CostAcc wrote:NOOIT MEER ONZIN OP EEN HOOPJE GELEZEN.
[/rl]
Ook goedenavond, iedere gast is welkom
Moderator: Moderators
CostAcc wrote:NOOIT MEER ONZIN OP EEN HOOPJE GELEZEN.
[/rl]
Beste Costaccountant,CostAcc wrote:NOOIT MEER ONZIN OP EEN HOOPJE GELEZEN.
Dat was gewoon de stelling om de discussie te openen. Het tweede was de overtreffende trap van die stelling, gebaseerd op RobinDemey, die op ecobouwers gedurende de discussie het modelvoorbeeld van het PH steeds aanpaste owv slechte vergelijkpunten.CostAcc wrote: De gevolgtrekking van je eigen stelling is op zijn minst bijzonder merkwaardig. Ik citeer je: "Herbruik van een oud, zelfs matig geïsoleerd huis samen met een hectare duurzaam beheerd hakhout kan wel eens een positievere impact hebben dan een PH met een electrische verwarming die op jaarbasis gecompenseerd wordt door de opbrengsten van PV op het dak (Wat in België een NEWnoemt: nulenergiewoning)"
Uit deze hoogsteigen "kan wel eens" meen je vervolgens het besluit te kunnen trekken dat, ik citeer je: "Meer nog , een PH ook verwarmd met hakhout scoort zelfs niet beter dan het oude huis. Niet financieel en niet op vlak van milieu-impact."
Je zal het met mij eens zijn dat dit een hoogst eigenaardige extrapolatie van je eigen stelling is. Niet ?
Op Ecobouwers meermaals. Of toch een poging. Cijfers krijg ik van jullie (die het PH-model aanhangen) niet vast. Enkel aanvallen, bedenkingen en beschimpingen op het door mij voorgestelde model. (zoals je hier nu ook weer illustreerd)CostAcc wrote: Mag ik er je aan herinneren dat je noch voor de stelling, laat staan voor de extrapolatie enig bewijs aanlevert ?
bron: http://www.ecobouwers.be/forum/post/acc ... ent-149170Al dat houtgeklief en gezeul met hout en asse mag je natuurlijk charmant, nostalgisch of behaaglijk vinden, maar voor mijn persoonlijk welbehagen ga ik de volgende 20 jaar liever elk jaar op vakantie met de 1875€ die vadertje staat me per jaar betaalt voor die Groene Stroom Certificaten. Zal ik je de volgende 20 jaar elk jaar een kaartje sturen met "Beste Mon, schitterend weer hier, lukt het wat met dat hout klieven ?"
Je citaten zijn juist. Mijn bewering ook. Tot dan toe was er nog geen inhoudelijke weerlegging gebeurd.CostAcc wrote: Wanneer op 16/09/2011 de allereerste forumreactie op je stelling beweert dat, ik citeer: "Meer dan een denkoefening kan het echter nooit zijn, want in Belgie is maar plaats voor 3 miljoen hectare bos. En dan moet alle landbouwgrond weg, alle steden weg enz." , reageer je met, ik citeer: "Sterke binnenkomer ook . Is meteen een sterker argument dan ik op 4 bladzijden ecobouwers heb gelezen."
Ja hoor ! Deze reactie die je stelling meteen in de vuilbak smijt, is heus geen enkele maal in de méér dan honderd reacties op het ecobouwers.be forum aangehaald ! Zie http://www.ecobouwers.be/forum/post/hoe ... ent-150296 Was je de datum opgevallen ? Binnen de autogedeclareerde superieure moraal van het ecologieforum zal STAALHARD LIEGEN wel kunnen, vermoed ik ? Alles is blijkbaar goed om het leidende forum ecobouwers.be te beschimpen, niet ? In de hoop wat extra bezoekers naar dit forum te leiden ?
Robin zei :"Lijkt me natuurlijk moeilijk om iedereen een hectare landbouwgrond/bosgrond te laten kopen. De hoeveelheid grond is namelijk beperkt hé."
Gandalf antwoordde:
Als er geen hectare per huishouden duurzaam beheerd kan worden, kom je sowieso in de problemen vroeg of laat.
Met limieten moet rekening gehouden worden, maar de fossiele energiebronnen waar het nu allemaal op draait (ook produktie&transport van eco-materiaal, PV enz)zijn ook eindig, en die oplossingen zijn ook niet veralgemeenbaar. Stel u even voor dat morgen elk Chinees gezin een PH wil ? Dus zouden we evengoed kunnen besluiten: "Lijkt me natuurlijk moeilijk om iedereen een PH/PV-installatie te laten kopen."
