Lambda-waarde houtskool?
Moderator: Moderators
-
deleted
Lambda-waarde houtskool?
Zoals de titel aangeeft ben ik op zoek naar de lambdawaarde van houtskool.
Een heel dagdagelijks produkt, maar ondanks een hoop sites bekeken te hebben, heb ik nog steeds geen lambda-waarde ...
Iemand een idee ?
G
Een heel dagdagelijks produkt, maar ondanks een hoop sites bekeken te hebben, heb ik nog steeds geen lambda-waarde ...
Iemand een idee ?
G
-
gerard
Re: lambda-waarde houtskool
@Gandalf,
Ik heb mijn opgeslagen info nog eens nagekeken, maar kan het tot nu toe niet vinden.
Wel meen ik mij te herinneren dat de lambda-waarde van houtskool iets was van 1/6 van die van hout. Ik hoop echter dat mijn geheugen nog niet al te zeer is aangetast....
Houtskool van Balsahout zal waarschijnlijk een andere waarde hebben dan die van valse Acacia, vermoed ik.
Je vraag doet mij meteen aan het vuurlopen denken....
groet,
Gerard
Ik heb mijn opgeslagen info nog eens nagekeken, maar kan het tot nu toe niet vinden.
Wel meen ik mij te herinneren dat de lambda-waarde van houtskool iets was van 1/6 van die van hout. Ik hoop echter dat mijn geheugen nog niet al te zeer is aangetast....
Houtskool van Balsahout zal waarschijnlijk een andere waarde hebben dan die van valse Acacia, vermoed ik.
Je vraag doet mij meteen aan het vuurlopen denken....
groet,
Gerard
-
gerard
@Gandalf
Even een aanvulling op mijn vorige reaktie.
Lehrbuch der Bauphysik: Schall - Wärme - Feuchte - Licht - Brand - Klima Door Peter Lutz
op pagina 574 staat hier te lezen:
Wenige Untersuchungen liegen über die Wärmteleitfähigkeit von Holzkohle vor. Sie dürfte in weiten Grenzen um den Wert von λ= 0,07 W/mK schwanken.
En op deze link valt te lezen dat mijn geheugen me niet in de steek blijkt te laten...
http://www.schadenprisma.de/sp/SpEntw.n ... enDocument
Holz ist ein schlechter Wärmeleiter; die während des Abbrandes sich bildende Holzkohleschicht wirkt als Isolator, da die Wärmeleitfähigkeit von Holzkohle etwa 6x geringer ist als die des Holzes.
groet,
Gerard
Even een aanvulling op mijn vorige reaktie.
Lehrbuch der Bauphysik: Schall - Wärme - Feuchte - Licht - Brand - Klima Door Peter Lutz
op pagina 574 staat hier te lezen:
Wenige Untersuchungen liegen über die Wärmteleitfähigkeit von Holzkohle vor. Sie dürfte in weiten Grenzen um den Wert von λ= 0,07 W/mK schwanken.
En op deze link valt te lezen dat mijn geheugen me niet in de steek blijkt te laten...
http://www.schadenprisma.de/sp/SpEntw.n ... enDocument
Holz ist ein schlechter Wärmeleiter; die während des Abbrandes sich bildende Holzkohleschicht wirkt als Isolator, da die Wärmeleitfähigkeit von Holzkohle etwa 6x geringer ist als die des Holzes.
groet,
Gerard
-
tiho
hardhout en vurenhout schommelt van zichzelf echter om de 0.15. Dit gedeeld door 6 geeft 0.025. En 0.07 keer 6 geeft 0.42. Komt niet echt overeen zou ik zo zeggen.
-
gerard
@tiho
Dat weet ik, het is echter de enige info die ik op dit moment aandragen kan. Gandalf mag zelf bepalen wat hij met de gegevens doet. Het lijkt me raadzaam eerst zoveel mogelijk info te verzamelen voordat je de bruikbaarheid ervan gaat toetsen.
Dus als je nog wat hebt over de λ van houtskool dan zal hij je er waarschijnlijk dankbaar voor zijn.
groet,
Gerard
Dat weet ik, het is echter de enige info die ik op dit moment aandragen kan. Gandalf mag zelf bepalen wat hij met de gegevens doet. Het lijkt me raadzaam eerst zoveel mogelijk info te verzamelen voordat je de bruikbaarheid ervan gaat toetsen.
