Huren versus Kopen in een Opgeblazen Markt

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Tim

Re: Huren versus Kopen in een Opgeblazen Markt

Post by Tim »

Hey Kiwi :mrgreen:,

Heb ik ook al eens geroepen. De 4 onder 1 kap. Samen een oude boerderij kopen, die door verkaveling "over" is. Zoiets hebben wij leegstand-bewoond. Kostte 350k. Daar kon je makkelijk met 4 gezinnen in wonen. Gedeelde oppas, kinderopvang thuis, 1 grasmaaier, 1x vastrecht, 1x woz, decentrale centrale verwarming :mrgreen:, voordelen te over.

Ik heb het nooit uitgezocht, omdat 70% toen al een eigen huis had. En de praktijk is dat de mannen enthousiast zijn, de vrouwen minder.

Aan de regelkant wordt het minder. Hoe ziet de bank het gezinsinkomen? Vier opgangen realiseren, hoe denk je dat de gemeente dan uit de hoek komt? En WOZ en andere huis lasten. Ineens heeft bevoegd gezag 1 lasten betaler, ipv 4. Gaan ze niet leuk vinden.

Je kan natuurlijk een woonconcept bedenken, de stichting koopt het huis, het bestuur zijn de 4 inwoners, die een langdurig contract hebben met de stichting. Voorwaarde voor verlaten stichting is dat je zelf een andere bewoner zoekt. Net als een gewoon huis dat je verkoopt.

Deze gedachte is al weer een jaar of wat weggezonken, maar gek is het niet.

Tim
kockie
Site Admin

Post by kockie »

Tim wrote:Hey Kiwi :mrgreen:,

Aan de regelkant wordt het minder. Hoe ziet de bank het gezinsinkomen? Vier opgangen realiseren, hoe denk je dat de gemeente dan uit de hoek komt? En WOZ en andere huis lasten. Ineens heeft bevoegd gezag 1 lasten betaler, ipv 4. Gaan ze niet leuk vinden.
Nee hoor, je wordt gewoon aangeslagen als 1 huis met 4 wooneenheden, tenminste, bij ons gebeurt dat. Je heb maar rechten van 1 woning (bijgebouwen/schuurtjes), maar je dokt er voor 4. Creatief boekhouden heet dat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tim

Post by Tim »

Mmmm,

Creatief niets zeggen dus.

Tim
Brit

Post by Brit »

Hee Tim,

Tja, er wordt hier wel aanbevolen om afspraken op papier te maken over verdeling van de opbrengst, enz. Het zijn ook vaak nog vrijgezelligen, dus nog geen problemen met de vrouwelijke inbreng.

Mijn gok is dat in Nederland de banken het grootste probleem vormen. Die willen het liefst 1 hypotheek met 1 aanspreekpersoon/koppel voor 1 huis. Dat komt waarschijnlijk doordat er vaak voor 110% wordt geleend i.p.v. 80 tot 95% hier. En om 80% te lenen hoef je niet aan veel eisen te voldoen, want het risico voor de bank is minimaal. Dat is wel anders bij 100% of hoger :twisted:

En als er een maatje uit wil terwijl dat ander( en) dat nog niet kunnen opbrengen, dan zoeken ze gewoon een flatmate voor wat huurinkomsten :D

Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Post Reply