Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
account verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Bijgaand 2 plaatjes van stoomketels met water in de pijpen.

Deze ketels leveren per stuk een vermogen van ongeveer 1000pk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verwijderd
account verwijderd

Vanavond een uitgebreidere tekening gemaakt van de stoomketel.

Ben nog druk aan het kijken hoe het beter zou kunnen.
Verwijderd
account verwijderd

Xychix,
werkt dit? krijg je heel snel meer stoom druk dan wat je als water-input-druk kunt leveren?
Duurt ongeveer een half uurtje.
(sorry voor mijn mogelijk domme vragen, ik loop overduidelijk 101 experimenten achter)
maar je kunt water toch met max +/- 3 bar aanvoeren zonder al te veel fratsen uit te halen.
Bedoel je de druk van het leidingwaternet?
Als je een mooie aanhanger hebt dan staat er voor een paar honder euro nog een mooie oude diesel waterpomp op speurders. Eigenlijk zonde om te slopen, kun je ook mooi op friet olie stoken lijkt me.
Bedankt voor de link. Wat kan ik met zo'n pomp doen?
Verwijderd
account verwijderd

Bijgaand een wisselaar die nog op de plank ligt weg te rotten.
Misschien zie ik de capaciteit van deze wisselaar over het hoofd.

Het lijkt op een computer cpu koeler.

Met deze wisselaar heb ik wel water verwarmging proeven gedaan maar nog nooit stoom gemaakt.

Toch is het de moeite waard om is een stoom proef te doen met dit gewicht. Deze wisselaar weegt erg zwaar.

Het verwarmend oppervlak (VO) van de staalplaten totaal is ook erg groot.
Als je hem plat legt, is je verdampingsoppervlak ook vrij groot in vergelijking met een ronde stoomketel.
Vierkante stoomketels heten kistketels. Daarintegen is de stoomvoorraad erg klein. Dit zou geen probleem
mogen zijn met een externe stoombuffer. Een soort thermosfles.
Verwijderd
account verwijderd

***Algemene Houtkachel Berekeningen te downloaden*** , zie excel cq open office bestand onder, :

Natuurlijke trek in schoorsteen, moeilijke reverse engeneering formulevorm van http://www.engineeringtoolbox.com
Direct link : http://www.engineeringtoolbox.com/natur ... d_122.html

Ook in het excel bestand inbegrepen :

Hoeveelheid brandstof scheikundig in relatie schoorsteen (uit een oud stoomboek)
Energie nodig voor water verwarming
Energie nodig voor stoom productie (oude benaderings formule in calorie)
Warmtestroom in een wisselaar. (warmte wisselaar capaciteit)

Als er fouten zijn, graag melden of verbeteren.

Ik post het hier omdat ik pas de bestanden kwijt was, goddank weer boven water.
Op deze manier van posten kan ik het niet meer zo snel kwijtraken en kunnen de beste kachelbouwers van nederland het ook gebruiken uitbreiden of upgraden.
Filleigt zo open source als het beste en goedkoopste besturingsprogramma ooit, Ubuntu.

De zon als ultiem enerige opslagmedium, de songtekst van dit nummer in relatie tot de zon : http://www.youtube.com/watch?v=lLZvJ_rtZO8
Verwijderd
Chicken Power

Re: Houtkachel cv turbine pag 29

Bericht door Chicken Power »

Hierna volgen een aantal postings die 'voorwerk' voor kockie zijn in de reconstructie na de servercrash in juni 2011.

Helaas zal deze draad naar alle waarschijnlijkheid niet geheel gereconstrueerd kunnen worden. Alleen de voormalige pagina 29 was te redden, 30 en 31 alsmede een gedeelte van 28 moeten als verloren worden beschouwd!

Dit geldt ook voor nieuwe aanmeldingen op de site uit de periode mei/juni 2011, men moet zich opnieuw registreren!

De zelfbouw- tuinset krijgt een eigen draad in "Duurzaam bouwen": http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=1871

Ontbrekende bijlage's kunnen via kockie alsnog aangeleverd en ingevoerd worden.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 08 jul 2011, 12:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Gandalf Berichttitel: Re: hout cv kachel met stoomturbine
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 16:05:57

Chicken Power schreef:Ps Gandalf, die lui van Greenturbine zijn er ook al een eeuwigheid (commercieel) mee bezig, lijkt in voortgang haast op de finoven van Dirk B.
Zo dan gaat jullie tandem hun in geen tijd voorbij zijn !
Zet 'em op!
(Goed bezig trouwens mannen!)

Greenturbine: Ken ze niet, maar bedoelde er ook enkel naar te verwijzen nav de grootte(kleinte dus) van het ding.
(om niet richting palletbrander te gaan en te eindigen met de motor van een stoomboot)

G
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 07 jul 2011, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Chicken Power

Chicken Power Berichttitel: Re: hout cv kachel met stoomturbine
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 16:17:22

Alvast 1 die ik vergeten was:
michel schreef:Het lijkt op een laval stoomturbine.
Mij ook.
michel schreef:Deze hebben ook een aantal norsels die op de schoepen blazen.
Die dingen heten nozzles. Enkelvoud nozzle.
michel schreef:De dynamo in dit geval lijkt op een hoogtoeren motor. Wat het precies is weet ik niet.
Ik denk een twee- polige permanent magneet motor.

Ook leuk experimentje; 3 kW aan perslucht er in, max 0,3 kW eruit...

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd

michel Berichttitel: Re: hout cv kachel met stoomturbine
Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 17:44:22

@CP,

Ik probeer jouw comments even op een rijtje te krijgen zodat ik hier een schets van kan gaan maken vanavond, deze voorlopige
schets zal ik dan vanavond posten.
Chicken Power schreef:Idee wat ie aan druk en temperatuur kan hebben? Is het waterzijdige deel uit pijp of ook uit plaatmateriaal? In dat geval is tie met mss een modificatie ook perfect te gebruiken als verbrandingslucht voorverwarmer (LUVO)!
Een druk van 3 bar is weinig voor deze wisselaar, ik kan hem morgen afpersen op 8 bar, dan weet ik het zeker.
Temperatuur van 400 graden is geen probleem.
Deze eco is volledig van plaatstaal gemaakt, basis is gelaserd uit 3mm staalplaat, daarna gezet en afgelast
Chicken Power schreef:Wat dat betreft is tekening drie al een goede aanzet. Ontvlechting van 'ketel' en 'verbrandingsruimte'.
Bedoel je het plaatje met de afzonderlijke stookruimte 500x500?
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineelbericht geplaatst: ma mei 30 18:54:14

@CP,

Bedoel je zoiets?
Of bedoel je een yarrow ketel?

CPU met stoomketel 14Kwh
Eco 7Kwh
Luvo 7Kwh
Totaal 28KWh

Dit lijkt op een fabriek.

Ik zal is kijken naar het drukverschil in de schoorsteen in relatie tot de brandstof.
Verwijderd
account verwijderd

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 19:18:51

Even gekeken m.b.v. een excel rekensheet, is eerder ook te downloaden in dit topic.

De berekening is ingevuld op een critische ondergrens, namelijk een temperatuursverschil van 1 graad.
Dit zou denk ik een rendement van ongeveer 99% zijn.

Toch kun je bij deze 99% grens 7,8 kg hout per uur verstoken met ideale verbrandings eigenschappen.

Dat komt ongeveer overeen met 7.8 x 4 (vurenhout = ca 4kwh/kg)= 31Kwh.

@Gandalf,
Chicken Power schreef:Ps Gandalf, die lui van Greenturbine zijn er ook al een eeuwigheid (commercieel) mee bezig, lijkt in voortgang haast op de finoven van Dirk B.
Greenturbine wou niet met mij in contact treden. Ze hadden al genoeg testopstellingen draaien volgens hun zeggen,
verder weet ik niet wat de stand van zaken is momenteel, je hoort er weinig van.

Remeha had wel een goed gesprek over voor deze materie, zij zijn wel behulpzaam, toppie.
Ik had vooral veel vragen over de stirling en of de reserve onderdelen al te leveren waren?
Gandalf schreef:Zo dan gaat jullie tandem hun in geen tijd voorbij zijn !
Zet 'em op!
(Goed bezig trouwens mannen!)
Ik hoop echt dat we iets unieks gaan neerzetten. We hebben alle kennis en apparatuur.
Peter vd berg kan metingen doen, iedereen draagt zijn steentje op zijn manier bij.
Ik ben ook heel blij met CP, die blaast gewoon met een verse wind nieuw leven in.
Verwijderd
Chicken Power

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 21:13:45

Hai michel,

Ga het weer rustig lezen en op z'n merites bekijken, goeie eerste indruk.

Als het je niet duidelijk is wat de strekking van m'n comments is, blijven vragen he?

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: ma mei 30 22:07:05

Heren,

In België (Nederland wellicht ook, weet ik alleen niet) had je in oude herenhuizen vroeger een CV systeem met gietijzeren radiatoren en oversized leidingen.
Door deze leidingen werd stoom geblazen voor verwarmingsdoeleinden.
IS misschien een idee voor de afgewerkte stoom ... (ipv de condensator)
Dan had je ook geen pompen op het CV-systeem nodig.

G
Chicken Power

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di mei 31 15:50:27

Gandalf, mijn Waarde,
Gandalf schreef:In België (Nederland wellicht ook, weet ik alleen niet) had je in oude herenhuizen vroeger een CV systeem met gietijzeren radiatoren en oversized leidingen.
Niet alleen ook in Nederland, dit systeem wordt in de rest van de wereld nog steeds veelvuldig toegepast! Die leidingen lijken in jouw optiek wat oversized, maar dat zijn ze geenszins! Het werkt op het verschil in SM tussen warm en koud water, het warme water is dus letterlijk de drijvende kracht.
Gandalf schreef:Door deze leidingen werd stoom geblazen voor verwarmingsdoeleinden.
IS misschien een idee voor de afgewerkte stoom ... (ipv de condensator)
Stoom zal niet gebruikt zijn in herenhuizen, maar meer in scholen en ziekenhuizen met een eigen ketelhuis. Kenmerkt zich door grote aanvoerleidingen, condenspotten en een kleinere diameter als retour. In woongebouwen dus overwegend alleen water, door het geringere drukverschil moeten die buizen zo groot zijn om de stromingsweerstand te overwinnen.

Weeral een begripsverwarring: condensator. Dat is een component welks in staat is een elektrische lading op te slaan. Wordt in de elektrotechniek, als wel in de elektronicatechniek toegepast.

Wat hier bedoeld wordt is een condensor, een toestel dat in staat is door warmte-uitwisseling een gas vloeibaar te maken.

En dat gaat in dit project dus ook gebeuren! De afgewerkte stoom zal gecondenseerd worden tot een druk en temperatuur, die bij de retour van de verwarming heerst.
Gandalf schreef:Dan had je ook geen pompen op het CV-systeem nodig.
Dat is nu precies wat we iedere keer met het thermosifon- systeem bedoelen!

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted

Bericht door deleted »

Hersteld, orgineel bericht geplaatst: di mei 31 16:13:09

CP,

Ik gooi uiteraard af en toe maar een balletje op...(daar heb je supporters voor)
dribbelen, de lange pas en scoren is voor de vedetten!

Enne StoomCV (met gietijzeren radiatoren)had je ook in huizen hoor. Verviers bijvoorbeeld. Maar zonder eigen ketelhuis, de stad zelf had een openbaar netwerk van stoomleidingen die tot aan de huizen werd gelegd.
Geloof dat een deel van New York nog steeds zo werkt. (oa NY Empire StateBuilding)
Maar dat is ook zo ongeveer wat jij zegt... (en dat zou ik niet durven tegenspreken)

Wat ik maar wou zeggen is dat de fase van condenseren de overtollige warmte al direct goedkoop kan omgezet worden in nuttige huisverwarming door middel van enkele oude gietijzeren radiatoren.

Leuk artikel over stoom in NY: http://www.amerika.nl/cms/reizen/e107_p ... ontent.352

G
Plaats reactie