Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

peterberg
Moderator

Re: Huis verwarmen met een Rocket Mass Heater

Bericht door peterberg »

@rinchen,
Zoals je het nu getekend hebt, zit er geen enkel verband in, alle stootvoegen zitten gewoon boven elkaar. En een mix van 30 mm en 55 mm dikke stenen is een recept voor problemen. Op deze manier loop je de kans dat als het geheel heet wordt, alle vastgeplakte kanten los gaan zitten en het ding uit elkaar kan vallen. Gebruik een uniforme dikte, laat de naden overlappen en zorg dat elke steen tenminste een andere op zijn plaats houdt. Voor zover ik kan zien kloppen de verhoudingen wel.

Verder raad ik je aan om bij het plafond van de tunnel de stenen op hun kant te zetten, want dat is een van de zwaarst belaste delen van het hele ding. Is er trouwens een reden om de voorkant van de feed tube lager te maken?
rinchen schreef:Zou een heat riser van 60cm ook goed werken? Dan kan deze namelijk uit 1 plaat gemaakt worden.
Misschien wel, dat hangt van de lengte van de tunnel af. Zie het boekje van Ianto Evans, daar staat dit soort details vrij goed omschreven.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@gerard,
Voor zover ik weet is het opgenomen in een normblad voor schoorsteen kanalen. Ik heb de desbetreffende pagina een keer in mijn handen gehad, lang geleden van iemand geleend. Helaas nooit genoteerd wat het NEN nummer was, het spijt me.

Overigens zijn in de vakhandel kleppen te koop die inderdaad 80% afsluiten en "pijpsleutels" genoemd worden. Oorspronkelijk bedoeld in of achter potkachels vermoed ik, het deel waar aan gedraaid kan worden heeft inderdaad de vorm van het oog van een sleutel.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Bedankt weer!
Hierbij de aanpassingen. Om de bouw makkelijk te maken (weinig stenen slijpen) en ik wel dezelfde maten wil houden heb ik er voor gekozen de 30mm dikke stenen te vervangen door 50mm dikke. Ook staan ze nu rechtop boven de burn tunnel. Bij de feedtube is het misschien wat rommelig nog, daar zouden de stenen afgeslepen kunnen worden. Het hele spul komt in de vermiculiet korrels te staan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@rinchen,
Dit lijkt al beter, maar je ontkomt er niet aan om meer stenen te verzagen. Ergens komen er dan toch wel twee stootvoegen boven elkaar te liggen, dat is vrijwel onvermijdelijk. Als de hele rest maar fatsoenlijk verband met elkaar heeft.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Bij de brug over de burntunnel liggen de stenen maar 16mm op de rand om zo de 180mm brede tunnel te kunnen maken (stenen zijn 212 lang). Is dit genoeg? zal ik hier extra vuurcement of een stuk afgezaagde chamotte plaatsen?

Groeten
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Bij de brug over de burntunnel liggen de stenen maar 16mm op de rand om zo de 180mm brede tunnel te kunnen maken (stenen zijn 212 lang). Is dit genoeg? zal ik hier extra vuurcement of een stuk afgezaagde chamotte plaatsen?
Nee hoor, die 16 mm als opleg is genoeg. Dit is een van de redenen waarom het nodig is alles wat er onder zit een onderling verband te geven. Wat je wel kunt doen is de naad tussen de brug en de wanden goed aansmeren en met een vochtige spons lekker dicht wrijven.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Goed om te horen!
Ik heb de layout van de stenen nog iets aangepast, nu hoeven er slechts 2 stenen gezaagd te worden.
Heeft u een idee hoeveel vuurvast cement (in kg) ervoor nodig is?

Ik denk de materialen hier http://www.broodoven.com/verkoop-vuurvaste-materialen
te kopen. Ik woon zelf in Dordrecht, heeft u nog suggesties om de materialen ergens anders te halen?

