orlan houtvergasser gebruiken met of zonder buffervat??
Moderator: Moderators
-
fer
orlan houtvergasser gebruiken met of zonder buffervat??
hallo allemaal.
ik ben totaal nieuw met het gene wat ik wil.
ik heb een nieuwe houtvergasser op t oog van t merk orlan 25 kw voor 1650 euro
nu was mijn bedoeling om hem aan te sluiten op alleen de verwarming in t gehele huis.
'smorgens voor t werken gaan opstoken en 'savonds lekker warm in huis al je thuis komt.
of zijn dit verkoop praatjes!!!!!
hoevaak moet je er hout opgooie!!! bv beuken of eiken of wat zachter houtsoort 8 a 12 uur ???
en nu is de vraag moet ik er een buffervat bij plaatsen of niet.{hoeveel ltr 800?}
omdat het totaal nieuw is voor me vraag ik om hulp.
het is wel de bedoeling om er later de hr ketel bij aan te sluiten.{of is het misschien beter om t nu meteen aan te sluiten op de hr ketel}
het is nieuwbouw dus de hr ketel moet nog aangesloten worden.
zoals te lezen is zit ik een beetje met de handen in t haar.
ps;maakt zo een orlan 25 kw veel lawaai?
hoop dat ik hier wel verder kan komen
bvd mensen.
ik ben totaal nieuw met het gene wat ik wil.
ik heb een nieuwe houtvergasser op t oog van t merk orlan 25 kw voor 1650 euro
nu was mijn bedoeling om hem aan te sluiten op alleen de verwarming in t gehele huis.
'smorgens voor t werken gaan opstoken en 'savonds lekker warm in huis al je thuis komt.
of zijn dit verkoop praatjes!!!!!
hoevaak moet je er hout opgooie!!! bv beuken of eiken of wat zachter houtsoort 8 a 12 uur ???
en nu is de vraag moet ik er een buffervat bij plaatsen of niet.{hoeveel ltr 800?}
omdat het totaal nieuw is voor me vraag ik om hulp.
het is wel de bedoeling om er later de hr ketel bij aan te sluiten.{of is het misschien beter om t nu meteen aan te sluiten op de hr ketel}
het is nieuwbouw dus de hr ketel moet nog aangesloten worden.
zoals te lezen is zit ik een beetje met de handen in t haar.
ps;maakt zo een orlan 25 kw veel lawaai?
hoop dat ik hier wel verder kan komen
bvd mensen.
- Chicken Power
Re: orlan houtvergasser gebruiken met of zonder buffervat??
Dag Fer,
Zeer van harte welkom, maar eerst even proberen om zo verzorgt en netjes als mogelijk te leren schrijven, in plaats van dat telefoon-, straat-, VMBO-, of allochtonen taaltje. Het hoeft zeker echt niet perfect (ik doe het ook niet altijd even goed), maar ik mag toch bidden dat je zo geen sollicitatiebrief hoeft te versturen! Om te beginnen, eigen namen zijn met een hoofdletter. Correct Nederlands getuigd van wat meer respect naar diegenen waar je antwoord van verlangt.
Je bent hier op het juiste adres om verder te komen, maar ik doe je bij deze een voorstel naar minimaal correct taalgebruik, waar bij het kan zijn dat ik niet ongenegen ben (jawel, zelfs ook inhoudelijk!) hierop te antwoorden:
Zeer van harte welkom, maar eerst even proberen om zo verzorgt en netjes als mogelijk te leren schrijven, in plaats van dat telefoon-, straat-, VMBO-, of allochtonen taaltje. Het hoeft zeker echt niet perfect (ik doe het ook niet altijd even goed), maar ik mag toch bidden dat je zo geen sollicitatiebrief hoeft te versturen! Om te beginnen, eigen namen zijn met een hoofdletter. Correct Nederlands getuigd van wat meer respect naar diegenen waar je antwoord van verlangt.
Je bent hier op het juiste adres om verder te komen, maar ik doe je bij deze een voorstel naar minimaal correct taalgebruik, waar bij het kan zijn dat ik niet ongenegen ben (jawel, zelfs ook inhoudelijk!) hierop te antwoorden:
fer schreef:Hallo allemaal,
Ik ben totaal nieuw met het gene wat ik wil.
