Hallo Pigion en JantjeV8,
Allereerst dank voor jullie reacties en meedenken.
Hieronder voor jullie beiden een reply, te beginnen met Pigion:
Isoleren is altijd nog de beste investering. Bouwmarktkwaliteit isolatie stelt niet veel voor. Doe eens goede isolatie om de cv buizen, zeker voor de dikke 45 mm buizen min. 25 mm pur schalen of 30 mm glaswol/steenwol schalen, alles goed met 10 cm breede tape wikkelen.
Alles cv buizen zijn geisoleerd. De oude 45mm buizen onder de vloer zelfs met karton/gips (ca. 10cm isolatie = origineel van vroeger).
Die 7 cm polystyreen op het dak is een lachertje. Dat moet echt naar het dubbele.
Klopt. Dit was echter het dunste punt. Over het algemeen heb ik ca. 10cm waarbij alles luchtdicht is afgepurd en heb ik ca 3 cm stilstaande lucht. Daarnaast komt er nog tzt een nieuw dak op, waarbij ik ook nog aan de buitenkant ga isoleren (indien mogelijk ivm rotten dakbeschot).
- Ik lees over vloerisolatie...... kan waarschijnlijk ook beter.
22 cm glaswol in elke vloer lijkt me voldoende...
Muren???
Idem (althans de buitenmuren...)
Waarom moet de hal warm zijn? Puur verspilling. Dit type huis is gebouwd voor compartimentering, dus warme en koude ruimten gescheiden
In 1923 misschien, echter tegenwoordig is in mijn geval de hal de centrale schakel tussen een x aantal ruimten die we frequent gebruiken. Dan wil je niet elke keer een temp. verschil van meer als 5 graden hebben. Toen we in het huis trokken was dit op koude dagen zelfs wel 12 graden verschil (was toen ook nog niet geisoleerd echter).
Het investeren in zonnecollectoren is de duurste methode om gas te besparen.
Qua aanschaf volgens mij ook. Echter het gaat puur vanwege het warm water verbruik icm met onze huidige Gas CV ketel die niet de liters kan leveren voor de stortdouche (en ja die stortdouche komt er. Ook al is dit ecologisch gezien ook een punt van discussie). Ik moet 25 l/min bereiken en dat kan nu alleen maar middels boiler of een nieuwe ketel. Ik kies voor boiler icm zonnepanelen/hout-cv/gas-cv.
Bezint voor ge begint!!!!
Daar ben ik nu al een aantal weken mee bezig
JantjeV8:
Ik begrijp de 3-weg klep helemaal links niet.
Die is er als gevolg van de tips en draadjes van Albert/CP; in het tussenseizoen, zoals nu het geval is wil je niet een al te hete aanvoer vanuit buffer. Dus zit hier een drieweg MENGklep die de aanvoer met retourwater mengt. De gas cv staat hierbij dus uit (tenzij T2 < 80 graden)! Is dit het geval dan springt de gas cv bij en verwarmt na.
Tevens loopt je gas-cv waterzijdig via een warmtewisselaar door je boilervat, terwijl consumptiewater juist rechtstreeks door het cv-toestel naar de verbruikers (bad/douche/keuken) gaat. Dus vanuit de boiler, door het cv-toestel naar de gebruikers. Je hebt dan maar 2 wisselaars in het boilervat nodig.
Zoals je nu tekent, verwarm je je consumptiewater cv-zijdig vanuit het gas-cv toestel in plaats van waterzijdig.
Klopt helemaal! Echter mijn gas cv kan mij niet de liters per minuut leveren voor WW. Een boiler wel! Dus cv zijdig (na)verwarmen van de boiler indien nodig (= ~90 graden). Kost me wel een spiraal meer en dus een duurdere boiler. True....
Waarom laat je je hout-cv via een platenwisselaar gaan? Als je hout-cv rechtstreeks z'n warmte in het buffervat laat afgeven, hou je je stookrendement veel hoger.
Vanuit dat buffervat kun je je boilervat opwarmen, gaat veel gecontroleerder. Je hebt die hout-cv nu ook doorgetrokken naar de boiler. Als je hout-cv lekker stookt en 70-80 graden water afgeeft, heeft die je boiler met een kwartier op temperatuur. En dan moet je kachel gaan smoren....
Laatste opmerking om de pagina's helemaal te lezen is wel terecht

. De reden van een platenwisselaar is dat die een veel betere warmtoverdracht heeft als een spiraal in een buffer (tenminste de regulier te kopen buffervaten met 1 spiraal). Tevens goedkoper; buffer zonder spiraal en met platenwisselaar vs buffer met spiraal zonder platenwisselaar. Dit op basis van adviezen van andere forumleden. De kachel smoren gebeurt ook niet; daarvoor is de driewegKLEP die gestuurd wordt door T1.
Heb een nieuw schema toegevoegd met wat kleine wijzigingen.
Opmerkingen/commentaar: graag!
M.v.g.
Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.