Zelfbouw hout-cv kachel (project)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robert5812

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door robert5812 »

Wil toch graag de woonkamer , keuken , hal , kantoor :lol: , wc beneden ,badkamer , en nog een kamer boven er mee verwamen eigenlijk het hele huis behalve de slaapkamer.
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
RicharddeBlauw

Bericht door RicharddeBlauw »

Of teveel lucht zodat de rookgas snelheid te groot is.
wouter a schreef:de gloeiende sliertjes die uit je pijp komen duiden erop dat de kachel nergens door geremd wordt, hij raakt zijn warmte krijt via de schoorsteen en gaat dus in de buitenlucht zijn asdeeltjes verbranden.

volgens het voorgestelde principe is dit bijna onmogelijk omdat je rookgassen gekeerd en gekoeld worden, hij kan alles helemaal verbranden in de kachel.

met vriendelijke groet,
wouter a
bertocello

Bericht door bertocello »

Dat was ik dus vergeten, het plaatje is een zij-aanzicht, alle 3 de luchttoevoeren staan dus centraal op de voorkant.
doei , bertocello.
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Maak die eigen draad maar, anders krijgen we weer een draad binnen een draad, dat is niet leuk voor Robbert, en het verbeterd de leesbaarheid niet echt.

Ik moet eerst nog een bosje antwoorden maken n.a.v. de reacties van Robert zijn kachel.

Groet, Cp

Edit, eigen topic is inmiddels geregeld, en Bertocello's avonturen gaan hier verder:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1907
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 jul 2011, 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Om alles nog verder te vereenvoudigen zou(den) de Bell(s) zich gewoon enkelwandig in de buffer moeten bevinden.
Naar pompen, wisselaars en beveiliging en isolatie maakt dit de zaak eenvoudiger. Ook minder omzetverliezen.

En als het dan nog niet alle warmte eruit is, zou niet het water , maar de rook door een spiraal naar buiten geleid kunnen worden.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 28 jul 2011, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Chicken Power

@ Allen, even wat op postings van het originele onderwerp inhalen, ging weer hard met allerlei uitstapjes!

@Peter:
peterberg schreef:Nou weet ik niet zeker of gaatjes in die spiraal wel voldoende lucht binnen brengt. Eigenlijk zouden de beide einden ervan van beneden af moeten komen zodat er een stuk verticaal flink heet wordt. Om te starten red je het niet met alleen lucht van boven omdat er teveel weerstand in zo'n ding zit.
Niet om op te starten, dat weet ik wel zeker. De trek is dan te gering om die weerstand te overwinnen. Mijn voorstel voor deze constructie was dan ook om die lucht aan beide zijden van de spiraal uit de dubbele mantel / luchtkast om de kachelromp te betrekken. Niet dat die lucht dan al zwaar voorverwarmt is, maar ook voor een actieve koeling zonder verlies van de mantel zorgt. Grootste verwarming komt natuurlijk van de straling van het vuur op de pijpen.

@michel:
michel schreef:De rookgasklep die je in het schoorsteenkanaal hebt getekend heb je waarschijnlijk getekend met het idee om de kachel langzamer te kunnen laten branden (smoren).
Ho ff, volgens mij hadden we consensus dat het smoren van een kachel door de inlaatlucht te nijpen duidelijk ‘not done’ is! Zo stimuleer je een slechte verbranding met kans op CO vorming.
michel schreef:De snelheid van de verbranding regelen doe je altijd aan de inlaat zijde, met de luchttoevoer.
Nee dus, regelen doe je primair door de schoorsteenklep meer te sluiten, tot max. 80%.
michel schreef:Bij jouw kachel door de spleetvorm inlaat te verkleinen of dicht te zetten en daarna kun je verder afregelen met de secundaire spiraal. Bij jouw kachel zul je dan als het ware het houtgas zien branden.
Dat zie ik ook zo, met dien verstande: aansteken/opstart met schoorsteen klep open, primaire lucht open, secundaire lucht open. Bij goed vuur (vlam erop) eventueel voor deellast schoorsteentrek door schoorsteenklep op gewenste grote instellen. Dan alleen primair gaan nijpen.

