Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: Houtkachel cv turbine pag 29

Bericht door account verwijderd »

michel Berichttitel: Re: hout cv kachel met stoomturbine
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di mei 31 20:01:43

De doorsnede van de eco die ik destijds heb gemaakt is weergegeven in het plaatje.
Precies in het midden van de watermantel zit een doorgelast tussenstuk, ter versterking.

Deze eco wordt wel anders als het ook gelijk een voedingswater tank zou zijn.
De watermantel wordt dan groter.

Dezelfde doorsnede zonder watermantel kan wat mij betreft gebruikt worden voor de luvo met een spiegelbeeld opstelling.

Het is jammer dat de luchtinlaat van de luvo zo hoog zit, zie tekening. De voorverwarmde lucht wil alleen door het inlaatkanaal als de kacheldeur en de primaire luchttoever gesloten zijn.
De negatieve luvo trek is ca 200m3/uur bij 40 graden voorverwarming
Als er 3 meter schoorsteen wordt toegepast dan is die capaciteit ca 352m3/h bij een rookgas eind temperatuur van 40 graden.
(hier komt dus het woordt condenserende ketel vandaan).
Het resultaat is 352-200=152m3/uur positieve luchtverplaatsing, dit komt dan overeen met 25kg hout per uur.
Het zou dus moeten werken.

Om het principe te laten werken moet de schoorsteen voor het benodigde drukverschil zorgen.

Over het condenseren in de rookgassen. Ik denk dat een condensvanger geen overbodige luxe is.
Ter plaatse van de eco gaat er al gecondenseerd worden in de rookgassen en het condenseren zal stoppen bij de luvo.
De eco en de luvo bestaan uit staalplaat lamellen, door deze aan de onderzijde schuin weg te laten lopen naar 1 zijde, druipt het condenswater in een afvoergootje dat aangesloten is op een afvoerslang.

@Gandalf,

Verwarmen met stoom is mooi want je hebt geen electrische waterpomp nodig. Pas heb ik zoiets gedaan met een koper
spiraal in een 1000 liter water tank. Dit gaat perfect, en geen waterslag.
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di mei 31 21:01:03

Condens afvoer principe.

De kachelbuis steekt 10mm door in de behuizing, wellicht is het beter om dit te verhogen naar 40mm.
Dit zorgt voor een opstaande rand. De lamellen zijn schuin en daardoor loopt het water naar de zijkant in de condensgoot.
De condensgoot zit aangsloten op een afvoerslang met filter erop i.v.m. dichtslippen door roetresten.
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 1 19:20:57

Vanavond een proef gedaan met de stoomketel, gebouwd zoals plaatje 2 post's terug, plaatje ecoluvo1.

Nu ik dit zo zie denk ik dat de stoomketel beter een kistketel zou kunnen zijn direct op de cpu. (central processing unit ofwel
chicken power unit)
De water voorraad hoeft maar iets van 5 liter te zijn. Nu test ik elke keer met 15 liter, dit is best veel.
Een stoomketel met een inhoud van 10 tot 15 liter lijkt mij voldoende.

De schoorsteen bypass is van essentieel belang om de schoorsteen als eerste op te warmen. Deze bypass geld niet alleen zoals cp al vermelde voor de luvo en voor de eco, maar ook voor de stoomketel.

Hier kwam ik vanavond achter tijdens een proefsessie met de stoomketel, eigenlijk had ik het al kunnen weten.

De wisselaar koelt zover terug dat de schoorsteen koud blijft en de rook er liever niet doorheen gaat tijdens de opstart.
De vorige test had eerst de schoorsteen opgewarmd en toen pas water in
de stoomketel gedaan, dit werkt wel snel, maar is niet de procedure.

Eigenlijk zouden we de stoomketel, de eco en de luvo een orde van opbrengst moeten gaan geven, dimensioneren.
Het terugkoelen per component naar de streeftemperatuur.
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: wo jun 1 21:09:35

Een opzet voor kleinschalige toepassing.

Als we stoom gaan condenseren op de lage temperatuur rookgassen tussen de eco en de luvo wordt het rendement nog hoger.
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineelbericht geplaatst: wo jun 1 21:35:54

Net onder de luvo condenseren?
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: do jun 2 16:40:50

CP,

Ik betrap mezelf op de volgende regel :
We hebben alle kennis en apparatuur.
Ik heb geprobeerd een turbine uit te rekenen met behulp van de file : stoomturbine deel 1
Dit lukt nu nog niet jammergenoeg.

Wat me wel is gelukt, een indicatie te krijgen van het stoomverbruik van een 3kw turbine.
Zie laatste plaatje.