Groeten,
Rinchen
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

rinchen schreef:Heeft u een idee hoeveel vuurvast cement (in kg) ervoor nodig is?
De kit die hier getoond wordt is Moviset, een luchtverhardende mortel. Het verbruik staat er bij aangegeven, dat is 7 waalformaat stenen per kg. Tel de stenen, dan weet je wat je nodig hebt. Ik denk dat 2 kg te weinig is, en 5 kg iets te veel.
rinchen schreef:Ik woon zelf in Dordrecht, heeft u nog suggesties om de materialen ergens anders te halen?
De meeste bouwmateriaal handelaren hebben waalformaat vuurvaste stenen, en Moviset hebben ze meestal ook wel. Je zou eens rond kunnen shoppen of dat handiger en/of goedkoper is.
groeten, Peter
rinchen

Bericht door rinchen »

Ik heb mijn vuurvaste materialen bij BouwCenter Zwijndrecht kunnen bestellen. Ietsje duurder dan bij de BroodOven, maar dan wel een stuk dichterbij.

Afgelopen zaterdag een paar uur in de weer geweest met 3 man en mijn kinderen om +-3000 kilo aan bakstenen en vierkante keien op te halen. Gratis aanbieding van iemand via marktplaats, bedankt Hans!
Ik denk dat de keien een mooi aangezicht zullen worden aan de voorkant van de verwarmde bank.

Voor de geïnteresseerden heb ik hierbij nog het ontwerp toegevoegd hoe het er in ons huis er ongeveer uit komt te zien. De zichtbare muur is de scheiding tussen onze woonkamer en keuken. Zo zullen we dus 3 verwarmde banken hebben, langs het raam, de muur in de woonkamer en de muur in de keuken.
Ik ben van plan de radiator die nu onder het raam hangt in de bank te verenigen, zo kan ik er eventueel nog warmte aan ontrekken voor de rest van het huis. Werkt het niet dan kan het altijd nog dienst doen als warmte massa :-)
rinchen

Bericht door rinchen »

Bij installand had ik 200mm spiraliet buizen besteld en ik zou deze vandaag ophalen in Oosterhout. Daar aangekomen waren de buizen slechts 125mm. Min punt voor installand... Ook de onderdelen die ze niet op voorraad hadden (einddeksels, bochten en T's) zouden 2 a 3 weken duren om te bestellen. Deze heb ik bij warmteservice besteld. Het personeel was vriendelijk de bochten en T's op voorraad en de deksels waren binnen 2 dagen besteld en geleverd. Plus punt voor warmteservice. De buizen had ik daar ook kunnen bestellen maar waren een stuk duurder dan bij installand. De andere onderdelen maakten niet al te veel uit kwa prijs.

Gisteravond met de slijptol aan de gang geweest om het olievat open te slijpen. Het was geen moeilijk werk, wel bril en oorkappen op!

PS. vat gekregen van de autogarage die mijn auto onderhoud. Hij is blij er vanaf te zijn want hij slijpt ze altijd in stukken om bij het oud ijzer weg te gooien. Ik heb 2x 200L vaten en 2x 60L vaten gekregen.
rinchen

Bericht door rinchen »

Helaas nu blijkt de 200mm spiraliet bij Installand ook niet op voorraad. Levertijd 2 a 3 weken..
Toch maar bij warmteservice besteld, gelijk via de telefoon de bestelling opgenomen voor de webshop prijs, levertijd 2 a 3 dagen ;-)

Overigens kon bij Installand de order wel netjes geannuleerd worden en is het bedrag teruggestort.
rinchen

Bericht door rinchen »

Hier een plaatje van de stenen
rinchen

Bericht door rinchen »

En een gat door de muur voor de ventilatiepijp...
rinchen

Bericht door rinchen »

Warmteservice heeft de buizen nu al binnen, toppie!
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Beste Peter en Rinchen,

Het valt me op dat de keien echt natuursteen zijn en dat lijkt me geen probleem voor de warmtebank.

Maar de bakstenen zijn zo te zien klinkers. Als dat inderdaad zo is, is dat geen probleem bij de ovenbouw?

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie