Zelfbouw hout-cv kachel (project)
Moderator: Moderators
-
account verwijderd
Re: zelfbouw hout cv
@Gandalf,
Mijn persoonlijke ervaring met het verlengen van een heat riser tot zo'n 100mm vanaf het stookbed is dat de kachel
er sneller van wordt. De vlammen worden de heat riser ingetrokken. Het verlengen van de heat riser is een optie en
zou je net als DJ het heeft gedaan van rvs moeten maken voor een langere standtijd.
Ook een luchtaanvoer in spleetvorm, bij deze kachel zegmaar 250x25mm over het vuurbed heeft een hele snelle kachel tot gevolg. Je hoeft hem niet volgas te stoken.
@CP,
Bedoel je de gaten in de spiraal (voor de secundaire/tertaire voorverwarmde lucht)onder een hoek boren zodat er in de kachel een vortex ontstaat (werveling, circulaire stroming)
Mijn persoonlijke ervaring met het verlengen van een heat riser tot zo'n 100mm vanaf het stookbed is dat de kachel
er sneller van wordt. De vlammen worden de heat riser ingetrokken. Het verlengen van de heat riser is een optie en
zou je net als DJ het heeft gedaan van rvs moeten maken voor een langere standtijd.
Ook een luchtaanvoer in spleetvorm, bij deze kachel zegmaar 250x25mm over het vuurbed heeft een hele snelle kachel tot gevolg. Je hoeft hem niet volgas te stoken.
@CP,
Bedoel je de gaten in de spiraal (voor de secundaire/tertaire voorverwarmde lucht)onder een hoek boren zodat er in de kachel een vortex ontstaat (werveling, circulaire stroming)
Verwijderd
- Chicken Power
Michel, yep.
Gedachte is om hier in de top te creëren wat jij in het olievat op de bodem had.
Groet, Cp
Gedachte is om hier in de top te creëren wat jij in het olievat op de bodem had.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
OK. Klaar.
Maar wil je dan de heetste of de minst hete gassen een zuurstofinjectie geven ?
Anders moet de spiraal naar onder.
G
Maar wil je dan de heetste of de minst hete gassen een zuurstofinjectie geven ?
Anders moet de spiraal naar onder.
G
- Chicken Power
De heetste nog onverbrande gassen natuurlijk, eerst dan krijg je een volledige verbranding.
Groet, Cp
Groet, Cp
Verwijderd.
-
deleted
Is er eigenlijk een schema of een foto van die kachel van DJ te vinden ?
En ik zou gedacht hebben dat onvolledig verbrande gassen vooral de minst hete zijn.
Maar in ieder geval, vermits de vuuurkamer weinig warmte zal verliezen met een geïsoleerde metalen wand, zal er geen erg groot verschil zijn in temperatuur boven en onder.
Ik neem aan dat het jullie meer om de extra wervelingen(en dus betere mengeling met de toegevoegde zuurstof) te doen is dan het Bell-effect.
G
En ik zou gedacht hebben dat onvolledig verbrande gassen vooral de minst hete zijn.
Maar in ieder geval, vermits de vuuurkamer weinig warmte zal verliezen met een geïsoleerde metalen wand, zal er geen erg groot verschil zijn in temperatuur boven en onder.
Ik neem aan dat het jullie meer om de extra wervelingen(en dus betere mengeling met de toegevoegde zuurstof) te doen is dan het Bell-effect.
G
- robert5812
ik doe maar even rustig aan met de kachel hahah
ik slijp morgen die spiraal er voorzichtig uit zodat ik hem mocht het nodig zijn nog kan gebruiken en zal dan na de vakantie er mee verder gaan want er haast achter zetten heeft inderdaad niet veel zin want misschien zie ik dan dingen over het hoofd
kan iemand misschien uitleggen wat het effect is van een hoge bell en lage bell ( is het nou bel of bell? )
ik slijp morgen die spiraal er voorzichtig uit zodat ik hem mocht het nodig zijn nog kan gebruiken en zal dan na de vakantie er mee verder gaan want er haast achter zetten heeft inderdaad niet veel zin want misschien zie ik dan dingen over het hoofd
kan iemand misschien uitleggen wat het effect is van een hoge bell en lage bell ( is het nou bel of bell? )
die `t dichtst bij het vuur zit , warmt zich het best
- Chicken Power
Geen dubbel werk doen, lekker laten zitten. En gebruik hem zoals geadviseerd!
Het is bell, het best naar het Nederlands te vertalen als klok. In de zin van een stolp.
Of wat populairder, als een hoed. En hoe hoger de hoed is, hoe meer je eronder kunt vangen.
Groet, Cp
Het is bell, het best naar het Nederlands te vertalen als klok. In de zin van een stolp.
Of wat populairder, als een hoed. En hoe hoger de hoed is, hoe meer je eronder kunt vangen.
Groet, Cp
Verwijderd.
- robert5812
betekend dit dat als ik een bell heb die zoals michel adviseert 800mm zou zijn , ik er meer warmte in zou krijgen
dan wanneer hij bijvoorbeeld 400mm hoog zou zijn ?
dan wanneer hij bijvoorbeeld 400mm hoog zou zijn ?
- Chicken Power
Zeker, er is veel meer 'hoogte' waar de warmte blijft hangen, en daar kun je dus ook beter warmte 'aftappen'.
Goet, Cp
Goet, Cp
Verwijderd.
- robert5812
misschien denk ik iets te makkelijk nu maar klopt het dat ik al die warmte die in de bell blijft hangen mag opvangen
met een watertank (wat nu het plan ongeveer is )
de meest optimale manier is of kan ik de bell vol proppen met nog wat spiralen en ribben er om heen
of haal ik dan de warmte er juist uit ?
met een watertank (wat nu het plan ongeveer is )
de meest optimale manier is of kan ik de bell vol proppen met nog wat spiralen en ribben er om heen
of haal ik dan de warmte er juist uit ?
- Chicken Power
Bijna alles! Er moet iets aan warmte overblijven om de trek tijdens het branden in de schoorsteen ook een extra zetje te geven. Dus je mag niet alles opsnoepen. Anders krijg je problemen met condensatie, of moet je een dure rookgasventilator op elektriciteit gaan toepassen. Dan is het ecologischer om er een extra blokje hout aan te wagen.robert5812 schreef:misschien denk ik iets te makkelijk nu maar klopt het dat ik al die warmte die in de bell blijft hangen mag opvangen met een watertank (wat nu het plan ongeveer is ) ?
Lees je hele draad nog maar is terug, dat is altijd goed om te doen!robert5812 schreef:de meest optimale manier is of kan ik de bell vol proppen met nog wat spiralen en ribben er om heen of haal ik dan de warmte er juist uit ?
Eerder schreef ik al, dat misschien naderhand uit praktijk ervaring blijkt, dat je wellicht nog een WW al dan niet in de vorm van een spiraal, lager dan de uitmonding van de riser toe kunt passen.
Het lijkt me nu nog even bij je eerste kachel wat veel om ineens het aller onderste uit de kan te willen halen. Als je je houdt tot wat nu besproken is, heb je denk ik een kachel met een verbrandingsproces wat beter is dan een gemiddeld handels ding.
Enne, mocht dit goed voldoen, begin je gewoon aan versie 2. Afvalstroken zat vermoed ik.
Ik ben daar met Michel al de tel in kwijt, maar het wordt steeds mooier!
Groet, Cp
Verwijderd.
-
account verwijderd
Dit is een concept met bijna alle opties.
- Een spleet luchtaanvoer onderin de deur boven het vuurbed
- Een spiraal voor de secundaire en tertaire verbrandingslucht met schuine luchttoevoer norsels.
(alleen een gaatje schuin boren is niet genoeg, de norsels moeten echt uitgericht zijn om een vortex mogelijk te maken)
- Een geisoleerde verbrandingsruimte en bell
- Een bypass klep voor het snel opwarmen van de schoorsteen en de kachel.
(dit is vergelijkbaar met een choke op een verbrandingsmoter, zonder choke start hij niet)
- Een volledig veilig drukloos cv systeem met open expansievat.