Dus als je nog wat hebt over de λ van houtskool dan zal hij je er waarschijnlijk dankbaar voor zijn.
groet,
Gerard
-
tiho
nee gerard, verdere info heb ik zelf niet. Dat is toch iets lastiger ook te vinden in nl vind ik vaak.
groet tim
groet tim
-
deleted
Gerard & Tiho,
Alvast bedankt voor het zoek- en denkwerk.
Inderdaad bizar dat voor iets simpel als houtskool geen eenduidige lambdawaarde te vinden is.
Ik ben momenteel op het bovenste verdiep slaapkamers aan het (ver)bouwen.
In de oude vloer (hout) vond ik tussen de draagbalken volgende isolatielaag :Halfweg de vloerbalken liggen dwars halfronde plankjes, daarop 5 cm stroleem en daar nog eens 5 cm houtskool op.
Huis is van 1910.
Ik trek morgen een foto.
Dus vroeg ik me af wat voor isolatieprestaties de houtskool bijbrengt ...
In ieder geval is het een slimme opbouw: leemlaag zorgt voor massa en luchtdichtheid.
Houtskool absorbeert uitermate goed vocht en geur.
Lambdawaarde en brandveiligheid heb ik nog vragen bij ...
Houtskool laag is erg vervuilt door stof en moet er nu af om de leemlaag te repareren.
Vraag is of er daarna terug houtskool op komt of een ander isolatiemateriaal.
G
Alvast bedankt voor het zoek- en denkwerk.
Inderdaad bizar dat voor iets simpel als houtskool geen eenduidige lambdawaarde te vinden is.
Ik ben momenteel op het bovenste verdiep slaapkamers aan het (ver)bouwen.
In de oude vloer (hout) vond ik tussen de draagbalken volgende isolatielaag :Halfweg de vloerbalken liggen dwars halfronde plankjes, daarop 5 cm stroleem en daar nog eens 5 cm houtskool op.
Huis is van 1910.
Ik trek morgen een foto.
Dus vroeg ik me af wat voor isolatieprestaties de houtskool bijbrengt ...
In ieder geval is het een slimme opbouw: leemlaag zorgt voor massa en luchtdichtheid.
Houtskool absorbeert uitermate goed vocht en geur.
Lambdawaarde en brandveiligheid heb ik nog vragen bij ...
Houtskool laag is erg vervuilt door stof en moet er nu af om de leemlaag te repareren.
Vraag is of er daarna terug houtskool op komt of een ander isolatiemateriaal.
G
-
tiho
gandalf en gerard, heb nu 3 uur gezocht duits en engels. Enigste waar je opkomt eigenlijk is dat koolstof vergelijkbaar is met houtskool. 140 W/mK. Klopt natuurlijk niet in deze.
Hoe ligt het eigenlijk op de vloer gandalf, zijn het platen of zo?
Hoe ligt het eigenlijk op de vloer gandalf, zijn het platen of zo?
-
gerard
@Gandalf,
Ik ben het met je eens, over de brandveiligheid heb ik ook zo mijn bedenkingen....
Over de Lambda-waarde heb ik nog wat extra info gekregen.
Ik heb nl. voor de zekerheid de vraag voorgelegd aan een Professor Natuurkunde van de Pittsburgh Universiteit, Johnstown Pennsylvania.
Hier zijn antwoord:
Hi Gerard,
according to the 59th Edition of "The Handbook of Chemistry and Physics" the thermal conductivity of charcoal, from maple, beech and birch, is 0.36 for coarse charcoal, 0.37 for 6 mesh and 0.39 for 20 mesh. The units for the thermal conductivity are B.T.U. per hour, square foot, and a temperature gradient of 1 deg F per inch thickness. So that is about 0.053 W/mK if I'm getting the conversion correct. I find the thermal conductivity of cork listed as 0.07 W/mK so I'd suspect that 0.05 W/mK is about right.
Hope this helps,
cheers,
David
Over 6 mesh en 20 mesh: Dit betekent dat in het geval van 6 mesh, het materiaal gezeefd is door een zeef met 6 openingen per vierkante inch. 20 mesh heeft dus 20 openingen per vierkante inch.
groet,
Gerard
Ik ben het met je eens, over de brandveiligheid heb ik ook zo mijn bedenkingen....
