Ongecontroleerd verwarmen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc

Ongecontroleerd verwarmen

Bericht door Johndc »

Waarschijnlijk is het al aan bod geweest, dus sorry dat ik weer eens het probleem boven haal.
Mijn CV installatie, voor een deel zelfbouw, heeft het probleem van te veel warmte afgifte. Ook al staat de ketel af.
Het betreft een hout gevoed systeem met een buffer van 1200 liter.
Zodra ik gebruik maak van de opgeslagen warmte in de buffer (dus geen ketel die brand) begint het systeem het warme water rond te sturen. Ook over de platenwisselaar. Dus mijn radiatoren geven warmte af zonder dat er ook maar één enkele pomp draait.
Nu zijn er waarschijnlijk verschillende oplossingen om dit te voorkomen. Zelf denk ik aan een electr. gestuurde klep. Maar als ik even verder denk kan het waarschijnlijk ook zonder. Door gewoon gebruik te maken van op elke radiator een thermostatische kraan te plaatsen. Deze dan zo af te regelen dat ze de gewenste temp. afgeven en daarna sluiten. Ik had nog een solenoid klep liggen die ik tussen het drukloos systeem had geplaatst maar die werkt blijkbaar niet door gebrek aan tegendruk.
Of toch maar beter er een kraan/klep tussen de buffer te bouwen die enkel opengaat bij vraag naar warmte?
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: Ongecontroleerd verwarmen

Bericht door kockie »

Voordat iemand een gedegen antwoord kan geven is er eerst een hydraulisch schema nodig. Omdat je het systeem zelf gebouwd hebt, heb je vast wel een tekeningetje hiervan liggen. Scan (of fotografeer) deze en plaats 'm hier, dan kunnen we er naar kijken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het goed ontwar, dan heeft meneer het hier over natuurlijke stroming. Warm stroomt naar koud en andersom, warm wil omhoog en kou omlaag. Blijkbaar is in die installatie daar geen rekening mee gehouden.

Met 1 tegenstroomklep/keerklep in de retour, vlak voor het buffer, gewoon veer gestuurd zou dit probleem wel eens opgelost kunnen zijn.
Johndc

Bericht door Johndc »

Het gaat inderdaad over natuurlijke stroming. Op zich is niks mis met die natuurlijke stroming. Het spaart een pomp uit. Maar ik hou het toch graag onder controle.
Die klep met een veer, kan die in een drukloos systeem gebruikt worden?
Johndc

Bericht door Johndc »

Heb er ondertussen die klep tussen zitten. En...het werkt. Geen stroming meer naar de radiatoren.
De brander die ik heb staan is een Kostrzewa Fuzzy logic met Lambda sonde.
Deze dus,
Afbeelding

Nu heb ik voordien, met een simpele omgebouwde mazoutbrander aan het uitproberen geweest of gewoon schavelingen/zaagsel rechtstreeks te verbranden zijn zonder ze te persen tot pellets.
En het werkt. Al moet de aanvoer kompleet anders dan met pellets.
Met deze nieuwe brander heb ik wat meer info over de temperaturen op verschillende plaatsen. En denkelijk kan ik de sturing gebruiken om met schavelingen vol-automatisch te stoken. Maar eerst moet al het stukhout door de schouw, wegens plaats gebrek :)
Johndc

Bericht door Johndc »

Jongens, jongens! Hoe meer ik hier lees hoe dommer ik me voel!
Een degelijke CV verwarming in mekaar boxen vraagt toch aardig wat meer aandacht dan ik me kon voorstellen!
Alle hier gebruikte termen zijn me zeker nog niet duidelijk maar we leren. Goed dat ik van nature leergierig ben :mrgreen:
Op gepaste (of ongepaste :roll: ) tijden kom ik er nog wel op terug. Voorlopig is het enkel lezen, lezen en nog eens lezen.
Zoals reeds vermeld heb ik een pelletbrander uit Polen aangekocht om mijn overvloed aan schavelingen te kunnen stoken.
Maar als ik lees wat er nog allemaal om de hoek komt kijken!? :oops:
deleted

Bericht door deleted »

De snelste manier is toch inderdaad een schema posten van je bestaande situatie.

Met een beetje meeval heb je dan binnen 24 uur een perfect nieuw ontwerp (Door Heren als CP ,Nck, Michel, JantjeV8 en een hoop anderen afhankelijk wie online is).

