zelf een betaalbare kachel bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
miramar

zelf een betaalbare kachel bouwen

Bericht door miramar »

Hallo Forumbezoekers,

Binnenkort verhuis ik van mijn flat naar een huurwoning. In deze woning is een schouw gebouwd met een pijp die uitmond in de huiskamer. Deze pijp heeft een doorsnede van 9cm en eindigt op een hoogte van 43 cm vanuit het hart gemeten.

Is het mogelijk hier een finoven te bouwen en deze uit te laten komen op de pijp op 43 cm hoogte? Daarbij komt nog dat ik opzoek ben naar iets wat onder de vier a vijfhonderd euro blijft.

Ik heb gezocht op het forum naar een eventueel antwoord op mijn vragen maar nog niet echt iets gevonden.

Groeten,

Martijn (aka miramar)
deleted

Re: zelf een betaalbare kachel bouwen

Bericht door deleted »

Beste Martijn,

Welkom op het forum !

Ivm met je schoorsteen en schouwpijp:
Voor alle duidelijkheid : een diameter van 9cm ?
Is dat juist ? Is dat enkel een aansluitstuk of ook zo in de hele schoorsteen?
Hoe hoog is de schoorsteen?
Uit welk materiaal bestaat die aansluiting en eventueel schoorsteenbinnenwand ?

G
miramar

Bericht door miramar »

Bedankt! Geweldig forum!

Op de vragen kan ik niet exact antwoord geven omdat ik nog niet in het huis woon.
Volgens mij is alleen de aansluiting 9 cm, welke bestaat uit zilver glimmend metaal. Welk metaal kan ik later wel nakijken evt maar misschien heb je hier al genoeg aan. Op de eerste etage loopt een gemetselde schouw en die is daar ongeveer 75 cm breed. Deze is gemetseld van de buitenkant te zien. Hoe kan ik zien waar de binnenwand uit bestaat?

Hoe hoog de schoorsteen is? Bedoel je vanaf het dak gezien?
deleted

Bericht door deleted »

miramar schreef:Bedankt! Geweldig forum!

Op de vragen kan ik niet exact antwoord geven omdat ik nog niet in het huis woon.
Volgens mij is alleen de aansluiting 9 cm, welke bestaat uit zilver glimmend metaal. Welk metaal kan ik later wel nakijken evt maar misschien heb je hier al genoeg aan.
Zo'n meter aansluitpijp is niet echt interessant, daar staat in 5 minuten een andere in de plaats.
Voor de kachel is het belangrijk te weten welke binnendiameter de werkelijke schouw heeft. Ook het gebruikte materiaal. En natuurlijk de algemene staat van de schoorsteen.
miramar schreef:Op de eerste etage loopt een gemetselde schouw en die is daar ongeveer 75 cm breed. Deze is gemetseld van de buitenkant te zien. Hoe kan ik zien waar de binnenwand uit bestaat?
Daar zal je toch ergens een kijkje voor moeten nemen IN het schoorsteenkanaal. Zij er geen inspectieluikjes? Hoe wordt hij nu geveegd ?
miramar schreef:Hoe hoog de schoorsteen is? Bedoel je vanaf het dak gezien?
Concreet voor jouw is de hoogte van belang gemeten van het grondvlak waar je kachel komt te staan tot het topje boven het dak. Maar is dan ook alleen van belang als we ook de juiste binnendiameter kennen.

Als het overal een voering van 9cm zou zijn bijvoorbeeld ben ik bang dat geen enkele stukhoutkachel veilig geplaatst kan worden.
Pelletkachels zouden dan nog mogelijk zijn.

G
miramar

Bericht door miramar »

Bedankt voor je reactie. Ben ik mee geholpen. Ik krijg de 29ste de sleutel en ga dan alles nakijken zoals je hier aangaf.

Hopelijk tot dan!
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Als het overal een voering van 9cm zou zijn bijvoorbeeld ben ik bang dat geen enkele stukhoutkachel veilig geplaatst kan worden. Pelletkachels zouden dan nog mogelijk zijn.
Martijn,
Met die 90 cm doorsnede zou je nog een kleine rocket stove kunnen gebruiken. En trouwens, ik denk dat je voor het bedrag wat je noemt in je eerste bericht helemaal geen finoven kunt bouwen. Zo'n ding bestaat voor een aanzienlijk deel uit vuurvast materiaal, chamotte stenen bijvoorbeeld. Voor een kleine finoven kostte dat in 2002 ongeveer 1000 euro, mijn verwachting is dat het nu niet goedkoper uitpakt.

Omdat er met een rocket mass heater maar weinig vuurvast materiaal gemoeid is en er geen ijzeren deur of ander ingewikkeld ding inzit, is de kans dat je die kunt bouwen voor een paar honderd euro vrij groot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
miramar

Bericht door miramar »

Bedankt voor je reactie.

