Gas CV en CV haard schakelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hauwie

Gas CV en CV haard schakelen

Bericht door Hauwie »

Goede middag,

Even voorstellen.
Ik ben Jeroen en volg dit forum enige tijd anoniem. Dankzij de discussies op dit forum ben ik erg ver gekomen met mijn schematische weergave van mijn (deels toekomstige) installatie.
Ik was in het bezit van een lucht/water warmtepomp, maar heb daar snel afstand van genomen. De Kwh-en vlogen me om de oren en we kregen het niet echt lekker warm. Jammer van de investering, maar het wordt tijd om weer verder te kijken naar andere energiezuinige oplossingen. Ik wil mijn gasverbruik halveren door middel van een Hout CV.

Ik heb een schematische tekening gemaakt.
Op dit moment stook ik met mijn gas CV nog weersafhankelijk over mijn oude buffer van 100 liter (was bedoeld om pendelen tegen te gaan van de warmtepomp). Dit heb ik zo gedaan omdat ik alleen maar open verdelers met in totaal 21 groepen. Niet echt energiezuinig. Omdat er een hoge temp bron bij komt moet ik gaan reduceren. Dit wil ik gaan doen door middel van een Regumat F-130. Hierdoor heeft het ook niet veel zin meer om weersafhankelijk te gaan stoken (kan je ook lastig extern blokkeren bij mijn ketel Viessmann 333). Mijn CV moduleert prima terug en kan op aanvoer temp 40° ingesteld worden.

Het gaat mij nu met name om de schakeling. Ik wil als mijn buffer 38 graden bereikt de vloerverwarming voeden vanuit dit buffer, als de temp onder 34 graden valt schakelt de cv weer in (mits er vraag is).
De vraag is: Klopt mijn theorie? Zien jullie nog andere zaken in het schema die niet kloppen? Ik wil volgende maand gaan bouwen.

Alvast bedankt voor jullie onderbouwde commentaar!

Gr. Jeroen
Schema CV Haard.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hauwie op 19 sep 2011, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Chicken Power

Re: Gas CV en CV haard schakelen

Bericht door Chicken Power »

Dag Hauwie,

Bij deze dan officieel van harte welkom!
Hauwie schreef:Ik was in het bezit van een lucht/water warmtepomp, maar heb daar snel afstand van genomen. De Kwh-en vlogen me om de oren en we kregen het niet echt lekker warm. Jammer van de investering, maar het wordt tijd om weer verder te kijken naar andere energiezuinige oplossingen.
Ik ben erg benieuwd naar de specs van dat apparaat en desnoods een foto. Normaal zou dat echt moeten werken, zeker op VV.
Hauwie schreef:Ik heb een schematische tekening gemaakt.
De pompsymbooltjes komen wat ongelukkig uit maar als je de pijltjes volgt kom je er ook. Maak er wel even een gewone .doc van, dan heb je het plaatje gelijk in beeld.
Hauwie schreef:De vraag is: Klopt mijn theorie? Zien jullie nog andere zaken in het schema die niet kloppen? Ik wil volgende maand gaan bouwen.
Jij hebt het helemaal begrepen! :D

Groet, Cp
Verwijderd.
Hauwie

Bericht door Hauwie »

Hoi CP,

Bedankt voor de snelle reactie en je welkom.

Het is een Sfeerhaard met ww. We zien ook graag de vlammetjes!
Aquaflam 25.JPG
Aquaflam 25 specs.JPG
Met de symbolen ben ik idd geen ster....

Gr. Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chicken Power

Hai Hauwie,

Merci en graag gedaan.

Ik bedoelde dus eigenlijk plaatsjes en de specs van de warmtepomp die nu staat niks te doen...

Groet, Cp
Verwijderd.
Hauwie

Bericht door Hauwie »

Die ligt al een jaar bij het oud vuil! :fff
Kwam een post tegen over een zwembad wp. Niet aan beginnen in ons klimaat!

Gr. Jeroen
Chicken Power

Ha, Jeroen,
Hauwie schreef:Die ligt al een jaar bij het oud vuil! :fff
Ok, dat heb je dus nog niet afgevoerd? Ik heb wel intresse in dat ding!
Hauwie schreef:Kwam een post tegen over een zwembad wp. Niet aan beginnen in ons klimaat!
Ben ik niet met je eens. Je moet wel goed weten wat je doet en hoe je het ontwerpt. Dat ziet diegene van die draad nog lang niet (en velen met hem), dus daar heb je wel gelijk in. Hetzelfde geldt net zo goed voor een houtvergasser, er loopt nu een draad waar dat ook niet goed gaat.

Met een goed ontwerp en inzet in bij de condities van dat ontwerp is er een hoop mogelijk.

Groet, Cp
Verwijderd.
Hauwie

Bericht door Hauwie »

Nee CP, hij ligt echt bij het oud vuil!
Niet eens de moeite genomen de oud ijzer prijs te beuren.
Zoveel frustratie en bijna rechtzaak met de leverancier. Kostte me zowat mijn huwelijk!
Dan rest er voor mij 1 ding. Weg!

Nu rustig en gefundeerd bouwen aan wat anders....

Gr. Jeroen
Chicken Power

Das pech, ik ben bang dat ie daar een jaar echt niet meer zal liggen!

Wel erg tekenend verhaal met een huwelijk op springen, goeie motivatie voor je huidige aanpak. Jammer genoeg nog niet overal gemeengoed.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie