Hoi G,
Gandalf schreef:Een gematigd rationeel vleesgebruik. In een lokale cyclus, met respect voor het leven, daar ben ik niet op voorhand tegen. Het is gewoon mijn keuze.
Wel ben ik erg gekant tegen de huidige overconsumptie van vlees. En de industriële aanpak.
Ik sta hierin geheel achter je, al ben ik een (gematigd) vleeseter omdat ik het gewoon erg lekker vind én omdat ik van mening ben dat we omnivoren zijn om een reden.
Gandalf schreef:Ik zeg daarmee niet dat de andere 50% niet industrieel gerecycleerd wordt, maar het wordt niet geconsumeerd(door een maag) als dusdanig.
Duidelijk! Ik heb alleen moeite met de term 'recyclen' in deze.
Eigenlijk is 100% van de koe of kip een restproduct van de 'productie' van zuivelproducten, als je het zo ziet. Dan is die 50% vlees slechts één van de restanten die we hergebruiken, net zoals de beenderen en de ingewanden.
Dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor alle dieren die we houden met het oogmerk op de vleesproductie, zoals eigenlijk alle varkens, struisvogels en kangaroes.
Gandalf schreef:Waar het echter om draait is de 50 % die 'vlees' wordt:
Van deze 50%, het eigenlijke vlees, wordt er uiteindelijk ongeveer 50% weggegooid in de vuilnisemmer. Voornamelijk door de eindconsument, maar ook tijdens transport en opslag (afgekeurd, over datum, ...). Als je wil zoek ik wel eens de studies op.
50% van het vlees lijkt me erg veel. Ik zou al verbaast zijn als we het over 20% hadden. Vlees dat afgekeurd wordt, wordt meestal nog wel in producten gebruikt die voorgekookt/gebakken zijn en dus zeker voldoende zijn verhit of in diervoeding verwerkt. De consument is zeker de grootste verspiller. Wat er toch allemaal wordt weg gegooid, is niet mis, maar naar mijn idee misschien 10%.
Maar ook ik heb daar geen exacte cijfers van.
Gandalf schreef:In het algemeen wijkt dit trouwens niet veel af van het afval/verspil-gehalte van ander voedsel.
Ook mijn gedachte.
Gandalf schreef:Wat het wel erger maakt ,in mijn ogen, is dat er levende wezens mee gemoeid zijn. Dat maakt de verspilling dus toch erger ...
Zeker waar, maar al helemaal als je bedenkt dat veel van die beesten nooit geboren waren als we niet zoveel zouden verspelen.
Gandalf schreef:En 50 procent wordt door de industrie verwerkt tot minderwaardige produkten, waar ook perfect alternatieven voor zijn moest het geen "bijprodukt" van de vleesproduktie zijn.
Ik vind het geen minderwaardige producten. Neem bijvoorbeeld de meststof 'bloed- en beendermeel' welke samen met het bodemleven de planten voed, of het chemische alternatief dat het bodemleven om zeep helpt, extra watergiften vereist en uit aardgas wordt gewonnen via een energieslurpend proces. Ik weet het wel.....
Gandalf schreef:Ik heb er geen cijfers van, maar ik denk dat onze voorvaderen 'zelfvoorzieners' daar toch efficiënter mee omgingen.
Anders zeker, efficiënter weet ik niet. Een gevulde blaas werdt vaak een bal voor de kinderen, een hoop vleesrestjes gingen naar de honden en uiteindelijk wisten ze van gekkigheid ook niet meer wat ze met de botten aanmoesten, blijkt wel uit de hopen botten die zijn gevonden in verloren grothoekjes.
Ik ben het met je eens dat we op dit moment het (dierlijke) leven niet voldoende op hun waarde schatten en als mijn stukje vlees opeens 3x zo duur wordt omdat de bio-industrie en het kweken van dieren met enkel een vleesdoel verboden zou wordt, dan juig ik dat luit toe
Groetjes Brit
Groeten, Brit.
Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....