Zelfbouw hout-cv kachel (project)
Moderator: Moderators
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Re: zelfbouw hout cv
Robert,
Heel veel sterkte voor jou en je naasten. Familie gaat voor alles, zorg dat je er bent!
Heel veel sterkte voor jou en je naasten. Familie gaat voor alles, zorg dat je er bent!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
account verwijderd
- robert5812
dag beste mensen hier ben ik weer
allereerst bedankt voor jullie berichtjes en medeleven
waardeer ik enorm
het gaat goed met me vader hij is weer thuis en knapt aardig op alleen hij heeft nog erg moeite met lopen en bewegen
en moet alles weer opnieuw opbouwen ...
ik begin nu wel meer te beseffen hoe kwetsbaar je bent en hoe blij je moet zijn als je gezond bent.
ik ben weer een beetje begonnen aan me kachel want er ligt nu een dikke laag stof op en dat is de bedoeling niet
ben bezig de spiraal er uit te flexen wat nog best tegen zit
ik heb die bovenste platen afgelast na het plaatsen van de spiraal en er zit op een paar plekken een doorlas waardoor ik hem moeilijk los krijg
maandag weer een dag
allereerst bedankt voor jullie berichtjes en medeleven
het gaat goed met me vader hij is weer thuis en knapt aardig op alleen hij heeft nog erg moeite met lopen en bewegen
en moet alles weer opnieuw opbouwen ...
ik begin nu wel meer te beseffen hoe kwetsbaar je bent en hoe blij je moet zijn als je gezond bent.
ik ben weer een beetje begonnen aan me kachel want er ligt nu een dikke laag stof op en dat is de bedoeling niet
ben bezig de spiraal er uit te flexen wat nog best tegen zit
ik heb die bovenste platen afgelast na het plaatsen van de spiraal en er zit op een paar plekken een doorlas waardoor ik hem moeilijk los krijg
maandag weer een dag
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
- robert5812
heb besloten de kachel in meerdere onderdelen te maken zoals gandalf al zij zou het zonde zijn om hem weer uitelkaar te moeten halen voor een kleine aanpassing
vandaag even bezig geweest
1 : de spriraal is er uit
2 : deurtjes gemaakt
3 : afval stroken gezet voor de bell
4 : verbrandingskamer 500mm hoog gemaakt
vandaag even bezig geweest
1 : de spriraal is er uit
2 : deurtjes gemaakt
3 : afval stroken gezet voor de bell
4 : verbrandingskamer 500mm hoog gemaakt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- robert5812
ik ben nu bezig met de wartme bell en vraag me af of het veel uitmaakt of ik de uitgaande pijp vlak op de bodem moet maken
of zit hij op de goeie plek zoals ik hem nu heb getekend.
de metalen u profielen die peterberg in zijn kachel heeft , hebben die ook niet een koelende werking net als de spiraal die ik in de verbrandings ruimte wilde plaatsen of is dat niet erg omdat de lucht weinig koelt t.o.v water
(was ik even nieuwsgierig naar)
ik ben van plan de u profielen zo in de bouwen dat ze eerst over de bodem van de kachel lopen en dan omhoog gaan achter in de kachel en vervolgens op een hoogte van 250 mm uitkomen vanaf de bodem gemeten (gefreesd sleufgat)
of zit hij op de goeie plek zoals ik hem nu heb getekend.
de metalen u profielen die peterberg in zijn kachel heeft , hebben die ook niet een koelende werking net als de spiraal die ik in de verbrandings ruimte wilde plaatsen of is dat niet erg omdat de lucht weinig koelt t.o.v water
(was ik even nieuwsgierig naar)
ik ben van plan de u profielen zo in de bouwen dat ze eerst over de bodem van de kachel lopen en dan omhoog gaan achter in de kachel en vervolgens op een hoogte van 250 mm uitkomen vanaf de bodem gemeten (gefreesd sleufgat)
- robert5812
nog een vraagje
is het beter om naast de warmwatertank (met ribben boven in de bell) de bell ook nog vol te proppen met zoveel mogelijk leidingen (de spiraal kan er nog bij in eventueel) maar ik kan misschien nog aan een partij afval buizen komen rond 28mm en deze buigen in allerlei vormen en daarmee de bell verder vullen
is het beter om naast de warmwatertank (met ribben boven in de bell) de bell ook nog vol te proppen met zoveel mogelijk leidingen (de spiraal kan er nog bij in eventueel) maar ik kan misschien nog aan een partij afval buizen komen rond 28mm en deze buigen in allerlei vormen en daarmee de bell verder vullen
-
deleted
Robert,
Weer goed bezig zie ik. Ziet er mooi uit. Ook erg mooi laswerk !
