Beste tnt,
tnt schreef:@Chicken Power bedankt voor je andwoord.
Graag gedaan.
tnt schreef:@De thermostaat in een andere ruimte hangen word in mijn geval lastig want ik heb een slimme thermostaat in mijn woonkamer hangen.
Ik weet nog niks van een merk of type, maar zo slim zijn die dingen niet. Domme rekendingen die sommetje maken waneer ze moeten starten om op moment x te gaan branden zodat op moment Y de gewenste temperatuur bereikt is.
En als ze dan nog zo slim zijn dat het woord adaptief of zelflerend voorkomt heb je helemaal feest. Duurt minstens vier dagen voor ze een weersverandering doorgevoerd hebben in hun schakelprogramma.
tnt schreef:@Dit zal betekenen dat ik een andere thermostaat zal moeten nemen.
Je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag over het regelprincipe van je thermostaat.
Het is wijs om gewoon eerst dat is goed te beantwoorden evenals het vermelden van merk, type, en dat ook van ketel en opgesteld vermogen, en of je een warmte verliesberekening hebt. Dat praat allemaal veel sneller.
tnt schreef:Maar ze zullen ze dus ook afsluiten als de thermostaat van de gewone cv de temperatuur in de woonkamer goed probeert te krijgen als de cv houtkachel niet aanstaat.
Echte deskundigen in verwarmingstechniek hanteren het begrip voor- en naregeling.
De voorregeling is de ketelthermostaat, die bepaald hoe warm het water max. moet worden om de radiatoren genoeg warmte te laten afgeven.
De al dan niet thermosstatische radiatorkranen zijn de naregeling, wordt het te warm in die ruimte dan begrenzen ze de flow over de radiator in die ruimte.
Daardoor zal de aanvoer uit de ketel sneller stijgen, en de voorregeling (i.q. de ketelthermostaat) doen aanspreken.
Je kamerthermostaat is bij thermosstatische kranen eigenlijk een vooruitgeschoven post van de na- regeling.
Een WAR met ruimte temperatuurcompensatie verenigd beide.
tnt schreef:Het blijft dus eerst maar de 2 kranen open en dicht draaien
Nee dus, als je het goed begrepen hebt, weet je dat je voor elke oplossing niet om de thermostaatkranen in de woonkamer heen kunt.
Groet, Cp
Verwijderd.