Ik heb een nieuwe houtvergasser op het oog van het merk Orlan, 25 kW voor 1650 euro. Nu was mijn bedoeling om hem aan te sluiten op alleen de verwarming in’t gehele huis. ‘s Morgens voor het werken gaan opstoken en 's avonds lekker warm in huis als je thuis komt. Of zijn dit verkoop praatjes?
Hoe vaak moet je er hout opgooien? Bijvoorbeeld beuken of eiken of een wat zachtere houtsoort, om de 8 a 12 uur?
En nu is de vraag: moet ik er een buffervat bij plaatsen of niet (hoeveel liter, 800?).
Omdat het totaal nieuw is voor me vraag ik om hulp.
Het is wel de bedoeling om er later de HR- ketel er bij aan te sluiten (of is het misschien beter om het nu meteen aan te sluiten op de HR- ketel?).
Het is nieuwbouw, dus de HR- ketel moet nog aangesloten worden. Zoals te lezen is zit ik een beetje met de handen in ‘t haar.
Hoop dat ik hier wel verder kan komen.
Mensen, bij voorbaat dank!
Ps: Maakt zo een Orlan 25 kW veel lawaai?
Verwijderd.
-
fer
eens opnieuw proberen dan maar.
Hallo allemaal
Ik heb een nieuwe houtvergasser op het oog van het merk Orlan, 25 kW voor 1650 euro. Nu was mijn bedoeling om hem aan te sluiten op alleen de verwarming in’t gehele huis. ‘s Morgens voor het werken gaan opstoken en 's avonds lekker warm in huis als je thuis komt. Of zijn dit verkoop praatjes?
Hoe vaak moet je er hout opgooien? Bijvoorbeeld beuken of eiken of een wat zachtere houtsoort, om de 8 a 12 uur?
En nu is de vraag: moet ik er een buffervat bij plaatsen of niet (hoeveel liter, 800?).
Het is wel de bedoeling om er later de HR- ketel er bij aan te sluiten (of is het misschien beter om het nu meteen aan te sluiten op de HR- ketel?).
Het is nieuwbouw, dus de HR- ketel moet nog aangesloten worden. Zoals te lezen is zit ik een beetje met de handen in ‘t haar.
Hallo allemaal
- Chicken Power
Hoi Fer, daar gaat ie dan!
Naar de frequentie hoe vaak je zou moeten stoken, is op dit moment werkelijk niks zinnigs te zeggen. Enige wat we weten is dat je een ketel van 25 kW op het oog hebt, maar over de afname kant vermeld je helemaal niets.
Als je ons een heldere persoonlijke visie naar de ecologie, en bij voorkeur een beetje leuk geschreven, kunt geven, dan kan het goed zijn dat je die hulp ook krijgt.
Groet, Cp
Ps:
Hallo allemaal,
Helaas, dat zijn inderdaad minder dan halve verkooppraatjes!fer schreef:Ik heb een nieuwe houtvergasser op het oog van het merk Orlan, 25 kW voor 1650 euro. Nu was mijn bedoeling om hem aan te sluiten op alleen de verwarming in’t gehele huis. ‘s Morgens voor het werken gaan opstoken en 's avonds lekker warm in huis als je thuis komt. Of zijn dit verkoop praatjes?
Verdiep je op deze site eerst is op het stoken van een houtvergasser (op deze site is ook een Orlan bekend en beschreven), als je uit blijft gaan van “opgooien” sla je de plank helemaal mis. Het goed stoken, en zeker van een vergasser is toch een wat subtieler proces.fer schreef:Hoe vaak moet je er hout opgooien? Bijvoorbeeld beuken of eiken of een wat zachtere houtsoort, om de 8 a 12 uur?
Naar de frequentie hoe vaak je zou moeten stoken, is op dit moment werkelijk niks zinnigs te zeggen. Enige wat we weten is dat je een ketel van 25 kW op het oog hebt, maar over de afname kant vermeld je helemaal niets.
Om het zo te krijgen als je het beschreef, ja. Heb je geen buffer, dan kun je de vergasser wel ‘s morgens aansteken, en is je huis overdag echt lekker warm. Maar als je na het werk thuis komt heb je er weinig meer aan…fer schreef:En nu is de vraag: moet ik er een buffervat bij plaatsen of niet (hoeveel liter, 800?).