- Een verlengde heat riser in de verbrandingskamer
- Lamellen met een holle vorm t.b.v. het afvoeren van condens tijdens het opstarten naar de buitenmantel
- Een extra dikke cv wisselaar vloer waarop de lammellen zijn gelast om de de kachel erg duurzaam te maken.
- Lamellen in de cv wisselaar zelf erbij denken, deze zijn noodzakelijk om plaatselijk opkoken te voorkomen.
- Een spleet luchtaanvoer onderin de deur boven het vuurbed
- Een spiraal voor de secundaire en tertaire verbrandingslucht met schuine luchttoevoer norsels.
(alleen een gaatje schuin boren is niet genoeg, de norsels moeten echt uitgericht zijn om een vortex mogelijk te maken)
- Een geisoleerde verbrandingsruimte en bell
- Een bypass klep voor het snel opwarmen van de schoorsteen en de kachel.
(dit is vergelijkbaar met een choke op een verbrandingsmoter, zonder choke start hij niet)
- Een volledig veilig drukloos cv systeem met open expansievat.
- Een verlengde heat riser in de verbrandingskamer
- Lamellen met een holle vorm t.b.v. het afvoeren van condens tijdens het opstarten naar de buitenmantel
- Een extra dikke cv wisselaar vloer waarop de lammellen zijn gelast om de de kachel erg duurzaam te maken.
- Lamellen in de cv wisselaar zelf erbij denken, deze zijn noodzakelijk om plaatselijk opkoken te voorkomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 20 jul 2011, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
- Chicken Power
Ik heb het nog niet geschreven of Mies heeft al weer een tekening!
Als ik dat zo bekijk, zal dit vooral strakke design, evenals de tuin- en loungeset, veel mensen aanspreken!
Technisch is het misschien wel een overweging, om i.p.v. de brandplaat onder de riser in dit ontwerp, een bredere beker/cup dan de riser te maken. Al dan niet voorzien van een licht profiel die de vortex in de riser stuurt. Eigenlijk ook te benoemen als sifon.
Groet, Cp
Als ik dat zo bekijk, zal dit vooral strakke design, evenals de tuin- en loungeset, veel mensen aanspreken!
Technisch is het misschien wel een overweging, om i.p.v. de brandplaat onder de riser in dit ontwerp, een bredere beker/cup dan de riser te maken. Al dan niet voorzien van een licht profiel die de vortex in de riser stuurt. Eigenlijk ook te benoemen als sifon.
Groet, Cp
Verwijderd.
-
account verwijderd
@CP,
De riser is aan de onderzijde open, zonder brandplaat getekend. Dit is een lijntje wat ik weg had moeten halen.
Ik snap het nog niet helemaal wat je bedoelt,
Ik heb nog een verrassing.
De riser is aan de onderzijde open, zonder brandplaat getekend. Dit is een lijntje wat ik weg had moeten halen.
Ik snap het nog niet helemaal wat je bedoelt,
In eerste instantie zal het denk ik veel mensen aanspreken al is de kachel zonder cv omloop.Als ik dat zo bekijk, zal dit vooral strakke design, evenals de tuin- en loungeset, veel mensen aanspreken!
Ik heb nog een verrassing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 20 jul 2011, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
- Chicken Power
Nu zie ik het detail pas goed (mn ogen).
Maar zo zijn we er dus ook!
Secundaire vlam ontspruit aan de buitenkant van de riser, en likt zich de riser in, die roodgloeiend wordt. En zo de secundaire lucht in de 'pseudo' bell in de verbrandingsruimte tot reageren brengt.
Ben rete benieuwd! Niet alleen naar het branden, maar vooral ook naar de normaal gebruikelijke CO bult aan het eind van de stook.
Groet, Cp
Maar zo zijn we er dus ook!
Secundaire vlam ontspruit aan de buitenkant van de riser, en likt zich de riser in, die roodgloeiend wordt. En zo de secundaire lucht in de 'pseudo' bell in de verbrandingsruimte tot reageren brengt.
Ben rete benieuwd! Niet alleen naar het branden, maar vooral ook naar de normaal gebruikelijke CO bult aan het eind van de stook.
Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 20 jul 2011, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.