michel schreef:De schoorsteenklep heb je niet nodig. De nadelen die een schoorsteenklep met zich meedbrengt zijn vrij groot, veel roetvorming vooral door de onvolledige verbranding.
Onvolledige verbranding is het resultaat van onvoldoende zuurstof, die moet dus vrijelijk kunnen toetreden.!
michel schreef: (De ruit van de kacheldeur zal in no time zwart zijn, dit is een voorbeeld van een schoorsteenklep die bijna dichtstaat).
Dat is alleen het resultaat van een slecht ontworpen kachel!

Groet, Cp

Edit: tikfouten
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 jul 2011, 13:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Chicken Power

@Robert:
Ik reageer even in 1 post specifiek naar jou om het met al die uitstapjes een beetje helder te houden.
robert5812 schreef:met die kleine smoorklep onderin wil ik de kachel te regelen (schuifbaar)
en de grote had ik de bedoeling mee om mocht het ergens mee mis gaan dat ik dan beide kleppen dicht doen om het brandproces direct te kunnen stoppen
alleen ben ik bang dat die klep iets te veel ruimte in de pijp in beslag neemt
ik neem aan dat de kachel het beste brand zonder een opstakel in de schoorsteen
Is een goede beschouwing, zou ik vooral ook aanhouden. Geen angst dat die schoorsteen klep te veel remt, volgens Duitse normen moet je altijd minimaal 20% doorgang over hebben. Dat betekend niet dat het een mega- ding moet worden, maar in de stromingsleer geldt dat een tijdelijke vernauwing, geen vernauwing is. Zie ook mijn eerdere antwoord aan Michel.

Over je tekening kachel2 jpg; dat ziet er netjes uit. De spiraal steekt natuurlijk wat dieper, maar de rest is verder prima. De bocht ter plaatse van de monding van de riser is zo ook van buitenaf met een kraan of fittingen bij- of afschakelbaar.

Tis maar een ideetje, maar je zou hem met al die meedenkers natuurlijk ook de Allemans- kachel kunnen noemen.
robert5812 schreef:maar ga natuurlijk mijn uiterste best doen voor die diesel tank.
Laat maar even zitten, ga anders voor een 2e IBC. Met een dieseltank haal je in milieutechnische zin wel een rampje in huis wat ontzettend veel geld kan kosten.
robert5812 schreef:de bedoeling is zoals ik in dat plaatje heb staan dat het water binnen en buiten gescheiden blijft

Dat schema is eerlijk gezegd knudde, maar aan de hand daarvan doen we het gelijk beter.

Basis is dat je de gelaagdheid die ontstaat door een verschil van temperatuur in dat water respecteert; heet water is lichter dan koud, dus dat drijft bovenop.

Je maakt eigenlijk twee kringen, met elk hun eigen pomp.

De kring die over de kachel loopt begint onderaan het IBC en loopt dan naar je thermosstatische mengklep. Dan volgt de pomp. Die pompt het water rond door de kachel. In de warme uitvoer (aanvoer genaamd) zit een T- stuk. Daarvan gaat de onderste spruit weer terug naar je thermosstatische mengklep, zo heb je altijd waterstroming door je kachel.

Als het water nu heet genoeg is, gaat die mengklep wat meer koud water uit de onderkant van het IBC doorlaten, en die hoeveelheid komt er dan bij dat T- stuk op de aanvoer weer uit. Dat leidt je naar de bovenkant van je IBC.

Dat is je oplaadcircuit van je buffer. Moet je in duims staal of 28 mm koper uitvoeren.

Nu dan de warmte uit je buffer het huis in:

Ook daar twee aansluitingen (liefst niet dezelfde als van de kachel, graag tegenover elkaar). Beginnen we ook maar onderaan. Het is het mooiste is als je in dat circuit ook een instelbare mengklep (die net andersom werkt) plaatst. Die is bedoeld om het water op een vaste temperatuur te mengen, zo dat je in voor- of naseizoen, geen water van 85 graden in je radiatoren krijgt. Hoe dat er uit ziet vogel je zelf maar even uit in de draden van Atlas en Albert.