Over de Lambda-waarde heb ik nog wat extra info gekregen.
Ik heb nl. voor de zekerheid de vraag voorgelegd aan een Professor Natuurkunde van de Pittsburgh Universiteit, Johnstown Pennsylvania.
Hier zijn antwoord:
Hi Gerard,
according to the 59th Edition of "The Handbook of Chemistry and Physics" the thermal conductivity of charcoal, from maple, beech and birch, is 0.36 for coarse charcoal, 0.37 for 6 mesh and 0.39 for 20 mesh. The units for the thermal conductivity are B.T.U. per hour, square foot, and a temperature gradient of 1 deg F per inch thickness. So that is about 0.053 W/mK if I'm getting the conversion correct. I find the thermal conductivity of cork listed as 0.07 W/mK so I'd suspect that 0.05 W/mK is about right.
Hope this helps,
cheers,
David
Over 6 mesh en 20 mesh: Dit betekent dat in het geval van 6 mesh, het materiaal gezeefd is door een zeef met 6 openingen per vierkante inch. 20 mesh heeft dus 20 openingen per vierkante inch.
groet,
Gerard
-
tiho
wat ik wel heb gevonden is dat als de buitenzijde van het hout verbrand is, dat dit een goede brandwerendheid geeft. En daarbij ook een isolerende factor. Gewoon hout brandt ook niet zomaar trouwens.
-
deleted
@Gerard & Tiho,
I find the thermal conductivity of cork listed as 0.07 W/mK so I'd suspect that 0.05 W/mK is about right.
Bangelijk goed eigenlijk voor een produkt dat iedereen zelf kan maken...
Van ongedierte heeft het ook geen last... en kool absorbeert goed vocht- en geur ...
Zelfmakers:
[/quote]
G
Leuk dat ie prompt antwoord. Behoort die prof tot jouw kennissenkring?gerard schreef:Ik heb nl. voor de zekerheid de vraag voorgelegd aan een Professor Natuurkunde van de Pittsburgh Universiteit, Johnstown Pennsylvania.
I find the thermal conductivity of cork listed as 0.07 W/mK so I'd suspect that 0.05 W/mK is about right.
Bangelijk goed eigenlijk voor een produkt dat iedereen zelf kan maken...
Vanovond zeker een foto !tiho schreef:Hoe ligt het eigenlijk op de vloer gandalf, zijn het platen of zo?
Inderdaad, maar is wel brandstof voor de barbeque ... al denk ik dat houtskool een behoorlijk hoge starttemperatuur nodig heeft om vuur te vatten. (als je die temperatuur bereikt zal je waarschijnlijk al meer problemen hebben dan de vloerisolatie ...)tiho schreef:wat ik wel heb gevonden is dat als de buitenzijde van het hout verbrand is, dat dit een goede brandwerendheid geeft. En daarbij ook een isolerende factor. Gewoon hout brandt ook niet zomaar trouwens.
Van ongedierte heeft het ook geen last... en kool absorbeert goed vocht- en geur ...
Zelfmakers:
[/quote]
G
-
gerard
Gandalf,
Spontane ontbranding van houtskool wordt soms als een mogelijke oorzaak van brand genoemd. Lees hier waarom sommigen dit dan weer als een mythe beschouwen:
http://www.nakedwhiz.com/wetcharcoal.htm
Ik ben het met je eens, dat als de houtskool in een vloerisolatie ontbrandt je waarschijnlijk (hopelijk) al geruime tijd buiten bent vanwege een onaangename temperatuur in huis.....
Al lijkt het me niet ondenkbaar dat warmte-opbouw tussen bv. plafond en vloer een zelfontbranding kan veroorzaken. Zie pb.
groet,
Gerard
Spontane ontbranding van houtskool wordt soms als een mogelijke oorzaak van brand genoemd. Lees hier waarom sommigen dit dan weer als een mythe beschouwen:
http://www.nakedwhiz.com/wetcharcoal.htm
Ik ben het met je eens, dat als de houtskool in een vloerisolatie ontbrandt je waarschijnlijk (hopelijk) al geruime tijd buiten bent vanwege een onaangename temperatuur in huis.....