Ga je daarom ook eerst is heel goed inlezen op deze site, meer dan genoeg info over deze materie. Hulp ga je wel krijgen, maar niet als je alleen van een kortstondige vragenronde uitgaat hoe je nu zo goedkoop mogelijk op hout kunt stoken. Dat soort avonturiers zijn we (en met name mijn persoontje) een beetje zat.fer schreef:Omdat het totaal nieuw is voor me vraag ik om hulp.
Als je ons een heldere persoonlijke visie naar de ecologie, en bij voorkeur een beetje leuk geschreven, kunt geven, dan kan het goed zijn dat je die hulp ook krijgt.
Niet voor het een of ander, maar als je nu nog in de opbouw fase zit, is het hoog tijd om een goed uitgewerkt plan voor nu en de toekomst te maken. Waarschijnlijk is in deze fase je knip ook van uienleer, dus moet je zeker nu niks doen wat je later weer moet slopen.fer schreef:Het is wel de bedoeling om er later de HR- ketel er bij aan te sluiten (of is het misschien beter om het nu meteen aan te sluiten op de HR- ketel?).
Geef is wat meer gegevens, mijn glazen bol verkeerd even in een wat matte fase. Dus denk aan alle relevante gegevens als transmissieberekening, plattegrond/bouwtekening/foto's, gasketels specs, gezinssamenstelling, bewonersgedrag (altijd iemand thuis, alleen ’s avonds thuis, grote of kleine kinderen, enz.)fer schreef:Het is nieuwbouw, dus de HR- ketel moet nog aangesloten worden. Zoals te lezen is zit ik een beetje met de handen in ‘t haar.
Zeker, maar verregaande zelfwerkzaamheid is ook absoluut vereiste!fer schreef:Hoop dat ik hier wel verder kan komen.
Meer dan een moderne gasketel, maar in bijkeuken of berging zeker niet overlastgevend.fer schreef:Ps: Maakt zo een Orlan 25 kW veel lawaai?
Groet, Cp
Ps:
Eens opnieuw proberen dan maar.fer schreef:eens opnieuw proberen dan maar.
Hallo allemaal
Hallo allemaal,
Verwijderd.
-
account verwijderd
Als alle mogelijkheden open liggen bij nieuwbouw, dan zou ik 0 pompen in het systeem willen, alles via natuurlijke weg zien te regelen, zo weinig mogelijk (geen) stroomverbruik hebben
aan een verwarmings installatie die geld voor biomassa.
Het is maar een idee.
aan een verwarmings installatie die geld voor biomassa.
Het is maar een idee.
Verwijderd
-
Johndc
Ik ben ook nieuw hier. En ga dit draadje zeker volgen.
Wat me wel stoorde is de manier waarop nieuwelingen behandeld worden. (mag het?)
Waarop ik aan Chicken Power al direct kan meedelen dat in het taalgebruik niet "is" wordt gebruikt maar "eens".
Tot daar mijn inbreng. Verder zal ik gewoon lezen wat er gepost zal worden.
(verbeterd (of is dat met een "t"
)
Wat me wel stoorde is de manier waarop nieuwelingen behandeld worden. (mag het?)
Waarop ik aan Chicken Power al direct kan meedelen dat in het taalgebruik niet "is" wordt gebruikt maar "eens".
Tot daar mijn inbreng. Verder zal ik gewoon lezen wat er gepost zal worden.
(verbeterd (of is dat met een "t"
Laatst gewijzigd door Johndc op 26 okt 2011, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Hallo John,
Ook ik heb me wel eens aan CP gestoord, maar waar het in werkelijkheid om gaat is dat er door de poster moeite in gestoken wordt om een kwalitatief goede vraag te stellen. Het is hier geen chatbox. Daar worden fouten wel getolereerd.
Beantwoorders steken vaak veel (denk)werk in hun antwoorden. Datzelfde mag dan ook van de vraagsteller verwacht worden. Mensen met dyslexie hoor je hier echt niemand over zeuren. Posts worden zelfs beter leesbaar gemaakt voor dyslectici, maar gebruik van hoofdletters, komma's en punten hoort toch iedereen te beheersen. Ook de spellingscontrole die inmiddels in iedere browser is ingebouwd kan hier vaak goede diensten verrichten.
Verder on-topic s.v.p.
PS1: Behandeld moet met een d :mrgreen (ik ben benieuwd hoeveel fouten er nu uit mijn post gehaald kunnen worden
)
PS2: Cp's taalgebruik wordt al bijgespijkerd door een op het forum aanwezige (oud?) schoolmeester!
