Ik heb de onderkant van de riser en bovenkant van de chamotte stenen bij de riser ingepakt met steenwol (vermiculiet korrels zijn op) en weer een run gedaan. Ik ben er best tevreden over.
Ik kan bevestigen dat ruimte achter het hout (dus niet bij de burntunnel) niet goed werkt. De beste run had ik toen ik middeldik hout gebruikte +-3cm vierkant, feedtube halfvol, aan de voorkant +- 2cm ruimte, aan de achterkant de feedtube tot de helft afgedekt met een chamotte steen, tussen het hout een beetje ruimte. Dit was +- 50 minuten in de run en ik heb hetzelfde waargenomen als Peter, de vlammen werden korter, maar de verbranding werd feller, de boel werd zo heet dat de gassen heel snel opbranden en je ziet geen vlammen uit de burntunnel wapperen, maar meer een soort kegel effect. Ik hoorde de heat riser 'ping' geluiden maken, ik denk dat door de enorme hitte er verschil in uitzetting kwam tussen de platen en het cement in de naden. Ik heb naast cement ook rvs schroeven gebruikt en dat is maar goed ook denk ik.
Een luid rocket geluid maakt hij niet, maar zoals Peter zegt, elke rocket klinkt anders. Ik heb nu kunnen waarnemen dat als ie goed op gang is er een zwaar geluid uit komt alsof er onderweer in de verte rommelt. Een keer tijdens de test begon hij te pulseren en was het net een stoomtrein

Beide geluiden zijn zeer slecht op te nemen met mijn telefoon.
Door de steenwol was er niet voldoende ruimte om het vat goed erop te kunnen zetten. Wel gebrobeerd, maar met rook als resultaat. Ik ga dit nog beter uitwerken.
De vermiculietplaat van de heatriser is de eerste 20min koel genoeg om je handen op te leggen, maar na ruim een uur is ie zo heet dat ie staat te stralen alsof het een heet olievat is, zelfs het 10cm dikke steenwol wat er nog eens omheen zat was behoorlijk warm aan de buitenkant. Dit stralen is wellicht nadelig voor de werking van de riser en misschien moet er toch nog wat isolatie op?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.