ziet er gelikt uit, heel erg mooi.
mvg
wouter a
Moderator: Moderators
Mees* schreef:Nou ja richtlijn................dat zie ik toch anders hoor. Je weet dat ik de tekening laag voor laag heb heb uitgeprint en ga er maar vanuit dat ik die naast de metselkuip (emmer lijm) heb liggen en deze pagina voor pagina gebruik. Een genot om mee te werken!
Zolang de mantel maar niet vast zit aan de kern, want die vertoont veel heftiger warmte-bewegingen dan de mantel. Met een finoven was je hiermee niet weg gekomen, juist boven die deur is een van de zwaarst belaste plekken van de mantel. Maar bij deze constructie valt die belasting wel mee.Mees* schreef:De rollaag ligt voor de latei. De bovenste liggende stenen in de rollaag rusten op de latei. Verder is er dubbel halfsteens doorgemetseld (eigenlijk dus steens).
De bell is eigenlijk het deel waar ik het meest onzeker over ben wat warmte verdeling betreft. Je hebt kans dat een halfsteens verzwaring als oplossing, te koud blijft en daardoor de afgifte aan de keuken kant gaat verkleinen. Een alternatief om de keuken kant wat levendiger te maken is de bakstenen op de hoeken niet schuin zagen zoals op de tekening, maar om en om naar buiten door laten lopen. Ongeveer zoals dit: Het is maar een voorstel, persoonlijk vind ik de vlakke muren met die schuine hoek mooier.Mees* schreef:Aan de keukenzijde komen geen verdikte muren, of.......... misschien toch een beetje; het schuine deel waar de 'oven' in komt te zitten wil ik betegelen met m'n oude tegels en witjes. Op de hoeken wil ik dan een halfsteens verbreding maken net als aan de voorzijde op de onderste meter. Ik kan dan ook makkelijker 'rommelen (zagen)' met de schuine hoeken. Zal dat problemen geven denk je?
Als het een probleem wordt, zou je het stijgkanaal ook naar de andere hoek van de bell kunnen verplaatsen. Dat is gunstiger ten opzichte van de ingang ervan. Twee hoeken van 15 graden met een stukje recht ertussen kun je niet meer uit een van de gaten trekken, dan wordt monteren of demonteren een ramp. Ik zie nu ook dat je eigenlijk in totaal 3 mogelijkheden hebt. Links van de rocket zoals getekend, rechts van de rocket, of in de enige andere overblijvende rechte hoek. Allebei de alternatieven maken de horizontale afstand naar het afvoergat groter.Mees* schreef:Ik zit nog even met de afvoer te kijken. We dachten aan twee haakse bochten, maar ik zit blijkt nu maar zo'n 15 cm uit het hart van de pijp. Ik gok erop dat het twee 15 graden bochten kunnen worden met een stukje recht met klep. Ik heb zo'n 50 cm hoogte om tussen te spelen.
Nu welpeterberg schreef: Alleen de deuren zijn niet goed te onderscheiden.
Tja, daar was ik al bang voor. Met het maken van de tekening heb ik er voornamelijk voor gezorgd dat de mantel goed uitkwam, want daar zitten de meeste stenen in. De strengpers stenen voor de voering van de bell waren nog niet aanwezig toen ik er mee bezig was, dus de maten daarvan zijn geschat. Zonder voering behoorde ook nog tot de mogelijkheden.Mees* schreef:Wat een @*#$werk. Van de 15 stenen op een rijtje binnenwerk moet ik er 9 slijpen. De stenen blijken ook nog eens een fractie kleiner dan de chamottestenen dus de berekening komt niet geheel uit.