Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

rinchen

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door rinchen »

Beste CP,

Het zijn inderdaad rode bakstenen, maar ze worden niet gebruikt voor de verbrandingsruimte. Daarvoor heb ik Camotte vuurvaste stenen in de bestelling staan. De bakstenen zullen gebruikt worden om de warmte massa op te bouwen en een muur om de verbrandingsruimte waartussen nog perliet komt als isolatie.

PS de natuursteen komen aan zichtbaar aan de voorkant te zitten
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Hallo Rinchen,

Het was niet de vraag of het rode bakstenen zijn maar klinkers. Tussen bakstenen en klinkers zit nogal en behoorlijk verschil. En elke baksteen is geen klinker, alhoewel elke klinker weer wel gebakken is, en goed ook.

Als je het verschil niet kent, dompel er eens een onder in een emmer water, en vertel wat je ziet.

Dat van die keien was me dus al duidelijk.

Groet, Cp
Verwijderd.
rinchen

Bericht door rinchen »

Ok, dat zal ik doen. Ze zijn inderdaad van iemands bestrating dus ik denk dat je gelijk hebt.
Maar wat is dan je punt waarom ze niet bruikbaar zouden zijn?
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Cp,
Klinkers zijn hardgebakken bakstenen die als je ze tegen elkaar slaat een hoge heldere klank geven. Als je met de punt van een steen over een andere krast krijg je een witte streep omdat het materiaal gesinterd is.
In de V.S. heten harde bakstenen ook zo, waarschijnlijk overgenomen van de Hollanders.

Rinchen kan heel goed die klinkers gebruiken voor het opbouwen van de massa, omdat ze per volume zwaarder zijn dan zachtere stenen.
Zie Mees*, die voor de mantel van zijn rocket-bell paarse straatklinkers heeft gebruikt. Vandaar dat zijn kachel zo absurd zwaar is geworden. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Chicken Power

Beste Peter,
peterberg schreef:@Cp,
Klinkers zijn hardgebakken bakstenen die als je ze tegen elkaar slaat een hoge heldere klank geven. Als je met de punt van een steen over een andere krast krijg je een witte streep omdat het materiaal gesinterd is.
Uiteraard wist ik dat, het is namelijk exact de aanleiding voor mijn vraag/bezorgdheid.

Om het nog wat meer te verduidelijken, een baksteen wordt op een lagere temperatuur gebakken en houd daardoor een meer poreuze structuur dan een klinker. Net als het goedkopere aardewerk. Als je hem onderdompelt in water, zuigt ie dat op.

Een klinker heeft wat men noemt een ‘verglaasde’ scherf, net als het duurdere porselein. Dat komt door de veel hogere baktemperaturen, waardoor de kleimassa dicht vloeit (het ‘sinteren’). Dat verklaard ook die heldere hoge toon, en hij neemt geen water op!

Daarom wordt deze steensoort bij voorkeur gebruikt voor waterkerend metselwerk in het trasraam, of als wegplaveisel vanwege die grote hardheid, waardoor het oppervlak veel slijtvaster is.
peterberg schreef:@In de V.S. heten harde bakstenen ook zo, waarschijnlijk overgenomen van de Hollanders. :
Man, een dikke 200 jaar gelden hebben we die hele Mickey Mouse winkel daar zelfs gefinancierd!
peterberg schreef:Rinchen kan heel goed die klinkers gebruiken voor het opbouwen van de massa, omdat ze per volume zwaarder zijn dan zachtere stenen.
Inderdaad, bij die keien op de plek van aanwending was ik daar ook niet zo bang voor. Maar ik heb het idee dat in de wat hetere zones die klinkers zeker gebruikt kunnen worden, maar wegens de kans op thermische breuk toch zeker niet gemetseld?

Waar zou in dezen de grens liggen tussen de zachtere baksteen en de hardere klinker? Het is me namelijk niet duidelijk geworden tot aan welk punt er gebruik gemaakt wordt van chamotte- steen.
peterberg schreef:Zie Mees*, die voor de mantel van zijn rocket-bell paarse straatklinkers heeft gebruikt. Vandaar dat zijn kachel zo absurd zwaar is geworden. :mrgreen:
Ook bekend, dan heb je niet alleen wat, het houdt ook nog is een hele ‘berg’ warmte vast!