Nu begint het toch een beetje zielig te worden niet ?CostAcc wrote: Je antwoord op die allereerste reactie is anders ook niet min: "Een goede indicatie voor de overbevolking in ieder geval ... Dus ofwel zal de bevolking moeten dalen, ofwel zal de gemiddelde bewoningsgraad per woning terug moeten stijgen ( naar waardes die vroeger wel normaal waren)."
Tja, 't land is gewoon overbevolkt ! Om met hakhout te verwarmen zullen we d'r een paar miljoen moeten buitensmijten... Op basis van welke criteria die paar miljoen zal bepaald worden... Was dat hier een ecologieforum of een naziforum ? Maar ondertussen komen jullie wel de moraal prediken op ecobouwers.be ? Mensen mogen zelfs niet meer op vakantie ! Teveel CO2.
En dan keerde de vraag naar jou welke impact jouw model op het land heeft. Hoeveel grond is er nodig voor jouw model ? Wat is de ecologische footprint nieuwbouw PH-PV-elek. verw ?Gandalf wrote:Maar ook dat wordt krap. Een gemiddeld huis zou dan door gemiddeld 3,666 personen moeten bewoond worden. Ook dat halen we momenteel niet.
Dus ofwel zal de bevolking moeten dalen, ofwel zal de gemiddelde bewoningsgraad per woning terug moeten stijgen ( naar waardes die vroeger wel normaal waren).
Ofwel zullen er andere oplossingen uit de bus moeten komen.
Ja, dat is een goede illustratie van jouw hogere graad van kostberekening (zeldzame hoogten ? Reeds tekenen van ijle lucht?):CostAcc wrote:Dat het ook financieel kant noch wal raakt, is ook op ecobouwers.be overvloedig uiteengezet. Eén voorbeeld: Als iedereen enkele tientallen are nodig heeft om zich te verwarmen, zal de prijs van bosgrond snel van 20000/25000€ per hectare naar boven de 100000€ per hectare klimmen... Eens alle stroom groen is (2050 ?), zal de prijs dan imploderen. Weg 100000€ !
NEEN! NOG ERGER is een alternatief voorstellen dat er nog meer NOX&fijnstof produceert als ze beide in hun geheel bekeken worden. En dit is de enige juiste manier. Want zo in hun geheel komen deze stoffen in de atmosfeer. En vergeet voor jouw model het bisnummertje (mega-bult) CO2 niet.CostAcc wrote:HET ALLERERGSTE:
Door een oproep te doen naar het stoken van alle oude, niet tot matig geïsoleerde woningen met hakhout... doen jullie een oproep tot een regelrecht ecologisch fiasco ! Biomassa verbranden mag dan wel CO2 besparen, het produceert wel NOx en fijn stof met de vleet. Fijn stof is de hoofdoorzaak van longkanker, na roken. De maatschappelijke kosten tengevolge van fijn stof worden in Nederland tot 40 miljard € geraamd, per jaar.
Hier is iedereen al lang overtuigd van herbruik en rationeel isoleren.CostAcc wrote:De overgrote meerderheid van oude, niet tot matig geïsoleerde huizen wordt vandaag verwarmd met aardgas. Mogelijk is men in dit amateurgezelschap daar niet van op de hoogte, maar aardgas heeft de allerproperste verbranding (vele malen properder dan hout). De totale fijn stof emissie van de huishoudens in Nederland bedroeg in 2008, 3350 ton. Inclusief deze van zowat 6 miljoen huishoudelijke aardgasinstallaties. De zowat 1 miljoen Nederlandse houtkachels - die veelal als bijverwarming gebruikt worden - nemen van die 3350 ton, 1395 ton voor eigen rekening. Alle cijfers kan je terugvinden op ecn.nl. Verminderd met de fijn stof uitstoot door stookoliebranders en rekening houdend met een 50/100 verhouding tussen bijverwarming/hoofdverwarming, geeft dat een toename van de fijn stof uitstoot met factor 9. 9 x zoveel fijn stof wanneer alle aardgas (hoofdverwarming) door hakhout zou vervangen worden.Met enkele smogalarmen per winter zullen we d'r in ieder geval niet meer geraken. Daarom is het van primordiaal belang deze woningen te isoleren tot tenminste het niveau van een Laag Energie Woning (30KWa/m2) of beter nog PassiefHuis (15KWa/m2), alvorens van gas over te schakelen op biomassa als hoofdverwarming ! Zodat er CO2 kan bespaard worden, zonder extra NOx en fijn stof in onze lucht te spuwen. Ecologie simplifiëren tot de jacht op CO2 is een fout die je wel vaker tegenkomt. Alleen verwacht je dat niet meteen op een ecologieforum.