De andere intermezzo's (taalkunde, biologie, opvoedkunde, scheikunde , vrouwkunde, enz) komen er meestal ook nog als extra bij. "On the house" zullen we maar zeggen...

G
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik zal mijn best doen zelle! :lol: :wink:
Johndc

Bericht door Johndc »

Eigenlijk tof dat er een forum zoals dit bestaat. Zeker voor "dummy's" zoals "den deze".
Met het intikken van een paar toetsen geraak je tegenwoordig een heel eind verder. Dat kon "vroeger" zeker niet!
Ik had dit forum vroeger moeten raadplegen, dan had ik waarschijnlijk geen domme installatie in mekaar gestoken.
JantjeV8

Bericht door JantjeV8 »

Als we alles toch eens van te voren wisten...

Benw el benieuwd naar je systeem. Een handvol houtkrullen is toch veel eerder opgebrand dane en handvol pellets??
Johndc

Bericht door Johndc »

Dat systeem is vrij simpel.
Denk aan een horizontale wormfeeder voor de aanvoer met aan het uiteinde een exentiek aan de as die de bodemplaat van een valschuif op en neer laat bewegen. Die valschuif of beter gezegd een dubbele bodemplaat (die iets langer is aan de onderzijde, aan de bovenzijde voorzien van een trechtervorm waardat het materiaal in valt) in een vierkant kokerprofiel. Dit kokerprofiel staat onder een hoek van 45° en mond uit in de brander. Deze exstra bewegende plaat bleek nodig om geen verstopping van de aanvoer te krijgen. De lucht-toevoer geschied langs hetzelfde kokerprofiel dat voor de toevoer van krullen en zaagsel zorgt. De worm staat horizontaal en haalt zijn brandstof vanuit een vooraadvat dat op zijn beurt een schraper heeft om de krullen los te maken en te storten in de wormfeeder. Want dit materiaal heeft de nare eigenschap van een koek te vormen. Er wordt geen lucht langs onder toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat het brandbare materiaal niet of zo goed als niet omhoog gejaagd word. (gensters)
Maar met deze (Poolse) pelletbrander heb ik nog geen ervaring hoe het uiteindelijk zal stoken. Mijn vorige omgebouwde mazout/lucht brander deed het uitstekend (naar mijn normen) Heb momenteel nog te veel stukhout in de weg liggen om me met het krullen/zaagsel stoken bezig te houden.
Maar we gaan hier zeker bijleren!
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

:pp
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Johndc

Bericht door Johndc »

Ik heb al met viltstiften geprobeerd om dat tekeningske op mijn scherm te tekenen. Maar het blijft dan maar op mijn scherm hangen en wil niet op dit forum.
Ook heb ik een papiertje voor mijn scherm gehouden. Best lang hoor! En dat wou dat stom ding ook niet zien. :roll: :mrgreen:

Ik zal dat kiekjesmachien eens uit de kast moeten halen schijnbaar :lol:
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha Jan,

Trek dan eerste een fotoke van uw scherm met die tekening!

Ik heb hier alvast wat leeswerk, benieuwd wat die 'fuzzy logic' inhoud:

http://www.kostrzewa.com.pl/en/opis-kotla-5839.html#tof

Welk vermogen heb je, en ook nog een retourwaterregeling?

Groet, Cp
Verwijderd.
Johndc

Bericht door Johndc »

Zal er eens werk van maken zelle! Van die fotokes en tekeningske.
Het is een 25Kw brandertje CP!
Heb toen ik dat ding kocht nen hoop pompen, een vierwegkraan (of hoe noemen jullie dat?) een begrenzer, warm badwaterboiler en nog wat spullen bij gekregen (was een complete installatie. Heb er ondertussen een oude mazouttank tussen gezet als buffer (1200 liter)
Toen ik dat ding ging ophalen vroeg een technieker van die firma of ik de nieuwste software wilde. Koste me 30 euro. Maar eenmaal thuis kreeg ik als taalkeuze enkel Pools. Wat ik dus totaal niet machtig ben. Een vertaler brengt ook niet echt soelaas. Beetje bij beetje probeer ik dat ding te doorgronden. Zij het dan voorlopig enkel door het branden van stukhout.
Moet er nog eerst een paar stommiteiten uithalen voor ik fotokes ga trekken hoor! (jullie gaan met mij niet lachen! Ha nee hé! :lol: :mrgreen: )
Plaats reactie