Dag mensen,
Ik ben nieuw hier maar heb de waarde van diverse fora al ervaren. Ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven over het project dat ik wil realiseren. Even wat uitgangspunten
Wat ik wil realiseren. Een compleet CV systeem voor onze woning i.c.m. een CV houtkachel in de woonkamer en een nieuwe CV combiketel, sowieso. MOGELIJK zou ook het bijgebouw dat op ca 3 meter afstand van de woning op het zelfde systeem aangesloten kunnen worden. Deze heeft nu een aparte CV combiketel en kan dus volledig los van de woning functioneren.
Het moet financieel nog een beetje leuk blijven dus denk aan bijv. een Waterland CV houtkachel met 25kw op het water en 5kw in de ruimte (maar zou zwaarder kunnen/mogen, heb ik nog niet gevonden) + mogelijk een grote bufferboiler. Wil verder zo weinig mogelijk veranderen om kosten laag te houden.
Zo kom ik grofweg op een aantal opties:
Optie 1: Alleen woning met nieuwe CV houtkachel en nieuw CV combi
Optie 2: Alleen woning met nieuwe CV houtkachel en nieuwe CV combi+bufferboiler
Optie 3: Woning en bijgebouw met nieuwe CV houtkachel en nieuwe CV combi in woning+CV leiding ook langs het bijgebouw laten lopen die daar dan ondersteund kan worden door de aanwezige CV combi. (+evt. een bufferboiler).
Specs:
- Woning, wordt uitgebouwd tot ca 700m3, ca 100m2 is voorzien van vloerverwarming, woning van grotendeels 1910, wel naderhand geisoleerd, in totaal middel goed geisoleerd.
- Bijgebouw, ca 200m3, hoeft niet constant met hoog temp. verwarmd, standaard 15 graden is voldoende. Zweedse houtbouw goed geisoleerd
Bestaande CV combi in bijgebouw is een Vaillant VHR 24c, de bestaande CV Combi in de woning gaat er uit, is 18 jaar oud.
Een bufferboiler spreekt me aan omdat je dan tapwater ook kunt meepakken+energie kan opslaan. Aan de andere kant is het geheel wel zo groot misschien dat er genoeg water en warmteafgifte is om alle energie te gebruiken.
Om het simpel (en goedkoop) te houden, denk ik nu aan een Waterland s30 (1275 euro) en een bufferboiler van minimaal 1000l met een tapwaterspiraal. Nieuwe CV combi in de woning moet minimaal 2 groepen (boven en beneden, + evt. bijgebouw??!) aan kunnen met aparte temperaturen. Het is dus voor mij ook nog een vraag welke CV combi ketel geschikt zou zijn voor mij....
Heb er verder weinig verstand van...
Woon in Noord NL, dacht er aan om eens langs te gaan in Drachten bij Prity/Waterland voor advies en mogelijk aankoop. Iemand daar goede/slechte ervaring?
Tips, trucs, wijsheden zijn zeer welkom, ik hoor graag van jullie.
CV Houtkachel, bufferboiler, 2 panden advies gevraagd!
Moderator: Moderators
-
MSG
- Chicken Power
Re: CV Houtkachel, bufferboiler, 2 panden advies gevraagd!
Hallo MSG,
Welkom op dit forum. Het is inderdaad de juiste plek voor je vraagstelling! Wel hele aparte nickname…
Lees je eerst ook goed in, we hebben meerdere draden over dit onderwerp als geheel, en deel elementen in het bijzonder.
Wat advies van die club betreft waar je de kachel wilt kopen, ja, al paar gekke dingen gezien. Laat je niet omkletsen, sommige hunner beschouwingen zijn wat kort door de bocht om het netjes te zeggen….
Gaan kijken kan geen kwaad. Zoek vooral even uit wat de maximale bedrijfsdruk van je houtkachel is. Dat bepaald mede of je een open- of gesloten expansiesysteem moet toepassen. Wat dat inhoud kun je vinden met de zoekfunctie van deze site. Zo ook meer info over Prity en Waterland.
Het wel zaak dat je met een goede warmteverlies berekening van de opstallen komt. Ik zou gaan voor optie 3 waarbij aangetekend dat dit ketelmerk niet m’n favoriet is om aan te sleutelen. Ben altijd ATAG gek geweest, maar heb de ervaring dat de meerkosten niet opwegen tegen een wat eenvoudigere en vooral goedkopere ketel zoals de Intergas kombi kompakt. Scheelt al een hele hoop gedoe door het ontbreken van een drie-wegklep.