Als je met de oververhitter gaat werken en je de Enthalpy KJ/kg waarde vanaf de stoomketel omhoog brengt van ca 2620 naar 2912 KJ/kg, dan
lukt het om 1,5 bar stoom naar 220 graden celcius te krijgen, wat resulteerd in stoom van een goede kwaliteit.
(eigenlijk hetzelfde als de test met het ijzeren vat met het knatterboot principe, hier kwam ook een hoge stoomtemperatuur uit met een lage druk).
Zie plaatje, rood gearceerd is de oververhitter. De energie die dan in de oververhitter gaat zitten is 292 KJ/kg.

Met een gesloten condensor systeem kunnen we denk ik terug naar 0.2 bar (onderdruk), groen gearceerd.
Dat zou ongeveer 50 KJ/kg aan energie opleveren aan de turbine zijde.

Als je zo de verhoudingen bekijkt dan hebben we

2620 KJ/kg voor de stoomketel 88%
292 KJ/kg voor de oververhitter 10%
50 KJ/kg voor de condensor 2% (de condensor werkt alleen negatief in de zin van de procentuele verzamelreeks)

Waar ik nu achter ben gekomen is dat de stoomwet niet beschijft hoeveel energie er in een gas aanwezig mag zijn.
De stelregel is 3 bar en daarbij een gerelateerde ketelinhoud. Hier zijn dus waarschijnlijk een aantal houtcv kachelbouwers niet
conform de wet.

Met andere woorden, 0.5 bar stoomdruk bij 450 graden celcius en een enthalpie van 3375 KJ/kg met de daarbij behorende ketelinhoud mag je als particulier gewoon bezitten zonder enige vorm van keuring.

Corrigeer mij svp als het niet zo is.
Verwijderd
kockie
Site Admin
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door kockie »

Vriendelijke dank aan CP voor het zo goed mogelijk herstellen van deze topic.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd

@CP,

Je bent echt geniaal. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Heb je zo'n grote internet history ingesteld op je pc?
Pas heb ik nog een gesprek gehad met een bedrijf waarbij ik vertelde dat je mij had geholpen met de stoomtechniek en dat je geniaal bent.

Voor mij is het topic ook een dagboek geworden waarop je kan terugkijken/zoeken, thanks very much en ook Maarten (kockie) die alle puntjes op de i zet.

Mijn vinger zit weer in de spalk vanavond. Vandaag de lounge set afgerond. Gisteren nog piano les gedaan, maar dat ging niet zo goed.
Ik kan niet stilzitten en da's soms best lastig.

Eerdaags gaat we weer verder met de stoomtechniek. Eventjes bijkletsen offtopic is niet erg.

Ik heb nog een mail uit India gekregen voor de stoom motoren, zal hem hierna posten.

En een foto van de lounge set is te zien op :
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=1871
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 07 jul 2011, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
Chicken Power

Bericht door Chicken Power »

Ha michel,

Dat is niet erg ingewikkeld, alleen een hoop werk en handelingen (waarbij ik 129 X een knoerpert van een fout heb gemaakt :oops: ).

Blij dat ik kockie daar wat praktisch werk uit handen kon nemen.

Misschien was het je nog even ontgaan, maar voor je tuinset hebben we zelfs een eigen topic gemaakt:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=1871
Wil je de laatste fotos daar ook nog even posten?

Beste met de vinger!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 08 jul 2011, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd

In India zijn ze goed bezig de stoomtechniek nieuw leven in te blazen. Ze hebben nu een modificatie gedaan aan de bakschuif en
deze vervangen door kleppen, zie mijn eerder gebouwde primitieve stoom motor film voor de werking ervan.

Een ingelaste pauze voor mensen die even een brake nodig hebben na deze eentonige herhaling van de kleppen gestuurde motor :
http://www.youtube.com/watch?v=c1nFavgSYZU

De mail, vertaald met google translate uit het engels :

