Zelfbouw hout-cv kachel (project)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: zelfbouw hout cv

Bericht door account verwijderd »

Als je hier naar kijkt, dan denk je waarschijnlijk, what the fuck is dit?
Dan zal ik zo een plaatje uploaden, en dan valt het kwartje.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Deze tool (tol) om het zo maar te zeggen is ook een optie.
De rotorstand mag niet tegendraads werken, dat is in het onderste plaatje wel het geval.

Hij gaat draaien door de thermiek, net als vroeger een uitgeknipt a4 papier boven een radiator laten hangen.

De energie van het draaien wordt gebruikt om een echte vortex te maken in de verbrandingsruimte door aangesloten externe
vinnen in de psuedo bell.

Zie je bij de nieuwe versie de luchtstroom?
En de onderste foto is roodgloeiend op een rocket stove.

Dit is eigenlijk het begin van een natuurlijke turbocharger voor houtkachels.

Ach open denken kan toch geen kwaad, ook al is het te ver gezocht.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Michel,

Verklaar eens wat ik in de 'verrassing' moet zien ?

De bimetaal bypass is mooi geïntegreerd, maar heel waarschijnlijk overbodig in deze Bell die zelf amper massa heeft.

Het is heel onwaarschijnlijk dat je er teveel warmte zou uithalen om de trek op gang te krijgen. In deze versie zal je juist zoveel mogelijk moeite moete doen om er het maximum uit te krijgen.
(@ Robert, als je mogelijkheden ziet om nog meer warmte uit de Bell te tappen, zou ik dat zeker doen.)

Houdt de Bypass in gedachten voor verdere optimalisaties. Eerst een werkende kachel !

G
account verwijderd

@Gandalf,
Verklaar eens wat ik in de 'verrassing' moet zien ?
Een mechanische turbo optie. En ik ga over 9 dagen lounge sets verkopen gedurende 4 weken bij een bekende zaak.

Wellicht kan ik daar ook een paar houtkachels neerzetten, het seizoen breekt binnen kort weer aan en daar moet
je op inspelen toch? Mijn hart ligt bij de houtkachels, alleen probeer maar is iets fatsoenlijks te maken wat
een standtijd heeft van 15 jaar en dat ze dan nog zeggen, die kachel is echt heel erg goed.
Een houtkachel kan je maken of breken, kijk naar de Prity.
De bimetaal bypass is mooi geïntegreerd, maar heel waarschijnlijk overbodig in deze Bell die zelf amper massa heeft.
Dit is een handmatige klep die je alleen gedurende het activeren van de schoorsteen gebruikt (aanmaakproces).
Heeft niets met massa te maken, enkel het activeren van de schoorsteen (drukverschil opbouwen)
Het is heel onwaarschijnlijk dat je er teveel warmte zou uithalen om de trek op gang te krijgen. In deze versie zal je juist zoveel mogelijk moeite moete doen om er het maximum uit te krijgen.
(@ Robert, als je mogelijkheden ziet om nog meer warmte uit de Bell te tappen, zou ik dat zeker doen.)
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Houdt de Bypass in gedachten voor verdere optimalisaties. Eerst en werkende kachel !
Dit zijn opties voor Robert, ik heb geprobeerd alles te laten zien in een vorige bladzijde van dit topic zodat Robert weet wat hij kan doen.

@CP,
De CO bult aan het einde van de stook.
Dat is iets wat we van Peter weten, die weet dat precies door het testen met de Tiesto.
Peter zou zijn gedachten hier ook over kunnen laten gaan.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

michel schreef: Peter zou zijn gedachten hier ook over kunnen laten gaan.
Ja ik denk dat het plan nu in de fase zit dat we de Joker kunnen inzetten ...
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

