Hallo Forum Leden,
Ik heb een schuur die ik aan het opknappen ben. Doel is om over 2 jaar een goed geisoleerde ruimte te hebben met unideck platen op het dak (met daaroverheen natuurlijk dakpannen), dubbelle beglazing en muren met een spauw die gevuld is met steenwol.
Vloeroppervlak is ong 200m2 (20 x 10 mtr) en ik schat de inhoud op 6 a 700 m3. Er zijn geen wanden in de schuur: het blijft dus 1 grote ruimte.
Nu ben ik aan het nadenken over de verwarming. De ruimte zal zeker niet continue in gebruik zijn en als die gebruikt gaat worden dan weet ik dat van te voren. Omdat ik daarnaast redelijk makkelijk aan brandhout kan komen lijkt een tegelkachel mij erg geschikt om de zaak te verwarmen.
Bestaan er tegelkachels die een vermogen hebben om een dergelijke ruimte warm te krijgen? Merken / Type ?
Of moet ik een combi maken van een tegelkachel met een houtkachel?
Of ipv 1 grote 2 kleinere tegelkachels?
Voor 700m3 heb ik denk ik een vermogen nodig van 700 * 80 Watt = 56 kW? Is dat een juiste aanname?
Hebben jullie ideeen voor evt alternatieven?
CV/ Gas is in mijn ogen geen optie voor het verwarmen van de ruimte omdat
1. ik denk dat mijn aansluiting dat niet trekken kan, op dezelfde aansluiting zit ook al een cd ketel van 45 kW voor mijn woonhuis
2. ik de ruimte niet continue wil verwarmen: als het buiten vriest, mag het van mij in de schuur ook vriezen als die niet gebruikt wordt, dus bevroren installatie / radiatoren
Ben benieuwd naar jullie reacties
PH22
Tegelkachel: advies gevraagd
Moderator: Moderators
-
deleted
Re: Tegelkachel: advies gevraagd
PH22,
Welkom hier op het forum.
Een aardige ruimte heb je daar om met een massakachel warm te krijgen.
Heb je al een idee van de (toekomstige)verliezen door dak, vloer en ramen en muren ? Of waar haal je die 80 Watt per m3 ?
Ook interesseert het me wel hoe je die oude muren gaat isoleren. Met een nieuw te bouwen muur(+ spouw), is dat dan langs binnen of langs buiten? En hoe dik ga je isoleren?
En heb je de 700m3 helemaal nodig(beroepsdoeleinden, woonfunctie, ... ) of zou je ook een kleiner deel kunnen verwarmen met een massakachel ?
G
Een aardige ruimte heb je daar om met een massakachel warm te krijgen.
Heb je al een idee van de (toekomstige)verliezen door dak, vloer en ramen en muren ? Of waar haal je die 80 Watt per m3 ?
Ook interesseert het me wel hoe je die oude muren gaat isoleren. Met een nieuw te bouwen muur(+ spouw), is dat dan langs binnen of langs buiten? En hoe dik ga je isoleren?
En heb je de 700m3 helemaal nodig(beroepsdoeleinden, woonfunctie, ... ) of zou je ook een kleiner deel kunnen verwarmen met een massakachel ?
G
-
ingmar89
Anders zou ik me in zon situatie ook wel een houtvergasser met een indirect gestookte heater of heaters kunnen voorstellen. Eventueel met een gasketel erbij voor vorstvrij houden.
-
ph22
DankGandalf schreef:PH22,
Heb pc problemen en ben helaas niet ieder moment in staat om te reageren, mijn eigen pc staat nu in reparatie. Daarom pas zo laat een reactie
Nee, weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik dat zou moeten bepalen.Gandalf schreef:
G
Dak : unideck platen (10 CM) met daaroverheen tyvek folie en de oude "oud hollandse" dakpan er weer op.
Muren worden nieuw opgezet : buitenmuur, reguliere baksteen, spauw met steenwol (10 cm) en binnenmuur van kalkzandsteen of evt een isolatiesteen: moet nog bepaald worden
Ramen: Er komen zes a 7 dakramen, velux, met dubbelglas van ong 1 m2 per stuk. Daarnaast zijn er 2 ramen van ieder ong 1 m2 met HR glas
en die 80 Watt per m3 : is dat niet een standaard voor reguliere cv (radiator) berekeningen in een woonhuis?
Zoals gezegd: het wordt een compleet nieuwe muur + spouwGandalf schreef:
G
Nee, ik wil het als een ruimte houden.Gandalf schreef:
G
Wat bedoel je trouwens met een massakachel? Is dat hetzelfde als een tegelkachel?
Groeten,
PH22
-
ph22
Hallo ingmar89,ingmar89 schreef:Anders zou ik me in zon situatie ook wel een houtvergasser met een indirect gestookte heater of heaters kunnen voorstellen. Eventueel met een gasketel erbij voor vorstvrij houden.
Dank voor je reactie. Gas (althans aardgas) is eigenlijk geen optie omdat ik de ruimte niet per se vorstvrij hoeft te houden, dan heb ik er immers ook geen stookkosten aan. Daarnaast kan de aardgas aansluiting op mijn perceel een dusdanig hoeveelheid leveren dat het niet mogelijk is om 2 ketels (1 voor woonhuis en 1 voor de schuur waar het over gaat) niet mogelijk is.
Houtvergasser of gasheater (ik neem aan ook op hout?) is compleet nieuwe materie voor me. Kan interessant zijn. Heb je een linkje of zo zodat ik me in kan lezen?
Groeten,
PH22
-
gdelea
als het goed geisoleerd is zal aan ongeveer 50 w m3 meter genoeg moeten hebben, maar een snelle opwarming wordt dan een ander verhaal.wil je die ruimte af en toe opstoken dan lijkt een massa kachel iets minder geschikt voordat die warmte afgeeft, in de hele ruimte, ben je een halve dag verder.ook zal de ruimte aan de grote kant wezen voor 1 stralingskachel zelf met 2 kachels is het nog een behoorlijke ruimte .je zou eens kunnen zien bij bv bullerjan houtkachels.die kachels worden ook een hoop gebruikt in loodsen.