Ivm de vragen, zover ik daar iets over kan zeggen:
1. De aangevoerde lucht & koeling: Zonder lucht kan een vuur nu eenmaal niet branden, dus vermijden kan niet.
Het ontwerp van Peter zorgt er voor dat de lucht vanzelf aangezogen wordt doorheen de haard en op die manier al wat voorverwarmd is en door warmte-expantie een hoger luchtstroming/snelheid krijgt .
2.De cirkel op de foto lijkt toch helemaal vanonder op de Bell getrokken? Dat lijkt me geen probleem.
3.Ivm materiaal in de Bell ... Bedoel je gewoon massa toevoegen ? Of ook water door die extra buizen en spiraal aanvoeren? In ieder geval zou ik (als je nog voldoende materiaal hebt) de Bell een stuk hoger maken en de heatriser (centrale buis) ook.
De spiraal zou je net onder de watertank kunnen zetten (en rond de stijgbuis, zonder deze te raken) om het water voor te verwarmen voordat het in de watertank komt.
Of je er voldoende/teveel warmte uithaalt zal uit praktijktesten moeten blijken denk ik. Ik heb zo'n ontwerp eigenlijk nog niet gezien. Vergeet in ieder geval zeker niet een goede isolatie rondom en tussen vuurhaard en Bell.
In ieder geval zou ik zeggen: Bell en Riser zo hoog mogelijk.
G
Weer goed bezig zie ik. Ziet er mooi uit. Ook erg mooi laswerk !
Ivm de vragen, zover ik daar iets over kan zeggen:
1. De aangevoerde lucht & koeling: Zonder lucht kan een vuur nu eenmaal niet branden, dus vermijden kan niet.
Het ontwerp van Peter zorgt er voor dat de lucht vanzelf aangezogen wordt doorheen de haard en op die manier al wat voorverwarmd is en door warmte-expantie een hoger luchtstroming/snelheid krijgt .
2.De cirkel op de foto lijkt toch helemaal vanonder op de Bell getrokken? Dat lijkt me geen probleem.
3.Ivm materiaal in de Bell ... Bedoel je gewoon massa toevoegen ? Of ook water door die extra buizen en spiraal aanvoeren? In ieder geval zou ik (als je nog voldoende materiaal hebt) de Bell een stuk hoger maken en de heatriser (centrale buis) ook.
De spiraal zou je net onder de watertank kunnen zetten (en rond de stijgbuis, zonder deze te raken) om het water voor te verwarmen voordat het in de watertank komt.
Of je er voldoende/teveel warmte uithaalt zal uit praktijktesten moeten blijken denk ik. Ik heb zo'n ontwerp eigenlijk nog niet gezien. Vergeet in ieder geval zeker niet een goede isolatie rondom en tussen vuurhaard en Bell.
In ieder geval zou ik zeggen: Bell en Riser zo hoog mogelijk.
G
- robert5812
het wordt dan wel een joekel van een kachel hahah
ik wilde graag ook water door de extra leidingen laten lopen
misschien kan ik beter het leidingen systeem en de tank zo inbouwen zodat ik het geheel van boven af in de bell kan laten zakken en vast kan maken met zo`n 40 m8 bouten aan de bovenkant zodat ik het geheel makkelijker kan aanpassen mocht dat nodig zijn
ik wilde graag ook water door de extra leidingen laten lopen
misschien kan ik beter het leidingen systeem en de tank zo inbouwen zodat ik het geheel van boven af in de bell kan laten zakken en vast kan maken met zo`n 40 m8 bouten aan de bovenkant zodat ik het geheel makkelijker kan aanpassen mocht dat nodig zijn
-
deleted
Robert,
Wordt het een kachel die voor een stuk ook de ruimte verwarmt waarin hij staat,
of wordt het meer een CV-ketel opstelling ?
Een hoge Bell geeft in ieder geval meer mogelijkheden om er de warmte voldoende uit te halen. (rookgassen in de schoorsteen max200°C)
Een demonteerbare/aanpasbare warmtewisselaar is zeker een voordeel.
Of de bouten de hitte gaan weerstaan valt af te wachten. Misschien de watertank met spiraal op een konische manier erbovenop monteren ? Misschien heeft iemand anders betere ideeën voor die demonteerbare wisselaar.
Een rocket haalt temperaturen boven 1000°C
G
Wordt het een kachel die voor een stuk ook de ruimte verwarmt waarin hij staat,
of wordt het meer een CV-ketel opstelling ?