De doorgang is 9 cm maar dat bedoelde je misschien?

Is het misschien mogelijk om met tweedehands stenen of cement een kachel te bouwen? Ik kom vaak tweedehandsspullen tegen.

Zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om een oude kacheldeur te demonteren en dan te hergebruiken in een te bouwen finoven.

Begrijp me goed, het moet wel een degelijke kachel worden maar ik ben graag bezig met tweedehands of te recyclen materialen.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Sorry, ja ik bedoelde 90 mm.

Als je die oude kacheldeur vindt, betekent dat niet automatisch dat die ook goed toegepast kan worden in een finoven. Maar neem even aan dat je gebruikte chamotte stenen kunt krijgen voor weinig geld.

De vuurvaste kit die je nodig hebt zul je moeten kopen. De isolatie om de kern te scheiden van de mantel moet je ook kopen. Dan heb je nog bakstenen, leemstenen of betonstenen nodig voor de mantel, en cement, zand en kalk natuurlijk. En tenslotte een paar zakken vuurbeton om de bovenkant van de finoven af te dekken. Dan moet je ook nog een mal maken om die afdekplaten te gieten en iets van een tril apparaat om de beton te verdichten. Plus een deur, veegluiken en asdeur of zoiets. Alles bij elkaar tamelijk veel materiaal waarvan maar een gedeelte tweedehands gekocht kan worden.

Met een rocket mass heater heb je het meeste hiervan niet nodig. Geen vuurbeton, weinig chamotte stenen, een paar gebruikte olievaten, wat vuurvaste kit, een stelletje kachelpijpen of iets dergelijks en verder veel steenachtig materiaal en vooral veel leem of klei en zand. Geen deur, de veegluiken gemaakt van nisbus deksels.
Ik bedoel maar, als je heel goedkoop een efficiente kachel wilt hebben is de laatste optie verreweg de kortste klap.
groeten, Peter
miramar

Bericht door miramar »

Dat klinkt me reuze interessant. Daar wil ik graag meer vanaf weten.

Heb je toevallig een linkje die ik kan volgen?

Heb al wat gezocht maar kom niet heel ver.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Hier is een link naar foto's die ik gemaakt heb tijdens een workshop in Boxtel. Dan kun je alvast een idee krijgen hoe de opbouw van zo'n ding is. Dit is trouwens een hele grote, voor een huiskamer al iets te heftig. Hier is de bank met leem gemetseld en is helemaal hol. Het meeste wat ik ken is in het Engels, en je kunt ook een betrekkelijk klein bedrag uitgeven om het boekje "Rocket Mass Heaters: Superefficient woodstoves YOU can build" te kopen. Verder zijn er een heleboel filmpjes op YouTube over dit onderwerp, maar dat is wel spitten geblazen.
groeten, Peter
Albert van WdJ

Bericht door Albert van WdJ »

peterberg schreef:Hier is een link naar foto's die ik gemaakt heb tijdens een workshop in Boxtel.
@Peterberg,

Even een vraagje tussendoor. Is die dubbelwandige stalen buis bedoeld voor warmtewisselaar om warm water te maken?
Ik bedoel die buis op foto 17.
En zo ja, werkt dat probleemloos?

Albert
Change, before you have to.
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

@Albert,

Ja, dat is een horizontale buis-in-buis wisselaar voor een wandverwarming in een ander deel van dezelfde ruimte. Een wisselklep geeft de keus voor doorstroming van de gassen door de wisselaar of het langere traject door de bank. Dat het werkt is wel zeker, maar hoe goed dat is weet ik niet. Het is een drukloos systeem met een hooghangend expansie-buffervaatje. De hele opzet is zo experimenteel als het maar kan, allemaal bedacht door de groot moefti van de workshop Sjang van Daal, te zien op de eerste paar foto's.

En oh ja, een handjevol details zijn door mij ingebracht, van te voren en ter plekke.
Laatst gewijzigd door peterberg op 12 sep 2011, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
miramar

Bericht door miramar »

Bedankt voor de info Peterberg! Ben ik weer mee geholpen. Ik waardeer je hulp.

Ik ga het boekje bestellen op amazon.

Zijn er spullen die ik nu alvast kan gaan verzamelen? Zoals ik al aangaf kom ik nog weleens wat tegen.
xychix

Bericht door xychix »

Dat boek kun je volgens mij het beste krijgen op de site:
http://www.rocketstoves.com/
Tenminste daar heb ik m vandaan. Zeker een aanrader.

Groet,
Mark
miramar

Bericht door miramar »

Bedankt Mark,

Ben nu bezig met het verzamelen van spullen om hem te bouwen.
Plaats reactie