Ook ik heb me wel eens aan CP gestoord, maar waar het in werkelijkheid om gaat is dat er door de poster moeite in gestoken wordt om een kwalitatief goede vraag te stellen. Het is hier geen chatbox. Daar worden fouten wel getolereerd.
Beantwoorders steken vaak veel (denk)werk in hun antwoorden. Datzelfde mag dan ook van de vraagsteller verwacht worden. Mensen met dyslexie hoor je hier echt niemand over zeuren. Posts worden zelfs beter leesbaar gemaakt voor dyslectici, maar gebruik van hoofdletters, komma's en punten hoort toch iedereen te beheersen. Ook de spellingscontrole die inmiddels in iedere browser is ingebouwd kan hier vaak goede diensten verrichten.
Verder on-topic s.v.p.
PS1: Behandeld moet met een d :mrgreen (ik ben benieuwd hoeveel fouten er nu uit mijn post gehaald kunnen worden
PS2: Cp's taalgebruik wordt al bijgespijkerd door een op het forum aanwezige (oud?) schoolmeester!
Laatst gewijzigd door kockie op 26 okt 2011, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ps-sen toegevoegd
Reden: Ps-sen toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
Johndc
-
fer
Beste mensen.
Ik was ook een beetje geschrokeen van de reactie van cp.
Zijn we hier op een forum van,wie is het beste in de nederlandse taal{gebruik}????
Moeten we daarop gaan letten?
alsof iedereen daar wakker van ligt
mij boeit t eerlijk gezegd niks,hoe of wat iemand wat schrijft als ik het maar snap.
als de mens maar geholpen wordt.
maar goed,als er toch nog mensen zijn die me willen helpen!!!!!
ik zal zo snel mogelijk met meer info komen,zoals gevraagd.
gr fer
ps:cp ik hoop dat je nog slapen kan na dit te gelezen te hebben
Ik was ook een beetje geschrokeen van de reactie van cp.
Zijn we hier op een forum van,wie is het beste in de nederlandse taal{gebruik}????
Moeten we daarop gaan letten?
alsof iedereen daar wakker van ligt
mij boeit t eerlijk gezegd niks,hoe of wat iemand wat schrijft als ik het maar snap.
maar goed,als er toch nog mensen zijn die me willen helpen!!!!!
ik zal zo snel mogelijk met meer info komen,zoals gevraagd.
gr fer
ps:cp ik hoop dat je nog slapen kan na dit te gelezen te hebben
- Chicken Power
Ha Fer,
Ik was ook een beetje geschrokken van de reactie van Cp.
Zijn we hier op een forum voor wie het beste in Nederlands taalgebruik is?
Dat besproken problematiek middels aangenaam leesbaar en correct Nederlands ook nog wel eens dienstig aan een ander kan zijn, lijkt totaal ondergeschikt te zijn. En deze verfoeilijke schrijfwijze roept vreemd genoeg bij bepaalde personen nog sympathie op ook!
Stuitend!
Alsof iedereen daar wakker van ligt! Mij boeit het eerlijk gezegd niks, hoe, of wat iemand schrijft. Als ik het maar snap! Als de mens maar geholpen wordt.
Ps: Cp, ik hoop dat je nog slapen kan na dit te gelezen te hebben
Des al niet te plus, heb ik nog even een paar dingen voor je opgezocht, ben ik ook weer iets meer te weten gekomen hoe het nu met Orlan staat.
Besef goed dat dit een ‘geblazen’ ketel is, geen trekkende. Dat betekend dat de ventilator lucht aanzuigt en door de verbrandingsmassa perst. Bij een trekkende ketel zuigt de ventilator juist de rookgassen aan, en perst die dan de schoorsteen in.
Die laatste variant heeft als voordeel dat er door de onderdruk in de ketel geen rook tussen de kieren van de luiken kan komen.
Ik vond nog een handleiding van de fabriek, maar die opent niet. Hier een Nederlandse handleiding:
http://tenhovekachels.nl/pdf/orlan1880.pdf
En nog even gezocht wat er dan in deze smaak te koop is, bijvoorbeeld deze:
http://link.marktplaats.nl/480982471
Heel goed opletten hoe het met service en garantie zit!
