Ondanks de fundamentele kritiek gaan we stoïcijns verder met proefjes.
Noem het mentale retardatie of de typische koppigheid van de mensen op de hoogvlakte ...
Dus:
Vermits de mengeling leem-houtzaagsel erg prettig werkt, veel uniformere blokken oplevert en volgens de ervaring van Hotglass ook veel brandresistenter is, ben ik nog 2 blokken met zaagmeel gaan maken.
1) met heel erg grof zaagmeel.
grofste.jpg
Het geheel moest wel aangedamd worden. Het heeft minder de neiging om uit zichzelf dicht te slaan.
grofste_aangedamd.jpg
Bij deze mengeling heb ik geprobeerd om zo weinig mogelijk leem te gebruiken.
Aardevochtig was dat 2,5 kg voor 10 liter zaagmeel.
Maar dit bleek niet mengbaar en er moest overgegaan worden op 3 kg leem.
Er werd ook water toegevoegd uiteraard. (ongeveer een liter)
2) met fijn dennezaagmeel. Van deze mengeling verwacht ik het meest.
fijnste.jpg
Hier ben ik er in geslaagd om slechts 2,5 kg aardevochtige leem te mengen met 12 (!) liter zaagmeel.
wegen.jpg
De leem werd uiteraard wel rijkelijk aangevuld met water. Tot ongeveer een chocolademelk-achtige massa (en dan nog eerder een waterige chocolademelk)
Dit geeft volgens mij ook aan dat het zuivere zaagmeel gerust vers mag zijn. Bij deze lage hoeveelheden leem zou bij droog zaagmeel er toch weer extra water moeten toegevoegd worden om te kunnen mengen.
De mengeling is ondanks het vele water toch nog een redelijk droge massa.
fijnste_gemengd.jpg
Door deze relatieve droge massa heb ik deze brij ook goed aangedamd met een balk.
fijnste_aangedamd.jpg
Zo. Nu wachten op de drooggewichten ... De volumes van de blokken zijn ongeveer respectievelijk 10 en 11 dm3. Waarbij het laatste blok dus ongeveer 2,5 kg leem bevat en 1 kg zaagmeel schat ik (moeilijk te zeggen vermits het vers, nat zaagmeel betreft)
Zaagmeel is ook veel minder rotgevoelig. Ook bij langdurige blootstelling aan vocht.
Om grote hoeveelheden te mengen van het fijne zaagmeel denk ik dat er eerder aan een soort deegkneder gedacht moet worden dan aan een molen. Met de hand wordt het mengen/kneden anders wel een erg vertragende factor in het procedé.
Ik zoek ook nog steeds het soortelijk gewicht van droog dennezaagmeel ? Iemand richtcijfers ?
G