michel schreef:De CO bult aan het einde van de stook.
Dat is iets wat we van Peter weten, die weet dat precies door het testen met de Tiesto.
Peter zou zijn gedachten hier ook over kunnen laten gaan.
Ja, die CO bult...
Die is er altijd, het formaat hangt af van de hoeveelheid houtskool die ligt te gloeien. Een rustig ontwikkelend houtvuur heeft aan het eind een kleinere koolmonoxide productie dan een zich snel ontwikkelend vuur. De rocket stove haalt wat dat betreft een hoge score omdat de omvang van het vuur maar klein is, en de hoeveelheid gloeiibed aan het eind dus ook.
In het algemeen: hoe meer onderbeluchting, hoe meer houtskool er geproduceerd wordt. Gedurende de vlamfase kan het nog wel eens redelijk gaan, maar aan het eind zit je met een gloeibed waar geen eind aan komt. Meer lucht onder een rooster waar het hout op ligt maakt de zaak alleen maar erger, alleen bovenbeluchting werkt beter. De reden om zo min mogelijk CO te willen hebben: niet alleen omdat het gevaarlijk is, maar het is ook brandstof. Door de omzetting van CO naar CO2 komt warmte vrij, het is een exothermische reactie. En het is een instabiel gas, als het afgevoerd wordt naar de buitenlucht vervalt het ook uit zichzelf tot CO2.

@Gandalf,
Jij hebt een tijdje de titel huisfilosoof gedragen, en je hebt mij de contraptionist genoemd.
Word ik nu ineens tot de joker gebombardeerd? Die heeft geen goeie naam, vanwege de batman-films. :(
En ik doe bij deze het voorstel om Chicken Power tot forum chefkok te benoemen. :D
Zijn avatar lijkt mij een duidelijke verwijzing.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted

Bericht door deleted »

Peter,

Enkel gaatjes in de spiraal boven als beluchting zou ook kunnen werken? Of is frontbeluchting noodzakelijk voor de opstart ?

En voor alle duidelijkheid:
"Joker" figuurlijk zoals in sommige kaartspellen: "de hoogste troef".

Tijd om onze hoogste troef uit te spelen dus.
En Contraptionist vind ik nog steeds de beste ondertitel voor Peter.

CP, heeft vele namen , vele persoonlijkheden (in de vakliteratuur DIS of MPS), The naked Chef, The Terminator, Waldorf, Cultuurbarbaar aan de Noordzee, ...
robert5812

Bericht door robert5812 »

ben net even druk aan het tekenen geweest hahah met paint nog wel :P

ben een heel eind op weg denk ik leer met de dag meer van jullie en zie een hoop nieuwe ideeen

maar kan inderdaad niet alles direct in me eerste kachel bouwen zoals CP zij

en mocht het nodig zijn dan maak ik een nieuwe en yep genoeg afval stroken al moet ik zeggen dat ik toch liever grote platen
zou gebruiken.

hier een nieuw plaatje
ik heb er een spiraal in getekend , mijn collega was aan het buigen met 30x2 dus hebben we er direct 3 buisjes bij gebogen zie foto

dat gebeuren om een vortex te creeeren lijkt me heel leuk alleen kan dat niet echt makkelijk tekenen maar wil de me daar eerst meer in verdiepen.

gr robert
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
peterberg
Moderator

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Enkel gaatjes in de spiraal boven als beluchting zou ook kunnen werken? Of is frontbeluchting noodzakelijk voor de opstart ?
Nou weet ik niet zeker of gaatjes in die spiraal wel voldoende lucht binnen brengt. Eigenlijk zouden de beide einden ervan van beneden af moeten komen zodat er een stuk verticaal flink heet wordt. Om te starten red je het niet met alleen lucht van boven omdat er teveel weerstand in zo'n ding zit.

De heat riser zou nog lager kunnen. Eigenlijk is 10 cm boven de brandstof al genoeg, maar in sommige situaties heb ik het ook lager nog goed zien werken. Het vat van Michel deed het heel opmerkelijk, de kachel van DJ had heel aardige eigenschappen.

