PV panelen geplaatst

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joost

PV panelen geplaatst

Bericht door Joost »

Heb op 5 mei mezelf bevrijd van een deel van mijn stroomrekening door het in bedrijf nemen van een setje zonnepanelen.

Deze zonnepanelen heb ik gekregen van iemand die ze niet mooi vond op zijn woning????
Het zijn 4 ACN3000E panelen en er zaten OKA4 omvormers op die stuk waren. Als niewe omvormer het ik een Steca300 gebruikt.

Ondanks de slechte ligging met schaduw heeft de set tot vandaag 120 kWh opgebracht.
Het is trouwens een machtig mooi gezicht zo'n meter die achteruit gaat!

Joost
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: PV panelen geplaatst

Bericht door kockie »

Gefeliciteerd met zo'n prachtige installatie. Je bent ook al in bezit van een heatpipe-boiler zie ik. Wat een "pech" dat die mensen er vanaf wilden :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joost

Bericht door Joost »

Ja deze mensen wonen in een wijk die 10 jaar geleden "groen" is gemaakt. Dwz een luigjes zonneboiler, pv installatie en wateropvang voor toilet en wasmachine.
In het subsidie contract moest men 10 jaar alles gebruiken (de panelen zijn dus 10 jaar oud).
De mensen waar ik het vandaan heb vonden het niet mooi op het dak. Ik heb in ruil voor dakpannen en een dag hulp alles mee kunnen nemen. De zonneboiler heb ik verkocht en van de opbrengst de nieuwe omvormer voor de PV installatie betaald. Nu kan ik de gebruikte stroom voor de zonneboiler (en meer) zelf opwekken.

Joost
omweg
Contacteer:

Bericht door omweg »

Zijn ze dus vergeten er groene mensen in te laten wonen. Er is inderdaad niks mooier dan zelfstandigheid van je energie voorziening.
Als je nog meer mensen kent die weer willen vergrijzen ik hou mij aanbevolen voor een zonne boiler installatie.
Veel succes en een rijke toekomst van de zon gewenst
The planet of my dreams is bulging at his seems
kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik moet toegeven dat ik vind dat m'n zonnecollector ons huis niet bijzonder verfraaid, maar krijg toch iedere keer wel een grijns op m'n gezicht als ik 'm zie :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Tim

Bericht door Tim »

Ach,

Ik zit niet zo vaak op het dak, so who cares :mrgreen:

Tim
deleted

Bericht door deleted »

Dat soort toestanden verwacht ik in België ook binnen een paar jaar als de groenstroomcertificaten (subsidieregeling) afloopt ....
Kan je intussen ook stilletjes rekening beginnen mee houden als je een afschrijvings-/rendements- berekening van een nieuwe PV-installatie maakt ... namelijk dat ze binnen enkele jaren zeer goedkoop de tweedehandsmarkt zullen overspoelen ... :fff

Knap gedaan Joost, geen discussie of je de installatie over 6 dan wel 10 jaar terugverdient hebt. Jij draait al winst vanaf de eerste seconde ...

G

Een deel over (Belgische) subsidieregelingen werd afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=2&t=1968
Plaats reactie