Overgenomen houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jimmy_zeropm

Overgenomen houtkachel

Bericht door jimmy_zeropm »

Hallo allemaal,

Onlangs hebben wij een woning gekocht waar reeds een houtkachel in zat gebouwd. Nu zou ik dit zelf niet zo snel aanschaffen maar na een paar avondjes geprobeerd te hebben moet ik zeggen dat het toch wel heeeel leuk en gezellig is en de uitdaging om de energierekening op deze manier te drukken word met de dag groter.

Nou heeft mijn kachel drie schuiven. Twee onder het raam en één erboven. De schuif linksonder is de bodemplaat die open gezet kan worden naar de as la. De schuif rechtsonder is mij niet duidelijk waar hij opengaat. De schuif boven lijkt mij logischerwijs de opening naar de schoorsteen en is vergezeld met een plus en min.

Zie de bijgevoegde foto.

Mij is niet geheel duidelijk hoe nu te stoken. Ik heb veel gelezen hier op het forum maar het lijkt niet geheel aan te sluiten op mijn bevindingen.

Ik doe het nu als volgt;

- Alles open, wat hout erin en aansteken. Dit gaat als de brandweer, de kachel blaast als een gek en het hout gloeid meer dan het brand. Het waait in de kachel, geen mooie vlammen.
- Als de kachel goed heet is, temper ik de onderste schuiven. De linksonderschuif op een minimum en de rechtsonderschuif zet ik zo dicht dat het gewaai overgaat in een mooi rustig vlammenspel. Echter, nu word het hout zwart en de tegels in de kachel ook. Het lijkt dus op een onvolledige verbranding. Maar het is wel een stuk mooier en rustiger plus dat mijn hout voorraad er niet met een maand doorheen is ;-).

De bovenste schuif ben ik nog niet goed uit wat hij voor effect heeft.

Wat is nou de beste methode? En Wat is het best voor de kachel. Voor het milieu lijkt me duidelijk hoe minder zwart hoe beter...
Nogmaals met alles open is er geen houden aan, kun je elke twee minuten een nieuw blok hout erin stoppen ;-).

Wie weet het?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bertocello

Re: Overgenomen houtkachel

Bericht door bertocello »

Waarschijnlijk is de schuif links onder de primaire luchttoevoer, deze zet je open om aan te steken en als de kachel goed brandt , HELEMAAL dicht.
De schuif rechts onder is de secundaire verbranding, om te beginnen met stoken ruim half open zetten en als de kachel goed brandt minderen tot MINDER dan half open.
Met de bovenste regel je de tertiare luchttoevoer, deze gebruik je om de kachel stiller of harder te laten branden.
Ik baseer mij voor dit antwoord op vergelijkbare kachels (o.a. Morso) die ik in het verleden heb gehad.
Verder stook je op zicht, dat wil zeggen , blijf een tijdje bij de kachel en ervaar hoe ze reageerd, veel plezier met experimenteren.

Bertocello
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Heb je toevallig niet de merknaam van de kachel?
Meestal heeft tertiaire beluchting geen schuif, het kan ook zijn dat de bovenste schuif voor de secundaire is (beluchting via de ruit). De primaire schuif idd altijd dichtzetten als de kachel op temperatuur is.
Verder zie ik dat je hout er nogal 'vers' uitziet; de bast is groen en er zitten geen barsten in, zoals bij droog hout. Het kan zijn dat het nog te nat is, dit zou ook de zwarte aanslag verklaren. Dus gedroogd hout kopen of zelf zagen en 2 jaar laten liggen.
groet,
Erik
jimmy_zeropm

Het is een Helex Tango.

Goed gezien van het hout watonder de kachel ligt! Maar dit is net een week geleden uit de tuin gesnoeid. Dat blijft daar nog minstens anderhalf jaar liggen en is puur voor decoratie ;-). In de tuin hebben we een houtopslag met voldoende voorraad voor deze winter, ook goed droog. Dit is ook achter gelaten door de vorige bewoner!
Erikvr

Bericht door Erikvr »

Het is een Rika/helex Tango idd, manual staat hier:http://downloads.networx.at/www.rika.at ... /Tango.pdf

- handel links onder is voor het schudrooster, moet openstaan bij opstarten kachel, na 10-15 min dicht
- handel rechts onder is primaire beluchting, moet openstaan bij opstarten kachel, na 10-15 min dicht
- schuif boven is secundaire beluchting, moet altijd openstaan bij stoken met hout. bij stoken met kolen moet het dan weer dicht staan

Als het hout niet blijf branden met alleen de bovenst schuif open (op + dus) dan is het hout waarschijnlijk te toch nat. Je zei ook al dat het hout meer gloeit dan brandt, dit is al een indicatie. Bij twijfel 2 houtstukken tegen elkaar slaan, moet een heldere klank geven. Anders even een vochtmeter kopen, bespaart een hoop gedoe.

Welkom bij de houtstokersclub! :D
groet,
Erik
jimmy_zeropm

Ah kijk aan! Nu is er duidelijkheid! Ik ga er dit weekend even mee aan de slag om te kijken hoe dat verloopt.
Ik had nooit verwacht dat het zo aanstekelijk (letterlijk en figuurlijk haha) zou zijn. Vooral het zelf verzamelen, opdelen en drogen van hout is een prima hobby en de voldoening als het lekker knappert in de haart is groot!

Bedankt voor alle tips!
Plaats reactie