Hoe goed is noppenfolie als isolatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ludo

Bericht door ludo »

hmm die cellen zijn toch maar een paar kubieke centimeter groot hoor !
Kleiner dan bijvoorbeeld de ruimte die vrij is in een spouwmuur.
Ik denk niet dat er circulatie in de bellen zelf is.

Maar ja als jij zegt dat al die getallen lulkoek zijn, dan sta ik nog geen stap verder !

Als iedereen noppenfolie in zijn serre hangt en daardoor minder moet stoken dan voorheen dan zal het toch wel iets afdoen, ik had alleen graag geweten of het voor mij beter zou zijn om te gaan isoleren met die tweedehands isomoplaten die ik heb en daarom had ik die lambdawaarden graag eens vergeleken, maar dan zou ik moeten licht bijgeven en dat kost ook (wel minder) energie.

Ludo
chathanky

Bericht door chathanky »

De lambdawaarde is 0.04. Wat is de dikte van de folie?
ludo

Bericht door ludo »

dat is vrij moeilijk om te meten, 1 cm maximum 1,5 cm dik.
de isomoplaten zijn 3 cm dik

groeten

Ludo
chathanky

Bericht door chathanky »

R waarde van je folie is dan 0.25, u waarde is 4 watt per m2 per graad temperatuursverschil.

Dit is te vergelijken met een steens muur. Niet echt geweldig dus. Standaard dubbel glas isoleert beter.
John Doh

Bericht door John Doh »

ludo schreef:Maar ja als jij zegt dat al die getallen lulkoek zijn, dan sta ik nog geen stap verder !
Al die getallen niet, maar het verhaal van 25% voor conductie en convectie en 75% voor straling.
John
John Doh

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:De lambdawaarde is 0.04. Wat is de dikte van de folie?
Nee, de lambdawaarde is waarschijnlijk (veel) hoger dan 0,04 W/m.K.

De noppenfolie die bedoeld wordt in de folder is vermoedelijk dunner, heeft kleinere cellen en zal aluminium reflectielaagjes hebben. Heel ander spul.
John
John Doh

Bericht door John Doh »

ludo schreef:dat is vrij moeilijk om te meten, 1 cm maximum 1,5 cm dik.
Isomo is piepschuim? Isoleert ongetwijfeld beter dan de noppenfolie, maar laat geen licht door.
John
Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef: Nee, de lambdawaarde is waarschijnlijk (veel) hoger dan 0,04 W/m.K.

De noppenfolie die bedoeld wordt in de folder is vermoedelijk dunner, heeft kleinere cellen en zal aluminium reflectielaagjes hebben. Heel ander spul.
Ik denk daar net hetzelfde over.

Dirk
Dirk Bauwens

John Doh schreef:
ludo schreef:dat is vrij moeilijk om te meten, 1 cm maximum 1,5 cm dik.
Isomo is piepschuim? Isoleert ongetwijfeld beter dan de noppenfolie, maar laat geen licht door.
Een extra isolerend paneel zou, zolang het buiten donker is, voor het lichtdoorlatend gedeelte kunnen geschoven worden. Dan hebben de vogels toch geen licht nodig (hopelijk krijg ik met deze uitspraak geen last met een vogelrechten-organisatie)

Dirk
Dirk Bauwens

ludo schreef:...maar dan zou ik moeten licht bijgeven en dat kost ook (wel minder) energie.
Voor zover ik weet, is het voor de mens absoluut onmogelijk om het rendement van natuurlijk daglicht te verbeteren.

Natuurlijk is het mogelijk om, wanneer men toch een electrische weerstand wil gebruiken om te verwarmen, electrisch te verwarmen via een geschikte verlichting. Want kunstmatige verlichting levert veel meer warmte op dan licht. Dat valt dan echter weer moeilijk te combineren met een eventueel nachttarief...

Dirk
chathanky

Bericht door chathanky »

John Doh schreef:
chathanky schreef:De lambdawaarde is 0.04. Wat is de dikte van de folie?
Nee, de lambdawaarde is waarschijnlijk (veel) hoger dan 0,04 W/m.K.

Ik heb de gegevens van Ludo gebruikt. en in vorig bericht gaf hij aan dat hij zelf doorzichtig noppenfolie had met een lichtdoorlatendheid van 85%. (dit is dus zonder reflekterende laag)
Later gaf hij zelf de opgezochte waarden aan ,de waarde 0,04 zou zijn.

Wat ik begrijp is het hem te doen om een lichtdoorlatende folie, of ik moet het mis hebben.

Ik heb zelf ook tabellen met waarden en voor pvc schuim is de waarde 0.035 (gelijk aan EPS). Voor noppenfolie is 0.04 volgens mij een hele reele waarde.
John Doh

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Ik heb zelf ook tabellen met waarden en voor pvc schuim is de waarde 0.035 (gelijk aan EPS). Voor noppenfolie is 0.04 volgens mij een hele reele waarde.
Kun je argumenten voor die mening geven?
John
chathanky

Bericht door chathanky »

:shock: Zelfde materiaal lucht tussen het meddium.

Lees ook dit eens. Ze maken zelf ook van dergelijke folies. De uitslag van het rapport is terug te rekenen naar de lamda waarde, en komt er nog slechter van af.

Is dit een verhoor? :lol:
kees

Bericht door kees »

Een extra isolerend paneel zou, zolang het buiten donker is, voor het lichtdoorlatend gedeelte kunnen geschoven worden. Dan hebben de vogels toch geen licht nodig (hopelijk krijg ik met deze uitspraak geen last met een vogelrechten-organisatie)
Dirk
gelukkig twijfel je niet aan het ecologisch nut tot het kweken van vogeltjes :shock:

oh nog een ideetje: lichttherapie lampen van PHILIPS

[/quote]
ludo

Bericht door ludo »

jongens toch, jongens toch

en ik wil alleen maar weten hoe goed noppenfolie isoleert ;-)

Ludo
Plaats reactie