Dan wordt de leidingloop vanuit de bovenkant door die thermische mengklep naar de primaire bovenkant van je platenwisselaar. De onderste primaire kant gaat naar de pomp (die moet dus zuigend staan). Aan de persende kant komt dan weer een T- stuk, waarvan de bovenste spruit naar die thermische mengklep gaat. De recht doorgaande spruit gaat dan weer terug in de bodem aansluiting van je buffer. Dit maak je in minimaal 22 mm staal of koper.

Op je CV installatie maak je dan aftakkingen in aanvoer en retour van voldoende diameter (min. 22 mm). In de retour van je CV zet je een 3e pomp (allemaal van de sloop halen) die zuigend aan je woonhuisgedeelte staat. Die pomp moet dan persen naar de onderste secundaire aansluiting van je platenwisselaar, de bovenste gaat weer terug naar de aanvoer van je huis CV leiding.
robert5812 schreef:ik heb een warmte wisselaar gekregen van een kennis weet alleen niet of deze geschikt is gezien de grote
Dat is een heel prima ding, zeker als je hem gekregen hebt, en vooral meer dan groot genoeg!
robert5812 schreef:zodat het daar ook lekker warm zou worden als je s`avonds nog lekker buiten wil zitten. Heeft iemand hier nog een idee voor
heb zelf zitten denken aan oude radiatoren plaatsen onder de houten bank
Das helemaal geen gek idee! Helaas zijn alle eerder genoemde oplossingen toch van een orde waar de knip flink voor open moet. En ik meen te begrijpen dat je zoiets het liefst van gebruikte spullen maakt.

Met een beetje zoeken kun je die radiatoren prima achter en onder die banken kwijt, enkelplaats radiatoren (T 10) zijn al genoeg om een aangename stralingswarmte te krijgen.

Hoop dat het je allemaal een beetje duidelijk is!

Groet en succes, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 28 jul 2011, 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
robert5812

mensen wat een reacties weer :D ik ga dit komend weekend alles eens rustig doorlezen van pagina 1 tot de laatste
want ik merk dat ik nu de weg een beetje kwijt raak :lol: ik heb dan 2 weekjes vakantie en dan begin ik weer aan de kachel dus voorlopig eerst me "huiswerk" maken 8)
vindt het altijd een beetje moeilijk omdat er een heleboel meningen bij zitten , maar ik ze niet allemaal in die kachel kan verwerken :D :D
maar daar komen we vast wel uit
ik heb die thermometer binnen :? en ja het hele programma in het chinees maar ik ik heb alle knopjes geprobeerd en hij doet het nu ook in het engels
dit weekend zal ik wat foto`s plaatsen
robert5812

zo mensen ben weer terug van vakantie (België erezee)

ik heb afgelopen week die dieseltank waar ik het een tijdje geleden over had opgehaald.
hij is 1000 liter echt super mooi dingetje
ben ook al bezig met de schuur die is nu een keer zo groot zodat de kachel en het buffervat er in kunnen
foto`s zal ik vanavond plaatsen want die heb ik nog niet gemaakt

gr ik
robert5812

oke foto`s zoals beloofd alleen dan een dagje later :)

moet de tank nog ontvetten en in een dikke laag verf zetten
binnenkant wordt nog gereinigd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
robert5812

zo er zit nu een gat in de tank en ben druk bezig om hem schoon te maken en jemig wat een lucht in huis joh
het hele huis ruikt naar diesel 8)
ik wil er straks een afsluitbaar mangat van maken in plaats van hem dicht te lassen
is het slim om 1 aanvoer en 1 retour te maken aan het vat of zou ik er beter meer kunnen maken ?
de isolatie om de tank heen ben ik nog niet helemaal uit
ik lees een hoop op het forum over easycell en poraver , vermiculite isolatie korrels (http://www.broodoven.com/verkoop-vuurva ... ie-korrels)

en heb ook nog wat leuks geprobeerd met een klein olie vat, ik had nog een blower liggen van een cv ketel en die heb ik onder in het vat laten blazen en dat vuur werd zo heet het was echt niet normaal meer
zitten nu allemaal gaten in het vat door de hitte
en heb er aluminium mee kunnen smelten :D
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Robert,