Vanuit uw correspondentie voor stoommachines, merkten we op dat je grote interesse in onze stoommachines uitgedrukt.
In ons alle stoom motoren van 5 pk tot 20 pk, hebben we zuiger kleppen en hebben verwijderd D schuifafsluiters. Zuiger kleppen te voorkomen stoom lekkage. Eerder we ook stoommachines geïnnoveerd met zware sokkels en zware lagers, sterkere drijfstangen en staal stuk werd gegoten in aluminium kruis hoofd zodat zuigerstang discussies gaan in op staal stuk van de cross hoofd. Dus nu alle componenten zijn geworden voor stevige continue dienstverlening, zonder af te breken. Dus onze eerste elektriciteitscentrale 18pk-10KW is nu vlot loopt sinds vorig een jaar zonder enig probleem. Het loopt olie schilfers tijdens de dag en de generator 's nachts om licht te leveren aan 150 woningen.
We zijn ook begonnen om samengestelde stoommachines te maken 4 "x 6" x 4 "-16HP en ook wij zullen drie maken" x 5 "x 4" - 10 pk. In compound stoommachines, is theoretische specifieke stoomverbruik teruggebracht van 18kg/hp/hr tot 10kg/hp/hr. Vandaar ketel grootte is gereduceerd tot 60% kleiner. Dus over het algemeen goedkopere stoomkrachtcentrales.
Onlangs hebben we verzonden een 2 pk motor naar Dubai door de lucht en ook nog een 2 pk motor naar de VS door de lucht. Een paar dagen terug, we verzonden door stoomboot 18pk dubbele cilinder stoommachine naar Seattle, USA. Op dezelfde dag verzonden we een enkele cilinder 18 pk motor naar Australië. Een beetje vroeger, we verzonden 2 stoomkrachtcentrales, is alles over de recente aanbod Canada.This.
Dus als u enige aarzeling over de kwaliteit van stoommachines, kunt u controleren of onze twist en dan kun je bestellen.
Je antwoord zal zeer op prijs gesteld.
Als u onze herinneringen krijgen als intimidatie, informeer ons naar uw adres te verwijderen uit onze mailinglist.
nieuw! Klik op de bovenstaande woorden om alternatieve vertalingen te bekijken. Verwijderen
Google Vertalen voor mijn:ZoekopdrachtenVideo'sE-mailTelefoonChatZakelijk
Over Google VertalenRechtstreekse vertaling uitschakelenPrivacyHelp

Contactinformatie :

V K DESAI

V K DESAI
AADHUNIK GLOBAL ENERGY
TINYTECH PLANTS
TAGORE ROAD
RAJKOT 360002
INDIA
PHONES
91 281 248 0166 (office)
91 281 246 7552 (fax)
91 92 27 60 65 70 (mobile)
EMAIL energy@tinytechindia.com
tinytech@tinytechindia.com
WEB http://www.tinytechindia.com
Verwijderd
account verwijderd

Nog wat plaatjes die in het verleden verloren zijn gegaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

En het laatste plaatje. Dit gaat over een houtkachel met playboy tv.
Onze tovenaar Gandalf weet hier wel een leuke ingrijpende tekst bij te verzinnen....

maximale upload is 10 plaatjes per keer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Als je deze 2 films bekijkt, dan gaat dat over pulse techniek.
Het grote verschil tussen beiden films is het viscositeit verschil tussen lucht en water.

De rocket kachels hebben geregeld temaken met deze fenomenen.
Het fenomeen berust op massatraagheid van een vloeistof of gas (lucht).

Indirect heeft het knatterbootje ook met stoom implosie te maken.
Dit effect zien we maar weinig terug in de hedendaagse techniek.
Stoomimplosie is goed waarneembaar door de massatraagheid van water.
Stoominplosie is ook vergelijkbaar met een perfecte condensor.
Verwijderd
arjen_J

Bericht door arjen_J »

Hoi allen, dit is me eerste post (nieuw hier)
en kan het niet laten ff wat in te brengen
maar ben werktuigbouwkunde student en vind dit n mooie discussie! en natuurlijk goed idee!

Over de stoominplosie, dat was toch juist het eerste idee van stoom-aangedreven machines?

de eerste stoom aangedreven dingen zoals gemalen
zijn allemaal gebaseerd op onderdruk die ontstaat door stoom af te koelen.
en het zijn lage druk systemen,
pas later is men gaan werken met systemen op basis van stoom en overdruk.

leuk voorbeeld is crucius bij haarlem/schiphol (leuk klein museum!)

En over het gebrek aan trek in de kachel....locomotieven bliezen vaak in de schoorsteen af om zo trek te realiseren
account verwijderd

@Arjen,

Welkom op het forum!!

Stoomimplosie is idd. een oude ontdekking.

Stel dat je als werktuigbouw student het fenomeen onderdruk moet gaan onderzoeken van de leraar.

Dan heb ik een vraagstelling voor je:
Je trekt met een zuiger in een cilinder de complete 1 bar onderdruk met 1/4 slag.
Daarna trek je door tot de 1/2 slag, wat is dan het gevolg?

Welke vorm van energie komt er vrij in de laatste 1/4 slag boven de maximale 1 bar onderdruk?
leuk voorbeeld is crucius bij haarlem/schiphol (leuk klein museum!)
Het lijkt me wel een stoom museum, zeker ook omdat ze een piano vleugel hebben staan.
Verwijderd
Plaats reactie