Nou, het grote voordeel is dat ie redelijk schoorsteen ongevoelig is. Waar een andere kachel stopt wegens gebrek aan trek, gaat de rocket door. Dat geeft juist het voordeel dat je meer warmte af kan tappen zonder gebruik te hoeven maken van een elektrisch gedreven ventilator om weer trek te krijgen als je tegen of in het gebied van condenseren van de rookgassen komt.michel schreef:Toch zie ik het voordeel van een pulse jet nog niet voor houtkachel toepassingen.
Daar heb je helmaal gelijk in. Als dat geluid je stoort, valt het rocketprincipe als kachel voor de woonkamer af.michel schreef:Het geluid van een pulsejet als kachel in een woonkamer wordt als onhoudbaar ervaren.
Nou, een echte turbo maakt in zijn optimale werkgebied een irritante hoge fluittoon. Meestal wordt dat overstemd door de herrie van de motor waar die aanhangt.michel schreef:Een turbo charger daarintegen hoor je niet.
Dat kan ik niet echt goed beoordelen of dat klopt, wat ik er van snap is idd het spel van remmen en versnellen. Door de vorm van de buis krijg je zo een golf naar de uitlaat kant van die buis.michel schreef:Het principe van een pulse aangedreven machine, wat het medium ook is, berust op massatraagheid. Het is een sterling motor zonder zuigers, de massatraagheid is de zuiger.
Eigenlijk is een pulse machine iets wat drukgolven veroorzaakt, deels wordt de energie omgezet in geluid, dit komt omdat er teveel energie aan boordt is van het apparaat.
Een perfect lopend apparaat heeft 0% luchtovermaat, geen aanleiding tot pulserend gedrag.
Ik wil bijna stellen met 0% luchtovermaat is er geen puls mogelijk.
Het mooiste beeld vond ik dat filmpje van een soort smurfenhuisje met rocket bell en warmtebank waar de schoorsteen net even boven de voordeur uitkwam.
Dat gaat je met geen ander kacheltype lukken!
Groet, Cp