De laatste foto met de tank, je onderste uitgang recht naar buiten brengen net als de bovenste.
Zoals je het nu laat zien heb je atlijd een pomp nodig om te circuleren.
Jouw systeem kan evengoed zonder pomp werken door het vat hoger te plaatsen.

Wil je geen ibc vat proberen, dat is wat ik nu denk, dan is het de vraag of je de diesel tank niet horizontaal moet gaan bebruiken, om zo
weer zonder pomp te kunnen werken (drukloos zijdig)
Dat doet je denken? zoek is op "warmte spiegel" in een buffer.

Bij jouw thuis lijkt het wel op een filmset van een neergestorte spitfire, haha.
Je maakt nu zeker aluminium zuigers voor de film "the fastest indian" (bijzonder goede film, de film gaat over man met een missie,
hij maakt zelf zuigers van aluminium in de schuur en doet later in de film met zijn motor een record poging op de zoutvlakte in Amerika).
Verwijderd
robert5812

zou je dat eens kunnen uitleggen hoe dat werken gaat zonder pomp

ik denk zonder pomp geen circulatie :?

maar dat hoeft dus niet ?

heeft het te maken dat warm water stijgt en koud water onder in blijft ?

heb net de trailer gezien van The World's Fastest Indian
ga hem binnenkort even kijken lijkt me leuk

maar die bende (neergestorte spitfire ) komt doordat ik de schuur verbouwd zodat de kachel en het buffervat daar in kunnen en ik toch nog ruimte over heb voor me werkbank en gereedschap etc

(ps hoe in vredesnaam maken jullie zo`n plaatje bij je bericht ik heb nu cartman :lol: maar wil graag een foto van mezelf alleen krijg ik die nooit onder de 6 kb ? )
account verwijderd

Bericht door account verwijderd »

@Robert,
zou je dat eens kunnen uitleggen hoe dat werken gaat zonder pomp
ik denk zonder pomp geen circulatie :?
maar dat hoeft dus niet ?
heeft het te maken dat warm water stijgt en koud water onder in blijft ?
Ja, exact.
Het plaatje is een beetje een basismodel, een buffer horizontaal met een cv houkachel.
Het scheelt je een hoop stroomkosten.
De leiding naar het huis toe, deze kun je ook met 2 onder uitgangen maken.
Dus 4 onderuitgangen totaal. Bij de leiding naar het huis toe krijgt de aanvoer een stijgbuis in de buffer zodat
deze altijd het warme water naar binnen slurpt. De stijgbuis kun je 22mm maken en je ketel appendage iets groter.
Zo kun je een stijgbuis later indraaien.
heb net de trailer gezien van The World's Fastest Indian
ga hem binnenkort even kijken lijkt me leuk
Waargebeurt verhaal.
De film is absoluut leuker dan de trailer

maar die bende (neergestorte spitfire ) komt doordat ik de schuur verbouwd zodat de kachel en het buffervat daar in kunnen en ik toch nog ruimte over heb voor me werkbank en gereedschap etc
Om de set compleet te maken zou je een oude propellor neer kunnen leggenn. (grapje)
(ps hoe in vredesnaam maken jullie zo`n plaatje bij je bericht ik heb nu cartman :lol: maar wil graag een foto van mezelf alleen krijg ik die nooit onder de 6 kb ? )
Da's even met paint vogelen. Net zo lang verkleinen totdat het werkt.
Ik ben meestal ook even aan het vogelen voordat het voor elkaar is.
Verwijderd
franky

Bericht door franky »

hoe maak je die tank schoon vanbinnen
heb ook nog zo een staan van +2000 liter
Plaats reactie