Groet, Cp
Verwijderd.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Chicken Power schreef:
peterberg schreef:Rinchen kan heel goed die klinkers gebruiken voor het opbouwen van de massa, omdat ze per volume zwaarder zijn dan zachtere stenen.
Inderdaad, bij die keien op de plek van aanwending was ik daar ook niet zo bang voor. Maar ik heb het idee dat in de wat hetere zones die klinkers zeker gebruikt kunnen worden, maar wegens de kans op thermische breuk toch zeker niet gemetseld?
Cp,
Misschien begrijp ik de aard van je bezorgdheid nu. De zachtere bakstenen zijn wat flexibeler, de klinkers hebben dat niet. Dan loopt de bouwer de kans dat er scheuren in het geheel ontstaan omdat er een soort monoliet ontstaat die onvermijdelijk ongelijk aangewarmd wordt.
Dat kan opgevangen worden met een bastaard mortel met een hoger percentage kalk en weinig cement. Daarmee krijg je ook een wat flexibeler metselwerk. Maar ik weet niet of Rinchen van plan is om gebruik te maken van leem in plaats van mortel, wat ook heel goed kan. Dan moet je vaker wat repareren maar dat is geen groot probleem.
Chicken Power schreef:Waar zou in dezen de grens liggen tussen de zachtere baksteen en de hardere klinker? Het is me namelijk niet duidelijk geworden tot aan welk punt er gebruik gemaakt wordt van chamotte- steen.
Het is naar mijn mening het beste om hele hart van het ding van chamotte te bouwen, feed tube, tunnel en riser. De rest (na het olievat) kan van elk steenachtig materiaal gebouwd worden, ik zou zeggen de hardste stenen eerst omdat die veel warmte op kunnen nemen. Maar elke keuze zal wel zijn voor en tegen hebben.
groeten, Peter
Chicken Power

peterberg schreef:Misschien begrijp ik de aard van je bezorgdheid nu. De zachtere bakstenen zijn wat flexibeler, de klinkers hebben dat niet. Dan loopt de bouwer de kans dat er scheuren in het geheel ontstaan omdat er een soort monoliet ontstaat die onvermijdelijk ongelijk aangewarmd wordt.
Peter, wij zijn er weer helemaal uit, dat was precies wat ik bedoelde!

En met de rest van je betoog kan Rinchen (en uiteraard anderen naar hun voordeel) zijn voordeel ook weer vergroten.

Groet, Cp
Verwijderd.
Mees*

Bericht door Mees* »

Bij het metselen met een straatklinker is het wel van belang voortijdig wat proeven te doen met de juiste mortelverhoudingen en vochtigheid, anders liggen ze even later los te rammelen (geldt natuurlijk voor elke steen, maar zo'n harde nog iets meer).
Om de hechting te verbeteren heb ik ook alle stenen aan alle zijden met de hogedrukspuit gereinigd.

Oi,
Mees
rinchen

Bericht door rinchen »

Bedankt allemaal om het inzicht te verbeteren.
Het zijn volgens mij geen klinkers, want ze 'klinken' niet helder en ze nemen water op. Toch moet ik zeggen dat ze redelijk dicht en zwaar zijn, meer dan bijvoorbeeld een terracotta bloempot.

In de tekening is te zien aan de gele kleur waar chamotte word gebruikt. Dit zal zijn de feedtube en burntunnel. De heatriser word gemaakt van vermiculiet platen en de hele basis word in een laag vermiculiet korrels geisoleerd. De chamotte word gemetseld met vuurvaste mortel/kit.

Om de J-tube wil ik van de rode bakstenen een muurtje bouwen waarop de oliedrum rust en waarbinen de vermiculiet korrels opgesloten zitten onderin. Aan 1 kant komt dan de 200mm ventilatiepijp die door de massabank gaat. De overgang van drum naar pijp zal met de hand gevormd worden uit leem. De bakstenen wil ik metselen met leem+metselzand.

De massabank zal worden opgebouwd met de stenen/rotsen en leem. Op de bovenkant komt een stuclaag van kalk.

Ik heb ook nog een stapeltje betonklinkers staan. Klopt het dat het cement in deze betonklinkers bij hoge temperaturen zou gaan brokkelen? Als ik naar Peter's aanbeveling kijk zou ik ze misschien beter kunnen gebruiken om het muurtje om de J-tube te bouwen i.v.m. de massa. Maar tegelijkertijd laten jullie weten dat ze minder flexibel zijn bij thermische expansie. In eerste instantie zou ik ze voor de voorkant van de derde bank willen gebruiken i.v.m. de aanblik ervan.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Ik heb ook nog een stapeltje betonklinkers staan. Klopt het dat het cement in deze betonklinkers bij hoge temperaturen zou gaan brokkelen? Als ik naar Peter's aanbeveling kijk zou ik ze misschien beter kunnen gebruiken om het muurtje om de J-tube te bouwen i.v.m. de massa. Maar tegelijkertijd laten jullie weten dat ze minder flexibel zijn bij thermische expansie. In eerste instantie zou ik ze voor de voorkant van de derde bank willen gebruiken i.v.m. de aanblik ervan.
Die betonklinkers kun je overal gebruiken waar de temperatuur (van de wand) de 500 graden C niet te boven gaat. In de praktijk is dat alles na het olievat. De thermische expansie vang je op doordat je metselt met leem/zand.

