Gewoon aanvullende info "ter volledigheid".
Hoe weet jij dat eigenlijk hoe die mensen dat zouden interpreteren?
G
Moderator: Moderators
Gandalf wrote:Nee hoor.
Gewoon aanvullende info "ter volledigheid".
Hoe weet jij dat eigenlijk hoe die mensen dat zouden interpreteren?
G
Ik heb mij wijs laten maken dat koperen leidingen met name in de bochten corroderen als het water te zacht is. Kan iemand dat bevestigen, dan wel ontkrachten?12much wrote:Jaren geleden ontstonden er allemaal hoaxes die melding deden van verdwenen glazuur en ontkalkte gebitten en zelfs botten na het nuttigen van onthard water.
Ik heb mij wijs laten maken dat koperen leidingen met name in de bochten corroderen als het water te zacht is. Kan iemand dat bevestigen, dan wel ontkrachten?
Drinkwaterbehandeling gaat iets verder dan alleen ontkalken als je je eigen water wilt benutten. Onlangs een aantal methodes voorbij zien komen:
-keramische filters, evt voorzien van zilver of actief houtskool
-UV behandeling
-Ozon behandeling
Omgekeerde osmose is dus het uitwisselen (regenereren) van de kalkdeeltjes met zoutdeeltjes. Deze losssen op in het hars en lozen op die manier de kalk.-Omgekeerde osmose
Chloor en andere chemische middelen zijn voor zoveel mogelijk ver van mijn bed, dus daar zeg ik dus maar niet zoveel over.-Chloor of ander chemische behandeling
Rest mij nog om even een alternatief te noemen voor de MSR waterworks keramische filterunit. Sinds kort levert MSR waterfilters van holle fiber buisjes met nagenoeg dezelfde specificaties als het keramische filter. Daar waar deze voor de flow nog afhankelijk is van spierkracht om het water te pompen (1ltr/min) kan deze 1,75ltr/min leveren op basis van zwaartekracht. Een klein deel van het water heb je nodig om het filter terug te spoelen. Hierbij is geen zout nodig of kracht, gewoon de watercontainer even omdraaien en het spoelwater met de achtergebleven deeltjes weggooien. Capaciteit is 1500 liter, kosten 45 euro. Capaciteit van het keramische filter is 2000 liter voor een prijs van 36 euro. Dus iets voordeliger maar kost verder geen moeite. Die van ons kosten 65 euro en gaan 2500 liter of maximaal een half jaar mee. Geschikt voor waterleidingdruk. Dus lood om oud ijzer. Deze systemen zijn op de laatste na, natuurlijk niet bedoeld voor professioneel gebruik en voldoen ook niet aan de specificatie van DJ. (Met andere woorden: gaat een leven mee en behoeft geen vervanging van delen.)Iemand ervaringen met deze methodes? Welke is het meest geschikt voor de zelfvoorziener? Met andere woorden: gaat een leven mee en behoeft geen vervanging van delen.
Dutch John wrote:[Iemand ervaringen met deze methodes? Welke is het meest geschikt voor de zelfvoorziener? Met andere woorden: gaat een leven mee en behoeft geen vervanging van delen.
Je hebt helemaal gelijk, ik hoef niet eens op een wiki te kijken om te weten dat ik blij ben dat jij nog wakker bent!! Bedankt, ik verwijder het meteen...Het verhaal over omgekeerde osmose klopt niet.
Inderdaad, maar wat de feitelijke aanleiding is, is niet zozeer de corrosie. Dat wordt er te pas en te onpas bijgesleurd.12much wrote:Wat een leuke veronderstellingen komen hier weer voorbij:-)
Prima filtermedium, evenals actieve kool (welke meestal niet zijn oorsprong aan hout ontleend). Moet allemaal tijdig vervangen worden, door hun oppervlak zijn het ook prima dragers voor bacteriekoloniën. Zaak is dat het water dan ook ontdaan is van nutriënten die dergelijke groei bespoedigen.-keramische filters, evt voorzien van zilver of actief houtskool
2005 is al bijna 7 jaar geleden, en geloof me, toen waren er al duizenden, zoniet 10 duizenden plaatsen die steriel waren. Niet eens High- care ruimtes in ziekenhuizen of chip fabrieken, maar ook aseptische afvullijnen in de voedingsmiddelen industriemet 0 KVE.-UV behandeling
Uitstekende techniek, het instabiele O3 vergt wat energie om het te maken, maar dan heeft het 2 prima eigenschappen. Het heeft evenals chloor een desinfecterende werking, doet de celmembranen van bacteriën, gisten en schimmels haast op dezelfde manier springen. En daar nog is als effect bij( door de zeer oxidatieve werking) dat het ook nog is heel sterk desodoriserent werkt, dus dat alle geur-, kleur- en smaakstoffen weggenomen worden. En in tegenstelling tot chloor zonder enige nasmaak.-Ozon behandeling
Dat gaat even fout, dit werkt met membramen, zoals kockie al even verklapte. Denk maar eens aan de proefjes met de varkensblaas in een accubak met zout water.-Omgekeerde osmose
Uitstekend en onmisbaar om nieuw opgeleverde of aangepaste installaties op 0- niveau te krijgen. Voor de rest, even als andere chemicaliën, inclusief zilver, in huishoudelijke installaties te mijden.-Chloor of ander chemische behandeling
Ik kan alleen maar opmerken dat het zaak is om zo min mogelijk water in eindkwaliteit op voorraad te hebben, en zeer bedacht te zijn op zowel nabesmetting als wel nagroei in welk systeem dan ook.Iemand ervaringen met deze methodes? Welke is het meest geschikt voor de zelfvoorziener? Met andere woorden: gaat een leven mee en behoeft geen vervanging van delen.
Messing zou geen problemen geven, rood koper wel. Daar waar het koper gebogen is, zijn ook haarscheuren. Het verhaal komt van een kippenfokker die met een DH van 2 in anderhalf jaar tijd door z'n leidingen was. Ik weet niet hoeveel water de leidingen hebben doorgelaten, maar met 100.000 kuikens zal het best wat geweest zijn. Heeft nu alles vervangen door kunststof.12much wrote: Als we echt op de letter over corroderen gaan praten, is het verschil nihil op de (totale) verkleuring van het messing na.
Ha, maar dat zijn meestal drukloze systemen met een circulatiepomp. Meestal gevoed uit een vat met een vlotter waar medicatie aan toe te voegen is.Dutch John wrote:Daar waar het koper gebogen is, zijn ook haarscheuren. Het verhaal komt van een kippenfokker die met een DH van 2 in anderhalf jaar tijd door z'n leidingen was.