die voeder heeft een bocht van 90°, daardoor wordt het SZ samengeperst met vastloop van de feeder tot gevolg.
Zonder fan zakt het vermogen van het vuur. Door een paar maal op en neer van de rookgassen in de wisselaar blijft er niet genoeg onderdruk in de schouw over om het vuur te voeden. Daarom rook na een tijdje stoken zonder fan. Het zou best kunnen dat als ik die zig-zag er tussen uit laat het boeltje wél werkt. Testen is de boodschap.
Geen te lage temp. Eerder dat fijn stof dat omhoog dwarrelt en zich gaat hechten aan de wanden. Zeker geen kreosoot.
Dus morgen naar de winkel om dat ding!
Het zou best kunnen dat ze niet voldoende kunnen uitzetten, die rooster-liggers. Ga ze eens omgekeerd leggen en hopelijk komen ze terug recht!
Groet, John alias Jan :wink:
Johndc

Bericht door Johndc »

Ze hadden die thermoklep niet op stock bij mijn leverancier dus vandaag dan maar verder met de kranen gewerkt.
Had mijn fan continu draaien en de primaire pomp eveneens. Die zit vlak achter de onderzijde van de buffer en zuigt zo het bufferwater mee de ketel in.
Vond het vreemd toen de temp. opliep tot 85° de ketel begon te koken. Ook al was de buffer mee ingeschakeld.
Zijn er nog lezers hier die dat voor hebben gehad? Je hoort dus duidelijk die gasbellen in de ketel. Ook al stond die pomp op zijn hoogste stand.
Schouwtemp was op dat moment 175°.
Ik had gehoopt om mijn buffer toch nog wat heter te kunnen stoken.
valtra

Bericht door valtra »

Jan, als je de ketel aansluit zoals op de tekening van kostrzewa werkt die goed.
4 weg mengklep laten sturen door ketel.
buffer tank instellen als eerste verwarmen daarna cv.
Bij mij werkt het zeer goed.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@John,
Vond het vreemd toen de temp. opliep tot 85° de ketel begon te koken. Ook al was de buffer mee ingeschakeld.
Zijn er nog lezers hier die dat voor hebben gehad? Je hoort dus duidelijk die gasbellen in de ketel. Ook al stond die pomp op zijn hoogste stand. Schouwtemp was op dat moment 175°.
Ik had gehoopt om mijn buffer toch nog wat heter te kunnen stoken.
Als een ketel gaat koken bij 85 graden, dan denk ik dat je ergens lucht in je systeem hebt gehad, bijvoorbeeld in de pomp of ergens in een leiding ergens in je systeem,

Vandaar dat je leidingen altijd beter iets op opschot kunt leggen naar een automatische ontluchter toe, ook de pomp kun je ontluchten door het platte schoefje even los te draaien tijdens dat de pomp draait.

Heb je zitten knutselen aan de leidingen zeker alvorens het stoken?
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

Het zal dan wel lucht in het systeem hebben geweest. Want heb inderdaad wat met die kranen aan het rommelen geweest. :fff
Nog een vraagje, ik heb hier nog een oude wwboiler staan van 300 liter. Is het zinvol van daar zo heet mogelijk water in te bufferen en dit dan enkel te gebruiken bij opstart van de ketel? Dan ben ik gelijk van die koude opstart af. Of is dat wat overtrokken?
Chicken Power

Heren,

Ik had voorgesteld om voor de duidelijkheid twee onderwerpen( ontwikkeling brander / CV waterzijdig) aan te houden, blijkt dus niet dat dit werkt.

Of goede discipline, of de zaak bij elkaar gooien tot een warrige draad.

In de juiste draad (http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2043) is alleen een 'butt' schema te zien wat werkelijk geen afspiegeling van de realiteit is. Zo lijkt het erop dat er geen voldoende autonome stroming over die ketel is, uit dat schema blijkt de gehele waterstroom van koud af over de ketel gaat.

En dan is het ook niet vreemd dat de kop aan de kook raakt…

Groet, Cp
Verwijderd.
Chicken Power

Beste Valtra,

Ook zeer van harte welkom op dit forum, en dank voor je reactie.
valtra schreef:Jan, als je de ketel aansluit zoals op de tekening van kostrzewa werkt die goed.
4 weg mengklep laten sturen door ketel.
buffer tank instellen als eerste verwarmen daarna cv.
Bij mij werkt het zeer goed.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om misschien in een eigen draad wat over jouw installatie en alles wat daaraan vooraf ging, wat te willen schrijven? Desnoods nog een paar fotokes d’r bij…
...en wat je er in verstookt.

En ik ben zeer benieuwd welke tekening je bedoeld, alsmede hoe je de aansturing geregeld hebt.

Hoop graag van je te vernemen!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

Haha,

Ik denk dat John niet goed weet hoe en wat de functie van een mengventiel is en waarom deze zo belangrijk is.

Je kachel of sz brander moet eerst via het rondpompen over het mengventiel het eigen ketelwater opwarmen. Je pompt het water als het ware rond door de ketel via het mengventiel. Als de ketel op temperatuur is, bijvoorbeeld 70 graden, dan gaat het mengventiel via een 3e uitgang je buffer of een andere warmtevrager laden (laden is toevoeren van warmte).

Een buffer of ww boiler of tapwater boiler zijn allemaal componenten die worden geladen via het mengventiel, anders
gezegd via de 3e uitgang van het mengventiel.

Je kunt om verwarring in het topic te voorkomen toch stap voor stap dingen oplossen?
Als het cv zijdig voor elkaar is, dan kan hij toch verder met de schavelingen testen, die testen zullen dan veel beter verlopen doordat de ketel dan functioneel verantwoord aangesloten is. Wat dus nu niet het geval is.
Heb ook het schema bekeken, maar de realiteit is dus anders?
Volgens het schema is de pomprichting wel goed, de primaire pomp zit op de warme zijde, wat al niet gewenst is.
John, hoe zit dit nu precies?

Ik vindt wel, als het nieuwe materie voor iemand is en iemand geen mooie autocad tekening kan maken het nog wel een butt schema kan zijn, maar cp, los jij dit gedeelte dan svp op. Dan kan John op zijn beurt een passende donatie doen, haha.
Knopje zit rechsboven.
Verwijderd
Johndc

Bericht door Johndc »

ScreenShot012.gif
Dat had ik al door Michel. De werking van dat mengventiel. Ik vroeg me enkel af of het zinvol is van een buffer (die wwboiler van 300 Liter, die voor de rest hier maar wat stof staat te vergaren) in te schakelen als de brander vanuit koud opstart. Dan heb ik direct warm water in de ketel zonder dat deze eerst moet opwarmen. Voor zover ik al geschoold ben (door jullie) dacht ik dat het geen slecht idee was. De schouw vaart er ook bij denk ik, minder afkoeling van de rookgassen bij opstart.
En dat het mengventiel aan de retour moet staan had ik ook al gevonden (knap hé!) In een gesloten (druk)systeem wordt dat schijnbaar eerder aan de uitlaatkant van de ketel gezet. Als ik schema's bekijk van bvb Danfoss, zit er een retourleiding exstra op. Achter de klep. Is dat zinvol in mijn situatie?
ScreenShot013.gif
Johndc

Bericht door Johndc »

@Valtra, heb jij per toeval een niet Poolse handleiding van die brander? Want aan dat Pools geraak ik niet wijs uit.
Plaats reactie