En zoek ook even uit of dit het oude model met 85 % rendement is, of de nieuwe met 91 %!
En vergewis je er terdege van dat dit een ketel is die uitsluitend met een open expansievat aangesloten kan worden!
Buiten dat vat heb je dus ook nog een Laddomat- achtige nodig, en een buffer met interne spiralen, of een externe platenwisselaar om dit allemaal goed te laten werken. Kost minstens ongeveer ook tussen de 1400 en 1800 euro.
Groet, Cp
Dat was ook precies de bedoeling!fer schreef:Ik was ook een beetje geschrokeen van de reactie van cp.![]()
Ik was ook een beetje geschrokken van de reactie van Cp.
Neen, maar als het een wedstrijd was, dan zou jij die zeker niet gaat winnen, hooguit de poedelprijs voor hardleersheid.fer schreef:Zijn we hier op een forum van,wie is het beste in de nederlandse taal{gebruik}????
Zijn we hier op een forum voor wie het beste in Nederlands taalgebruik is?
Ja!fer schreef:Moeten we daarop gaan letten?
Ik vindt dit een zeer te vermijden egocentrische opstelling, die m.i. met wortel en tak uitgeroeid mag worden. Ikke, ikke en de rest kan stikken!fer schreef:alsof iedereen daar wakker van ligt
Dat besproken problematiek middels aangenaam leesbaar en correct Nederlands ook nog wel eens dienstig aan een ander kan zijn, lijkt totaal ondergeschikt te zijn. En deze verfoeilijke schrijfwijze roept vreemd genoeg bij bepaalde personen nog sympathie op ook!
Stuitend!
Alsof iedereen daar wakker van ligt! Mij boeit het eerlijk gezegd niks, hoe, of wat iemand schrijft. Als ik het maar snap! Als de mens maar geholpen wordt.
Tsja, waar ik al moeite heb met het gebezigde schrijven, hebben we hier in begrijpend lezen dus ook geen genomineerde.fer schreef:maar goed,als er toch nog mensen zijn die me willen helpen!!!!!
En vergeet dat inlezen niet, deze site heeft zelfs 2 zoekfuncties.fer schreef:ik zal zo snel mogelijk met meer info komen,zoals gevraagd.
Wees gerust, voor alsnog zal dat om die reden zeker niet gebeuren. Vaker, en vooral humaan en trefzeker met dat bijltje gehakt.fer schreef: ps:cp ik hoop dat je nog slapen kan na dit te gelezen te hebben
Ps: Cp, ik hoop dat je nog slapen kan na dit te gelezen te hebben
Des al niet te plus, heb ik nog even een paar dingen voor je opgezocht, ben ik ook weer iets meer te weten gekomen hoe het nu met Orlan staat.
Besef goed dat dit een ‘geblazen’ ketel is, geen trekkende. Dat betekend dat de ventilator lucht aanzuigt en door de verbrandingsmassa perst. Bij een trekkende ketel zuigt de ventilator juist de rookgassen aan, en perst die dan de schoorsteen in.
Die laatste variant heeft als voordeel dat er door de onderdruk in de ketel geen rook tussen de kieren van de luiken kan komen.
Ik vond nog een handleiding van de fabriek, maar die opent niet. Hier een Nederlandse handleiding:
http://tenhovekachels.nl/pdf/orlan1880.pdf
En nog even gezocht wat er dan in deze smaak te koop is, bijvoorbeeld deze:
http://link.marktplaats.nl/480982471
Heel goed opletten hoe het met service en garantie zit!
En zoek ook even uit of dit het oude model met 85 % rendement is, of de nieuwe met 91 %!
En vergewis je er terdege van dat dit een ketel is die uitsluitend met een open expansievat aangesloten kan worden!
Buiten dat vat heb je dus ook nog een Laddomat- achtige nodig, en een buffer met interne spiralen, of een externe platenwisselaar om dit allemaal goed te laten werken. Kost minstens ongeveer ook tussen de 1400 en 1800 euro.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
cotweeneutraal
Ik erger mij altijd dood aan DT fouten (getuigT), zeker in een dergelijk betoog, elk zijn fetish zeker?:mrgreen: waarbij is ook in één woord. Verder heb ik niet gekeken naar je (archaïsche) taal, ik vind de inhoud belangrijker en die lever je gelukkig met tonnenChicken Power schreef:Dag Fer,
Correct Nederlands getuigd van wat meer respect naar diegenen waar je antwoord van verlangt.