En een vriend van mij in Friesland heeft een terras kacheltje gebouwd van een grote butagas fles. Hij heeft al tientallen jaren zo'n ding, en als het doorgeroest is maakt hij een nieuwe. Op mijn aanraden heeft-ie de schoorsteenpijp in de binnenruimte van de fles door laten steken. Tot zo'n 10 cm boven de bodem, en een soort deur voor de vulopening waarvan de bovenste 5 cm ontbreekt. Daardoor krijgt het ding alleen maar lucht van boven en brandt als eerste terraskachel volledig rookvrij zodra het ding warm wordt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted

Bericht door deleted »

Robert,

1. De kleine smoorklep in de verbrandingsruimte: Is dat een regelbare achterbeluchting ?
2. Smoorklep in de schoorsteen hoort daar niet. Deze kachels smoor je niet, die gaan altijd 100% volgas !
Als je goed kijkt naar de tekening van Michel zie je dat hij er één op een extra uitgang naar de schoorsteen tekent. Dit is om tijdens de 'koude' opstart de nog niet zo hete gassen een 'kortere' weg naar buiten te geven. Na enkele seconden/minuten kan hij dicht en moeten ze langs het normale "onderste" kanaal, dat altijd helemaal open staat. Maar die extra uitgang bovenaan met (met sluitklep)zou ik voorlopig niet zetten....

G
account verwijderd

@Peter,

De secundeaire/tertaire luchtspiraal van beneden laten komen heb ik ook overwogen maar niet getekend terwijl het min
of meer wel een standaard gegeven is. Zo betrap ik mijzelf weer op het volgende : Je ziet niet hoelang iemand ergens mee
bezig is geweest, maar wel hoe het is gemaakt.

@Robert,

De rookgasklep die je in het schoorsteenkanaal hebt getekend heb je waarschijnlijk getekend met het idee om de kachel
langzamer te kunnen laten branden (smoren).

De snelheid van de verbranding regelen doe je altijd aan de inlaat zijde, met de luchttoevoer.
Bij jouw kachel door de spleetvorm inlaat te verkleinen of dicht te zetten en daarna kun je verder afregelen
met de secundaire spiraal. Bij jouw kachel zul je dan als het ware het houtgas zien branden.
Bij zo'n kachel wordt de ruit van de deur ook niet vies. Dit geeft aan dat de kachel een goede verbranding heeft.

De schoorsteenklep heb je niet nodig. De nadelen die een schoorsteenklep met zich meedbrengt zijn vrij groot, veel roetvorming vooral door de onvolledige verbranding. (De ruit van de kacheldeur zal in no time zwart zijn, dit is een voorbeeld van een schoorsteenklep die bijna dichtstaat).

De 3 spriralen die je hebt laten buigen kun je wat mij betreft intregreren in je ontwerp, dit levert altijd energiewinst op.
Ik denk dat Gandalf hier ook vooral voorstander van is, onze tovenaar. Als Gandalf ergens een stokje voor steekt of zegt
you cannot pass, reken daar dan maar op, hij is immers onze huisfilosoof. Gandalf jij kan dat toch wel waarderen als ik dat zeg?

Wel de wisselaar als open systeem beschouwen en dit aangeven op de paint tekening.

De wisselaar moet een open verbinding hebben middels een buis naar de open lucht met een maximale afstand van 1 meter en maximaal 2 bochten, althans zo staat het ongeveer in de stoomwet. Er mogen met jouw kachel absoluut geen onedigheden plaatsvinden,
vandaar dat ik deze spelregels duidelijk maak vanaf dit moment.
Van mij mag je op dit moment geen gesloten systeem bouwen.

Hiermee bedoel ik een systeem met een water werkdruk die staat afgesteld op een veiligheidsventiel of temperatuurveiligheid.
Verwijderd
deleted

Bericht door deleted »

Michel,
Wat die turbo of vortex gaat worden heb ik nog niet helemaal beet . Wel dat het een extra zuurstofinjectie bovenin de verbrandingsruimte wordt natuurlijk, maar hoe je dat precies ziet is me niet helemaal duidelijk.
Misschien een duidelijke tekening of een filmpje ?
En hoe gaan, in godsnaam, die drie bochten daarvoor zorgen ?