uit: http://www.ecobouwers.be/forum/post/hoe ... ent-150315Kan het milieu het wat schelen of de kandidaat-bouwer veeleer financiële dan mileuredenen heeft om een PH neer te zetten ? Als ik zo'n kandidaat-bouwer kan voorrekenen dat hij er ook financieel een goede zaak aan doet
Ik vrees van niet. Kom eens met cijfers.CostAcc wrote: Voldoende weerlegd ?
Ook niet. Vanop mijn stok leek het eerder op de doortocht van een pasgeschoren schaap.... Véééél geblaat !CostAcc wrote: Knuppel in het oudmufkotmetstoof-hoenderhok.![]()
En is dat enthausiasme daar wederzijds ?CostAcc wrote: Groeten van een aktief lid op http://www.ecobouwers.be/forum
Natuurlijke ventilatie met warmterecuperatie. Klinkt goed. Hoe zou je dat zien ? Heeft er iemand al zoiets op ecobouwers of een blog of zo ?robindemey wrote: Daarnaast is er niemand die je verbiedt om een natuurlijke ventilatie met warmterecuperatie te bouwen. Al zal dit veel moeilijker zijn en de juiste kennis vergen. Misschien haal je uw certificaat dan niet, maar woon je wel in een passief huis.
Dat is misschien wel waar Robin. En de certificaten lijken me ook niet zo belangrijk op de lange termijn geteld.robindemey wrote: Wat moet je voorstellen bij een passief huis? Een huis dat minder verbruikt aan verwarming dan 15Kwh/m2. Dit kan dus allemaal low-tech (stroleem, eventueel drievoudige beglazing en natuurlijke ventilatie met warmterecuperatie).
Dus waarom inboeten aan comfort?
En nu had ik toch even graag wat dieper ingegaan op het fijnstof- verwijt.Costaccountant wrote: HET ALLERERGSTE:
Door een oproep te doen naar het stoken van alle oude, niet tot matig geïsoleerde woningen met hakhout... doen jullie een oproep tot een regelrecht ecologisch fiasco ! Biomassa verbranden mag dan wel CO2 besparen, het produceert wel NOx en fijn stof met de vleet. Fijn stof is de hoofdoorzaak van longkanker, na roken. De maatschappelijke kosten tengevolge van fijn stof worden in Nederland tot 40 miljard € geraamd, per jaar.
bron: http://www.mooigelderland.nl/download.php?itemID=371964Als we uitgaan van een gemiddelde filtering van 0,1 kg fijn stof per boom per jaar en een bos met 200 bomen per hectare, kan een hectare bos jaarlijks 20 kg fijn stof invangen. Dit is een schatting, waarbij we
gemiddelde waardes gebruiken. Gebruiken we in de berekening de maximum hoeveelheid invang van 1,5 kg
per boom per jaar, dan is een hectare bos zelfs in staat om 300 kg fijn stof uit de lucht te halen.
Die zegt niets over fijnstof, want dat meet de T330/2 niet. Testo heeft wel fijnstofmeters maar die heb ik niet aangeschaft.Gandalf wrote:Gesteld dat een hectare hakhout een 10 (à15) stére wilg oplevert en dat we die gaan verbranden in een goede massakachel,, hoeveel gram fijnstof produceren we dan per jaar ? Wat is onze emissie dan ? Heeft iemand de precieze gegevens ? (Peter, wat zegt de testo?)
Graag commentaar als ik ergens een rekenfout maak. Of bepaalde gegevens té optimistisch inschat.Als we uitgaan van een gemiddelde filtering van 0,1 kg fijn stof per boom per jaar en een bos met 200 bomen per hectare, kan een hectare bos jaarlijks 20 kg fijn stof invangen. Dit is een schatting, waarbij we
gemiddelde waardes gebruiken. Gebruiken we in de berekening de maximum hoeveelheid invang van 1,5 kg
per boom per jaar, dan is een hectare bos zelfs in staat om 300 kg fijn stof uit de lucht te halen.