Ik had graag geweten wat de TS nu gedaan heeft? Heb je een goede en goedkope oplossing (want dat was volgens mij wel je bedoeling met een Orlan installatie) gevonden? Hoe is de zelf-installatie gelukt? Ik hoop dat hij niet afgeschrikt werd.
Ben zelf ook aan het kijken naar het buffervat, hoe groter de ketel hoe groter verhoudingsgewijs de kost van die buffer wordt...maar het moet ook geen brol zijn, gelaagdheid moet goed zijn, en na enkele jaren mag de spiraal niet opgevreten zijn!
-
cotweeneutraal
ook een bijkomende vraag aan de TS, maar ook algemeen bedoeld:
gebruiken jullie voor het aansluiten van de ketel op de cv bij voorkeur koperen buizen of flexibele buis in buis kunstof buizen?
die laatste lijken mij als leek goedkoper en vooral eenvoudiger hanteerbaar ivm koperen buizen?
De grootste barrière voor mijn zelfbouw is namelijk het verbinden van de buizen...
bedankt!
gebruiken jullie voor het aansluiten van de ketel op de cv bij voorkeur koperen buizen of flexibele buis in buis kunstof buizen?
die laatste lijken mij als leek goedkoper en vooral eenvoudiger hanteerbaar ivm koperen buizen?
De grootste barrière voor mijn zelfbouw is namelijk het verbinden van de buizen...
bedankt!
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik zal even uit eigen ervaring praten: mijn ketel is met ouderwetsch met hennep gefitte buizen aangesloten op de buffer. Ook de pomp en appendages zijn gefit. Gewoon omdat het steviger is. De lange leidingen zijn allemaal alupex. De expansieleiding is van gegolfd rvs (in duits wellrohr). Een mengeling van alles dus Voor iedere toepassing de geschiktste leiding. Dat kan ook niet anders met zulke cracks die me geholpen hebben 
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
bonkelaar
Mijn ketel en de buffers zijn allemaal verbonden met dunwandige stalen buis en messing knelkoppelingen.
Een misschien wel iets duurder systeem vanwege de prijziger koppelingen.
Daar staat tegenover dat je met een eenvoudige pijpensnijder, een duimstok en een paar sleutels veel kunt doen.
Het leidingverloop is bij behoefte snel te veranderen en de koppelingen kunnen nagenoeg onbeperkt worden hergebruikt.
Het enige dat je dan nodig hebt zijn de knelringen.
Het systeem draait nu ca. 6 à 7 jaar zonder noemenswaardige storing of lekkage.
Je komt er echter niet omheen om af en toe een aansluiting met schroefdraad te maken bijv. bij het installeren van thermometers en het aansluiten op de ketel en de buffers.
Ik gebruik hiervoor momenteel een afdichttouwtje van Loctite, vergelijkbaar met hennep maar iets eenvoudiger te verwerken (vind ik).
groet Jos.
Een misschien wel iets duurder systeem vanwege de prijziger koppelingen.
Daar staat tegenover dat je met een eenvoudige pijpensnijder, een duimstok en een paar sleutels veel kunt doen.
Het leidingverloop is bij behoefte snel te veranderen en de koppelingen kunnen nagenoeg onbeperkt worden hergebruikt.
Het systeem draait nu ca. 6 à 7 jaar zonder noemenswaardige storing of lekkage.
Je komt er echter niet omheen om af en toe een aansluiting met schroefdraad te maken bijv. bij het installeren van thermometers en het aansluiten op de ketel en de buffers.
Ik gebruik hiervoor momenteel een afdichttouwtje van Loctite, vergelijkbaar met hennep maar iets eenvoudiger te verwerken (vind ik).
groet Jos.
- frans
Hier spreekt/preektbonkelaar schreef: koppelingen kunnen nagenoeg onbeperkt worden hergebruikt.
groet Jos.
Men neme het stukje pijp waar de geknelde metalen ring omheen zit.
Houd dat op een stevige harde ondergrond.(bankschroef o.i.d.)
Langzaam ronddraaien en ondertussen zacht met een hamer op de ring tikken.
Paar keer rond en je trekt de ring eraf, en deze is weer te gebruiken.
Ooit van mijn pa geleerd, zuinigheid zit in de genen.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.