G
account verwijderd

@Gandalf,
Wat die turbo of vortex gaat worden heb ik nog niet helemaal beet . Wel dat het een extra zuurstofinjectie bovenin de verbrandingsruimte wordt natuurlijk, maar hoe je dat precies ziet is me niet helemaal duidelijk.
Misschien een duidelijke tekening of een filmpje ?
Het idee wat ik hierbij heb, dat zal ik visueel verduidelijken. Ik gaf eerder al aan dat het hoog gegrepen is, dat is het ook,
Het idee komt van de Rolce Roys vliegtuigmotor techniek.
Dit gaat heel ver nu, maar ik wel het wel verduidelijken in een schematische voorstellen.
En hoe gaan, in godsnaam, die drie bochten daarvoor zorgen ?
Bedoel je hiermee de 3 buigprofielen die Robert wil intregreren?
Verwijderd
account verwijderd

@Gandalf,
Wel dat het een extra zuurstofinjectie bovenin de verbrandingsruimte wordt natuurlijk, maar hoe je dat precies ziet is me niet helemaal duidelijk.
Het lijkt op een turboprop van rollce roys, maar dan nog anders.

Je schept de lucht naar binnen en maakt daarbij een draaiende beweging die zich vertaal in een draaiende luchtstroom en
in een neerwaardse druk (compressie) doordat de vleugelbladen van de grote propellor downstream ingericht zijn. Deze eerste fase omschrijf je zelf als zuurstofinjectie, ik denk aan onderdruk creeren t.o.v. van de buitenluchtdruk op 1m zeeniveau of de luchtdruk buiten de kachel.
De tweede stap is de expansie die plaatsvindt in de verbrandingsruimte.
De derde stap is de rotor in de heat riser die zorgt voor de stuwkracht, ik vergelijk dit met een thermiek voorbeeld van een uitgeknipt a4 papiertje dat je vroeger boven de radiator liet rond draaien op een sate prikker.

Op youtube is een voorbeeld te vinden met een houtgestookte ton met een auto turbo, dit is niet wat ik bedoel.
Deze rotor kan geen 50.000 toeren draaien, dat is gekkenwerk en ook niet de bedoeling ervan.

De bedoeling van deze turboprop is het vermengen van alle gassen zodat de CO2 waarde nog lager wordt.
Verwijderd
robert5812

Bericht door robert5812 »

@ gandalf
met die kleine smoorklep onderin wil ik de kachel te regelen (schuifbaar)
en de grote had ik de bedoeling mee om mocht het ergens mee mis gaan dat ik dan beide kleppen dicht doen om het brandproces direct te kunnen stoppen
alleen ben ik bang dat die klep iets te veel ruimte in de pijp in beslag neemt
ik neem aan dat de kachel het beste brand zonder een opstakel in de schoorsteen

@ michel

kan je dit stukje iets anders uitleggen

De wisselaar moet een open verbinding hebben middels een buis naar de open lucht met een maximale afstand van 1 meter en maximaal 2 bochten, althans zo staat het ongeveer in de stoomwet.

het syteem is bij de buffertank open ( losse deksel van piepschuim of zo)
de buffertank die ik nu voor een 10tje hebben kunnen halen , een 1000 ltr IBC met verzonken plaat omhulsel.
ik kan ook aan een 1000 dieselolie tank komen en misschien ook nog wel gratis.
ik zal de IBC dan eerst eens flink opstoken zo heet mogelijk en er dan uitgebreid verslag (foto`s eventueel filmpje).
maar ga natuurlijk mijn uiterste best doen voor die diesel tank.

de bedoeling is zoals ik in dat plaatje heb staan dat het water binnen en buiten gescheiden blijft
ik heb een warmte wisselaar gekregen van een kennis weet alleen niet of deze geschikt is gezien de grote
(heb hier geen ervaring mee) op de wisselaar staat: date:980112 , art nr:450985 ,man.no T 37836500.192

gr robert
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
Plaats reactie