Al lijkt het me niet ondenkbaar dat warmte-opbouw tussen bv. plafond en vloer een zelfontbranding kan veroorzaken. Zie pb.
groet,
Gerard
-
gerard
Gandalf,
Ik ontving zojuist nog een aanvulling van professor Physics;
Hi again,
I looked up the thermal conductivity of charcoal in a more recent copy
of the Handbook of Chemistry and Physics and found it listed as 0.055 W/mK
cheers,
David
Een klein verschil, maar toch.
Heb jij nog een foto gemaakt van de door jou gevonden vloerisolatie of situatie? Ik zou het hem graag opsturen als het mag.
groet,
Gerard
Ik ontving zojuist nog een aanvulling van professor Physics;
Hi again,
I looked up the thermal conductivity of charcoal in a more recent copy
of the Handbook of Chemistry and Physics and found it listed as 0.055 W/mK
cheers,
David
Een klein verschil, maar toch.
Heb jij nog een foto gemaakt van de door jou gevonden vloerisolatie of situatie? Ik zou het hem graag opsturen als het mag.
groet,
Gerard
-
deleted
Heb foto's getrokken.
Ze zijn alleen niet zo duidelijk als ik zou willen ....
De stukken waar het houtskool goed zichtbaar was heb ik in het weekend al afgevoerd. Het stukje dat ik nu extra heb vrijgemaakt is erg vervuild met stof en zand ...
Foto1 Hier is alles weggehaald. De kleine latjes met kalk is eigenlijk het plafond van de verdieping eronder.
Halfweg de draagbalk is een panlat genageld. Hierop liggen dennenhouten plankjes. Het goedkoopste hout, buitenkant wat overblijft in de zagerijen. Vandaar halfrond. Heb er hier 3 teruggelegd voor de foto. Voor het leem liggen ze volledig tegen elkaar over de volle lengte... Foto2 Op deze plankjes is een leemlaag aangebracht... die ik nu ga repareren. Veel leem en een beetje stro.(hier is de houtskoollaag dus al afgeschept) Foto3 Hierop ligt een houtskool laag. Op het gedeelte op de foto nu helaas amper herkenbaar door het stof...
Maar het is houtskool. Als ik verderop onder vloer nog een minder vervuild stuk tegenkom trek ik een betere foto.
De stukken die nog mooi zwart waren heb ik helaas al afgevoerd ... G
Ze zijn alleen niet zo duidelijk als ik zou willen ....
De stukken waar het houtskool goed zichtbaar was heb ik in het weekend al afgevoerd. Het stukje dat ik nu extra heb vrijgemaakt is erg vervuild met stof en zand ...
Foto1 Hier is alles weggehaald. De kleine latjes met kalk is eigenlijk het plafond van de verdieping eronder.
Halfweg de draagbalk is een panlat genageld. Hierop liggen dennenhouten plankjes. Het goedkoopste hout, buitenkant wat overblijft in de zagerijen. Vandaar halfrond. Heb er hier 3 teruggelegd voor de foto. Voor het leem liggen ze volledig tegen elkaar over de volle lengte... Foto2 Op deze plankjes is een leemlaag aangebracht... die ik nu ga repareren. Veel leem en een beetje stro.(hier is de houtskoollaag dus al afgeschept) Foto3 Hierop ligt een houtskool laag. Op het gedeelte op de foto nu helaas amper herkenbaar door het stof...
Maar het is houtskool. Als ik verderop onder vloer nog een minder vervuild stuk tegenkom trek ik een betere foto.
De stukken die nog mooi zwart waren heb ik helaas al afgevoerd ... G
-
deleted
Als iemand nog info heeft over het gebruik van houtskool als isolatie / vochtregelaar in oude gebouwen, dan graag !
Ik vind er zo goed als niets over terug.
Al is het wel een toepassing die men in Japan kent.
http://yncsd.en.alibaba.com/product/346 ... rcoal.html
http://www.fukayacc.com/eng/prod/prod07.html
Hier moet het toch ook bekend geweest zijn ?
G
Ik vind er zo goed als niets over terug.
Al is het wel een toepassing die men in Japan kent.
http://yncsd.en.alibaba.com/product/346 ... rcoal.html
http://www.fukayacc.com/eng/prod/prod07.html
Hier moet het toch ook bekend geweest zijn ?
G