Het zo wel ideaal zijn als je gasketel en buffer dicht bij elkaar kunt projecteren. Het spelletje wordt grofweg iets in parallelbedrijf, of de gasketel werkt, of de warmte komt uit de buffer. Is er ook nog noodzaak tot autonoom kunnen blijven functioneren van het bijgebouw?
Aanrader om zeker door te nemen Hele verhaal in slechts 1 bladzijde:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1815
Met name de laatste twee tekeningen geven bij elkaar een perfect schema hoe je op een veilige en verantwoorde manier zoiets kunt bouwen.
Wat langere draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=60
Nog een met veel vloerverwarming, maar nu gestookt met een vergasser:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1592
Veel leesplezier en de nieuwe vragen zien we wel!
Groet, Cp
Welkom op dit forum. Het is inderdaad de juiste plek voor je vraagstelling! Wel hele aparte nickname…
Lees je eerst ook goed in, we hebben meerdere draden over dit onderwerp als geheel, en deel elementen in het bijzonder.
Wat advies van die club betreft waar je de kachel wilt kopen, ja, al paar gekke dingen gezien. Laat je niet omkletsen, sommige hunner beschouwingen zijn wat kort door de bocht om het netjes te zeggen….
Gaan kijken kan geen kwaad. Zoek vooral even uit wat de maximale bedrijfsdruk van je houtkachel is. Dat bepaald mede of je een open- of gesloten expansiesysteem moet toepassen. Wat dat inhoud kun je vinden met de zoekfunctie van deze site. Zo ook meer info over Prity en Waterland.
Het wel zaak dat je met een goede warmteverlies berekening van de opstallen komt. Ik zou gaan voor optie 3 waarbij aangetekend dat dit ketelmerk niet m’n favoriet is om aan te sleutelen. Ben altijd ATAG gek geweest, maar heb de ervaring dat de meerkosten niet opwegen tegen een wat eenvoudigere en vooral goedkopere ketel zoals de Intergas kombi kompakt. Scheelt al een hele hoop gedoe door het ontbreken van een drie-wegklep.
Het zo wel ideaal zijn als je gasketel en buffer dicht bij elkaar kunt projecteren. Het spelletje wordt grofweg iets in parallelbedrijf, of de gasketel werkt, of de warmte komt uit de buffer. Is er ook nog noodzaak tot autonoom kunnen blijven functioneren van het bijgebouw?
Aanrader om zeker door te nemen Hele verhaal in slechts 1 bladzijde:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1815
Met name de laatste twee tekeningen geven bij elkaar een perfect schema hoe je op een veilige en verantwoorde manier zoiets kunt bouwen.
Wat langere draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 5&start=60
Nog een met veel vloerverwarming, maar nu gestookt met een vergasser:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1592
Veel leesplezier en de nieuwe vragen zien we wel!
Groet, Cp
Verwijderd.
-
MSG
Re: CV Houtkachel, bufferboiler, 2 panden advies gevraagd!
dag CP, hartelijk dank voor je reactie. als ik de andere pagina's lees begrijp ik dat je er voor hebt doorgeleerd!
Doe je dit voor je beroep of als hobby? Op zich is de laatste tekening in het eerste overzicht aardig te begrijpen voor me maar ik zie het momenteel toch meer voor me dat er een prof de opzet van het systeem maakt en dan ook een installateur aan de gang gaat die er daadwerkelijk verstand van heeft. Ik heb een beetje een vooroordeel van een typische installateur die hier een potje van zou maken.
Zou jij iemand weten (of misschien ben je het zelf?) die mij kan helpen dit op te zetten en daadwerkelijk aan te laten leggen?
En wat zou het me ongeveer gaan kosten?
Uiteraard wil ik wel mijn best doen om aan het tekenen te gaan hoor maar heb het verder nogal druk..
Doe je dit voor je beroep of als hobby? Op zich is de laatste tekening in het eerste overzicht aardig te begrijpen voor me maar ik zie het momenteel toch meer voor me dat er een prof de opzet van het systeem maakt en dan ook een installateur aan de gang gaat die er daadwerkelijk verstand van heeft. Ik heb een beetje een vooroordeel van een typische installateur die hier een potje van zou maken.
Zou jij iemand weten (of misschien ben je het zelf?) die mij kan helpen dit op te zetten en daadwerkelijk aan te laten leggen?
En wat zou het me ongeveer gaan kosten?
Uiteraard wil ik wel mijn best doen om aan het tekenen te gaan hoor maar heb het verder nogal druk..