Lees voor alle zekerheid dit item op het rocket mass heater forum, het gaat over de aansluiting tussen olievat en asvang waar gemakkelijk fouten gemaakt kunnen worden.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Bedankt weer Peter!
rinchen

Bericht door rinchen »

Het viel me op in het boek van Ianto Evans dat er een inconsistentie is op de tekeningen wat betreft de isolatie onder en om de feedtube. Is het niet beter deze wat minder te isoleren, i.i.g. aan de zijkanten? Dit in verband met het opkruipen van het vuur in de feedtube.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Het viel me op in het boek van Ianto Evans dat er een inconsistentie is op de tekeningen wat betreft de isolatie onder en om de feedtube. Is het niet beter deze wat minder te isoleren, i.i.g. aan de zijkanten? Dit in verband met het opkruipen van het vuur in de feedtube.
Wat zij doen is boven op de chamotte feed tube een stuk van een 60 liter vat zetten. Daarmee wordt de feed verlengd met een snel afkoelend stuk metaal en de instromende lucht komt daardoor meer van boven in plaats van de zijkanten. Ook dan heb je met zacht hout nog steeds kans van opkruipen. De enige manier die voor zover ik weet dit probleem voor 100% oplost is actief koelen zoals bijvoorbeeld de constructie die ik heb gebruikt in de draad "Rocket stove ontwikkeling".

Het onderste deel van de feed tube dat eigenlijk overgaat in de burn tunnel moet in elk geval geisoleerd worden. Verder ook op de zijkanten en bovenkant van de burn tunnel, zodat je heel rare fratsen uit moet halen om ergens isolatie weg te laten. En zelfs dan: ik heb het ook geprobeerd met helemaal geen isolatie rond de feed, en zelfs toen had ik ook af en toe last van opkruipen.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Weer een stukje verder met materialen verzamelen. Bij een huizensloop wat betonpuin en rode bakstenen meegenomen en een hoopje zand. Verder nog een bergje kleigrond verzameld.
Bestellen van de vuurvaste materialen bij mij in de buurt gaat te lang duren (zit al twee weken te wachten en ze kunnen nog geen combinatie vracht leveren), dus heb ik maar een bestelling geplaatste vandaag via de Broodoven en ik kan het morgen bij Moors al ophalen, top!
Ik heb toch maar besloten 2 vermiculiet platen te bestellen en zo de riser 80cm hoog te maken. Samen met de chamotte stenen die het eerste deel van de riser vormen komt dat neer op 90cm. Er is dan nog ruimte tussen de riser en barrel van 105mm.
rinchen

Bericht door rinchen »

Vandaag de vuurvaste materialen bij Moors opgehaald en aan de slag gegaan.
Vanavond heb ik de eerste testrun gedaan en ik was blij met het resultaat. Aansteken ging super makkelijk hij stond gelijk goed te branden (nog zonder vat erop)
Daarna het vat erop, maar toen ging het niet zo lekker. Ik heb het vat toen hoger geplaatst waarbij ook de opening aan de onderkant groter werd en daarna draaide de boel zeer constant. De hoogste temperatuur aan de bovenkant van het vat heb ik gemeten op 340 graden wat vervolgens afzakt tot +-170 aan de onderkant van het vat. De temperatuur met hout in de tube is goed constant, rond de 330 graden boven op het vat. Het valt me op dat de lucht toevoer zeker niet groot moet zijn anders kruipt het vuur snel op. Met drie stenen bovenop de tube was dat goed te regelen. Na een half uurtje roken van de olie en verf in het vat, bleef het erna netjes rookvrij. Echter de verf blijft er gewoon op zitten, word de boel wel heet genoeg zoals het moet? Ik kan ook niet een al te luid 'rocket' geluid horen, maar ik hoor wel een zacht gewapper van de vlammen. De ruimte van de bovenkant riser tot bovenkant vat is nu 210mm.

Hier zijn wat video opnamen en foto's:
http://youtu.be/eO0Gs9vygHY
http://youtu.be/lM3bDYUxZxY
http://youtu.be/Fcs25RuCagc (deze heeft geen beeld omdat de camera aan de onderkant van het vat zit om proberen het 'rocket' geluid op te nemen. Het is erg zacht, de knallen zijn het hout)
http://youtu.be/JgpLZ_ORKeU
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie