Dag Helmich,
Helmich schreef:Persoonlijk ben ik er nog niet van overtuigd dat het principe compleet niet deugd, maar ben met je eens dat een echte nul het beste is.
Hoho, ik heb het in die zin ook niet over het meetprincipe, dat beweer ik ook nergens, ik had het alleen over je meetkring! Met de mogelijkheid van verstoring door de netfilters.
In je schema staat je opnemer als een weerstand getekend, is dat geen stroomspoel?
Helmich schreef:Al zit de kabel die ik gebruik als nul een tiental meters verderop ook aan de echte nul.
Dat is idd structureel gezien al een eliminatie van meetfouten.
Helmich schreef:Maar los van deze meting is wat de kWH meter aangeeft wat uiteindelijk telt.
En een aparte meter naast de gen opstelling nog meer. Kost weinig, veel plezier en feitelijke kennis.
Helmich schreef:Met trafo's gaat de gecreerde nul ook weer zweven bij scheve belasting van de fases.
Niet alleen dat, zoals ik al schreef, de trafo zelf geeft ook weer effecten die een eenduidig meetproces in de weg staan.
Helmich schreef:Aan welke noemer denk jij nog meer?
Ik meende ze beschreven te hebben, maar ik mis even wat jij extra in de teller wilt zetten.
Helmich schreef:Nee, ik ben op moment alleen benieuwd naar rendementen,
Nee, dat is alleen naar opbrengst van elektriciteit! In dier voege nog niet eens als deelrendement te benoemen.
Helmich schreef:en die worden niet verbeterd met condensatoren. Mijn brandstofverbruik wordt er niets minder van.
Heb je dat ook gemeten, of is dat een zuiver en alleen een echte (al dan niet theoretische) aanname?
Helmich schreef:Zou je je hier nader kunnen toelichten, op dit punt volgde ik Jan helaas niet...
Ik denk dat Jan het verschil bedoeld van een 380 V machine, die tegen een 400 V net moet in boxen. Dat geeft al een behoorlijke warmte ontwikkeling en daardoor kom je niet aan 100%.
Helmich schreef:en de aanname gemaakt dat ik de uitlaatgassen van 190 graden naar 60 graden (=motorkoelwater) kan afkoelen mbv een warmtewisselaar.
Oeps, daar verschiet ik van. Beetje goed belaste motor met goede verbranding zit toch op 300 tot 350 graden! Onder deze omstandigheden slikt de boel dicht! Voor m'n Lister CS en de Mitshu ga ik in koelwater naar 100 graden.
Helmich schreef:Daar haal je dan nog bijna 2 kW warmte uit. Het resultaat van die sheet geeft aan dat ongeveer 75% van de brandstof omgezet wordt in warmte en stroom.
Zou het niet zwaarder in zetten dan 60%.
Helmich schreef:Vaagheidfactor daarin is nog de verbrandingswaarde van diesel. Daar vind ik waarden van tussen de 40 en 46MJ/kg.
Het verschil zit tussen de onderste en bovenste verbrandingswaarde (geen condensatie van gevormde waterdamp/ wel condensatie van gevormde waterdamp).
Ga voor dieselolie maar uit van een goeie 40 MJ/kg bij een cetaangetal van 50. GPO doet iets minder dan 40 MJ/kg, bij een cetaangetal tussen de 40 en 45.
Helmich schreef:Die motorgrafiek wordt erg lastig omdat de motor uit een auto komt.
Begrijp ik, vandaar ook Jan’s advies naar vliegwielverzwaring. Dat gebeurt bij een marinisering ook wegens het gebrek aan massa van de auto. Maar je kunt toch wel ergens aan de specs van alleen het blok komen?
Helmich schreef:Ik heb van veel dieselmotoren (kubota, isuzu, john deere, cummins, etc) gekeken, waar de gunstigste verbruiken liggen. Dat is vaak tussen de 1400-1800 rpm. Dus kwa motorgeometrie zal het in dat toerengebied moeten liggen.
Het gunstigste gebruik, of het optimale koppel, en welk vermogen geven ze dan af?
Helmich schreef:Beide zijn bij mij niet het geval, dus ik zal een nieuw optimum moeten vinden voor de inspuittiming in deze toepassing.
Graad of twee vroeger als je op GPO draait. Verhoog je ook je inspuitdruk voor een beter vernevelingspatroon, dan nog iets meer. Zit er ook nog elektronisch en uitleesbaar motormanagement op? Lijkt me ondertussen dat of die dieselmotor te groot is, of de elektromotor te klein voor een echt goede afstemming.
In de testfase is het natuurlijk een heel leuk project, daar niet van.
Helmich schreef:Het zit er o.a. nog niet in omdat ik eerst moet weten of ik ook kan lassen via een aardlek, maar dat komt er nog niet van....
Geen probleem, 4- polige aardlekautomaat 30mA bij 40A doorgang. En dan bij voorkeur schroef smeltzekeringen. Neem je een automaat dan wel een met D- karakteristiek!
Helmich schreef:Bijzonder interessant linkje trouwens!
Ja, is nog steeds hele complexe materie!
Helmich schreef:Dat met die 30 graden faseverschuiving als je de spanning tussen twee fases gaat meten ipv fase en nul lost ik een keer het meten-via-aarde probleem op.

Door de mogelijkheid van die andere impendantiekring van de netfilters dus wss niet, en naar het verstorende effect van een trafo verwees ik al.
In die zin zijn naar mijn bescheiden mening die 3 X 2 lampjes zo gek dus niet.
Groet, Cp
Verwijderd.