Een hoge Bell geeft in ieder geval meer mogelijkheden om er de warmte voldoende uit te halen. (rookgassen in de schoorsteen max200°C)
Een demonteerbare/aanpasbare warmtewisselaar is zeker een voordeel.
Of de bouten de hitte gaan weerstaan valt af te wachten. Misschien de watertank met spiraal op een konische manier erbovenop monteren ? Misschien heeft iemand anders betere ideeën voor die demonteerbare wisselaar.
Een rocket haalt temperaturen boven 1000°C
G
-
account verwijderd
@Robert,
Ben blij dat het wat beter gaat met je vader.
Wat de mooie kachel betreft, je begint steeds meer op DG te lijken.
Het bijzondere van jouw kachel is, dat ie op een gemetselde kachel lijkt aan de buitenkant,
Een Art of Design.
Alles heeft voordelen en nadelen. Een bell is niet heilig en een heat riser ook niet.
De meeste pioneers doen wat ze denken dat goed is om hun doel te bereiken.
Volg vooral je eigen gevoel en denkwijze zodoende kun je van je fouten leren en wordt
je steeds beter in de materie.
Dit zal niet je eerste en laatste zelfbouw kachel zijn.
Veel succes en maak hem zo dat je snel kunt aanpassen naar een andere configuratie.
Ben blij dat het wat beter gaat met je vader.
Wat de mooie kachel betreft, je begint steeds meer op DG te lijken.
Het bijzondere van jouw kachel is, dat ie op een gemetselde kachel lijkt aan de buitenkant,
Een Art of Design.
Alles heeft voordelen en nadelen. Een bell is niet heilig en een heat riser ook niet.
De meeste pioneers doen wat ze denken dat goed is om hun doel te bereiken.
Volg vooral je eigen gevoel en denkwijze zodoende kun je van je fouten leren en wordt
je steeds beter in de materie.
Dit zal niet je eerste en laatste zelfbouw kachel zijn.
Veel succes en maak hem zo dat je snel kunt aanpassen naar een andere configuratie.
Verwijderd
-
bertocello
Hier is een link http://www.youtube.com/watch?v=QTHwAnVZfMU naar een filmpje (9,28 min.) hoe ik de demonteerbare ww heb gemaakt, de betreffende scene staat helemaal achteraan, rendement en hoe de kachel het doet hoop ik een van de volgende dagen te weten.
De eerste aanpassing heb ik al moeten doen omdat de onderbeluchting onvoldoende bleek.
greetz, Bertocello
De eerste aanpassing heb ik al moeten doen omdat de onderbeluchting onvoldoende bleek.
greetz, Bertocello
-
deleted
Bertocello,
Heel interessant. Je houdt ons toch op de hoogte?
Heb je een meter om een en ander te meten?
Heb je ook al een buffer aangesloten ?
G
Heel interessant. Je houdt ons toch op de hoogte?
Heb je een meter om een en ander te meten?
Heb je ook al een buffer aangesloten ?
G
-
holtere
Ziet er netjes uit Bertocello!
Wat is de inhoud van je waterketel (warmtewisselaar) bovenin je kachel. Die lijkt wat klein misschien maar 5 liter of zo.
Lijkt me dat die dan wel op en neer gaat schieten in temperatuur. Is wat groter (10 - 15 liter) niet beter?
Groet,
Holtere
Wat is de inhoud van je waterketel (warmtewisselaar) bovenin je kachel. Die lijkt wat klein misschien maar 5 liter of zo.
Lijkt me dat die dan wel op en neer gaat schieten in temperatuur. Is wat groter (10 - 15 liter) niet beter?
Groet,
Holtere
-
bertocello
Morgen stook ik een test en zet een filmpje op youtube, wel onder mijn eigen topic, http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1907
greetz Bertocello
greetz Bertocello
- robert5812
Bertocello super filmpje erg duidelijk en ik ga je dan ook zeker volgen
even een update van vandaag
de u profielen ( eigenlijk hoekprofielen 5mm afval stroken weer
)
zitten nu met las magneetjes vast met een hoogte van 220 mm vanaf het rooster (gemeten tot hart gaten)
is dit voldoende ?
want als dit eenmaal vastgelast zit komt dat nooit meer los omdat ik er erg moeilijk bij kan
moet ze ook al vastlassen met een spiegeltje
even een update van vandaag
de u profielen ( eigenlijk hoekprofielen 5mm afval stroken weer
zitten nu met las magneetjes vast met een hoogte van 220 mm vanaf het rooster (gemeten tot hart gaten)
is dit voldoende ?
want als dit eenmaal vastgelast zit komt dat nooit meer los omdat ik er erg moeilijk bij kan
moet ze ook al vastlassen met een spiegeltje